Uitjes kind autisme
dinsdag 8 april 2025 om 15:18
Hi! Hebben julie tips voor prikkelvrije uitjes voor iemand met autisme? Binnen en buiten en voor in het weekend.
Het gaat om iemand van 21 jaar, dus officieel geen kind meer maar vindt speeltuinen etc. nog erg leuk. Dus kind van binnen.
Hij vindt het lastig om met veel mensen/kinderen in de buurt te zijn (maakt het moeilijk met speeltuinen), en vanwege andere gedragsproblematiek niet mogelijk. Ik zie vaak tips online met plekken voor kinderen, die zijn voor hem te druk. Dus ik zie even niet veel opties meer.
En hij is vaak ‘te groot’ voor speeltuinen wat het niet altijd mogelijk maakt, maar als jullie hier alternatieven voor weten. Hij gaat weleens naar trampoline indoor plekken, dat lukt nog wel in de ochtend als het niet druk is. Hij houdt ook veel van rennen/bewegen.
Omgeving Noord-Holland/Flevoland. Maar een stukje verder rijden (uur of iets) is te doen.
Dankjewel alvast!
Het gaat om iemand van 21 jaar, dus officieel geen kind meer maar vindt speeltuinen etc. nog erg leuk. Dus kind van binnen.
Hij vindt het lastig om met veel mensen/kinderen in de buurt te zijn (maakt het moeilijk met speeltuinen), en vanwege andere gedragsproblematiek niet mogelijk. Ik zie vaak tips online met plekken voor kinderen, die zijn voor hem te druk. Dus ik zie even niet veel opties meer.
En hij is vaak ‘te groot’ voor speeltuinen wat het niet altijd mogelijk maakt, maar als jullie hier alternatieven voor weten. Hij gaat weleens naar trampoline indoor plekken, dat lukt nog wel in de ochtend als het niet druk is. Hij houdt ook veel van rennen/bewegen.
Omgeving Noord-Holland/Flevoland. Maar een stukje verder rijden (uur of iets) is te doen.
Dankjewel alvast!
dinsdag 8 april 2025 om 23:01
Hij heeft meerdere malen zwemles gehad, ook speciale. Maar het is helaas wat gecompliceerder qua gedragsproblematiek naast de autisme, dus vaak konden ze niet veel lessen met hem volhouden.anoniem16121612 schreef: ↑08-04-2025 20:40Nog eentje eentje: het archeon! Dat was hier ook een succes en er zijn ook speeltuinen. Als je de dag goed uitkiest is het ook heel rustig. Burgers zoo heeft ook heel leuke gebieden met speel elementen maar is de laatste jaren wel drukker.
Wel jammer dat hij geen zwemdiploma heeft. Mijn zoon heeft speciale zwemles voor mensen met ass gehad, (één op één begeleiding, heeft zo A en B gehaald al duurde het lang) is dat een idee? Water/zwemmen kan prikkels enorm verminderen. Maar ik ga er vanuit dat je alles al hebt geprobeerd wat dit betreft..
En is het Archeon meer een museum?
dinsdag 8 april 2025 om 23:19
Nyco schreef: ↑08-04-2025 15:35Toen onze zoon jonger was waren wij lid van de Nederlandse vereniging voor autisme, daar organiseren ze auti-doe-dagen. Dan laten ze een beperkt aantal bezoekers toe, beperkt geluid, geen verspringende lichten. Onze zoon met adhd vond dat ook een verademing trouwens. Zo zijn we naar het spoorwegmuseum geweest en naar het tiki-bad, heel fijn was dat toen.
Was dat dan afgehuurd?
Frankly my dear, I don"t give a damn
woensdag 9 april 2025 om 08:37
woensdag 9 april 2025 om 09:39
Ja doordeweeks lukt het me wel wat beter om iets te vinden, maar zoek vooral voor het weekend.
woensdag 9 april 2025 om 09:44
Op de Niers kun je kanoën en dat is maar 1 of 1.5 meter diep. daar kun je staan. is dat iets?
En doooooor!
woensdag 9 april 2025 om 09:59
Als een activiteit rond wil komen, moet het wel genoeg bezoekers krijgen. Daarom zal het vooral in het weekend gewoon vol zijn. Gratis / ongeorganiseerde dingen kunnen juist rustiger zijn.
Bijvoorbeeld naar het strand: Scheveningen is druk, maar een parkeerplaats waar je wat verder voor moet rijden, en dan nog een kwartiertje lopen van de strandopgang, is heel rustig. Of naar een bos ofzo. Verzin dan elke keer iets anders: Neem een bal mee en twee goaltjes, of een vlieger, of Kopp (zo'n blokkenspel), of een schep voor zandkastelen, of ...
Andere opties zijn heel kleinschalige dingen. Die zul je lokaal moeten zoeken, omdat niemand ze kent (omdat ze zo kleinschalig zijn), gewoon met google maps en dan bellen / mailen. Bijvoorbeeld de lokale kinderboerderij hier is nooit erg druk. Als ik zou bellen of we een keer mogen meewerken (stal uitmesten, plein vegen en dieren eten geven?) dan willen ze vast meedenken. Of een boerderij-camping, een zelfpluktuin, voetgolf (soort kleine golfbaan, je moet een voetbal schoppen in het gat, kan op eigen tempo)
Fysiek bezig zijn is vaak fijn (zonder je zoon te kennen)
Bijvoorbeeld naar het strand: Scheveningen is druk, maar een parkeerplaats waar je wat verder voor moet rijden, en dan nog een kwartiertje lopen van de strandopgang, is heel rustig. Of naar een bos ofzo. Verzin dan elke keer iets anders: Neem een bal mee en twee goaltjes, of een vlieger, of Kopp (zo'n blokkenspel), of een schep voor zandkastelen, of ...
Andere opties zijn heel kleinschalige dingen. Die zul je lokaal moeten zoeken, omdat niemand ze kent (omdat ze zo kleinschalig zijn), gewoon met google maps en dan bellen / mailen. Bijvoorbeeld de lokale kinderboerderij hier is nooit erg druk. Als ik zou bellen of we een keer mogen meewerken (stal uitmesten, plein vegen en dieren eten geven?) dan willen ze vast meedenken. Of een boerderij-camping, een zelfpluktuin, voetgolf (soort kleine golfbaan, je moet een voetbal schoppen in het gat, kan op eigen tempo)
woensdag 9 april 2025 om 10:24
Een prikkelvrij uitje zoals een speeltuin, in het weekend, lijkt mij inderdaad uitdagend in zo’n vol land als de onze. Tenzij je geld hebt om iets af te huren, of je je aansluit bij georganiseerde uitjes voor mensen met ASS (bijv vanuit NVA of vanuit het lokale sociaal domein).
Hier zijn zelfs de kinderboerderijen en bos/park druk in het weekend.
Mijn prikkelgevoelige zoon ging tot de puberteit goed op kamperen. Rustige, kleinschalige campings, hond mee. En dan zochten we ook activiteiten in de (rauwe) natuur. Klauteren over stenen, stenen ketsen in het water, vuurtje maken etc.
Hier zijn zelfs de kinderboerderijen en bos/park druk in het weekend.
Mijn prikkelgevoelige zoon ging tot de puberteit goed op kamperen. Rustige, kleinschalige campings, hond mee. En dan zochten we ook activiteiten in de (rauwe) natuur. Klauteren over stenen, stenen ketsen in het water, vuurtje maken etc.
woensdag 9 april 2025 om 10:44
Oh ja, en we hebben zelf in huis een halve speeltuin gebouwd (je moet er natuurlijk plek voor hebben, hoewel ons huis ook niet zo groot is..).
Een paar bouten in het plafond waaraan wr afwisselend turnringen of een schommel/schommelstoel kunnen hangen. Klimgrepen op de muur (houten plaat zodat niet de hele muur vol gaten zit en je ook nog eea kan afwisselen), een monkeybar aan het plafond, gymmatten, etc.
Een paar bouten in het plafond waaraan wr afwisselend turnringen of een schommel/schommelstoel kunnen hangen. Klimgrepen op de muur (houten plaat zodat niet de hele muur vol gaten zit en je ook nog eea kan afwisselen), een monkeybar aan het plafond, gymmatten, etc.
woensdag 9 april 2025 om 12:33
Ja, dat zijn dus dingen die echt perfect zouden zijn voor hem. Meer ruimte in tuin, parken/boerderijen waar je kan verblijven. Alleen laat het budget voor (elk weekend) het niet toe.
En we wonen in een appartement, dus dan moet je het ook buitenshuis opzoeken. Maar loop er idd tegenaan dat je dat hier niet hebt.
En we wonen in een appartement, dus dan moet je het ook buitenshuis opzoeken. Maar loop er idd tegenaan dat je dat hier niet hebt.
woensdag 9 april 2025 om 12:36
Ja, ik ga vaak ook naar rustigere stranden. Of juist wanneer het niet heel mooi weer is dat je er dan lekker kan uitwaaien en er niet zoveel mensen zijn. Goed idee van de boerderij-campings.aliana schreef: ↑09-04-2025 09:59Als een activiteit rond wil komen, moet het wel genoeg bezoekers krijgen. Daarom zal het vooral in het weekend gewoon vol zijn. Gratis / ongeorganiseerde dingen kunnen juist rustiger zijn.
woensdag 9 april 2025 om 13:06

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in