Foute felicitatie?

12-04-2025 11:02 618 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst was ik jarig en ik kwam die ochtend iets later een vergadering binnen met wat taartjes bij wijze van traktatie. Ik werd door iedereen gefeliciteerd en toen iemand naar mijn leeftijd vroeg, reageerde een mannelijke collega met: “Wat zie jíj er nog goed uit, zeg!” Meteen doken twee vrouwelijke collega’s er bovenop: “Wat zeg jíj nou, Peter? Dat kan echt niet hoor, zo’n opmerking.”

De sfeer was meteen verpest. Peter liep helemaal paars aan en ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik blij was met zijn compliment. Toen ik het toch zei, riepen de vrouwelijke collega’s dat het helemaal geen compliment wás en dat Peter in deze tijden toch beter moest weten dan zo’n misplaatste opmerking te maken enzovoort.

Toch was ik echt wel blij met het compliment. Is dat raar? Ik vind het sowieso leuk als iemand zegt dat ik er goed of leuk gekleed of uitgerust uitzie, en ik snap dat het woordje ‘nog’ naar mijn leeftijd verwijst, maar ik weet zelf ook wel dat ik een veertiger ben en geen twintiger dus wat is er precies zo vreselijk politiek incorrect aan?
Aan iedereen die (iets) jonger wordt geschat of een compliment krijgt - of je dat nu wel of niet zo ervaart - echt, probeer er van te genieten! Andersom is namelijk helemaal niet leuk. Zeker niet als je je wel goed voelt.

Anderzijds... ik heb ook wel eens discussie met iemand gehad, wat nou vervelender is.
Zij krijgt altijd te horen: "Je ziet er goed uit zeg!!! Wat zit je haar leuk. Ik had je 10 jaar jonger geschat." Terwijl zij zich altijd moe, ellendig, zwak, ziek en 25 jaar ouder voelt dan ze is. Slecht slaapt en zich nooit fit voelt.

Bij mij is het andersom: "Je ziet er slecht uit. Eet je wel goed? Slaap je wel goed? Je hebt wel wallen zeg. Je haar zit ook best futloos. Je oogt moe. Echt ben je nog maar zo jong? Ik had je zeker 10 jaar ouder gegeven, sorry..."
En met mijn leefstijl is niks mis. Ik beweeg genoeg, ik rook niet, drink weinig alcohol, neem voldoende nachtrust en word ook altijd fit en uitgerust wakker.

Maar allebei vinden we de opmerkingen die we krijgen niet fijn omdat ze totaal niet overeenkomen met hoe we ons voelen. Ik zou die positieve "blakende" opmerkingen wel eens leuk vinden, zij zou juist erkenning willen voor het feit dat ze veel vermoeider is dan wat zichtbaar is aan haar en dat ze niet zo fruitig en vitaal is als ze kennelijk op iedereen overkomt. En ik voel me veel minder een brak schepsel dan hoe ik er blijkbaar uitzie. Raar toch hoe dit zo kan?
dala wijzigde dit bericht op 15-04-2025 14:30
0.64% gewijzigd
Jee Dala, al die mensen kunnen beter hun opmerkingen voor zich houden.
Yakuzakiko schreef:
15-04-2025 14:30
Jee Dala, al die mensen kunnen beter hun opmerkingen voor zich houden.
Soms zal het bezorgdheid zijn van mensen (slaap je wel goed, je ziet er moe uit etc) en soms is het ook gewoon echt een misinterpretatie van een kind, baliemedewerker, serveerster (nee dat mesje hoort bij het gerecht van je oma, als ik met dochter ga uit eten :mrgreen: ) maar echt vervelend vond/vind ik dat altijd als ik nieuwe mensen ontmoette en als ik mijn leeftijd zei dat er dan tamelijk bot gereageerd werd met: Ik had gedacht dat je veel ouder was.
Mette schreef:
15-04-2025 14:04
Blijkbaar niet.
Ik denk dat degene die er de humor van inzag, een bepaald soort ‘incrowd’-humor bedoelt, grappen die je onder elkaar maakt met een knipoog, vaak júist omdat een bepaalde opmerking not done is, maar dan moet je ten eerste een ingewijde zijn en ten tweede houd je die grappen bij voorkeur onder elkaar. Zo kunnen mijn vriendinnen zeggen: leuk, ik kom even bij je langs en ik neem het mannetje ook mee. Zo noemen ze hun man uiteraard niet echt. En soms wordt zo’n incrowd-grapje zo gewoon dat wordt vergeten dat vreemden de ondertoon niet herkennen.
Dala schreef:
Hoe bedoel je deze, TO? Ik ben op zich ook wel zelfverzekerd genoeg om te weten dat opmerkingen (waarover dan ook) niet per se nodig zijn om je goed te voelen, maar het geeft vaak toch nét een positievere touch dan het schouderklopje aan jezelf.
Ja, dat vind ik ook. Ik bedoel dat sommigen het misschien vervelend vinden om op hun uiterlijk aangesproken te worden omdat ze denken dat ze alleen daarom gewaardeerd worden, en niet om hun humor, intelligentie, sportiviteit, brede belangstelling en talent voor pianospelen. Dat zo’n compliment ze dus tekort doet, want ze hebben zoveel meer te bieden.
Dala schreef:
15-04-2025 14:36
Soms zal het bezorgdheid zijn van mensen (slaap je wel goed, je ziet er moe uit etc) en soms is het ook gewoon echt een misinterpretatie van een kind, baliemedewerker, serveerster (nee dat mesje hoort bij het gerecht van je oma, als ik met dochter ga uit eten :mrgreen: ) maar echt vervelend vond/vind ik dat altijd als ik nieuwe mensen ontmoette en als ik mijn leeftijd zei dat er dan tamelijk bot gereageerd werd met: Ik had gedacht dat je veel ouder was.
Nou, logisch dat je daar niet blij van wordt, want ouder geschat worden vind niemand leuk en het is behoorlijk onbeschoft om dat hardop te melden. Uiteindelijk zijn we allemaal opgevoed met het idee dat een compliment positief hoort te zijn, en dat je eventuele kritiek inslikt bij mensen die je niet goed kent.
Claire45 schreef:
15-04-2025 14:42
Ja, dat vind ik ook. Ik bedoel dat sommigen het misschien vervelend vinden om op hun uiterlijk aangesproken te worden omdat ze denken dat ze alleen daarom gewaardeerd worden, en niet om hun humor, intelligentie, sportiviteit, brede belangstelling en talent voor pianospelen. Dat zo’n compliment ze dus tekort doet, want ze hebben zoveel meer te bieden.
Ah zo bedoel je! Ja, dat kan ik me ergens ook wel voorstellen dan. Als het echt alléén maar over uiterlijk gaat en nooit over iets anders dan kan dat wellicht irritatie opwekken. En ik vrees dat dat bij vrouwen misschien wel vaker gebeurt dan bij mannen en dat ook de media daar aan meewerkt.
Mette schreef:
15-04-2025 14:15
Op mijn werk wordt het sinds een aantal incidenten juist aangemoedigd om mensen aan te spreken op ongewenste oomerkingen en gedrag, ook als het niet direct tegen jou gericht is.

Ik heb er spijt van dat ik dat in het verleden niet adequaat genoeg heb gedaan, dat ik niet voor mijn collega opgekomen ben. Dat begon ook met onschuldige opmerkingen als 'wat zie je er goed uit' en 'wat een leuk blouseje'.
Tijden veranderen, inzichten veranderen. Ik zou mij daar denk ik niet schuldig over voelen. Je handelt in de geest van de tijd.

Ik vind de opmerking uit de oP overigens nog steeds geen ongewenste opmerking, zolang het met goede intentie was (en dat proef ik wel uit het relaas van TO). Dus dan kun je je ook afvragen of het zin heeft om iemand en public aan te spreken. Dat zou dan liever bewaren voor de opmerkingen die duidelijk ongepast zijn.
Mette schreef:
Blijkbaar niet.
Dan moet je een topic openen over grensoverschrijdende opmerkingen door volwassenen tegen minderjarigen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nog meer uit komt.
Heb je/ze er melding van gemaakt?
Dit kan n.l. ook achteraf nog. Geen jaren erna lijkt mij, maar een paar dagen zal wel kunnen.
de wereld wacht om ontdekt te worden
grenada schreef:
15-04-2025 09:35
en zo zie je maar weer. je kan echt niets meer zeggen, want er is altijd wel weer iemand beledigd.

Vooral voor die mensen die zeggen: "niemand zegt dat je geen complimentje meer mag geven" Dat klopt, niet iemand alleen, maar er is altijd wel iemand die beledigd is en alles bij elkaar zeggen we als samenleving steeds meer dat er steeds minder gezegd mag worden en dat we met zijn alleen steeds meer en steeds sneller beledigd worden.
O nee hoor, ik ben zelden beledigd. Ik vond alleen niks mis met de opmerking 'wat zie je er goed uit, voor een maandag' en reageerde even op de suffe tegenhanger die geopperd werd.
thanx schreef:
15-04-2025 18:39
Dan moet je een topic openen over grensoverschrijdende opmerkingen door volwassenen tegen minderjarigen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat er nog meer uit komt.
Heb je/ze er melding van gemaakt?
Dit kan n.l. ook achteraf nog. Geen jaren erna lijkt mij, maar een paar dagen zal wel kunnen.
Het is genoemd in de context van dit topic, namelijk dat mannen die dit doen ergens, zoals op hun eigen werk, moeten horen waar de grens ligt.

En nee, geen melding gemaakt. Dat zou kind niet willen en daarbij is daar geen beginnen aan, dit is maar een van vele voorbeelden en je vindt zo iemand echt niet terug tussen alle andere klanten. Het komt wel eens voor dat ouders met het management spreken, bijvoorbeeld als er naar het datingprofiel is gevraagd.

Ik merk wel dat mijn grenzen, mede of misschien wel vooral hierdoor dus een stuk sneller bereikt zijn dan gemiddeld in dit topic. Zo lang kerels in de supermarkt denken dat dit prima is zal ik de grens fel verdedigen. In dit topic en op mijn eigen werk. Dat is wat ik kan doen.
Ik begrijp dat de meesten het hier hebben over mannen die dan niet meer mogen zeggen dat je er nog goed uitziet.
Maar hoe zit dat andersom? Als een man zijn leeftijd noemt.
Wat antwoord je dan?
"Ik ben 54". Punt. Stilte? Leuk voor je?
Man die op mijn werk elke dag 2 eieren eet, krijgt vaker te horen dat hij dat best kan hebben.

Wat als een vrouw tegen een andere vrouw zegt "dat had ik je niet gegeven, ik had je jonger geschat!"
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
16-04-2025 09:14
Ik begrijp dat de meesten het hier hebben over mannen die dan niet meer mogen zeggen dat je er nog goed uitziet.
Wat antwoord je dan?
Man die op mijn werk elke dag 2 eieren eet, krijgt vaker te horen dat hij dat best kan hebben.

Wat als een vrouw tegen een andere vrouw zegt "dat had ik je niet gegeven, ik had je jonger geschat!"
Mijn grenzen zijn niet afhankelijk van gender en gelden voor iedereen.

Maar ik hoor nooit op de werkvloer dat er tegen een man gezegd wordt 'Wat zie je er nog goed uit voor je leeftijd'. Wel, gefeliciteerd hoe oud ben je geworden? Nou 54. Oh leuk, ik wens je nog vele gezonde mooie jaren toe oid.
Claire45 schreef:
15-04-2025 14:49
Nou, logisch dat je daar niet blij van wordt, want ouder geschat worden vind niemand leuk en het is behoorlijk onbeschoft om dat hardop te melden. Uiteindelijk zijn we allemaal opgevoed met het idee dat een compliment positief hoort te zijn, en dat je eventuele kritiek inslikt bij mensen die je niet goed kent.
Eigenlijk is dat best gek. Bij kritiek vinden we het normaal om dingen niet te zeggen.

Maar als mensen zelf iets als compliment beschouwen en iemand aangeeft dat heel anders te zien dan mag je ineens 'niks meer zeggen'.
Zou het niet ook kunnen - of is dat nu heel kifterig gedacht van mij... - dat het soms ook een beetje "sociaal wenselijk doen" is als het om een vrouw gaat?

Dat mensen, als het ook maar een klein beetje waar is, dat mensen dan heel gauw geneigd zijn of aangeleerd hebben dat ze tegen een vrouw zeggen: Je ziet er nog goed uit, ik had je veel jonger geschat etc.

En dat vrouwen wellicht ook misschien nét ietsje meer doen om dat juist ook in de hand te werken? Door bijv. haren te verven, zich niet te "ouwelijk" te kleden, goed te letten op welke (hoeveelheid) make-up ze gebruiken en dat ze daarmee ook in de hand werken dat deze opmerkingen komen?

Want puur natuur op zichzelf beschouwd geloof ik het niet, dat er zoveel meer vrouwen daadwerkelijk op hun 48e nog als een kuiken van 25 eruit zien én dat mannen van nature allemaal veel meer overeenkomen in hun uiterlijk met hun werkelijke leeftijd.

Ik ben jaloers hoor, dat geef ik toe, maar dat het voor iedereen die een zo jong en fris voorkomen heeft allemaal is komen aanwaaien geloof ik niet.

Zou hetzelfde zijn als een man (of sommige vrouwen misschien ook) die heel gespierd zijn en een sixpack hebben beweren: dat is mijn natuurlijke bouw. Geloof ik ook niet helemaal...
Mette schreef:
16-04-2025 09:40
Eigenlijk is dat best gek. Bij kritiek vinden we het normaal om dingen niet te zeggen.

Maar als mensen zelf iets als compliment beschouwen en iemand aangeeft dat heel anders te zien dan mag je ineens 'niks meer zeggen'.
Het is vooral raar dat 'ouder geschat' worden per definitie als negatief en onbeschoft gezien wordt. Ik zou graag willen dat mensen mij eens naar waarde schatten ipv een meisje dat net van school komt, maar in plaats daarvan moet ik 'ervan genieten' als mensen zich op mijn uiterlijk baseren. Ik ben het heel erg oneens met dat soort veronderstellingen.

En nogmaals, iedereen mag van mij zelf bepalen wat ze fijn en niet fijn vinden, maar net doen alsof het vanzelfsprekend is dat jong (uiterlijk) positief is en oud(er) ingeschat worden negatief is ben ik het echt niet mee eens.
Catalina schreef:
16-04-2025 09:55
Het is vooral raar dat 'ouder geschat' worden per definitie als negatief en onbeschoft gezien wordt. Ik zou graag willen dat mensen mij eens naar waarde schatten ipv een meisje dat net van school komt, maar in plaats daarvan moet ik 'ervan genieten' als mensen zich op mijn uiterlijk baseren. Ik ben het heel erg oneens met dat soort veronderstellingen.

En nogmaals, iedereen mag van mij zelf bepalen wat ze fijn en niet fijn vinden, maar net doen alsof het vanzelfsprekend is dat jong (uiterlijk) positief is en oud(er) ingeschat worden negatief is ben ik het echt niet mee eens.
3-5 jaar ouder geschat worden lijkt me voor niemand echt een probleem. Maar een hele generatie ouder geschat worden is echt niet leuk. Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor jou niet fijn is dat je 17 wordt geschat als je dertig jaar ouder bent.

Voel jij je trouwens ook net zo fit en energiek als toen je nog een middelbare scholier was of is puur alleen je gezicht?
Dala schreef:
16-04-2025 09:58
3-5 jaar ouder geschat worden lijkt me voor niemand echt een probleem. Maar een hele generatie ouder geschat worden is echt niet leuk. Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor jou niet fijn is dat je 17 wordt geschat als je dertig jaar ouder bent.

Voel jij je trouwens ook net zo fit en energiek als toen je nog een middelbare scholier was of is puur alleen je gezicht?
Dat is totaal irrelevant voor deze discussie en ga ik niet op antwoorden. Als je het wil hebben over vooronderstellingen in de maatschappij dan vind ik het wel interessant.
Dala schreef:
16-04-2025 09:53
Zou het niet ook kunnen - of is dat nu heel kifterig gedacht van mij... - dat het soms ook een beetje "sociaal wenselijk doen" is als het om een vrouw gaat?

Dat mensen, als het ook maar een klein beetje waar is, dat mensen dan heel gauw geneigd zijn of aangeleerd hebben dat ze tegen een vrouw zeggen: Je ziet er nog goed uit, ik had je veel jonger geschat etc.
Laten we het vooral afleren... Als Piet of Gerda zegt dat hij/zij 54 is, kunnen we dat gewoon ter kennisnemen in plaats van koppelen aan zijn uiterlijke voorkomen en daar een waarde aanhangen.
Dala schreef:

En dat vrouwen wellicht ook misschien nét ietsje meer doen om dat juist ook in de hand te werken? Door bijv. haren te verven, zich niet te "ouwelijk" te kleden, goed te letten op welke (hoeveelheid) make-up ze gebruiken en dat ze daarmee ook in de hand werken dat deze opmerkingen komen?

Want puur natuur op zichzelf beschouwd geloof ik het niet, dat er zoveel meer vrouwen daadwerkelijk op hun 48e nog als een kuiken van 25 eruit zien én dat mannen van nature allemaal veel meer overeenkomen in hun uiterlijk met hun werkelijke leeftijd.

Ik ben jaloers hoor, dat geef ik toe, maar dat het voor iedereen die een zo jong en fris voorkomen heeft allemaal is komen aanwaaien geloof ik niet.

Zou hetzelfde zijn als een man (of sommige vrouwen misschien ook) die heel gespierd zijn en een sixpack hebben beweren: dat is mijn natuurlijke bouw. Geloof ik ook niet helemaal...
Ja, het is zeker sociaal wenselijk gedrag, maar het maakt mij helemaal niet uit of Peter écht vindt dat ik er nog goed uitzie of dat hij gewoon iets aardigs tegen me wil zeggen. Ik tel het allebei goed :-D
thanx schreef:
16-04-2025 09:14
Wat antwoord je dan?

Ik snap niks van deze dilemma's. Waarom zou iemand zonder context zijn leeftijd noemen? Hoi ik ben Piet en ik ben 54 jaar? Hoi Piet, leuk je te leren kennen.

Gefeliciteerd Piet, hoe oud ben je geworden? 54 jaar. Nou gefeliciteerd, weer een jaartje dichter bij je pensioen, maak er een leuke dag van.

Ik kan me totaal geen situatie voorstellen waarbij je onvermijdelijk iets zou moeten zeggen over dat getal gecombineerd met uiterlijk.

En waarom zou je in de lieve vrede iets willen zeggen over het aantal eieren dat wie dan ook op een dag eet?
ldp schreef:
16-04-2025 10:48
Ik snap niks van deze dilemma's. Waarom zou iemand zonder context zijn leeftijd noemen? Hoi ik ben Piet en ik ben 54 jaar? Hoi Piet, leuk je te leren kennen.

Gefeliciteerd Piet, hoe oud ben je geworden? 54 jaar. Nou gefeliciteerd, weer een jaartje dichter bij je pensioen, maak er een leuke dag van.

Ik kan me totaal geen situatie voorstellen waarbij je onvermijdelijk iets zou moeten zeggen over dat getal gecombineerd met uiterlijk.

En waarom zou je in de lieve vrede iets willen zeggen over het aantal eieren dat wie dan ook op een dag eet?
In mijn vriendenkring maken we dat soort complimenten ironisch (Peter valt hierbuiten, hij is een collega), omdat het zo’n cliché is om te zeggen: “Zozo, 46 alweer? Toe maar, je mag er nog zijn hoor!” Om te dollen dus, beetje lachen. Ik kan me voorstellen dat de opmerking over de 2 eieren ook zo’n ondertoon heeft, tongue in cheek: “Neem het er maar lekker van, je kan het hebben hoor!” Ik ken niemand van onder de 85 jaar die zoiets serieus tegen een ander zegt. Soms moet je tussen de regels doorlezen en is een opmerking ironisch bedoeld. Mijn dochter zegt wel eens tegen mij: “Waar gaan die mooie beentjes naartoe?” en dat is uiteraard haar humor. Wat dat betreft geldt: je moet de toon horen waarop iets wordt gezegd.
Claire45 schreef:
16-04-2025 11:20
In mijn vriendenkring maken we dat soort complimenten ironisch (Peter valt hierbuiten, hij is een collega), omdat het zo’n cliché is om te zeggen: “Zozo, 46 alweer? Toe maar, je mag er nog zijn hoor!” Om te dollen dus, beetje lachen. Ik kan me voorstellen dat de opmerking over de 2 eieren ook zo’n ondertoon heeft, tongue in cheek: “Neem het er maar lekker van, je kan het hebben hoor!” Ik ken niemand van onder de 85 jaar die zoiets serieus tegen een ander zegt. Soms moet je tussen de regels doorlezen en is een opmerking ironisch bedoeld. Mijn dochter zegt wel eens tegen mij: “Waar gaan die mooie beentjes naartoe?” en dat is uiteraard haar humor. Wat dat betreft geldt: je moet de toon horen waarop iets wordt gezegd.
Ik lees dat op geen enkele manier in de post die ik citeer, maar goed, anderen kennelijk wel.
Dala schreef:

Ik ben bijna 54 en wordt vaak 15 jaar jonger geschat.
Op mijn werk draag ik geen make-up, ik zorg dat mijn ongeverfde haar netjes zit en meer doe ik er niet aan.

Ik heb geen rimpels en echt grijs ben ik ook nog niet.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
Claire45 schreef:
16-04-2025 10:33
Ja, het is zeker sociaal wenselijk gedrag, maar het maakt mij helemaal niet uit of Peter écht vindt dat ik er nog goed uitzie of dat hij gewoon iets aardigs tegen me wil zeggen. Ik tel het allebei goed :-D
Dus, zo lang het maar in positieve zin over je uiterlijk gaat dan maken de intenties van de ander je niks uit?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven