Foute felicitatie?

12-04-2025 11:02 706 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laatst was ik jarig en ik kwam die ochtend iets later een vergadering binnen met wat taartjes bij wijze van traktatie. Ik werd door iedereen gefeliciteerd en toen iemand naar mijn leeftijd vroeg, reageerde een mannelijke collega met: “Wat zie jíj er nog goed uit, zeg!” Meteen doken twee vrouwelijke collega’s er bovenop: “Wat zeg jíj nou, Peter? Dat kan echt niet hoor, zo’n opmerking.”

De sfeer was meteen verpest. Peter liep helemaal paars aan en ik durfde bijna niet meer te zeggen dat ik blij was met zijn compliment. Toen ik het toch zei, riepen de vrouwelijke collega’s dat het helemaal geen compliment wás en dat Peter in deze tijden toch beter moest weten dan zo’n misplaatste opmerking te maken enzovoort.

Toch was ik echt wel blij met het compliment. Is dat raar? Ik vind het sowieso leuk als iemand zegt dat ik er goed of leuk gekleed of uitgerust uitzie, en ik snap dat het woordje ‘nog’ naar mijn leeftijd verwijst, maar ik weet zelf ook wel dat ik een veertiger ben en geen twintiger dus wat is er precies zo vreselijk politiek incorrect aan?
Dala schreef:
17-04-2025 12:26
:high5: Hé, nog iemand met deze ervaring. Toch wel fijn te lezen dat ik niet de enige ben.

En herkenbaar verder; hier ook nooit last gehad van opmerkingen over uiterlijk, of mannen die menen iets te moeten zeggen/vinden. Ook geen geflirt, geen handtastelijkheden, geen fluitende bouwvakkers, geen positieve bewoordingen bij het uitgaan maar dus ook niet vervelend, seksistisch gezeik met kerels gehad.

Ik denk inderdaad dat je eigen ervaringen best wel bepalend kunnen zijn.
Dat laatste zou goed kunnen. Ik herinner me nog heel goed dat ik een keer bij een (voor mij nieuwe) fysio halfnaakt op zijn tafel lag en dat hij terloops zei: "zo'n mooie vrouw als jij hoort toch geen rugklachten te hebben". Ik ben daarna nooit meer naar hem toe gegaan. Een vriendin van mij - die het idd denk ik niet kent om zo op haar uiterlijk beoordeelt te worden - noemde het: een fijn compliment. Nou, ik viel zowat van mijn stoel, ik vond het gewoon goor en niet professioneel en nog veel meer.
Dala schreef:
17-04-2025 12:26

Ik denk inderdaad dat je eigen ervaringen best wel bepalend kunnen zijn.
En vooral hierom vind ik, dat bij opmerkingen die niet duidelijk grensoverschrijdend zijn, buitenstaanders zich niet publiek in een conversatie hoeven te mengen of iemand publiekelijk aan hoeven spreken. Ze projecteren dan namelijk hun eigen ervaringen (van waaruit ze de opmerking niet vinden kunnen of als negatief ervaren) op die van een ander. En ik vind dat ze daar voorzichtig mee moet zijn, want waarom zou je voor een ander bepalen dat ze niet blij moeten zijn met een opmerking. Andersom zeg ik ook niet dat iemand zich aanstelt als ze een opmerking niet prettig vinden.

Grensoverschrijdende opmerkingen uitgezonderd, daar mag iedereen op ingrijpen. Maar dat was hier in de OP helemaal niet aan de orde, zoals ik het lees.
Claire45 schreef:
17-04-2025 11:41
Wat ik eerder al uitlegde: veel mensen vinden het fijn om gezien te worden. Om bevestigd te worden. Om iets aardigs te horen.

Ik denk dat jij duidelijk uitstraalt dat je met rust gelaten wilt worden qua complimenten, dus tegen jou zou ik waarschijnlijk nooit zeggen: wat zie je er vandaag goed uit, Renske! Dit soort dingen voelen mensen echt wel aan. Dus dan is niks zeggen geen probleem. Maar omdat jíj toevallig moeite hebt met dit soort complimenten ga ik bij anderen mijn mond niet houden. Ik denk ook dat de mensen die een compliment wel kunnen waarderen in de meerderheid zijn. Het is ook iets onschuldigs hè? Uiteraard heb ik het nu niet over seksistische of vervelende opmerkingen, maar een goedbedoeld compliment lijkt me zelfs voor jou geen drama. Dus kun je het ook omkeren en je afvragen waarom het wél-zeggen zo erg is.
En dat is dus een dunne scheidslijn en vool veel mensen lastig in te schatten (blijkbaar). Dus hoe moeilijk is het om complimenten over het lichaam van een ander gewoon te laten? Wat verlies je daarmee? Het is een serieuze vraag hoor, wat is er zo moeilijk aan om het gewoon niet te doen en iets anders te bedenken? Er zijn genoeg andere zaken waar je een ander over kan complimenteren.

En op wat ik volgens jou vast uitstraal ga ik maar niet in. Nog even en dat viezig geflirt (mooi gevonden) komt ook door mijn uitstraling (of i.h.a door de uitstraling van de ander). Dus ik zou daarmee oppassen, en de verantwoordelijkheid voor opmerkingen bij de gever laten.
Presto schreef:
17-04-2025 12:45
En vooral hierom vind ik, dat bij opmerkingen die niet duidelijk grensoverschrijdend zijn, buitenstaanders zich niet publiek in een conversatie hoeven te mengen of iemand publiekelijk aan hoeven spreken. Ze projecteren dan namelijk hun eigen ervaringen (van waaruit ze de opmerking niet vinden kunnen of als negatief ervaren) op die van een ander. En ik vind dat ze daar voorzichtig mee moet zijn, want waarom zou je voor een ander bepalen dat ze niet blij moeten zijn met een opmerking. Andersom zeg ik ook niet dat iemand zich aanstelt als ze een opmerking niet prettig vinden.

Grensoverschrijdende opmerkingen uitgezonderd, daar mag iedereen op ingrijpen. Maar dat was hier in de OP helemaal niet aan de orde, zoals ik het lees.
Ja eens. Zoals TO Peter beschrijft bedoelt hij het goed. Op het woordje ‘nog’ zou je als buitenstaander eventueel even een opmerking kunnen maken met ‘hee Peter wat bedoel je met NOG?’ Waarschijnlijk stammelt hij dat hij er niks mee bedoelt. Verder was het niet nodig om Peter voor het blok te zetten.

Los van ervaringen, die mi zeker invloed hebben zoals ik het bij mezelf zie, vind ik deze discussie die ook algemener wordt getrokken over uiterlijk, seksisme en objectivering zinnig. Er ligt namelijk veel nadruk op bij vrouwen en het is discutabel. Ook om andere meningen te lezen. Het gaf me hier en daar toch nieuwe inzichten.
anoniem_6852ccc4dab88 wijzigde dit bericht op 17-04-2025 12:58
0.07% gewijzigd
Renske schreef:
17-04-2025 12:47
En dat is dus een dunne scheidslijn en vool veel mensen lastig in te schatten (blijkbaar). Dus hoe moeilijk is het om complimenten over het lichaam van een ander gewoon te laten? Wat verlies je daarmee? Het is een serieuze vraag hoor, wat is er zo moeilijk aan om het gewoon niet te doen en iets anders te bedenken? Er zijn genoeg andere zaken waar je een ander over kan complimenteren.

En op wat ik volgens jou vast uitstraal ga ik maar niet in. Nog even en dat viezig geflirt (mooi gevonden) komt ook door mijn uitstraling (of i.h.a door de uitstraling van de ander). Dus ik zou daarmee oppassen, en de verantwoordelijkheid voor opmerkingen bij de gever laten.
Mensen mogen dit voor zichzelf bepalen. Daar acht ik de meeste mensen ook wel toe in staat. De maatschappij verandert continu en dus ook de manier waarop we hier tegenaan kijken en mee omgaan.

Het helpt niet om je af te vragen wat we bij bepaalde opmerkingen winnen. Want wat win je met een opmerking over het weer? Over de file waar je in stond, dat je vanmorgen koffie op je trui morste e.d.? Het gaat nergens om, maar het heeft wel een functie. Het is een soort sociale lijm.
Presto schreef:
17-04-2025 12:57
Mensen mogen dit voor zichzelf bepalen. Daar acht ik de meeste mensen ook wel toe in staat. De maatschappij verandert continu en dus ook de manier waarop we hier tegenaan kijken en mee omgaan.

Het helpt niet om je af te vragen wat we bij bepaalde opmerkingen winnen. Want wat win je met een opmerking over het weer? Over de file waar je in stond, dat je vanmorgen koffie op je trui morste e.d.? Het gaat nergens om, maar het heeft wel een functie. Het is een soort sociale lijm.
Als het sociale lijm is dan kan je het dus net zo goed over het weer, het ov of de file hebben ipv het lichaam van de ander (wat m.i. al gauw sociale slijm wordt, als we toch bezig zijn). Maar blijkbaar is dat laatste te moeilijk en zit er een noodzaak in. Ook al loop je het risico daarmee de ander te kwetsen, te objectiveren, te beoordelen etc. Dan maakt men toch liever een opmerking over het lichaam dan over de trui, het weer of de file. En dat begrijp ik dus niet. Wat is de moeite om het te laten?
Renske schreef:
17-04-2025 13:07
Als het sociale lijm is dan kan je het dus net zo goed over het weer, het ov of de file hebben ipv het lichaam van de ander (wat m.i. al gauw sociale slijm wordt, als we toch bezig zijn). Maar blijkbaar is dat laatste te moeilijk en zit er een noodzaak in. Ook al loop je het risico daarmee de ander te kwetsen, te objectiveren, te beoordelen etc. Dan maakt men toch liever een opmerking over het lichaam dan over de trui, het weer of de file. En dat begrijp ik dus niet. Wat is de moeite om het te laten?

Ik sluit me hier bij aan, ik snap het ook niet idd
net als grapjes, wat is daar eigenlijk het nut van??? nou?? Dus maak ze niet!
grenada schreef:
17-04-2025 13:27
:there:
Renske schreef:
17-04-2025 13:07
ik denk dat je dat anders ziet al hoe veel mensen die het geen probleem vinden dat zien. voor die mensen, waaronder ik, is het inderdaad net hetzelfde als over het weer of de file hebben. "jusses wat een rotweer he! wat zit je haar trouwens leuk! "
En doooooor!
En donder op met je vrolijke humeur. Hoor ik je weer aan komen fluiten door de gang. Daar heb ik toch niet om gevraagd? Welk nut kan dat fluiten nou in godsnaam voor me hebben. Je komt alleen maar in mijn persoonlijke irritatie. Ophouden dus met dat vrolijke gedoe.
Clematis schreef:
17-04-2025 12:09
Volgens mij is het gewoon een vriendelijk compliment van Peter zonder bijbedoelingen en maken die 2 vrouwen er een drama van.
Ja dat vind ik ook. Dus deze dames gaan voor Claire bepalen wat zij van de opmerking van Peter moet vinden want zij durfde bijna niet meer te zeggen dat zij blij was met dit compliment. Ik vind dit heel vreemd.
grenada schreef:
17-04-2025 13:47
En donder op met je vrolijke humeur. Hoor ik je weer aan komen fluiten door de gang. Daar heb ik toch niet om gevraagd? Welk nut kan dat fluiten nou in godsnaam voor me hebben. Je komt alleen maar in mijn persoonlijke irritatie. Ophouden dus met dat vrolijke gedoe.
:HA:

Sommige halen ook de hele tijd adem,ik denk waarom,jij hebt helemaal geen lucht nodig.
There's nothing fair in this world,there's nothing sure in this world,there is nothing pure,so you better look for something left in this world.
:hihi: Je herkent bepaalde types ook gelijk.
grenada schreef:
En toch doe je het, strijder!
grenada schreef:

Vind jij dat grapjes geen nut hebben? Ik wel namelijk. Maar ook daar vind ik dat je op de werkvloer best mag nadenken over wat passend is. Je vrienden kun je net iets beter op je type humor uitkiezen dan je collega's.
meisje85 schreef:
17-04-2025 12:03
Linksom of rechtsom zegt het mij vooral veel over degene die het zegt. Ik ben niet onzeker, ik weet wat ik kan, maar vind het eerlijk gezegd wel van een bedroevend niveau dat op de leeftijd waarop ik inmiddels verkeer, mensen vaak nog steeds niet verder lijken te kijken dan het uiterlijk.
Echt? Zulke mensen ken ik niet, uiterlijk speelt op deze leeftijd een zeer secundaire rol in het grotere geheel van persoonlijkheid en wat iemand nog meer definieert. Sowieso vind ik het niet zó belangrijk om me er (zoals met die felicitatie van Peter) beledigd of geobjectiveerd door te voelen. Het is maar buitenkant hè, laten we het niet groter maken dan het is.
Renske schreef:
17-04-2025 12:47
Net zag ik op straat een vrouw in een lange, felpaarse nep-bontjas, geweldig! Ik durf te wedden dat zij een compliment over haar uiterlijk zeker op prijs zou stellen, ze doet namelijk haar best om op te vallen en zich te onderscheiden, en dat zal best wat mensen ertoe brengen om haar even te complimenteren. Dat straalt ze uit, en dus roept ze leuke reacties op. Dat bedoel ik met uitstraling. Ik begrijp niet wat viezig geflirt ermee te maken heeft. Gewoon een aardige opmerking is echt iets anders.
Claire45 schreef:
17-04-2025 15:53
Net zag ik op straat een vrouw in een lange, felpaarse nep-bontjas, geweldig! Ik durf te wedden dat zij een compliment over haar uiterlijk zeker op prijs zou stellen, ze doet namelijk haar best om op te vallen en zich te onderscheiden, en dat zal best wat mensen ertoe brengen om haar even te complimenteren. Dat straalt ze uit, en dus roept ze leuke reacties op. Dat bedoel ik met uitstraling. Ik begrijp niet wat viezig geflirt ermee te maken heeft. Gewoon een aardige opmerking is echt iets anders.
Maar “mooie bontjas!” is toch sowieso niks mis mee? Dat is ook helemaal geen opmerking over het lichaam van die vrouw. Je maakt het een beetje absurde discussie door te doen alsof er wordt gezegd dat dat “vies flirten” zou zijn.
Claire45 schreef:
Ik sluit me bij Bbubbels aan. Ik maak verschillende keren expliciet onderscheid tussen opmerkingen over het lichaam versus opmerkingen over kleding (of het weer, etc). Ik krijg de indruk dat je je expres van de domme houdt, dat maakt een gesprek hierover wel erg lastig.
Claire45 schreef:

Is dat zo? Misschien vindt ze het gewoon een mooie jas.
Bbubbels schreef:
17-04-2025 20:05
Maar “mooie bontjas!” is toch sowieso niks mis mee? Dat is ook helemaal geen opmerking over het lichaam van die vrouw. Je maakt het een beetje absurde discussie door te doen alsof er wordt gezegd dat dat “vies flirten” zou zijn.
Maar de opmerking van Peter ging toch ook niet over mijn lichaam? Ik denk dan meer aan uitstraling, daar gaat dit topic sowieso hoofdzakelijk over (niet over lichamelijke details)?
Wat een aanstellers die vrouwen zeg. Mannen mogen tegenwoordig niks meer zeggen zonder dat het meteen misplaatst of grensoverschrijdend is🙄.
nerdopviva schreef:
17-04-2025 20:23
Is dat zo? Misschien vindt ze het gewoon een mooie jas.
Ongetwijfeld. Maar iemand die niet op aandacht zit te wachten trekt echt niet zo’n jas aan. Ik heb ook wel eens mindere dagen waarop ik onzichtbaar wil blijven. Dan trek ik mijn grijze joggingpak aan, niet mijn paarse bontjas met oranje enkellaarsjes :mrgreen:
Pffffff, 525 reacties over de "legendarische" zin: wat zie jij er nog goed uit. Zoveel reacties had niemand toch kunnen bedenken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven