Een ‘zomaar’ cadeautje, hoe vaak?

19-04-2025 17:54 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe vaak kopen jullie zomaar iets voor je kind(eren)?

Ik heb net 6 spelletjes besteld. Ik wilde er eentje bestellen; voor de vakantie. Vind het altijd leuk een kleine verrassing mee te nemen. Maar goed, dan zie ik zóveel leuke spellen (die we ook samen doen), dat ik zwicht.

Mijn verstand zegt dat cadeaus/speelgoed voor verjaardagen en feestdagen bestemd zijn (en vooruit, iets kleins dus voor de vakantie), dat vind ik zelf erg pedagogisch verantwoord.

In de praktijk gebeurt het dus vaker, simpelweg omdat ik iets heel leuks zie en weet dat zoon er erg blij van wordt. Boeken waar hij gek op is, tekenspullen, een toffe gadget of een spelletje dus.

Hoe doen jullie dat? Is m’n verstand ‘te streng’ voor mij?
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-04-2025 18:04
Reden: Titel aangepast
0.00% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2025 19:21
Ik vond het nooit zo erg, maar ik kreeg ook altijd wel iets lang verbeids zoals een hobbelpaard of een poppenhuis of een mooi spel of een microscoop. Die nuttige cadeautjes waren er gewoon bij gelegd zodat we nog wat langer uit konden pakken en dat wisten wij ook wel. Maar als je alleen maar nuttige cadeaus krijgt is dat wel erg droevig ja.

Oh nee zo erg was het nu ook weer niet. Ik kreeg ook een echt cadeau. Maar ik denk dat ik het allemaal heel erg spannend vond als kind, en dan vond ik het echt moeilijk om te gaan met de teleurstelling van sokken. Of die spijkerbroek van de markt (terwijl ik al zo lang graag een Levi’s wilde). En die broek kon natuurlijk ook niet retour, want Sint had geen bonnetje. :'(
Frizz schreef:
19-04-2025 19:31
Oh nee zo erg was het nu ook weer niet. Ik kreeg ook een echt cadeau. Maar ik denk dat ik het allemaal heel erg spannend vond als kind, en dan vond ik het echt moeilijk om te gaan met de teleurstelling van sokken. Of die spijkerbroek van de markt (terwijl ik al zo lang graag een Levi’s wilde). En die broek kon natuurlijk ook niet retour, want Sint had geen bonnetje. :'(
Oh dat is wel heel zuur. Laat de Sint dan een keer een Levi's brengen zeg. Of gewoon helemaal geen spijkerbroek.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Moiren schreef:
19-04-2025 19:29
Boeken, spellen, IQ games enzo kocht ik best vaak.
Sowieso voor als we op vakantie waren voor elke dag een (tweedehands stripboek). Elke avond legde ik er eentje onder zijn kussen en kon ik een uurtje langer uitslapen. Ook veel eigenbelang dus :proud:

Dingen zoals Beyblades, de zoveelste Nerf etc werd over het algemeen van zakgeld gekocht.
Maar ook daar had ik geen keiharde lijn in. Het scheelt vast ook dat ik er maar eentje had.

Haha ja ik zie sommige cadeaus ook als eigenbelang; léés lekker kind! Maar de spellen zijn ook gewoon zodat we weer een leuk nieuw spel uit te vinden hebben op vakantie. Zoon vermaakt zich praktisch uitsluitend met mij, dus dan moet ik het óók leuk vinden om te doen.

Vorige vakantie had ik op de gok een Minecraft kaartspel (coöperatief) meegenomen, dat bleek me een partijtje leuk! Daar hebben we echt van genoten.
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2025 19:34
Oh dat is wel heel zuur. Laat de Sint dan een keer een Levi's brengen zeg. Of gewoon helemaal geen spijkerbroek.
Een hele tijd later mocht ik er eentje hoor. Eentje van Bristol, waar dan het rode labeltje afgeknipt was, want; afgekeurd.

Trauma’s heb ik. Misschien moet ik de mod vragen of het topic kan verhuizen naar een andere pijler.
We zijn nu op vakantie. Ik heb voor allebei een simpele tekentablet en een doeboek gekocht voor in de auto.

En vorige maand stapstenen, en gekleurde pennen, en zwarte stiften (want zwart gaat sneller op).

Ze hebben al veel, maar ze zijn er weer heel blij mee. En soms denk ik dat ze iets super leuk vinden en vinden ze het niks.

Vroeger bij mij kon er bijna niks. Voor je verjaardag en van je zakgeld was het antwoord op alles. Ik ben blij dat ik wel dingen voor hen kan kopen.

Ik probeer me in te houden maar als ik iets leuks zie waarvan ik denk dat ze het heel mooi vinden koop ik het vaak. Maar er is altijd nog genoeg te vragen. Hun verlanglijstje staat vol.
Frizz schreef:
19-04-2025 19:36
Een hele tijd later mocht ik er eentje hoor. Eentje van Bristol, waar dan het rode labeltje afgeknipt was, want; afgekeurd.

Trauma’s heb ik. Misschien moet ik de mod vragen of het topic kan verhuizen naar een andere pijler.
Ik zou de hele OP wissen, wegens herkenbaarheid. Kome ervan wat komen wil.
(Herman Finkers)
Frizz schreef:
19-04-2025 19:34
Haha ja ik zie sommige cadeaus ook als eigenbelang; léés lekker kind! Maar de spellen zijn ook gewoon zodat we weer een leuk nieuw spel uit te vinden hebben op vakantie. Zoon vermaakt zich praktisch uitsluitend met mij, dus dan moet ik het óók leuk vinden om te doen.

Vorige vakantie had ik op de gok een Minecraft kaartspel (coöperatief) meegenomen, dat bleek me een partijtje leuk! Daar hebben we echt van genoten.
Catan voor 2 is ook heel leuk.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
19-04-2025 19:44
Die is zeker leuk. Moet je kind wel wat ouder zijn.

Wij hebben hier net regenwormen met uitbreiding gespeeld met zoon van 6. Was ook leuk.
Frizz schreef:
19-04-2025 19:36

Ik deel ook mijn trauma: ben net na sinterklaas jarig. Meerdere keren als kind geen cadeau gekregen voor mijn verjaardag "want je had al genoeg gehad voor je sinterklaas, daar kun je wel mee vooruit". Terwijl de rest van het gezin met hun verjaardag wel cadeautjes kreeg, maar waren ander deel van het jaar jarig. Voelde me zó onbelangrijk en ongezien. Hoeft verder geen uitleg dat ik de verjaardagen van de kinderen uitgebreid vier.
En tussendoor krijgen ze af en toe iets toegestopt. Tekenspullen ed zijn sowieso altijd aanwezig omdat ik vind dat dat nodig is om je creatief te ontwikkelen. En daar mag van mij geen rem op zitten omdat je nog niet jarig bent of dat het nog geen 5 december of kerst is.
Moiren schreef:
19-04-2025 19:44
Oh! Welke is dat? Het kaartspel? Of ‘Het Duel’?

Alsof ik niet net 6 spellen heb gekocht. ;-D
apiejapie schreef:
19-04-2025 19:48
Ik deel ook mijn trauma: ben net na sinterklaas jarig. Meerdere keren als kind geen cadeau gekregen voor mijn verjaardag "want je had al genoeg gehad voor je sinterklaas, daar kun je wel mee vooruit". Terwijl de rest van het gezin met hun verjaardag wel cadeautjes kreeg, maar waren ander deel van het jaar jarig. Voelde me zó onbelangrijk en ongezien. Hoeft verder geen uitleg dat ik de verjaardagen van de kinderen uitgebreid vier.
En tussendoor krijgen ze af en toe iets toegestopt. Tekenspullen ed zijn sowieso altijd aanwezig omdat ik vind dat dat nodig is om je creatief te ontwikkelen. En daar mag van mij geen rem op zitten omdat je nog niet jarig bent of dat het nog geen 5 december of kerst is.

Wat vreselijk oneerlijk! Dat is echt rot.
Ik koop wel minder vaak iets tegenwoordig, omdat ik echt weinig idee heb van wat mijn kinderen intussen echt leuk vinden (voor een "leuk" meeneembedrag dan, dat ze een iphone willen, weet ik ook wel). Maar gekke sokken, lekkere douchegel, een leuk dobbelspel, ik zie er geen probleem in. En verwend zijn ze ook niet.
Ik kreeg óf geen cadeau, óf een cadeau wat zo ongeveer het tegenovergestelde van wat ik wilde (expres, wat daar de lol van was) óf een leuk cadeau, maar dan met een heel schuldgevoelpraatje erbij. Ik was inderdaad helemaal niet verwend. Wel een beetje sneu.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Hier op inhakend; wat ik vreemd vind, is dat je als kind een fiets op je verjaardag krijgt. Alsof dat iets heel bijzonders is, een fiets. Net alskleding geven aan je kind op zijn verjaardag.

Een fiets heb je nodig. Kleding ook.
Je verjaardag is voor dingen die je echt graag wilt. Geen fiets dus.
judith86 wijzigde dit bericht op 19-04-2025 20:00
0.33% gewijzigd
Heal the world, make it a better place.
Hier toch wat strengere ouders geloof ik 😅
Ze krijgen hier tussendoor niet vaak wat. Knutselspullen koop ik wel maar die worden weinig gebruikt. En dat is ook een beetje het punt hier: ze spelen überhaupt weinig met speelgoed dus ik zie niet vaak iets waarvan ik denk: dat moeten ze echt hebben.
Voor de vakantie koop ik nog wel eens wat, maar duurdere spellen zijn hier vaak wel cadeautjes, dan weten ze tenminste weer eens wat te vragen.
Kleding/goede sportspullen (daar deden mijn ouders vaak moeilijk over) /fietsen/spullen voor hun kamers/school zijn geen cadeautjes. Alleen nu wil jongste zoon graag een nieuwe fiets, in de leeftijd dat ze er nog vrij snel uit groeien. Daarvan hebben we gezegd: prima, maar dat is dan wel een cadeau. Anders hadden we via marktplaats een fiets gekocht.

Ik vind sommige verhalen hier echt wel schrijnend, met verjaardagen en sinterklaas krijgen de kinderen wat ze zelf graag willen of waarvan we weten dat ze er blij van worden. Een enkele keer een pyjama er bij om het aantal pakjes gelijk te trekken (als er kleintjes van de familie bij zijn die daar waarde aan hechten :)) maar voor de rest echt leuke dingen.
Ik vind die verhalen zo onbegrijpelijk, dat blije snoetje van je kind is toch goud waard.
bloempje* wijzigde dit bericht op 19-04-2025 19:59
21.93% gewijzigd
apiejapie schreef:
19-04-2025 19:48

Wat oneerlijk zeg!

Hier kind jarig in januari maar als kind lag zijn cadeau meestal al voor Sint in de kast zodat het dan niet uitverkocht was.
speculaastaart wijzigde dit bericht op 19-04-2025 20:02
0.05% gewijzigd
Nana_Mouskouri schreef:
19-04-2025 19:52
Ik koop wel minder vaak iets tegenwoordig, omdat ik echt weinig idee heb van wat mijn kinderen intussen echt leuk vinden (voor een "leuk" meeneembedrag dan, dat ze een iphone willen, weet ik ook wel). Maar gekke sokken, lekkere douchegel, een leuk dobbelspel, ik zie er geen probleem in. En verwend zijn ze ook niet.
Ik kreeg óf geen cadeau, óf een cadeau wat zo ongeveer het tegenovergestelde van wat ik wilde (expres, wat daar de lol van was) óf een leuk cadeau, maar dan met een heel schuldgevoelpraatje erbij. Ik was inderdaad helemaal niet verwend. Wel een beetje sneu.

Heel sneu zou ik zeggen. Maar ik bedenk me ook bij jou bericht; ‘verwend’ klinkt zo negatief, terwijl iemand verwennen gewoon heel liefdevol is.
Ik ken van dichtbij ook helemaal geen verwende kinderen, alleen maar kinderen die gewoon echt blij zijn met iets leuks of liefs.
Mijn moeder heeft het nu nog over onze blijheid als ze onverwacht een klein cadeautje voor ons meenam toen we jong waren. Dat schijnt zo heerlijk geweest te zijn! Met name de blik van mijn broertje bij een simpel nieuw autootje. Hij ging er meteen mee in de weer.
pina wijzigde dit bericht op 19-04-2025 20:02
23.76% gewijzigd
Frizz schreef:
19-04-2025 19:57
Heel sneu zou ik zeggen. Maar ik bedenk me ook bij jou bericht; ‘verwend’ klinkt zo negatief, terwijl iemand verwennen gewoon heel liefdevol is.
Ik ken van dichtbij ook helemaal geen verwende kinderen, alleen maar kinderen die gewoon echt blij zijn met iets leuks of liefs.
Ik ken ze ook bijna niet. Heel af en toe geef ik les aan een schandalig verwend kind, maar die komen er dan echt wel achter dat de wereld anders is dan zij denken. En dat is een harde gewaarwording, als je ouders het ineens niet allemaal voor je kunnen oplossen, daar hoef je echt niet jaloer sop te zijn.
Verwennen is leuk om te doen.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Bloempje* schreef:
19-04-2025 19:56
Alleen nu wil jongste zoon graag een nieuwe fiets, in de leeftijd dat ze er nog vrij snel uit groeien. Daarvan hebben we gezegd: prima, maar dat is dan wel een cadeau. Anders hadden we via marktplaats een fiets gekocht.

Bij ons komen cadeaus ook van marktplaats. Zonde van het geld, al je daar een hele mooie fiets kan vinden. Maar ik heb dan ook een kind dat zelf nadenkt over kosten en budgetten.
Nana_Mouskouri schreef:
19-04-2025 19:52

Mijn zus doet dat ook vaak, precies kopen wat je niet wilt, maar die heeft daar dan echt geen erg in.

Ik vraag een keukenschort met bonte bloemen en krijg een grijze met een krijtstreepmotief. Is toch een schort? Dus geen idee dat het niet is wat ik vroeg.
pina schreef:
19-04-2025 19:59
Mijn moeder heeft het nu nog over onze blijheid als ze onverwacht een klein cadeautje voor ons meenam toen we jong waren. Dat schijnt zo heerlijk geweest te zijn!
Was het ook. Is het nog steeds. Soms kom ik bij Appie iets tegen dat ik denk 'oh dat vindt zoon vast lekker' en dan neem ik dat mee en dan krijg ik altijd zo'n lekkere dikke knuffel :love:

Wat wel grappig is, want toen ie dertien was vond ie ongeveer dat ie er Recht op had dat ik snaai voor hem meenam, en als ik dat een keer verzaakt had was ie zwaar gepikeerd. Maar tegenwoordig neemt ie zelfs wel eens spontaan iets lekkers voor mij mee :lol:
(Herman Finkers)
Speculaastaart schreef:
19-04-2025 20:00
Mijn zus doet dat ook vaak, precies kopen wat je niet wilt, maar die heeft daar dan echt geen erg in.

Ik vraag een keukenschort met bonte bloemen en krijg een grijze met een krijtstreepmotief. Is toch een schort? Dus geen idee dat het niet is wat ik vroeg.
Ja, dat is inderdaad iets anders dan wat ik schreef.
Frizz schreef:
19-04-2025 19:57

Ik ken ze ook niet, verwende kinderen. Zure mensen ken ik wel.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
19-04-2025 20:05
Ik ken ze ook niet, verwende kinderen. Zure mensen ken ik wel.
Je moet er ook niet op kauwen.
Judith86 schreef:
19-04-2025 19:55
Hier op inhakend; wat ik vreemd vind, is dat je als kind een fiets op je verjaardag krijgt. Alsof dat iets heel bijzonders is, een fiets. Net alskleding geven aan je kind op zijn verjaardag.

Een fiets heb je nodig. Kleding ook.
Je verjaardag is voor dingen die je echt graag wilt. Geen fiets dus.
Bwah, hier wel kleding voor onze verjaardag of de Sint gehad.

De basis was gewoon tussendoor.
Die luxe-merk-trui kon gerust een cadeau zijn.
Of dat 7de onnodige t-shirtje.
Of dat stel Buffalo's.

Een fiets was in de familie standaard communie-voer.
Die kreeg je als cadeau van je ouders bij je eerste of plechtige communie.
Had je tussendoor écht persé een fiets nodig dan kreeg je een 7de hands rijdend wrak.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven