Extra jaar kleuteren vs naar groep 3
dinsdag 22 april 2025 om 09:57
Hoi allemaal,
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.
Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.
Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
dinsdag 22 april 2025 om 16:11
Op de school van mijn kinderen was het bij mijn dochter (in schooljaar 2008/2009) nog zo dat school vasthield aan 1 oktober. Dus kinderen van okt-dec kleuterden in principe langer, met een enkele uitzondering. 3 jaar later werd de peildatum 1 januari. Dus kinderen van okt-dec gingen naar groep 3, met een enkele uitzondering. Mijn kinderen zijn in de lente jarig, dus geen discussies/twijfels gehad.
Maar per definitie 2 volle jaren kleuteren heb ik nog nooit meegemaakt.
Het kan best voorkomen dat een september kind langer kleutert, maar niet bij voorbaat. Mijn dochter had een jongen in de klas die graag mee wilde met de groep, hij mocht het toen tot de herfstvakantie laten zien. Uiteraard is dit niet zo naar hem gecommuniceerd, maar afgesproken met zijn ouders. Die zagen in groep 3 toen zelf in dat hij teveel op zijn tenen moest lopen.
Het blijft maatwerk. Ik heb ook kinderen van januari zien doorstromen. Dus die hebben maar 1,5 jaar gekleuterd.
Maar per definitie 2 volle jaren kleuteren heb ik nog nooit meegemaakt.
Het kan best voorkomen dat een september kind langer kleutert, maar niet bij voorbaat. Mijn dochter had een jongen in de klas die graag mee wilde met de groep, hij mocht het toen tot de herfstvakantie laten zien. Uiteraard is dit niet zo naar hem gecommuniceerd, maar afgesproken met zijn ouders. Die zagen in groep 3 toen zelf in dat hij teveel op zijn tenen moest lopen.
Het blijft maatwerk. Ik heb ook kinderen van januari zien doorstromen. Dus die hebben maar 1,5 jaar gekleuterd.
dinsdag 22 april 2025 om 16:14
Kijk naar je kind! Voor mijn dochter was ook het advies nog een jaar kleuteren, want ze was er emotioneel nog niet aan toe. We hebben toch doorgezet dat ze naar groep 3 mocht en daar fleurde ze helemaal op. Mijn dochter had niets met kleutertaakjes, die wilde rekenen en schrijven alleen had in groep 1 en 2 nooit goed laten zien wat ze allemaal kon. Ze was een beetje stil en teruggetrokken en dus was de conclusie ze is er niet aan toe. Als ik vertelde wat ze allemaal thuis deed en kon werd ik niet geloofd. Inmiddels zit ze in een plusklas en gaat het super. Conclusie van dit verhaal, jij ziet je kind en als jij denkt dat ze het aan kan, zorg dan dat ze naar groep 3 kan (op deze school of een andere). Het is zo zonde om ze een jaar vertraging te laten oplopen als dat niet nodig is, niet alle kinderen willen nog een jaar spelen in groep 2.
dinsdag 22 april 2025 om 16:20
Zo irritant, die gewoonte om stil en teruggetrokken gedrag te labelen als sociaal-emotionele achterstand. Daar hebben wij ook zo'n gelazer mee gehad. En gek genoeg is dat hele sociaal-emotionele gedoe vrijwel alleen een issue als er overgegaan moet worden naar groep 3. Je hoort nou nooit dat kinderen in groep 5 moeten blijven zitten omdat ze sociaal-emotioneel nog niet toe zijn aan groep 6. Dan zou je toch denken dat het niet aan die kinderen ligt, maar aan de inrichting van het onderwijs.Maki15 schreef: ↑22-04-2025 16:14Kijk naar je kind! Voor mijn dochter was ook het advies nog een jaar kleuteren, want ze was er emotioneel nog niet aan toe. We hebben toch doorgezet dat ze naar groep 3 mocht en daar fleurde ze helemaal op. Mijn dochter had niets met kleutertaakjes, die wilde rekenen en schrijven alleen had in groep 1 en 2 nooit goed laten zien wat ze allemaal kon. Ze was een beetje stil en teruggetrokken en dus was de conclusie ze is er niet aan toe. Als ik vertelde wat ze allemaal thuis deed en kon werd ik niet geloofd. Inmiddels zit ze in een plusklas en gaat het super. Conclusie van dit verhaal, jij ziet je kind en als jij denkt dat ze het aan kan, zorg dan dat ze naar groep 3 kan (op deze school of een andere). Het is zo zonde om ze een jaar vertraging te laten oplopen als dat niet nodig is, niet alle kinderen willen nog een jaar spelen in groep 2.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 22 april 2025 om 16:23
Maar in dat geval lag het tenminste niet aan de geboortedatum

Ik zou ook nooit willen beweren dat alle kleuterverlengingen onzinnig zijn hoor. Maar de kleuterverlengingen op basis van geboortedatum of sociaal-emotioneel geneuzel zijn dat meestal wel.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
dinsdag 22 april 2025 om 17:46
Op mijn werk hebben we dit wel eens bewust geadviseerd. De een was meer gericht op cognitieve taken, de ander veel minder. Bijkomend voordeel was dat ze daardoor niet bij elkaar in de klas zouden komen (kleine SBO school). Ze haalde als ze samen waren in een groep niet bepaald het beste in elkaar naar boven en nu hebben ze allebei echt hun eigen klas, vrienden, etc.
dinsdag 22 april 2025 om 18:44
Het is nogal een beslissing zeg, met die tweeling.
Ik zat vroeger ook op school met een tweeling waar ze één langer hebben laten kleuteren (ik zat in de klas met de ene die door was gegaan en die ander kende ik minder goed.) Die een die ze langer hadden later kleuteren, kwam in later eens tegen en het gesprek kwam daarop.
Nou! Ze sprak er schande van dat dit ooit zo was gegaan en was er van overtuigd dat de school het er door had gedrukt en dat zij alleen maar als minder uitgesproken naar voren kwam, omdat ze direct vergelijkingsmateriaal hadden met haar pittiger zus. Ze vond echt dat ze was achtergesteld en dat het haar hele leven en de manier waarop ze in het leven stond had beïnvloed. Ik denk ook echt dat dit zo is. Dit had anders opgelost moeten worden. Want ouders kunnen er goed mee omgaan, een kind groeit op in een buurt, een familie en allemaal mensen die kennis die ze van je hebben onbewust meenemen. En je loopt (voor je beleving als kind) altijd je tweelingzuster achterna.
Haar grootste argument: allebei nu universiteit afgerond, totale flauwekul dat dit komt omdat ze een jaartje langer had gekleuterd.
Ik zat vroeger ook op school met een tweeling waar ze één langer hebben laten kleuteren (ik zat in de klas met de ene die door was gegaan en die ander kende ik minder goed.) Die een die ze langer hadden later kleuteren, kwam in later eens tegen en het gesprek kwam daarop.
Nou! Ze sprak er schande van dat dit ooit zo was gegaan en was er van overtuigd dat de school het er door had gedrukt en dat zij alleen maar als minder uitgesproken naar voren kwam, omdat ze direct vergelijkingsmateriaal hadden met haar pittiger zus. Ze vond echt dat ze was achtergesteld en dat het haar hele leven en de manier waarop ze in het leven stond had beïnvloed. Ik denk ook echt dat dit zo is. Dit had anders opgelost moeten worden. Want ouders kunnen er goed mee omgaan, een kind groeit op in een buurt, een familie en allemaal mensen die kennis die ze van je hebben onbewust meenemen. En je loopt (voor je beleving als kind) altijd je tweelingzuster achterna.
Haar grootste argument: allebei nu universiteit afgerond, totale flauwekul dat dit komt omdat ze een jaartje langer had gekleuterd.
pina wijzigde dit bericht op 22-04-2025 19:03
13.37% gewijzigd
dinsdag 22 april 2025 om 18:59
Volgens mij blijft dat bij tweelingen altijd een discussie. Wel of niet in dezelfde klachten, wel of niet bij dezelfde vereniging, verjaardagen samen of apart vieren... Tja, ik denk dat je vooral heel goed met ouders moet overleggen. En als ouder zou ik dus bewust kiezen voor een school met meerdere mogelijkheden qua klasindeling.pina schreef: ↑22-04-2025 18:44Het is nogal een beslissing zeg, met die tweeling.
Ik zat vroeger ook op school met een tweeling waar ze één langer hebben laten kleuteren (ik zat in de klas met de ene die door was gegaan en die ander kende ik minder goed. Die een die ze langer hadden later kleuteren, kwam in later eens tegen en het gesprek kwam daarop.
Ik kan me wel voorstellen dat het iemands leven kan beïnvloeden als je altijd wordt bestempeld als 'die van de tweeling die langzamer/dommer/speelser is'. Maar ja, samen in een klas is ook niet altijd goed voor de dynamiek en ook dan hoor je vaak dat een van de twee er negatieve ervaringen aan over heeft gehouden.
dinsdag 22 april 2025 om 19:08
Er was met de ouders overlegd, die verweet ze niets. Ze denkt dat de school haar ouders heeft gepusht. Ook omdat ze dan ieder in een andere klas zouden komen. Haar ouders hebben er terugkijkend ook spijt van gehad, dat hebben ze nooit zo tegen haar gezegd, maar ze zagen dat zij onbewust toch altijd in verwerking was van een tegenslag, met name in de tienertijd. Dit zijn gesprekken die ze nu pas als volwassene en zelf moeder zijnde met haar ouders bespreekt.G-sleutel schreef: ↑22-04-2025 18:59Volgens mij blijft dat bij tweelingen altijd een discussie. Wel of niet in dezelfde klachten, wel of niet bij dezelfde vereniging, verjaardagen samen of apart vieren... Tja, ik denk dat je vooral heel goed met ouders moet overleggen. En als ouder zou ik dus bewust kiezen voor een school met meerdere mogelijkheden qua klasindeling.
Ik kan me wel voorstellen dat het iemands leven kan beïnvloeden als je altijd wordt bestempeld als 'die van de tweeling die langzamer/dommer/speelser is'. Maar ja, samen in een klas is ook niet altijd goed voor de dynamiek en ook dan hoor je vaak dat een van de twee er negatieve ervaringen aan over heeft gehouden.
Nee, er kwam echt een hoop gal uit, over dit onderwerp.
Een vriendin van me heeft ook een tweeling en ze heeft heel bewust naar een school gezocht met twee klassen, maar mijn nicht wil haar tweeling juist weer lekker bij elkaar houden zolang ze daar plezier aan beleven. Zij ziet tweeling zijn juist als een cadeautje dat je niet ongedaan moet willen maken als iedereen er blij mee is.
Het is dus heel persoonlijk, maar ouders staan nu vaak sterker in hun schoenen in wat ze willen.
dinsdag 22 april 2025 om 19:30
Nee, klopt. Ze hebben echt naar het individu gekeken. En het was niet om ze uit elkaar te halen. Zoals ik al schreef is degene die in groep 2 bleef, later ook nog blijven zitten in een hogere groep.Lady*Voldemort schreef: ↑22-04-2025 16:23Maar in dat geval lag het tenminste niet aan de geboortedatum![]()
Ik zou ook nooit willen beweren dat alle kleuterverlengingen onzinnig zijn hoor. Maar de kleuterverlengingen op basis van geboortedatum of sociaal-emotioneel geneuzel zijn dat meestal wel.
De eerste doet fluitend vwo en de ander vmbo (fluitend of niet, weet ik niet). Wel allebei tegelijk examen

Bij hen was het vrij duidelijk.
Als ze bij mijn zoon naar sociaal-emotioneel hadden gekeken, had hij wel 4 jaar gekleuterd

Niet dat hij nog speels was, maar wel heel erg verlegen. Nu is hij dus van de lente, dus geen issue geweest. En qua taal en rekenen juist erg voor. Bijna volwassen en nog steeds erg verlegen en introvert. Ik heb wel uitgesproken dat ik hem liever nog een jaar in groep 1 (instroomgroep) wilde en niet naar 1/2. In dat laatste geval was hij de jongste geweest in een groep waar sommige kinderen bijna 2 jaar ouder waren. School heeft daar gehoor aan gegeven.
dinsdag 22 april 2025 om 19:44
Als het nieuw beleid is sinds dit jaar zou ik kijken of daar nog wat te rapen is.
Jullie hebben kind op deze school gezet op 't moment dat dit nonsens-beleid - puur kijken naar leeftijd en geboortedag en niet naar kind zelf - nog niet in voegen was.
Als dat wel ergens geschreven stond was de kans bestaand geweest dat jullie voor een andere school waren gegaan.
Ik zou ook moeilijke vragen gaan stellen.
Hoe denken ze kind volgend jaar nog bezig te houden?
Ze heeft heel groep 1 en heel groep 2 al gedaan.
Ze is al bezig met letters en cijfers.
Hoe zorgen ze dat ze zich niet doodverveeld en totaal gedemotiveerd raakt tegen Kerst?
Ik zou ook andere ouders in gelijke situatie aanmoedigen moeilijke vragen te stellen
.
Ik gok dat dat nieuwe beleid snél op de schop gaat als ze merken dat zo'n beetje élke september- en oktober-ouder zich vragen stelt. Of de school uitrent.
Jullie hebben kind op deze school gezet op 't moment dat dit nonsens-beleid - puur kijken naar leeftijd en geboortedag en niet naar kind zelf - nog niet in voegen was.
Als dat wel ergens geschreven stond was de kans bestaand geweest dat jullie voor een andere school waren gegaan.
Hoe zorgen ze dat ze zich niet doodverveeld en totaal gedemotiveerd raakt tegen Kerst?
Ik zou ook andere ouders in gelijke situatie aanmoedigen moeilijke vragen te stellen

Ik gok dat dat nieuwe beleid snél op de schop gaat als ze merken dat zo'n beetje élke september- en oktober-ouder zich vragen stelt. Of de school uitrent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 22 april 2025 om 20:11
Ja we hebben het er met meerdere ouders over gehad die in soortgelijke situatie zitten. Iedereen vindt het gek en stoort zich aan dit beleid.Wissewis schreef: ↑22-04-2025 19:44Als het nieuw beleid is sinds dit jaar zou ik kijken of daar nog wat te rapen is.
Ik zou ook andere ouders in gelijke situatie aanmoedigen moeilijke vragen te stellen.
Denk dat het gewoon niet loopt intern, omdat ze dus ook al groepen moeten gaan samenvoegen. De 2 ib-ers die er waren zijn beiden opgestapt. Dus er is ook geen ib-er nu.
Blijkbaar is het ook best een prestatiegerichte school kom ik wel achter na gesprekken met ouders die ook al oudere kinderen op de school hebben zitten. Past totaal niet bij ons. Kwam ook niet naar voren in het 1e gesprek wat we met ze hadden.
dinsdag 22 april 2025 om 20:22
M’n account even afgestoft want wij zaten met hetzelfde dilemma. Dochter is van november. School had hele sterke voorkeur voor langer kleuteren. Wij juist absoluut niet. Het werd zo plompverloren eind sept (!) al medegedeeld dat ik ergens dacht dit klopt niet. Dus we zijn meerdere keren in gesprek geweest. Ik kreeg het idee dat inderdaad groepsgrootte een ding was. Daarna begon juf te praten over cognitief functioneren. Toen ik op eigen houtje contact gezocht had met ib’er bleek dat er cognitief niks aan de hand was. Daarna was het sociaal emotionele wat een ding was. Dat ook weerlegd, sommige dingen zijn ook gewoon kindkenmerken. Om een kind nou tot 15 in de kleuterklas te laten zitten omdat ze onzeker is en wat meer op
De achtergrond leek me geen goed idee. Uiteindelijk hebben wij aangegeven dat we geen vertrouwen te hebben in deze school als het gaat over extra verdieping (gezien bij oudste, dat verloopt behoorlijk problematisch) en dat we dus zouden kiezen voor een andere school als ze echt langer kleuteren als enige optie zouden zien. We hebben nu een go voor groep 3.
Wij hebben dus contact gehad met meerdere scholen in de buurt. De ene school gaf aan klakkeloos het advies van de oude school over te nemen, tenzij we al over zouden stappen na de meivakantie. Dan wilden ze zelf nog wel kijken wat er mogelijk was. Andere scholen gaven aan dat het advies niet één op één overgenomen zou worden. Ze zouden dan de cognitieve resultaten willen van de oude school en in gesprek kijken wat het beste zou zijn. Heel verschillend dus hoe scholen ermee om gaan.
Ik ben zelf absoluut geen voorstander van langer kleuteren. Wat me wel opviel op internet is dat ouders vaak heel tevreden zijn met hun ‘eigen’ beslissing. Sommige ouders willen juist langer kleuteren en zien daar de voordelen van. Andere ouders zijn juist tegen en zijn heel blij met de beslissing om eerder door te stromen naar groep 3. Voor mij een reden om me hier hard voor te maken omdat ik echt dacht dat dit het beste is voor ons kind.
De achtergrond leek me geen goed idee. Uiteindelijk hebben wij aangegeven dat we geen vertrouwen te hebben in deze school als het gaat over extra verdieping (gezien bij oudste, dat verloopt behoorlijk problematisch) en dat we dus zouden kiezen voor een andere school als ze echt langer kleuteren als enige optie zouden zien. We hebben nu een go voor groep 3.
Wij hebben dus contact gehad met meerdere scholen in de buurt. De ene school gaf aan klakkeloos het advies van de oude school over te nemen, tenzij we al over zouden stappen na de meivakantie. Dan wilden ze zelf nog wel kijken wat er mogelijk was. Andere scholen gaven aan dat het advies niet één op één overgenomen zou worden. Ze zouden dan de cognitieve resultaten willen van de oude school en in gesprek kijken wat het beste zou zijn. Heel verschillend dus hoe scholen ermee om gaan.
Ik ben zelf absoluut geen voorstander van langer kleuteren. Wat me wel opviel op internet is dat ouders vaak heel tevreden zijn met hun ‘eigen’ beslissing. Sommige ouders willen juist langer kleuteren en zien daar de voordelen van. Andere ouders zijn juist tegen en zijn heel blij met de beslissing om eerder door te stromen naar groep 3. Voor mij een reden om me hier hard voor te maken omdat ik echt dacht dat dit het beste is voor ons kind.
dinsdag 22 april 2025 om 20:22
Ik zou er stilaan aan denken om erachter aan te rennen.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 20:11Ja we hebben het er met meerdere ouders over gehad die in soortgelijke situatie zitten. Iedereen vindt het gek en stoort zich aan dit beleid.
Denk dat het gewoon niet loopt intern, omdat ze dus ook al groepen moeten gaan samenvoegen. De 2 ib-ers die er waren zijn beiden opgestapt. Dus er is ook geen ib-er nu.
Blijkbaar is het ook best een prestatiegerichte school kom ik wel achter na gesprekken met ouders die ook al oudere kinderen op de school hebben zitten. Past totaal niet bij ons. Kwam ook niet naar voren in het 1e gesprek wat we met ze hadden.
En bij voorkeur nog dit schooljaar.
En wie weet zijn er wel een paar ouders die mee gaan.
Is dit nu later?
dinsdag 22 april 2025 om 20:31
Ja het lastige van heel dit verhaal is dat wijzelf geen idee hebben of ze toe is aan groep 3 of juist nog een jaar kleuteren. Ik kan dat gewoon echt niet inschatten. Denk dat ze beide kanten wel op zou kunnen.
Redenen kleuterverlenging:
- speelt nog heel graag en vindt werkjes vaak niet leuk op school
- kan dus blijkbaar op taal- en rekengebied nog niet genoeg mee (volgens de juf)
Redenen groep 3:
- sociaal emotioneel staat ze sterk in haar schoenen, niet bang of verlegen, kan zich goed uiten verbaal, zelfverzekerd, maakt snel contact enz
- thuis wel interesse in doe-boeken (dus "werkjes") en cijfers en letters
- motorisch loopt ze flink voor
- vind haar in vergelijking met haar vriendinnen gewoon even goed meekomen (die vriendinnen gaan allemaal door naar groep 3)
Dus ja, voor beiden wat te zeggen. Wij hebben dus zelf geen bepaalde voorkeur ofzo. Maar vind 3 jaar kleuteren gewoon wel heel lang voor een kind wat niet extreem achterloopt met iets.
Redenen kleuterverlenging:
- speelt nog heel graag en vindt werkjes vaak niet leuk op school
- kan dus blijkbaar op taal- en rekengebied nog niet genoeg mee (volgens de juf)
Redenen groep 3:
- sociaal emotioneel staat ze sterk in haar schoenen, niet bang of verlegen, kan zich goed uiten verbaal, zelfverzekerd, maakt snel contact enz
- thuis wel interesse in doe-boeken (dus "werkjes") en cijfers en letters
- motorisch loopt ze flink voor
- vind haar in vergelijking met haar vriendinnen gewoon even goed meekomen (die vriendinnen gaan allemaal door naar groep 3)
Dus ja, voor beiden wat te zeggen. Wij hebben dus zelf geen bepaalde voorkeur ofzo. Maar vind 3 jaar kleuteren gewoon wel heel lang voor een kind wat niet extreem achterloopt met iets.
dinsdag 22 april 2025 om 20:36
Mss even goed om nog toe te voegen: in sept kregen we dus te horen, ze moet sowieso nog een jaar kleuteren en vooral haar motoriek was hierin heel belangrijk. De school heeft een bepaalde visie (weet zo even niet hoe die heet) dat een goede motoriek de basis is voor verdere ontwikkeling. Toen wist juf nog niet dat ze dus een hele goede motoriek heeft maar ik dacht oke, die heeft ze, dus dat is dan in haar voordeel.
In januari gesprek: kind doet het zo goed, motoriek is idd bovengemiddeld, en ze zit qua spelontwikking al aan de max van wat ze in de kleutergroep nog zou kunnen leren. Dus rijp voor groep 3.
En nu ineens: nee toch niet rijp, kind is niet ver genoeg met letters en cijfers. En binnen 5 minuten stonden we buiten.
In januari gesprek: kind doet het zo goed, motoriek is idd bovengemiddeld, en ze zit qua spelontwikking al aan de max van wat ze in de kleutergroep nog zou kunnen leren. Dus rijp voor groep 3.
En nu ineens: nee toch niet rijp, kind is niet ver genoeg met letters en cijfers. En binnen 5 minuten stonden we buiten.
dinsdag 22 april 2025 om 20:39
Dit is bij uitstek een besluit dat genomen moet worden in overleg met IB.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 20:11Ja we hebben het er met meerdere ouders over gehad die in soortgelijke situatie zitten. Iedereen vindt het gek en stoort zich aan dit beleid.
dinsdag 22 april 2025 om 20:40
Het basisschoolsysteem heeft twee kleuterjaren.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 20:31Ja het lastige van heel dit verhaal is dat wijzelf geen idee hebben of ze toe is aan groep 3 of juist nog een jaar kleuteren. Ik kan dat gewoon echt niet inschatten. Denk dat ze beide kanten wel op zou kunnen.
Jouw kind heeft straks twee jaar gekleuterd.
Waarom zou ze er niet aan toe zijn? Of beter gezegd: waarom zou ze het niet aankunnen? Want "eraan toe zijn" zegt mij eigenlijk niet zoveel.
School kon me echt de boom in wat betreft die gemiste twee weken.
dinsdag 22 april 2025 om 20:42
Het is sowieso apart, want tegenwoordig wordt langer kleuteren eigenlijk alleen overwogen als daar sociaal emotionele redenen voor zijn. Een extra jaar kleuteren draagt mbt letters en cijfers vaak niets bij namelijk.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 10:27Ze gooiden het op de letters en cijfers, dat ze daar nog te weinig mee bezig is.
Maar thuis wil ze dus heel graag juist schrijven en ze kan al optellen tot 10 (bv 3+4).
Sociaal emotioneel is ze sterk denk ik, zelfverzekerd. Motorisch loopt ze eerder voor dan achter.
Dus vind het gewoon heel gek dat er zomaar ineens besloten wordt dat ze niet doorgaat. Het is het beleid. Maar dan nog, vind het raar dat het niet in overleg met ouders gaat blijkbaar.
juist omdat ze sociaal emotioneel sterk is vind ik dit een hele aparte beslissing. Zou voor mij reden zijn een andere school te zoeken
dinsdag 22 april 2025 om 20:48
Ze hebben dus 0 plan voor volgend jaar, ze zit op bepaalde vlakken al aan haar max of boven het ideale, ... en ze denken dit ook nog eens op letterlijk 5 minuten af te haspelen.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 20:36Mss even goed om nog toe te voegen: in sept kregen we dus te horen, ze moet sowieso nog een jaar kleuteren en vooral haar motoriek was hierin heel belangrijk. De school heeft een bepaalde visie (weet zo even niet hoe die heet) dat een goede motoriek de basis is voor verdere ontwikkeling. Toen wist juf nog niet dat ze dus een hele goede motoriek heeft maar ik dacht oke, die heeft ze, dus dat is dan in haar voordeel.
September 2025 is bovendien nog 4 maanden van hier. Heeft ze dus nog 4 maanden om nog sterker te groeien in die letters en cijfers.
Echt niet dat kind een jaar gaat dubbelen voor hun onzin.
Of omdat hun school op dit moment vierkant draait.
En zich een jaar dood gaat vervelen terwijl al haar vriendinnen wél in groep 3 zitten.
Ik gok eerder een beetje op "groep 3 / 4 gaat te vol zitten naar onze zin, dus moeten we met nonsens-redenen die we niet te erg uitleggen wat kinderen zien achter te laten".
Is dit nu later?
dinsdag 22 april 2025 om 21:01
Ik heb niet alle reacties gelezen maar zijn zoon kon in groep twee net aan het minimum aan letters herkennen om door te mogen naar groep 3. Het boeide hem gewoon niet. Hij had dan wel weer een hele (correcte) strategie bedacht om 8x8 uit te rekenen. Maar puur kijkend naar zijn lezen was hij een twijfelgeval voor groep 3 (op school gelukkig verder geen discussie geweest). Eenmaal in groep drie moest hij wel lezen en kwam de interesse ook. In groep vier was hij qua lezen het gemiddelde ver vooruit. Niet dat elk kind hetzelfde is maar even als illustratie.
De vaardigheden van je dochter nu lijken me hierom wel een hele slechte graadmeter, de vraag is veel meer of ze er aan toe is om nieuwe dingen te gaan leren in een meer schoolse structuur.
Ik lees in jouw reacties weinig redenen voor nog een jaar kleuteren.
De vaardigheden van je dochter nu lijken me hierom wel een hele slechte graadmeter, de vraag is veel meer of ze er aan toe is om nieuwe dingen te gaan leren in een meer schoolse structuur.
Ik lees in jouw reacties weinig redenen voor nog een jaar kleuteren.
dinsdag 22 april 2025 om 21:06
Klinkt mij echt alsof ze nu weten hoeveel kinderen er volgend jaar naar groep 3 gaan en dat dat er anders teveel worden.LaParisienne schreef: ↑22-04-2025 20:36Mss even goed om nog toe te voegen: in sept kregen we dus te horen, ze moet sowieso nog een jaar kleuteren en vooral haar motoriek was hierin heel belangrijk. De school heeft een bepaalde visie (weet zo even niet hoe die heet) dat een goede motoriek de basis is voor verdere ontwikkeling. Toen wist juf nog niet dat ze dus een hele goede motoriek heeft maar ik dacht oke, die heeft ze, dus dat is dan in haar voordeel.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 21:07
Sociaal-emotioneel draagt een extra jaar kleuteren ook niets bij.MargjeM schreef: ↑22-04-2025 20:42Het is sowieso apart, want tegenwoordig wordt langer kleuteren eigenlijk alleen overwogen als daar sociaal emotionele redenen voor zijn. Een extra jaar kleuteren draagt mbt letters en cijfers vaak niets bij namelijk.
juist omdat ze sociaal emotioneel sterk is vind ik dit een hele aparte beslissing. Zou voor mij reden zijn een andere school te zoeken
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
dinsdag 22 april 2025 om 21:21
Ik heb mijn kind (december) vorig jaar wel nog een jaar laten kleuteren, ze gaat nu na de vakantie naar groep 3. In haar geval stond (en sta) ik daar helemaal achter. Ze had totaal nog geen interesse in letter etc, ook thuis niet. Wilde ook helemaal geen werkjes doen. Al haar vriendinnetjes zaten toen in groep 1, en zouden dus nog in groep 2 blijven. En het was een heel onzeker kind.
School gaf aan dat ze het cognitief misschien wel zou kunnen, maar dat ze er dan wel flink aan zou moeten trekken.
Ik vond de combinatie (zelf nog weinig interesse in schoolse dingen aangeven, vriendinnetjes die ook allemaal in groep 2 bleven, en heel onzeker) voldoende reden om het eens te zijn met de verlenging.
Tegelijk zat er in haar klas een jongetje van februari (dus drie maanden jonger en pas krap 1,5 jaar kleuter) die al aardig kon lezen, kon klokkijken etc. Geen enorm bijdehand luidruchtig kind of zo, maar wel slim en gericht op schools leren. En die ging dus wel gewoon door naar groep 3, want dat was een heel ander verhaal. Ze keken dus echt naar de individuele kinderen. Als mijn kind thuis al boekjes aan het lezen was, en haar eigen boodschappenlijstje maakte, had ik er heel anders over gedacht, maar dat was totaal niet aan de orde.
Inmiddels bijna een jaar later is mijn kind wel enorm geïnteresseerd in werkjes, letters, rekenen etc. Staat ze op school wat steviger in haar schoenen (niet puur door die verlenging) en wordt dus niet zo omver geblazen door alles wat ze moeilijk denkt te moeten vinden. Ik denk inderdaad dat ze het nu een stuk minder lastig krijgt in groep 3.
In het geval van dochter van TO vind ik het bizar klinken. Ten eerste het feit dat september überhaupt een discussie is, ten tweede dat die twee weken het verschil maken, en ten derde dat de mededeling ineens totaal verandert sinds januari-februari zonder overleg. Ik heb vorig jaar al vanaf halverwege het jaar regelmatig overleg gehad, het kwam niet ineens in april onverwacht uit de lucht vallen. Maar het klinkt ook alsof de school weinig zin heeft in overleg. En daar doe je weinig meer aan dan een andere school zoeken. Dat moet je ook net maar willen en kunnen (niet overal is zo maar plek voor een kind).
School gaf aan dat ze het cognitief misschien wel zou kunnen, maar dat ze er dan wel flink aan zou moeten trekken.
Ik vond de combinatie (zelf nog weinig interesse in schoolse dingen aangeven, vriendinnetjes die ook allemaal in groep 2 bleven, en heel onzeker) voldoende reden om het eens te zijn met de verlenging.
Tegelijk zat er in haar klas een jongetje van februari (dus drie maanden jonger en pas krap 1,5 jaar kleuter) die al aardig kon lezen, kon klokkijken etc. Geen enorm bijdehand luidruchtig kind of zo, maar wel slim en gericht op schools leren. En die ging dus wel gewoon door naar groep 3, want dat was een heel ander verhaal. Ze keken dus echt naar de individuele kinderen. Als mijn kind thuis al boekjes aan het lezen was, en haar eigen boodschappenlijstje maakte, had ik er heel anders over gedacht, maar dat was totaal niet aan de orde.
Inmiddels bijna een jaar later is mijn kind wel enorm geïnteresseerd in werkjes, letters, rekenen etc. Staat ze op school wat steviger in haar schoenen (niet puur door die verlenging) en wordt dus niet zo omver geblazen door alles wat ze moeilijk denkt te moeten vinden. Ik denk inderdaad dat ze het nu een stuk minder lastig krijgt in groep 3.
In het geval van dochter van TO vind ik het bizar klinken. Ten eerste het feit dat september überhaupt een discussie is, ten tweede dat die twee weken het verschil maken, en ten derde dat de mededeling ineens totaal verandert sinds januari-februari zonder overleg. Ik heb vorig jaar al vanaf halverwege het jaar regelmatig overleg gehad, het kwam niet ineens in april onverwacht uit de lucht vallen. Maar het klinkt ook alsof de school weinig zin heeft in overleg. En daar doe je weinig meer aan dan een andere school zoeken. Dat moet je ook net maar willen en kunnen (niet overal is zo maar plek voor een kind).

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in