"Wil je geen kinderen?"

10-04-2025 20:17 305 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi! Ik ben eigenlijk eens benieuwd of hier forummers zijn die geen kinderwens hebben. Zelf ben ik (27, vrouw) al vanaf jongs af aan vrij zeker dat ik geen kinderen wil. In een maatschappij waar moederschap de norm is, is het soms best pittig om dat uit te spreken omdat je veel weerstand ervaart. Mijn ervaring is dat ik dan heel stellig moet zijn dat ik geen moeder wil worden, omdat anders wordt gezegd dat het nog wel komt als ik ouder word, ik de juiste partner nog moet tegenkomen, etc. etc.

Zijn hier meer niet-moeders? Mensen die heel bewust een kinderloos leven leiden en daar juist wel of niet gelukkig mee zijn. Wisten jullie al je hele leven dat je geen kinderen wilt, of twijfel je ook wel eens? Hoe ga je om met de reactie van de maatschappij en je omgeving als je uitspreekt dat je geen kinderen wilt?

Soms voel ik me een uitzondering in de maatschappij, omdat kinderen krijgen 'erbij hoort'. Het is fijn om wat gelijkgestemden te horen.
Every step forward begins with the decision to not stand still
Judith86 schreef:
22-04-2025 14:00
De vraag 'heb je kinderen' vind ik ook een onschuldige normale vraag. Maar de vraag 'Wanneer beginnen jullie eigenlijk eens aan kinderen?' of 'Waarom willen jullie geen kinderen?' vind ik een volstrekt andere vraag.

Bij de tweede en derde vraag ga je een grens over.
Dit inderdaad. Helaas heb ik gemerkt dat veel mensen het heel normaal vinden om naar vraag 2 & 3 te gaan.
Sierlijk schreef:
22-04-2025 14:51
Mee eens. En het zijn vaak mensen dei verder van je af staan die zoiets vragen. Zelf stel ik nooit dergelijke vragen, en meestal weet je binnen het uur of iemand kinderen heeft. Ik vind het niet zo interessant of iemand wel of niet kinderen heeft, daarom komt dat niet in mij op.

Met eerlijk antwoord geven krijg je hele discussies, of ze gaan zichzelf verdedigen, zonder dat ik iets over een ander roep. Daar heb ik geen trek in. En meestal is er een duidelijk oordeel. En soms hoor ik: als ik het van te voren geweten had, was ik er niet aan begonnen. Ik snap je wel.

Waarom zou je dit soort persoonlijke vragen stellen? Er wordt hierboven geroepen: ik heb oprecht interesse, nou, ik geloof dat niet. Het is interessant zolang iemand antwoord dat ze kinderen heeft. Zodra je 'nee' zegt en de waarom vraag komt, komt daar in veel gevallen een oordeel of ongeloof om de hoek kijken. Niet dat ik het doe, maar dan moet je je ongeveer gaan verdedigen. Je krijgt er zoveel voor terug, je weet niet wat je mist, je hebt gewoon niet de goede man getroffen. Er zit vast iets onder. Etc. etc.

Ik geef vreemden en vage mensen geen antwoord trouwens, en ook collega's ga ik niet vertellen hoe de vork in de steel zit. Dan heb je wel weer het gevaar voor aannames, maar ja, dat boeit mij niet zo.

Daarom snap ik wel dat er mensen zijn, die ondanks dat het niet zo is, vertellen dat ze ze niet kunnen krijgen. Dan is al het gezeur over.
Dit scheelt mij typen.

Gek genoeg, veel van die basisvragen zijn op dat moment gewoon niet relevant. Dus als ik iemand nieuw ontmoet bijvoorbeeld op mijn sport of een hobby dan gaat het gesprek primair over dat event en aanverwante zaken. De rest komt daarna wel een keer, daar hoef ik eigenlijk nooit specifiek naar te vragen. Iemand vertelt vanzelf wel over partner, kinderen, huisdieren. De keren dat ik naar iemand zijn partner of kinderen heb gevraagd, zijn op één hand te tellen. En dat was bij één omdat ik diegene interessant vond en een andere keer omdat ik twijfelde of ik het nu goed onthouden had. En verder zijn het meestal opvolgvragen omdat iemand al over de kinderen of partner of huisdier is begonnen.

Op mijn werk is de standaard vraag trouwens: hè, woon je in de buurt! En: hoe lang zit je al dit team of waar zat je hiervoor?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
MEFunny schreef:
21-04-2025 21:28
Ik heb nooit een echte kinderwens gehad. Nu ik 39 ben nog steeds niet.
De vragen “waarom ik geen kinderen heb” beginnen af te nemen nu mijn vruchtbaarheid ook afneemt.

Als er een random persoon vraagt of ik kinderen heb, zeg ik dat het er niet van is gekomen en ik heel gelukkig ben met mijn 2 katten. Gaat verder niemand iets aan.

Verder vind ik kinderen heel leuk. Ben ik een blije lieve tante en zou ik zo een kind in nood in huis nemen. Ik denk wel dat als het erop aan komt, ik een goede opvoeder/ouder kan zijn. Dus als er ooit zich een liefde meld met kinderen vind ik dat helemaal prima. Of als een neefje/nichtje een plek nodig heeft, altijd welkom.
Same here! Zo sta ik er ook in.
Je pense donc je suis
Streepjeskat schreef:
22-04-2025 09:14
Exact dat, wij hebben heel erg gekeken naar vooral het leven wat je krijgt als je kinderen hebt. Niet eens zo zeer naar of ik een kind leuk vind. Maar dat leven sprak ons op geen enkele manier aan...het constant moeten zorgen, rennen, je eigen agenda helemaal opzij te zetten, geen dag meer rust, altijd aan staan en verantwoordelijk zijn, alle mensen die je erbij krijgt (ouders van vriendjes, schoolpleinmoeders etc.)...... nee, niet voor ons.

Ik heb idd ook niks met baby's. Ik vraag me soms ook oprecht af of mensen niet allemaal een soort sociaal gewenste act opzetten als iemand een babyfoto laat zien. Ik had bij mijn vorige werkgever zo'n groepsapp en als er dan een collega bevallen was en er stond zo'n foto van de baby in de app dan was het allemaal hartjes en ooooohhhhhhh en ahhhhhhh en zooooooo liefffffffff en mooiiii
Ik zie gewoon een baby, niks meer niks minder en heb daar dus totaal niet dat "aahhhwwwwwwww :heart: " gevoel bij, maar dan voel je je wel een soort alien....want de rest lijkt dat wel te hebben.
Bij mij hangt het ook van het kind af of ik oh of ah zeg...zeker nooit op commando en omdat het zo hoort. :-D
Je pense donc je suis
Als iemand me vraagt of ik kinderen heb dan vind ik dat geen probleem om daar antwoord op te geven. De tweede vraag ´wanneer beginnen jullie eigenlijk eens aan kinderen? vind ik de ergste vraag van alle drie en drammerig overkomen. En de derde vraag ´waarom willen jullie geen kinderen of hebben jullie nooit kinderen gewild?´ dan hangt het ervan af of het belangstellend bedoeld is (de toon) en wie het vraagt. En als iemand mijn keuze respecteert prima want dat doe ik bij een ander tenslotte ook. Ik spreek hier dan ook voor mezelf. Maar als iemand begint te discussieren dan kan ik me behoorlijk lopen ergeren.
Je pense donc je suis
Ik vind vragen waarom je geen kinderen hebt onbeschoft en heel wat anders dan of je kinderen hebt of wil. Je zit dat meteen al in iemand persoonlijke levenssfeer.

Maar vragen staat vrij, ik zal zelf wel aangeven of het je zaken zijn, of niet.

Maar zelf zal ik niet snel vragen waarom iemand kinderen heeft. Ik ben sowieso niet van het vragen stellen, maar dat is weer heel wat anders. Ik doe het met wat mensen mij uit eigen beweging willen vertellen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven