Vriend gebrek aan tafelmanieren

24-04-2025 14:06 132 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi!

Mijn vriend is 30 jaar, we zijn een jaar samen, maar ik schaam mij want het ontbreekt hem aan tafelmanieren.

Zelf kom ik uit een gezin waar het hebben van tafelmanieren er van jongs af aan flink ingeprent is. Maar bij hem is het zowat het tegenovergestelde… er was geen aandacht voor tafelmanieren, maar alleen voor het feit dat iedereen te eten had.

Waar ik concreet vooral moeite mee heb: hij boert gewoon aan tafel terwijl wij uitgenodigd zijn voor een etentje bij mijn familie. Hij doet dit zelfs onbewust, dus verontschuldigt zichzelf hierna ook niet. Het is heel normaal voor hem… zo normaal, dat hij niet eens waarneemt dat hij het doet.

Daarnaast praat hij met volle mond… niet een beetje vol, maar dat het eten er zowat uitvalt als hij wat verteld.

Hij pakt ook eten met zijn handen.

Dit doet hij dus zowel in als buiten gezelschap van anderen…

Als ik er wat van zeg geeft hij aan dat hij al z’n best doet er op te letten, maar het heeft geen resultaat. Hij vindt ook dat ik zeur.

Ik schaam mij er nu zo voor dat ik er wel 3 x over nadenk of ik hem mee wil nemen naar etentjes…

Bovendien heb ik ook 2 jonge kinderen (3 en 5) waar hij niet de vader van is. Als hij bij ons eet doet hij precies hetzelfde als hierboven beschreven… terwijl ik juist mijn best doe om de kinderen fatsoenlijke tafelmanieren aan te leren.

Wat moet ik doen? Wie heeft er tips voor mij?

Alvast bedankt.
flootje95 wijzigde dit bericht op 24-04-2025 16:54
Reden: Hulpvraag
0.25% gewijzigd
Moiren schreef:
25-04-2025 13:55
Bij mijn ex thuis aten ze allemaal zo. Ook als fietsje de yoghurt op het bord en daarna de peuk in de resten uitdrukken. Echt te ranzig en heb er nooit graag gegeten.
Ex ontdekte door werk (veel etentjes met veel gangen met zeer hooggeplaatste personenrecht binnen zijn business dat hij echt als een varken aan tafel zat (en ik dus geen zwiepers was) en leerde toen verrot snel tafelmanieren. Maar nog steeds vervalt hij wel eens in gesmak als hij te ontspannen (dus niet alert genoeg) aan tafel zit.

Hij heeft zich enorm geschaamd en altijd erg gehamerd op de tafelmanieren van de kinderen.

Fietsje? Personenrecht? Zwiepers?
IJsschots schreef:
25-04-2025 14:11
Ik gok:
Toetje
Personen
Zeikerd
Iets met autocorrect. Komen bij mij vaak ook de leukste woorden naar boven.
IJsschots schreef:
25-04-2025 14:11
Ik zal je helpen.
Het is fout van mij om van iedereen enige intelligentie te verwachten.
En er dus vanuit te gaan dat tekstbegrip vanzelfsprekend is.
Ik zal beter mijn best doen om mijn teksten te controleren voordat ik post. Excuses.

Toetje
Personen
Zeikerd
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Ik had ooit een (eerste) date met een man - we gingen wat drinken - die zich aan mij voorstelde, uitriep dat hij „stierf van de honger“, gelijk een dubbele portie bitterballen bestelde en iedere bitterbal zo ongeveer naar binnen wierp. (En zonder kauwen doorslikte.) Ik wist gelijk: dit gaat hem niet worden. Verder was het een niet onknappe en welbespraakte man maar ik trek gulzigheid/schranzen gewoon ontzettend slecht. My loss.

TO, als je nu al dusdanig irriteert, dan is hij gewoon niet voor jou. Dat kan en mag hoor. Net zoals hij gewoon zichzelf mag blijven. Blijkbaar passen jullie niet goed genoeg bij elkaar.
Moiren schreef:
25-04-2025 14:21
Ik zal je helpen.
Ik zal beter mijn best doen om mijn teksten te controleren voordat ik post. Excuses.

Toetje
Personen
Zeikerd
Nou ken ik Ijsschots niet echt op het forum, maar dit vind ik wel heel erg vals van je.
Moiren schreef:
25-04-2025 14:21
Ik zal je helpen.

Toetje
Personen
Zeikerd
:rofl:
Bambam schreef:
25-04-2025 14:28
Nou ken ik Ijsschots niet echt op het forum, maar dit vind ik wel heel erg vals van je.
HeEl ErG ValS.
Ik weet niet hoe jullie normaal thuis eten, TO, maar je zou nog kunnen proberen om daar aandacht aan te besteden. Dus aan tafel, een waterglas en eventueel wijnglas, een servet en een eigen bestek voor voorgerecht en of toetje (a.k.a. fietsje ;-) ) als dat onderdeel van de maaltijd is.

En dan ook echt het oude bestek/bordje weghalen na afloop van de gang.

Kun je iig thuis met hem oefenen.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Bambam schreef:
De werkelijkheid is soms moeilijk te aanvaarden. Ik weet het.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Flootje95 schreef:
25-04-2025 13:23
In het begin deed hij dit ook al, maar ik vind dat er zoveel positieve kanten aan hem zitten dat ik toch echt de hoop had dat dit tzt met wat aansturing van mij zou veranderen.

Iemand die hier een positieve ervaring mee heeft?
En wat als hij niet verandert? Nu niet, morgen niet en ook niet als hij oud en grijs is?
.
Flootje95 schreef:
25-04-2025 12:09
Hij zegt dat… daar vertrouw ik op. Alleen het resultaat is er helaas niet naar. Nu zegt hij dat hij ‘nog meer z’n best gaat doen’. Maar ik heb gevraagd of hij evt wat research wilt doen om er meer over te leren. Daar staat hij niet voor open, hij wilt t op zijn eigen manier doen en vindt dat ik hem probeer op te dringen hoe het zou moeten.
Volgens mij is hij heel duidelijk: zijn rare eetgedrag hoort bij het pakket. Hij ziet zelf het probleem niet.

De vraag is: kun jij het tolereren?

Ik zou er zelf niet tegen kunnen.

Ik kan me ook niet voorstellen dat dit het enige moment is waarbij hij zich totaal niets aantrekt van hoe zijn gedrag anderen belast.

Want als iemand continu zit te boeren is dat gewoon onsmakelijk. Hij ontneemt mij mijn eetplezier door te boeren en mij uitzicht te geven op zijn open broodmolen.

Meestal beperkt het zich niets aantrekken van anderen zich niet tot 1 specifiek moment. Is hij op andere momenten wel eens asociaal?

Over je kinderen zou ik me dan weer geen zorgen maken. Mijn kinderen wijzen mij zo vaak op anderen die iets doen wat zij niet mogen. Soms hun eigen vader.

Het antwoord is altijd hetzelfde: 'ik ben niet de mama van ... ik leer het jullie zoals ik vind dat het hoort'
dropdrop wijzigde dit bericht op 25-04-2025 15:56
8.70% gewijzigd
Aneso schreef:
25-04-2025 11:58
Maar omdat jouw schoonfamilie, blijkbaar, lofzang afsteekt over Wilders maakt dat toch niet dat geluid maken tijdens eten oké is? Het een staat volstrekt los van het ander.
Staat het ook maar wat de 1 volstrekt onacceptabel vindt, ook qua geluid (ik eet gewoon met mijn mond dicht en zit niet expres geluiden te maken ofzo) is voor de ander geen issue, en zo zijn er wel meer gebieden waar dat voor geldt. Wellicht doet to iets bij haar schoonouders waar zij geschokt over zijn.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Valtifest schreef:
25-04-2025 15:49
Staat het ook maar wat de 1 volstrekt onacceptabel vindt, ook qua geluid (ik eet gewoon met mijn mond dicht en zit niet expres geluiden te maken ofzo) is voor de ander geen issue, en zo zijn er wel meer gebieden waar dat voor geldt. Wellicht doet to iets bij haar schoonouders waar zij geschokt over zijn.
maar in NL hebben we wel ongeschreven regels over tafelmanier
Niet over wat je stemt.
Bambam schreef:
Nee joh das hardstikke stoer juist, dat willen wij maar niet begrijpen 🙄
Er zijn redelijk algemene etiquette in Nederland, niet alleen hoe je eet valt daaronder.
Lila-Linda schreef:
25-04-2025 15:51
maar in NL hebben we wel ongeschreven regels over tafelmanier
Niet over wat je stemt.
Eten met je mond dicht dus. Erop gaan letten hoe je tafelgenoot eet en dan ieder geluidje opmerken vind ik ook geen goede manieren.
En onder het eten praten over wat je stemt is ook een etiquette regel over, net als expres het beledigen van iemands ouders of afkomst.
Valtifest schreef:
25-04-2025 16:08
Eten met je mond dicht dus. Erop gaan letten hoe je tafelgenoot eet en dan ieder geluidje opmerken vind ik ook geen goede manieren.
En onder het eten praten over wat je stemt is ook een etiquette regel over, net als expres het beledigen van iemands ouders of afkomst.
dat zijn geen etiquette regels, maar wel gewoon hufterig gedrag
Ik zou er niet meer eten
Susan schreef:
25-04-2025 12:23
Als hij zou vertikken dit te veranderen zou ik gewoon niet meer met hem eten. Zeker niet buiten de deur, maar op den duur waarschijnlijk ook niet meer thuis.

Ik vraag me trouwens af of hij dit ook gewoon doet als hij zit te lunchen met collega's, en zo ja, of die mensen dat dan normaal vinden.

Maar als je het niet normaal vindt, is dat niet iets dat je zomaar zegt natuurlijk.

Bij gezamelijke maaltijden met leerlingen op school leeg ik dat soms wel even uit. Is toch wel anders dan je collega.

Ik had vroeger bij de bank ook een collega die zo at. Niet het boeren, maar wel te grote happen waardoor er vanalles terug viel op zijn bord.

De stoelen naast en tegenover hem bleven altijd het langst leeg, niemand zei er meer iets van.
Ik zou dit niet proberen bij te sturen TO, maar zsm laten weten dat hij of zijn gedrag aan tafel flink aanpast, of dat het anders gewoon einde verhaal is.

Maar dat zou ik doen. Voor mij zijn eetmomenten sociale en gezellige momenten, en zou ik gewoon niet elk eetmoment me willen ergeren aan z’n gedrag. Als hij het niet ziet of wil aanpassen dan ben ik maar de zeikerd, maar zo’n man is gewoon niks voor mij. Ik vraag me dan ook af of hij op andere gebieden wel zelfreflectie en aanpassingsvermogen heeft, als hij totaal niet inziet dat dit gewoon niet chill is aan tafel.
Nija schreef:
25-04-2025 17:00
Ik zou dit niet proberen bij te sturen TO, maar zsm laten weten dat hij of zijn gedrag aan tafel flink aanpast, of dat het anders gewoon einde verhaal is.

Maar dat zou ik doen. Voor mij zijn eetmomenten sociale en gezellige momenten, en zou ik gewoon niet elk eetmoment me willen ergeren aan z’n gedrag. Als hij het niet ziet of wil aanpassen dan ben ik maar de zeikerd, maar zo’n man is gewoon niks voor mij. Ik vraag me dan ook af of hij op andere gebieden wel zelfreflectie en aanpassingsvermogen heeft, als hij totaal niet inziet dat dit gewoon niet chill is aan tafel.
Als iemand weigert niet te boeren en met mond dicht te eten zal de liefde niet diep zitten. Het is nou niet dat het om het aanpassen/veranderen van een levensovertuiging of godsdienst gaat.
Moiren schreef:
25-04-2025 17:03
Als iemand weigert niet te boeren en met mond dicht te eten zal de liefde niet diep zitten. Het is nou niet dat het om het aanpassen/veranderen van een levensovertuiging of godsdienst gaat.
Tja, je kan het ook beschouwen als "zijn eigenheid".
Waarbij hij kan stellen dat zij hem duidelijk niet aanvaardt zoals hij is.

Hem levenslang veranderen gaat gewoon niet lukken.
Dat lukt in 't beste geval een paar maaltijden en dan wordt hij weer gewoon zichzelf.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
25-04-2025 17:12
Tja, je kan het ook beschouwen als "zijn eigenheid".
Waarbij hij kan stellen dat zij hem duidelijk niet aanvaardt zoals hij is.

Hem levenslang veranderen gaat gewoon niet lukken.
Dat lukt in 't beste geval een paar maaltijden en dan wordt hij weer gewoon zichzelf.
Dan ben je toch gewoon een kansloos type? Als zelf een kleuter met mes en vork en mond dicht kan eten en je kan het als volwassen man niet? Echt te triest.

Het is geen veranderen van een karaktereigenschap hè. Gewoon het genre doe de bril omhoog als je staand pist en maakt het schoon als je gedruppeld hebt.
Moiren schreef:
25-04-2025 17:15
Dan ben je toch gewoon een kansloos type? Als zelf een kleuter met mes en vork en mond dicht kan eten en je kan het als volwassen man niet? Echt te triest.

Het is geen veranderen van een karaktereigenschap hè. Gewoon het genre doe de bril omhoog als je staand pist en maakt het schoon als je gedruppeld hebt.
Nou precies. Man man hoe moeilijk is het.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Moiren schreef:
25-04-2025 17:15

Het heeft natuurlijk ook mogelijk een reden dat die man op zijn 29ste nog single was :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven