Pubers en grenzen

26-04-2025 08:47 174 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil jullie graag wat voorleggen.
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.

Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:49
16.99% gewijzigd
13 is inderdaad erg jong. Maar ik denk dat als je er zó’n ding van maakt en zo streng verbied, dat je het juist alleen maar interessanter voor hem maakt.

Ik denk dat het heel goed is om uit te leggen dat hij echt te jong er voor is. Maar dat hij bijv. wanneer hij wat ouder is (16?) best af en toe een biertje mag drinken thuis.

Op die leeftijd liet mijn vader mij gerust iets met alcohol bestellen. Zo was hij erbij, bleef het er bij 1 en wat het interessante er vanaf.
Dank je voor je bericht!
En zou je die moeder wel inlichten, of de keuze om het wel/niet tegen zijn eigen moeder te vertellen, bij haar zoon neerleggen?
Hoe goed ken je die moeder? Een keertje koffie lijkt me een goed idee. Kun je peilen hoe zij erin staat. En ja, ik zou het wel vertellen.
Niet eens met Summer. Ook geen alcohol met 16. Kijk eens op Nix18.nl. Daar vind je veel tips en ervaringsverhalen. En ook waarom alcohol slecht is voor het puberbrein onder meer video's van neuroloog Erik Scherder

Over moeder vriendje. Ik zou haar zeker inlichten. Niet om te klikken, maar om een gezamenlijke aanpak te bedenken en ideeën uit te wisselen. Want ik denk dat geen enkele ouder van een 13 jarige hier blij mee is.
Ligt aan de omgeving. Ik woon in een grote stad maar hier is het not done om te drinken op die leeftijd. Dus ik zou zeker het vriendje de ouders op de hoogte stellen.
Wij hebben vrienden die de drank zelf halen. Want in hun dorp drinkt iedereen op die leeftijd al op feestjes.
Dus koningsdag bijvoorbeeld 'mag' ieder kind wat drinken. Laat je dit niet toe dan wordt dat truttig gevonden.
Ikzelf vind dat redelijk bizar. Ik snap dat je kind kan drinken maar als de hele omgeving het faciliteert...
Ikzelf zou een flugeltje geen big deal vinden en voor de vorm boos worden, ook vanwege het liegen.
En ik zou de ouders op de hoogte stellen omdat ik niet de ouder wil zijn die er bekend om staat dat dit mag.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
Bedankt voor de reacties! En zouden jullie het nu meteen vertellen, via een appje? Of nog even wachten totdat dat vriendje naar huis gaat?
Valtifest schreef:
26-04-2025 09:08
Ligt aan de omgeving. Ik woon in een grote stad maar hier is het not done om te drinken op die leeftijd. Dus ik zou zeker het vriendje de ouders op de hoogte stellen.
Wij hebben vrienden die de drank zelf halen. Want in hun dorp drinkt iedereen op die leeftijd al op feestjes.
Dus koningsdag bijvoorbeeld 'mag' ieder kind wat drinken. Laat je dit niet toe dan wordt dat truttig gevonden.
Ikzelf vind dat redelijk bizar. Ik snap dat je kind kan drinken maar als de hele omgeving het faciliteert...
Ikzelf zou een flugeltje geen big deal vinden en voor de vorm boos worden, ook vanwege het liegen.
En ik zou de ouders op de hoogte stellen omdat ik niet de ouder wil zijn die er bekend om staat dat dit mag.
Ik zou dat ook bizar vinden hoor!
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:23
7.36% gewijzigd
Ik persoonlijk zou die moeder niets vertellen of je moet haar heel goed kennen om te weten dat zij die niet oké vind.

Maar zoon zou ik wel een stevig gesprek voeren en ook een consequentie aan verbinden. Opzich niet om het drinken maar eerder met het feit dat er een goed gesprek ik geweest en toen heeft belooft het niet te doen en toch zijn belofte aan jouw heeft verbroken.
Ik zou tegen beide jongens zeggen dat drank op deze leeftijd echt niet oké is. En dat je dit ook met zijn moeder gaat bespreken. Ik zou het pas morgen of zo daadwerkelijk bespreken. Zodat vriendje de kans heeft het zelf eerst zelf thuis te vertellen.
Ik zou nog eens met zoon om tafel gaan en vragen waarom hij heeft gedronken.

Is hij nieuwsgierig, is het groepsdruk, hoe komen ze er aan.

En wees blij dat hij eerlijk is.

Ik zou het in eerste instantie niet tegen de moeder zeggen, omdat ik de eerlijkheid van mijn zoon erg belangrijk vind.
Ik zou eerder aansturen dat die jongen (via je zoon) dit zelf aan zijn ouders verteld.
-Summer- schreef:
26-04-2025 08:52
13 is inderdaad erg jong. Maar ik denk dat als je er zó’n ding van maakt en zo streng verbied, dat je het juist alleen maar interessanter voor hem maakt.

Ik denk dat het heel goed is om uit te leggen dat hij echt te jong er voor is. Maar dat hij bijv. wanneer hij wat ouder is (16?) best af en toe een biertje mag drinken thuis.

Op die leeftijd liet mijn vader mij gerust iets met alcohol bestellen. Zo was hij erbij, bleef het er bij 1 en wat het interessante er vanaf.
Er is allang bewezen dat verbieden juist heel goed werkt.

Mijn kind zou voorlopig niet meer de stad in mogen.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik ben niet van het straf geven. Maar afspraken schenden die gaan over veiligheid, daar zou ik wel echt een ding van maken, evenals het liegen. Want de consequentie daarvan is toch dat hij nog niet zelf de juiste keuzes kan maken en dat ik hem niet op z’n woord kan geloven. En dat betekent iets voor de afspraken de komende periode.

Dat gezegd hebbende zou ik heel graag willen weten hoe ze eraan zijn gekomen, hoe ze het hebben ervaren en wat ze van plan zijn voor de toekomst. Ik zou dus, vandaag nuchter en wel, daar nog eens over in gesprek gaan. En daarna het effect van hun gedrag uitleggen.

En in dat zelfde gesprek zou ik uitleggen dat de ouders van vriendje dit ook moet weten, want jullie zijn als volwassenen simpelweg verantwoordelijk voor jullie kinderen. En dan zou ik aan hen vragen op welke manier dat aan te pakken. Gaan jullie er straks samen naartoe? Wil hij het eerst zelf vertellen? Of juist jij?

Zo dus.
Vindjedatecht schreef:
26-04-2025 09:10
Bedankt voor de reacties! En zouden jullie het nu meteen vertellen, via een appje? Of nog even wachten totdat dat vriendje naar huis gaat?
Vriendje laten ophalen ivm niet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Is het gebeurd terwijl vriendje bij jou logeerde?
Dan zou ik het zeker zeggen, ik zou me verantwoordelijk voelen dan.

Consequentie zou zijn dat ik een volgende keer dat ze weg willen savonds daar ernstig hardop aan twijfel, want vertrouwen beschadigd.

Een echte straf zou ik er denk ik niet op zetten, want ik zou wel willen dat bespreekbaar blijft of ze mij bellen snachts als er toch gedronken is en het gaat mis.
Moiren schreef:
26-04-2025 09:28
Vriendje laten ophalen ivm niet veilig kunnen deelnemen aan het verkeer.

Dat duurt 6 uur, voor die 4 drankjes. Dus die vlieger gaat denk ik al niet meer op.
Solomio schreef:
26-04-2025 09:23
Er is allang bewezen dat verbieden juist heel goed werkt.

Mijn kind zou voorlopig niet meer de stad in mogen.

Dit!

Verbieden. Kinderen van die leeftijd zeggen liever tegen anderen dat ze niet mogen drinken van hun ouders dan dat ze het zelf niet willen. Verbieden helpt ze dus om nee te zeggen.
Frizz schreef:
26-04-2025 09:31
Dat duurt 6 uur, voor die 4 drankjes. Dus die vlieger gaat denk ik al niet meer op.
Gelijk doen de heren gesnapt werden dus.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
26-04-2025 09:32
Gelijk doen de heren gesnapt werden dus.

Dat lukt al niet meer. ;-D
Avocadeau schreef:
26-04-2025 09:28

Een echte straf zou ik er denk ik niet op zetten, want ik zou wel willen dat bespreekbaar blijft of ze mij bellen snachts als er toch gedronken is en het gaat mis.
Straf in de zin van telefoon afpakken of eenzame opsluiting zou ik ook niet doen, maar ik zou hier zeker wel de consequentie aan verbinden dat kind voorlopig niet meer zonder toezicht naar de stad mag omdat hij die verantwoordelijkheid blijkbaar nog niet aan kan.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Frizz schreef:
26-04-2025 09:33
Dat lukt al niet meer. ;-D
Nu niet. Een volgende keer wel. Zeker de ouders vertellen en helaas vinden nog steeds veel ouders drank prima. Ook in grote steden.
Frizz schreef:
26-04-2025 09:31

Dat weten die jongens misschien nog niet....
Ik zou vriendje vertellen dat je zijn ouders gaat inlichten. Dat je hem best de kans wil geven om het zelf te vertellen. Ik zou niet appen, maar bellen of langsgaan.

Met dochter heb ik altijd gezegd dat ik tegen drinken voor haar 18e ben, maar dat ik het vele malen belangrijker vindt dat als ze het wel doet, en ze voelt zich ergens niet veilig, ze me durft te bellen. Wat ik moeilijk vind, is dat andere ouders zonder overleg wel alcohol kopen voor hun kroost en vrienden en mijn dochter (zonder mijn toestemming) toestaan te drinken. En dit geldt voor bijna haar hele vriendenkring: wij zijn geloof ik ongeveer de enige die voor haar verjaardagsfeest geen alcohol hebben ingeslagen (en dus namen haar vriendinnen het stiekem mee...).

Ze is altijd eerlijk, drinkt meestal 1 of max 2 wijntjes. Heeft moeite met controleverlies, dus dat is ons geluk. En we gedogen het maar: liever eerlijk dan liegen. Maar ik vind het wel een ding.

Overigens: als alcohol nu al interessant is, zou ik ook alvast gaan uitleggen wat de gevolgen van vapen is. Dat is ongekend populair onder jongeren. Populairder dan roken.

(En met 13 al naar de stad?? Als in: uitgaan? Of koopavond?)
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Speculaastaart schreef:
26-04-2025 09:36
Dat weten die jongens misschien nog niet....

Zelf gaan liegen lijkt me nou niet het beste voorbeeld.
Het vriendje logeert hier, ze slapen nu nog.
Ik twijfel zelf nog of ik wil dat het vriendje het zelf zegt, met het risico dat hij dus niks verteld thuis, of dat ik haar zometeen zal inlichten.
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:24
43.32% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven