Pubers en grenzen
zaterdag 26 april 2025 om 08:47
Ik wil jullie graag wat voorleggen.
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.
Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.
Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:49
16.99% gewijzigd
zaterdag 26 april 2025 om 13:58
Met carnaval stonden er 18 plussers bij de supermarkt die voor een paar euro extra drank gingen halen voor de 16 jarige.Fanta1996 schreef: ↑26-04-2025 13:1513 is nog de brugklas. Toen speelde ik nog met barbies. Ik snap niet dat je zoon al uit mag. Ik moest gewoon voor etenstijd binnen zijn. Daarnaast vind ik het erg ongezond dat je zoon blijkbaar vrienden van 18 plus heeft. Anders kan die niet aan alchol komen. TO trap op de rem. Dit gaat de verkeerde kant op.
zaterdag 26 april 2025 om 13:59
Jujubee schreef: ↑26-04-2025 10:27Tja, ik weet niet. Ik ging nooit uit op die leeftijd. Maar ik vind het voor jonge, hele knappe meiden wel een beetje gevaarlijk in de stad. Vooral omdat ik dus zelf met uitgaan steeds meer rare dingen meegemaakt heb waardoor ik me ( als volwassene ) al niet meer op mijn gemak voel in de stad. Voor mijn gevoel was het vroeger net wat veiliger. Al slaat dat nergens op natuurlijk.
Voor jongens van 16 vind ik het al anders.

zaterdag 26 april 2025 om 13:59
Goed dat je het vertelt hebt. Ik denk dat je het zelf ook wel graag had willen weten als zoon bij vriendje had geslapen. Ik in ieder geval wel en zou boos zijn als ik er later achter was gekomen dat het bewust was verzwegen door de ouder.
Op deze leeftijd tot zo laat uitgaan vind ik echt niet normaal. Sowieso uitgaan op deze leeftijd, op een schoolfeest oid na. Weet je zeker dat alle vrienden van die leeftijd mogen?
Op deze leeftijd tot zo laat uitgaan vind ik echt niet normaal. Sowieso uitgaan op deze leeftijd, op een schoolfeest oid na. Weet je zeker dat alle vrienden van die leeftijd mogen?
zaterdag 26 april 2025 om 14:01
Hier trouwens een 18 jarige die regelmatig te ver gaat qua drank betreft. Ik vind dat erg lastig. We hebben er gesprekken over maar het lijkt niet te helpen. Ik heb daar echt zorgen over en lig wakker als ze uit is. Ze heeft een fijn groepje om haar heen die op elkaar letten. Maar toch....
Vapen en roken lijkt ze niet te doen.
zaterdag 26 april 2025 om 14:01
Echt, je kletst uit je nek. Kwalijke berichten.Jujubee schreef: ↑26-04-2025 10:36Natuurlijk, het is voor beiden niet veilig in mijn ogen. Zeker niet op Koningsnacht als men buitensporig veel zuipt. Maar meiden worden eerder gepakt, gedrogeerd, verkracht, aangerand, noem het maar op. Zeker hele knappe meiden die er veel ouder uit zien.
Ik ben dan ook heel blij dat ik geen kinderen heb, ik zou geen oog dicht doen als ze zulke pubers zouden zijn denk ik.
zaterdag 26 april 2025 om 14:22
Ik zou het lastig vinden omdat ik zelf juist ook zo’n lol heb beleefd op die leeftijd. Ik ging echt elk weekend uit en er dronk altijd wel iemand teveel. Maar ik kan me nu nog bepaalde avonden en feesten herinneren waar we zo’n lol hadden.Sabine schreef: ↑26-04-2025 14:01Hier trouwens een 18 jarige die regelmatig te ver gaat qua drank betreft. Ik vind dat erg lastig. We hebben er gesprekken over maar het lijkt niet te helpen. Ik heb daar echt zorgen over en lig wakker als ze uit is. Ze heeft een fijn groepje om haar heen die op elkaar letten. Maar toch....
Maar het is zo ontzettend slecht voor die kinderen.
zaterdag 26 april 2025 om 14:28
Ik heb ook fijne herinneringen uit die tijd! Ik gun het uitgaan haar ook echt. Ik weet ook dat het met bijna al die "kinderen" goed afloopt. Fijne vrienden om je heen hebben op die leeftijd is goud waard.pina schreef: ↑26-04-2025 14:22Ik zou het lastig vinden omdat ik zelf juist ook zo’n lol heb beleefd op die leeftijd. Ik ging echt elk weekend uit en er dronk altijd wel iemand teveel. Maar ik kan me nu nog bepaalde avonden en feesten herinneren waar we zo’n lol hadden.
zaterdag 26 april 2025 om 14:46
Op een gegeven moment zijn die vriendinnen het ook wel zat om oppas te spelen. Ik zat in een groep waarbij wij iemand niet meer uitnodigden omdat ze elke keer kotsend op straat lag. Maar zij was ook een beginnende alcholist. Voor de middag had ze al een fles wijn naar binnen gewerkt.Sabine schreef: ↑26-04-2025 14:01Hier trouwens een 18 jarige die regelmatig te ver gaat qua drank betreft. Ik vind dat erg lastig. We hebben er gesprekken over maar het lijkt niet te helpen. Ik heb daar echt zorgen over en lig wakker als ze uit is. Ze heeft een fijn groepje om haar heen die op elkaar letten. Maar toch....
zaterdag 26 april 2025 om 14:46
Mijn dochter is 16. Ik weet dat ze wel eens drinkt met vriendinnen. Ik praat daarover maar ik verbied niks. Ik weet van de vriendinnen van mijn dochter dat zij allemaal liegen tegen hun ouders. Ik voel me echt helemaal niet geroepen om al die ouders in te lichten. Ik ben al blij dat ik het weet en dat ik een oogje in het zeil kan houden.
zaterdag 26 april 2025 om 14:50
Vanaf 15 gingen wij gewoon uit en we dronken gewoon sterke drank. Ik ken mezelf toen de tijd en ik had me echt niet laten tegenhouden. Mijn dochter lijkt op mij. Verbieden gaat alleen zorgen dat ik er geen zicht op heb.pina schreef: ↑26-04-2025 14:22Ik zou het lastig vinden omdat ik zelf juist ook zo’n lol heb beleefd op die leeftijd. Ik ging echt elk weekend uit en er dronk altijd wel iemand teveel. Maar ik kan me nu nog bepaalde avonden en feesten herinneren waar we zo’n lol hadden.
zaterdag 26 april 2025 om 14:54
Ze letten op elkaar.Fanta1996 schreef: ↑26-04-2025 14:46Op een gegeven moment zijn die vriendinnen het ook wel zat om oppas te spelen. Ik zat in een groep waarbij wij iemand niet meer uitnodigden omdat ze elke keer kotsend op straat lag. Maar zij was ook een beginnende alcholist. Voor de middag had ze al een fles wijn naar binnen gewerkt.
Bijna allemaal gaan ze wel eens over de schreef. Alcoholisme is natuurlijk iets heel anders.

zaterdag 26 april 2025 om 15:00
Wat vindt je zo kwalijk? Ik snap het even niet? Het woordje knap?
Ik refereerde dus aan dochter van mijn collega. Dat is dus een bizar knappe meid. Echt een fotomodel type zo knap. Ik denk dat het gros van de mannen naar haar omkijkt en ik zou haar dus niet graag met 16 jaar alleen de stad in laten gaan met haar vriendinnen. Wat is daar zo gek aan?
zaterdag 26 april 2025 om 15:18
Hier idem.Lady*Voldemort schreef: ↑26-04-2025 15:10Nou ja, gelukkig was ik vroeger al lelijk, dus mijn ouders boeide het niet waar ik rondhing.
Ik ging zelden uit, ben 2x lastiggevallen en 1x achtervolgd door een auto.
Blij dat ik lelijk ben, anders was het nog veel erger geweest.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 26 april 2025 om 15:39
Seksueel geweld heeft zelden met knapheid te maken. Wat erg dat er dus nog steeds mensen zo onwetend zijn.Jujubee schreef: ↑26-04-2025 15:00Wat vindt je zo kwalijk? Ik snap het even niet? Het woordje knap?
Ik refereerde dus aan dochter van mijn collega. Dat is dus een bizar knappe meid. Echt een fotomodel type zo knap. Ik denk dat het gros van de mannen naar haar omkijkt en ik zou haar dus niet graag met 16 jaar alleen de stad in laten gaan met haar vriendinnen. Wat is daar zo gek aan?
Het uitgaansleven heeft voor jongens trouwens veel meer risico wat kans op geweld betreft.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
zaterdag 26 april 2025 om 15:40
zaterdag 26 april 2025 om 15:43
Lady*Voldemort schreef: ↑26-04-2025 15:10Nou ja, gelukkig was ik vroeger al lelijk, dus mijn ouders boeide het niet waar ik rondhing.
Hahaha!
Ik heb een dochter van 16 die met haar eveneens 16-17 jarige vriendinnen elk weekend wel in de stad rondhangt. Een enkele keer heeft iemand drank bij zich (meestal niet, zo makkelijk komen ze er niet aan) maar volgens mij ontstaan er nooit problemen met dronkenschap of handtastelijke mannen. Misschien zijn ze niet knap genoeg

Verbieden van alcohol/uitgaan heeft op deze leeftijd weinig zin meer maar met 13 zou ik er wel een punt van maken. En wat aanrandingen betreft: tja, kan gebeuren, bij alle meiden en ook jongens maken nare dingen mee. Ik probeer haar weerbaar te maken ipv bang. Vooralsnog is er volgens mij nog nooit iets geks gebeurd en hebben ze vooral veel lol met elkaar.

zaterdag 26 april 2025 om 15:52
Dat het niks met knapheid te maken heeft weet ik ook wel.
Maar laat maar gaan, blijbkaar word het weer verkeerd begrepen en uit zijn verband gerukt. Laat ik het erop houden dat ik het uitgaansleven totaal ongeschikt vindt voor zo'n beetje elke 13 jarige.
En nu ben ik weg hier.
zaterdag 26 april 2025 om 15:53
Hoezo weer? JIj schrijft het, tot tweemaal toe.Jujubee schreef: ↑26-04-2025 15:52Dat het niks met knapheid te maken heeft weet ik ook wel.
Maar laat maar gaan, blijbkaar word het weer verkeerd begrepen en uit zijn verband gerukt. Laat ik het erop houden dat ik het uitgaansleven totaal ongeschikt vindt voor zo'n beetje elke 13 jarige.
En nu ben ik weg hier.
zaterdag 26 april 2025 om 15:54
Of je zegt gewoon écht domme dingen. En maakt het nóg dommer door te zeggen dat je het allemaal al weet en daarmee dus ook joh eens alle vooroordelen en mythes bevestigt waardoor het voor slachtoffers extra moeilijk wordt.Jujubee schreef: ↑26-04-2025 15:52Dat het niks met knapheid te maken heeft weet ik ook wel.
En nu ben ik weg hier.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
zaterdag 26 april 2025 om 15:59
Ik ging wel veel uit en ik kan de keren dat ik ongevraagd werd bepoteld niet eens meer tellen. En vaak dachten de heren dan ook nog dat ze me daar een plezier mee deden, want met zo'n lelijke bek moest ik wel heel wat te kort komen op het seksuele vlak.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 26-04-2025 16:02
0.42% gewijzigd
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 26 april 2025 om 16:01
Wat doen 2 13 jarige jongens savonds alleen in de stad?
Ik had vriendje meteen laten ophalen als "straf" had je meteen het gesprek aan kunnen gaan met ouders. Vriendje slaapt bij jullie dus ik zou me echt verantwoordelijk voelen voor wat er gebeurd is.
Verder zou ik nu geen straf meer bedenken maar wel het helpen aangaan dat het vertrouwen wel beschadigd is en de eerste keer dat hij wat alleen wil doen op terug komen en als straf dit dan niet toestaan.
Ik had vriendje meteen laten ophalen als "straf" had je meteen het gesprek aan kunnen gaan met ouders. Vriendje slaapt bij jullie dus ik zou me echt verantwoordelijk voelen voor wat er gebeurd is.
Verder zou ik nu geen straf meer bedenken maar wel het helpen aangaan dat het vertrouwen wel beschadigd is en de eerste keer dat hij wat alleen wil doen op terug komen en als straf dit dan niet toestaan.
zaterdag 26 april 2025 om 16:02
Je schrijft zelf tot twee keer aan toe letterlijk dat knappe meiden het grootste gevaar lopen. Ik zou echt niet weten hoe ik dat anders op moet vatten dan dat jij echt denkt dat knappe meiden vaker worden lastiggevallen of erger dan lelijke meiden.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in