Pubers en grenzen
zaterdag 26 april 2025 om 08:47
Ik wil jullie graag wat voorleggen.
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.
Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
Mijn zoon en het vriendje van mijn zoon hebben allebei stiekem gedronken.
Ik was er van de week al achtergekomen dat ze dat wilden gaan doen. Ik heb toen een, dacht ik, goed gesprek gehad met mijn zoon en hem uitgelegd waarom het gewoon niet goed is om nu al te gaan drinken. Hem gewezen op de gevaren en aangegeven dat hij een hele hoop mag, ik laat hem behoorlijk los en ik verwacht dat hij deze grens niet over zou gaan.
Omdat hij deed alsof hij het begreep en mij beloofde niet te gaan drinken, mocht hij samen met die vriend de stad in.
Eenmaal weer thuis hebben we nog even gezellig bijgekletst. Omdat het vriendje door het drinken wat spraakzamer was, versprak hij zich.
Maar nu komt het volgende;
Ik vind zelf dat de moeder van de vriend op de hoogte moet zijn en daarom wil ik haar gaan inlichten. Uiteraard niet om te klikken, maar ik zou het zelf enorm op prijs stellen als zij mij het gezegd zou hebben, als zij in mijn schoenen stond. Wat zouden jullie mij adviseren?
En zouden jullie er voor mijn zoon een consequentie aan verbinden, dat hij zijn belofte, om niet te drinken, verbroken heeft? En zo ja, welke consequentie?
vindjedatecht wijzigde dit bericht op 26-04-2025 11:49
16.99% gewijzigd
zaterdag 26 april 2025 om 17:26
Nogmaals, ik vind elke vorm van grensoverschrijdend gedrag niet oké. En ik vind het een vreemde flex te doen alsof ik dingen onbespreekbaar maak.Valtifest schreef: ↑26-04-2025 17:20Daarbij ga je voorbij aan de slachtoffers waar het wel degelijk iets met het uiterlijk te maken heeft. Meisjes met hoofddoek worden ook vaak lastiggevallen omdat dat nieuwsgierigheid opwekt of om extra te vernederen.
Meiden met grote borsten trekken weer een ander soort aandacht, wordt bij jonge meiden als legitieme reden genoemd voor een verkleining, 'ongewenste aandacht'.
Etc etc. Als jij met je extensions en je nepwimpers en je 360 graden body uit turkije lallend rondloopt, reageren omstanders heel anders op jou lastigvallen, en trek je ook andere aandacht.
Ik vind het naïef om te doen alsof dat niet zo is en bepaald sexueel geweld maak je daarmee onbespreekbaar.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
zaterdag 26 april 2025 om 17:29
Dat beweer ik dan ook nergens. In tegenstelling tot wat jij schreef, waarin je alle pubers over één kam scheert.Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑26-04-2025 17:26Heel fijn voor jou. Maar niet alle pubers zijn hetzelfde.
Wel vind ik de NIX18-campagne erg duidelijk en begrijp ik dat gebagatelliseer niet zo goed.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 26 april 2025 om 17:29
Mijn dochter van zes werd lastiggevallen door haar opa, en ook daar kwamen politie-interventies aan te pas en ook zij moest later behandeld worden voor ptss.Valtifest schreef: ↑26-04-2025 17:16Iemands anders zijn of haar uiterlijk zegt niks over dat van jou, en jouw ervaringen, dus waarom dit gesneer.
En ja, mijn uiterlijk zorgde ooit nogal voor veel gedoe en dat heeft ervoor gezorgd dat ik na een aantal politie interventies met verschillende types en andere ellende behandeling voor ptts heb gehad.
Dat werd door iedere professional die toen betrokken was gelinkt aan mijn uiterlijk en dan ook nog aan kenmerken waar ik niks aan kon doen.
Dus dat lag aan haar uiterlijk?
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 26 april 2025 om 17:30
Dat begrijp ik. Maar veel pubers zoeken zich een weg naar de volwassenheid met vallen en opstaan. Dan kan de overheid wel een wijzend vingertje opzetten, maar als het zo eenvoudig was, was er geen puber met problemen. Je kunt niet zomaar iets verbieden tot je 18 bent omdat de overheid dat nou eenmaal bepaald. Dan zou de opvoeding makkelijk zijn, als het daarmee afgedaan wordt.
zaterdag 26 april 2025 om 17:32
Waar haal jij dat vandaan, dat ik alle pubers over een kam scheer?
zaterdag 26 april 2025 om 17:33
Eens. Ik ben nog steeds verbaasd dat zoveel ouders alcohol drinken onder de 18 een goed idee vinden.
Ik begrijp overigens ook niet waarom TO de OP heeft aangepast.
Kennelijk niet blij met de kritiek op het feit dat ze haar 13-jarige tot laat op stap liet gaan.
Een beetje jammer TO.
zaterdag 26 april 2025 om 17:34
De meeste pubers komen redelijk soepel de puberteit door. In tegenstelling tot wat graag beweerd wordt.Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑26-04-2025 17:30Dat begrijp ik. Maar veel pubers zoeken zich een weg naar de volwassenheid met vallen en opstaan. Dan kan de overheid wel een wijzend vingertje opzetten, maar als het zo eenvoudig was, was er geen puber met problemen. Je kunt niet zomaar iets verbieden tot je 18 bent omdat de overheid dat nou eenmaal bepaald. Dan zou de opvoeding makkelijk zijn, als het daarmee afgedaan wordt.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 26 april 2025 om 17:40
Het is ook duidelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat elke puber zich er ook aan gaat houden. Nee, ook niet met een verbod van de ouders. En als je eenmaal weet je dat je kind af en toe wat drinkt, dan lijkt praten over verantwoord drinken me op dat moment realistischer dan nogmaals herhalen dat het verboden is. En dan heb ik het over een 16-17 jarige trouwens. Geen 13 jarige, want dat vind ik echt te jong, en ook te jong om ‘s avonds in de stad te hangen. Met 16/17 hou je dat niet makkelijk meer tegen als je je kind een sociaal leven gunt.
zaterdag 26 april 2025 om 17:45
Dat beweer ik dan ook niet.Charlotta schreef: ↑26-04-2025 17:40Het is ook duidelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat elke puber zich er ook aan gaat houden. Nee, ook niet met een verbod van de ouders. En als je eenmaal weet je dat je kind af en toe wat drinkt, dan lijkt praten over verantwoord drinken me op dat moment realistischer dan nogmaals herhalen dat het verboden is. En dan heb ik het over een 16-17 jarige trouwens. Geen 13 jarige, want dat vind ik echt te jong, en ook te jong om ‘s avonds in de stad te hangen. Met 16/17 hou je dat niet makkelijk meer tegen als je je kind een sociaal leven gunt.
Maar als je het als ouder al bagatelliseert wordt het iig niet beter.
Hannah Arendt
Hannah Arendt
zaterdag 26 april 2025 om 17:49
Charlotta schreef: ↑26-04-2025 17:40Het is ook duidelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat elke puber zich er ook aan gaat houden. Nee, ook niet met een verbod van de ouders. En als je eenmaal weet je dat je kind af en toe wat drinkt, dan lijkt praten over verantwoord drinken me op dat moment realistischer dan nogmaals herhalen dat het verboden is. En dan heb ik het over een 16-17 jarige trouwens. Geen 13 jarige, want dat vind ik echt te jong, en ook te jong om ‘s avonds in de stad te hangen. Met 16/17 hou je dat niet makkelijk meer tegen als je je kind een sociaal leven gunt.
Je kunt het altijd proberen niewaar. En ik denk ook niet dat ze bedoelen dat je je kind tot zijn achttiende op water en brood moet zetten als ie tegen alle verboden en adviezen in toch drinkt.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 26 april 2025 om 17:51
Haha, mooie actie weer. Terwijl uit veel antwoorden nou juist blijkt dat e.e.a. nogal afhangt van de leeftijd.Nova schreef: ↑26-04-2025 17:33Eens. Ik ben nog steeds verbaasd dat zoveel ouders alcohol drinken onder de 18 een goed idee vinden.
Ik begrijp overigens ook niet waarom TO de OP heeft aangepast.
Kennelijk niet blij met de kritiek op het feit dat ze haar 13-jarige tot laat op stap liet gaan.
Een beetje jammer TO.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 26 april 2025 om 17:55
Precies.canis-felis schreef: ↑26-04-2025 17:51Haha, mooie actie weer. Terwijl uit veel antwoorden nou juist blijkt dat e.e.a. nogal afhangt van de leeftijd.
zaterdag 26 april 2025 om 18:23
Als je het niet over het uiterlijk van het slachtoffer mag hebben terwijl sommig geweld uiterlijk gerelateerd is, en daarvan iets raars wordt gemaakt, raakt me dat ja.Nana_Mouskouri schreef: ↑26-04-2025 17:26Nogmaals, ik vind elke vorm van grensoverschrijdend gedrag niet oké. En ik vind het een vreemde flex te doen alsof ik dingen onbespreekbaar maak.
Firm believer in: you shouldn't have bothered me to begin with.
zaterdag 26 april 2025 om 18:33
Dat zeg ik toch niet? Waar staat dat? Daders hebben hun eigen zieke redenen om dader te zijn, en DAARNAAST: mensen met een bepaald uiterlijk roepen weer een eigen soort geweld op.Lady*Voldemort schreef: ↑26-04-2025 17:29Mijn dochter van zes werd lastiggevallen door haar opa, en ook daar kwamen politie-interventies aan te pas en ook zij moest later behandeld worden voor ptss.
Dus dat lag aan haar uiterlijk?
Ik had een bepaald uiterlijk dat een bepaald soort aandacht trok, en daar heb ik last van gehad.
Ik heb zelfs enorm last gehad met juiste hulp krijgen, een mannelijke therapeut heeft gevraagd of hij vervangen kon worden bijvoorbeeld. Kun je hihi haha grapjes over maken tot je een ons weegt, het voelt bijzonder onveilig en vervelend helemaal omdat je er niks aan kunt doen en daarbovenop ook nog wordt behandeld, nouja, zoals hier.
Alsof je een mal ijdel persoon bent die dingen verzint.
deze reacties triggeren wel van alles bij mij dus ik stop met reageren.
zaterdag 26 april 2025 om 18:35
het gaat om het gedrag van mannen/jongens en niet om het uiterlijk van meisjes die lastig gevallen worden. Waarom wil je zo graag benadrukken dat mooie meisjes het nog moeilijker hebben?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
zaterdag 26 april 2025 om 18:37
Valtifest schreef: ↑26-04-2025 18:33Dat zeg ik toch niet? Waar staat dat? Daders hebben hun eigen zieke redenen om dader te zijn, en DAARNAAST: mensen met een bepaald uiterlijk roepen weer een eigen soort geweld op.
Ik had een bepaald uiterlijk dat een bepaald soort aandacht trok, en daar heb ik last van gehad.
Ik heb zelfs enorm last gehad met juiste hulp krijgen, een mannelijke therapeut heeft gevraagd of hij vervangen kon worden bijvoorbeeld. Kun je hihi haha grapjes over maken tot je een ons weegt, het voelt bijzonder onveilig en vervelend helemaal omdat je er niks aan kunt doen en daarbovenop ook nog wordt behandeld, nouja, zoals hier.
Alsof je een mal ijdel persoon bent die dingen verzint.
deze reacties triggeren wel van alles bij mij dus ik stop met reageren.
En jij snapt nog steeds niet dat niet dat je uiterlijk niet het probleem was maar de manier waarop de heren daarop meenden te moeten reageren? Dan zou ik toch nog maar eens hulp gaan zoeken want het lijkt me niet leuk om zo lang rond te moeten lopen met het gevoel dat het eigenlijk stiekem je eigen schuld was.
Oh en schreeuwen is niet nodig hoor.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 26 april 2025 om 18:53
Wat een uitermate valse reactie. Ben je ok?Lady*Voldemort schreef: ↑26-04-2025 18:37En jij snapt nog steeds niet dat niet dat je uiterlijk niet het probleem was maar de manier waarop de heren daarop meenden te moeten reageren? Dan zou ik toch nog maar eens hulp gaan zoeken want het lijkt me niet leuk om zo lang rond te moeten lopen met het gevoel dat het eigenlijk stiekem je eigen schuld was.
Oh en schreeuwen is niet nodig hoor.
zaterdag 26 april 2025 om 18:55
Geslacht gerelateerd, niet uiterlijk.
Ik las recent cijfers. Schrikbarend veel. Echt niet allemaal bloedmooie meisjes/vrouwen.
zaterdag 26 april 2025 om 18:56
Er is helemaal niets 'vals' aan de reactie. Ik ben het er mee eens dat vrouwen nog steeds te vaak met het idee rondlopen dat ze een aandeel in het geweld tegen hen hadden omdat ze 'te mooi, te kort, rokje, naar de foute plek...' etc. Terwijl alleen de geweldenaar schuldig is. En ik weet uit ervaring hoe je geest na een mishandeling heel lang het spoor bijster kan zijn en passende hulp om dit soort trauma's te behandelen is geen luxe maar vaak een noodzaak.
zaterdag 26 april 2025 om 18:59
Noëlle_ismijnnaam schreef: ↑26-04-2025 17:30Dat begrijp ik. Maar veel pubers zoeken zich een weg naar de volwassenheid met vallen en opstaan. Dan kan de overheid wel een wijzend vingertje opzetten, maar als het zo eenvoudig was, was er geen puber met problemen. Je kunt niet zomaar iets verbieden tot je 18 bent omdat de overheid dat nou eenmaal bepaald. Dan zou de opvoeding makkelijk zijn, als het daarmee afgedaan wordt.
Je kunt JUIST iets verbieden omdat de overheid dat bepaalt. En de overheid bepaalt dat omdat je van verdovende middelen kanker kan krijgen. En allerlei andere nare dingen.
Juist nogal gek om dat spul aan je kinderen te geven.
•
zaterdag 26 april 2025 om 19:02
Heb je zelf niet wellicht eens wat verkeerd idee hiervan? Zo ongeveer alle vrouwen maken overschrijdend gedrag mee van mannen. Dat er voor die mannen altijd een aanleiding bij te bedenken valt wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk kómt door een knap koppie. Of door grote borsten.
•
zaterdag 26 april 2025 om 19:05
Niks vals aan hoor. Jij bent er blijkbaar nog steeds van overtuigd dat het niet de schuld was van de geweldenaars, maar van jou of jouw uiterlijk. Dat lijkt me echt heel vervelend voor je, want het klopt niet. Maar goed, als jij er okee mee bent is dat natuurlijk ook prima. Succes ermee zou ik zeggen.
(Herman Finkers)
(Herman Finkers)
zaterdag 26 april 2025 om 19:11
Wie geeft het dan aan zijn kinderen? Ik verbied mijn dochter niet (meer) te drinken maar ik geef haar echt zelf geen alcohol. Dat gaat ook niet gebeuren tot ze 18 is. Wat ze doet als ze met vrienden is daar heb ik geen invloed meer op. Ik wijs haar wel op de gevaren, en verder hoop ik dat ze zelf goed nadenkt en oplet.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in