Geld & Recht alle pijlers

Witgoedregeling studenten

26-04-2025 16:05 218 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben hbo-student en ik woon in een studio. Onlangs is mijn wasmachine kapot gegaan. Als kind is mij bijgebracht om op alle potjes aanspraak te doen, ook al denk ik dat ik er geen recht op heb. Ik heb daarom via de witgoedregeling bij mijn gemeente gevraagd om geld voor een nieuwe wasmachine.

De gemeente heeft het afgewezen omdat ik student ben. Maar dat staat helemaal niet op de site van de gemeente. Ik heb hierover al gebeld met de gemeente die zegt dat dit gewoon klopt en dat ik maar extra moet bijlenen bij DUO.

Weet iemand of dit zo is? Het lijkt me een beetje raar dat ik geen geld kan krijgen voor de aankoop van een wasmachine en andere mensen in een soortgelijke situatie die geen student zijn wel.
Lucy schreef:
28-04-2025 10:27
Nu heb je zorgtoeslag, huurtoeslag, iit, bijdragen voor menstruatiearmoede, collectieve ziektekostenverzekering, kindregelingen, bijzondere bijstand, regelingen voor sport en cultuur :)

Wat een totaal ondoorzichtig web is, dat per gemeente verschilt, gedeeltelijk bij de belastingdienst, soms uitbesteed aan derde partijen. Waardoor sommige mensen geen gebruik maken van sommige regelingen, want weten het bestaan niet of te ingewikkeld.

En met al deze regelingen komen de meesten dus nog tekort.
Ik vind het alleen een beetje een rare oplossing om dat dan op te willen lossen door het vooraf al te verschaffen. Het is nou eenmaal helaas geen inkomen.
Sniral schreef:
28-04-2025 10:23
De regeling gaat niet alleen over wasmachines, maar ook over koelkasten. Je eten in de koelkast bij papa en mama die twee uur verderop wonen is niet echt een optie. Een kamer in een studentenhuis is in prijs vergelijkbaar met een sociale huur woning.

Mijn eigen kind heeft ouders die kunnen bijspringen. Die heeft geen koelkast nodig van gemeenschapsgeld. Maar in haar vriendenkring zitten er ook die zoveel moeten bijverdienen om hun huur, collegegeld en boterham met pindakaas te kunnen betalen dat ze aan hun studie te weinig toekomen. Dat is niet te rijmen met ‘niet door het bestaansminimum zakken’ - en dat zijn er best veel.

Maar los van dat ik het geen hout vindt snijden dat álle studenten per definitie niet in aanmerking komen voor zo’n regeling; belangrijker is dat de ene gemeente het wel heeft en de andere niet. Dat maakt het sowieso heel willekeurig.

Er staat genoeg voor gratis of bijna niks op Marktplaats. Als student kun je prima met zoiets toe, lijkt mij.
Lucy schreef:
28-04-2025 10:31
Bijzondere bijstand en gemeentelijke regelingen zijn sowieso willekeurig, want afhankelijk van de gemeente.

En studenten kunnen reserveren dmv een lening. Wat heel veel mensen in de bijstand dus ook moeten, als ze in een gemeente wonen waar geen regeling is.

En tja. . Student zijn is net het echte leven he. Keuzes maken in geld, tijd, wonen ed.

En ouders worden geacht bij te dragen. kunnen ze dat niet, bestaat er een aanvullende beurs.

Hippe koffiebar/terras is geen eerste levensbehoefte maar daar zitten studenten maar al te vaak. Koffie van geleende stufie is echt heel dure koffie.
pina schreef:
28-04-2025 10:35
Ik vind het alleen een beetje een rare oplossing om dat dan op te willen lossen door het vooraf al te verschaffen. Het is nou eenmaal helaas geen inkomen.
Waarom? Jij betaalt het toch ook van je inkomen? En het is geld, dus hoezo geen inkomen?

Het zijn allemaal lapmiddelen omdat mensen met een laag inkomen hun huur, zorgverzekering, sportclub en weet ik wat nog meer niet kunnen betalen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Lucy schreef:
28-04-2025 10:59
Waarom? Jij betaalt het toch ook van je inkomen? En het is geld, dus hoezo geen inkomen?

Het zijn allemaal lapmiddelen omdat mensen met een laag inkomen hun huur, zorgverzekering, sportclub en weet ik wat nog meer niet kunnen betalen.
Ja precies, dat is nou net het verschil met inkomen en een regeling. Regeling zet je in waar nodig, inkomen doe je mee wat je wil.
Sniral schreef:
De regeling gaat niet alleen over wasmachines, maar ook over koelkasten. Je eten in de koelkast bij papa en mama die twee uur verderop wonen is niet echt een optie. Een kamer in een studentenhuis is in prijs vergelijkbaar met een sociale huur woning.

Mijn eigen kind heeft ouders die kunnen bijspringen. Die heeft geen koelkast nodig van gemeenschapsgeld. Maar in haar vriendenkring zitten er ook die zoveel moeten bijverdienen om hun huur, collegegeld en boterham met pindakaas te kunnen betalen dat ze aan hun studie te weinig toekomen. Dat is niet te rijmen met ‘niet door het bestaansminimum zakken’ - en dat zijn er best veel.

Maar los van dat ik het geen hout vindt snijden dat álle studenten per definitie niet in aanmerking komen voor zo’n regeling; belangrijker is dat de ene gemeente het wel heeft en de andere niet. Dat maakt het sowieso heel willekeurig.
Tsja. Het blijft een kwestie van keuzes maken als student. Ga je op kamers, dan heeft dat voordelen maar ook nadelen. Zoals werken voor je huur.

Mijn kinderen hebben beide niet voor hun droomstudie gekozen want te ver weg. En op kamers is te duur. Het voordeel is dus dat ze geen wasmachine hoeven aan te schaffen. En geen huur hoeven te betalen. En hun studie dus niet lijdt onder te veel moeten werken. En het nadeel is dat ze niet gezellig met hun medestudenten hun havercappu kunnen halen om de hoek en de ervaring van het studentenleven missen.

Maar het blijven keuzes.
Sniral schreef:

jij wil het liefst graag 80% inkomstenbelasting betalen?
of vind je het niet zinvol daar ook naar te kijken en kijk je vooral naar wat je vindt dat geregeld zou moeten zijn?

Als die koelkast ook van MP niet haalbaar is én je kunt niet werken naast je studie dan blijf je thuis wonen en zoek je een studie dichtbij zodat je mama's koelkast kan blijven gebruiken.

nog meer beren op de weg? ik stuur ze weg hoor. als student zonder enige aanvulling van zowel rijk als ouders ken ik ze allemaal.

nogmaals: tering naar de nering. niet alles maar verwachten en zéker niet als student. die potjes zijn voor mensen die er niet voor gekozen hebben. TO kan gewoon gaan werken als het allemaal zo armoedig is. dan maar niet studeren.
En doooooor!
Lucy schreef:
28-04-2025 10:59

het is bekend dat armoede stress geeft en dat door stress verkeerde keuzes gemaakt worden. dat heeft niets met onwil te maken, dat is gewoon hoe het werkt.

daarom zijn deze regelingen er. je geeft mensen wat ze nodig hebben als ze het nodig hebben omdat ze met 20 euro extra per maand om voor die wasmachine te sparen te vaak niet gespaard wordt voor de wasmachine.
En doooooor!
broadway schreef:
28-04-2025 11:58
jij wil het liefst graag 80% inkomstenbelasting betalen?
of vind je het niet zinvol daar ook naar te kijken en kijk je vooral naar wat je vindt dat geregeld zou moeten zijn?

Als die koelkast ook van MP niet haalbaar is én je kunt niet werken naast je studie dan blijf je thuis wonen en zoek je een studie dichtbij zodat je mama's koelkast kan blijven gebruiken.

nog meer beren op de weg? ik stuur ze weg hoor. als student zonder enige aanvulling van zowel rijk als ouders ken ik ze allemaal.

nogmaals: tering naar de nering. niet alles maar verwachten en zéker niet als student. die potjes zijn voor mensen die er niet voor gekozen hebben. TO kan gewoon gaan werken als het allemaal zo armoedig is. dan maar niet studeren.
Dit. Zelfs aan herverdeling zit een limiet ja. Niemand wil 80% inkomstenbelasting betalen dus ook de regering moet de tering naar de nering zetten en keuzes maken. Dat houdt automatisch in dat er dus ook een beroep wordt gedaan op je eigen verantwoordelijkheid..
Sniral schreef:

Als ouders niet kunnen bijdragen, komen studenten in aanmerking voor een aanvullende beurs. Naast de uitwonende stufi.
Daarnaast kunnen ze bijlenen. Ze hebben ook een bed nodig en een laptop, ook maar via de gemeente? Je hoeft niet op kamers he.
Eerste hit op marktplaats, Miele koelkast voor 50 euro.
Pelle schreef:
28-04-2025 12:12

Sorteer op prijs van laag naar hoog en er zijn heel heel veel gratis exemplaren.
Pelle schreef:
28-04-2025 12:12
Goedkope opties genoeg. Een kleine elektrische koelbox, ook voor een tientje op mp te vinden, doet ook prima dienst als koelkast. Heb er heel wat kampeervakanties mee overleefd zonder voedselvergiftiging op te lopen.
Speculaastaart schreef:
28-04-2025 12:16
Sorteer op prijs van laag naar hoog en er zijn heel heel veel gratis exemplaren.
Dat geloof ik, er staan er duizenden op. Maar zelfs zonder moeite, een hele nette koelkast voor 50 euro. Dus ik geloof gelijk dat het nog goedkoper en zelfs gratis kan. Dus daar hoeft geen regeling voor te bestaan. Dat is qua administratie ook nog eens kostbaar.
Mette schreef:
28-04-2025 11:21
Tsja. Het blijft een kwestie van keuzes maken als student. Ga je op kamers, dan heeft dat voordelen maar ook nadelen. Zoals werken voor je huur.

Mijn kinderen hebben beide niet voor hun droomstudie gekozen want te ver weg. En op kamers is te duur. Het voordeel is dus dat ze geen wasmachine hoeven aan te schaffen. En geen huur hoeven te betalen. En hun studie dus niet lijdt onder te veel moeten werken. En het nadeel is dat ze niet gezellig met hun medestudenten hun havercappu kunnen halen om de hoek en de ervaring van het studentenleven missen.

Maar het blijven keuzes.
Hoezo droomstudie te ver weg? Je kunt ook reizen he. Mijn droomstudie was ook iedere dag 2 uur treinen heen en 2 uur terug. Ik had dan wel een aanvullende stufi (en moest alsnog ernaast werken in mijn woonplaats) maar dat was nog niet eens genoeg voor een bezemkast in de stad waar ik studeerde dus dan maar heen en weer.
Maris_90 schreef:
28-04-2025 12:25
Hoezo droomstudie te ver weg? Je kunt ook reizen he. Mijn droomstudie was ook iedere dag 2 uur treinen heen en 2 uur terug. Ik had dan wel een aanvullende stufi (en moest alsnog ernaast werken in mijn woonplaats) maar dat was nog niet eens genoeg voor een bezemkast in de stad waar ik studeerde dus dan maar heen en weer.
Had ook gekund, heen en weer reizen. Maar in goed overleg met ons besloten daar niet voor te kiezen. Niet iedereen heeft voldoende energie voor 5 uur reistijd per dag en allerlei andere verplichtingen.

De studie die ze nu doen vinden ze ook heel leuk.
broadway schreef:
28-04-2025 12:01
het is bekend dat armoede stress geeft en dat door stress verkeerde keuzes gemaakt worden. dat heeft niets met onwil te maken, dat is gewoon hoe het werkt.

daarom zijn deze regelingen er. je geeft mensen wat ze nodig hebben als ze het nodig hebben omdat ze met 20 euro extra per maand om voor die wasmachine te sparen te vaak niet gespaard wordt voor de wasmachine.

Ik snap het principe. Maarja: er zijn ook werkende mensen die niet sparen voor die wasmachine. Dat is niet voorbehouden aan mensen met een laag inkomen. Met een hoger inkomen kun je het alleen allemaal misschien iets sneller en makkelijker opvangen.

Punt is, dat de uitvoering van die regelingen ook een hoop geld kost. Tel eens op hoeveel ambtenaren er druk mee zijn. Dat armoede en schulden een verdienmodel is geworden. Dat over het algemeen de doelgroep in de bijstand of net erboven meer moeite hebben met wat er allemaal verwacht wordt bij dergelijke aanvragen, en als dan blijkt dat het inkomen over het jaar iets hoger is geworden (bijvoorbeeld doordat bijstand over december in januari is nabetaald en daardoor het belastbaar inkomen hoger is geworden, terwijl het inkomen niet is gestegen) mensen moeten terugbetalen. Waardoor veel mensen door dit soort regelingen ook in de problemen/schulden komen.

Het experiment wat nu loopt in Tilburg en Zaanstad laat (voorlopig) zien dat mensen met een klein beetje meer geld waarbij de stress om te weinig inkomen afneemt, helemaal niet zulke gekke keuzes maken. Dat de meeste mensen echt wel in staat zijn er verstandig mee om te gaan.

En voor de doelgroep die dat niet kan, heb je dus genoeg hulp om ze te helpen met budgetteren of beheren van het inkomen.

En ik weet het niet he, of het beter uitpakt. Ik hoor hier (en ook elders) dat het mensen vooral gaat om "eerlijk" en "aleen krijgen waar je recht op hebt" enzo. Wat ik vaak enorm betuttelend vind, maar wat dus in de uitvoering en controle ook enorm veel geld kost.

En als je dan kijkt wat het oplevert, dat "niemand mag meer krijgen dan hoogst noodzakelijk en daarom 20 regelingen", dan blijkt het echt peanuts te zijn. Als je ziet wat fraudebestrijding oplevert, waarmee je de bevolking treft die toch al geen reet heeft, in vergelijking met bijvoorbeeld vermogensbestrijding, en als je kijkt hoeveel geld gestoken wordt in het ene en in het andere, dan vind ik dat schokkerend.

En als je ziet dat betreffende regelingen gemiddeld 40-60% van de mensen bereikt die er recht op hebben, mis je fus heel veel mensen. Veelal mensen die overheid wantrouwen en geen gegevens willen overleggen. Wat een goed recht is en eigen keuze, maar ook meer kans op buiten de boot vallen, te weinig hebben en onvrede.

Maar misschien dat dit teveel wegloopt bij een witgoedregeling.
lucy wijzigde dit bericht op 28-04-2025 12:44
6.22% gewijzigd
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Zonder de 8 pagina's voor mij te hebben gelezen:

Het lijkt mij dat de witgoedregeling vooral voor minima is bedoeld. Helaas pindakaas, leg je erbij neer.

Op Facebook kan je in deelgroepen vaak gratis wasmachines vinden. En wat anderen zeggen; Marktplaats. En wat ik in mijn studententijd deed: een wasmachine leasen.
Maris_90 schreef:
28-04-2025 12:25

De keuze om het wel te doen is net zo legitiem als de keuze om het niet te doen hoor. Waarom een ander de maat nemen over zoiets?

De droomstudie had een minpunt en kwam daardoor misschien gelijk uit met de tweede keus.
Lucy schreef:
28-04-2025 12:40
Ik snap het principe. Maarja: er zijn ook werkende mensen die niet sparen voor die wasmachine. Dat is niet voorbehouden aan mensen met een laag inkomen. Met een hoger inkomen kun je het alleen allemaal misschien iets sneller en makkelijker opvangen.
ik delete haast heel je post, maar dat is om het bericht niet ellelang te maken.

ik ben het, als het werkt, volledig met je eens. natuurlijk liever zelfredzaam dan al die potjes die allemaal weer ambtenaren aan het werk houden.

wel ben ik benieuwd naar de neveneffecten.

voorop staat dat dat kleine groepje mensen dat écht niet kan niet gepest moet worden. Maar velen kunnen wél uiteindelijk uit de bijstand en naast persoonlijke begeleiding dat heel goed lijkt te werken zijn dit soort regelingen natuurlijk ook enorm gedoe en misschien reden voor sommigen om bijstand geen carrière te maken (en ja, ik ken ze. het is ook erfelijk want vaak generatie op generatie)

wie weet is er een soort schifting te maken tussen kansrijk en "uitgespeeld" waarbij die laatsten gewoon makkelijk geholpen worden en de kansrijken toch wat meer hoepeltjes krijgen om het "werken moet lonen" te bevorderen?

ik lees het terug en dit kan zo 800 verkeerde manieren uitgelegd worden.. ik hoop dat men snapt wat ik bedoel....
En doooooor!
Ik snap helemaal wat je bedoelt. We hebben op dit moment een bestand in de bijstand waar naar mijn schatting 60% langer dan 5 jaar (en de meeste langer dan 10 jaar) in de bijstand zitten. Het is een goede arbeidsmarkt, dus mensen die kunnen werken, werken meestal wel.

Wat je denk ik bedoelt is een soort WIA/WGA: voor mensen waar de verwachting (door lichamelijke of psychische beperkingen) is dst ze niet meer uitstromen, maak het makkelijker en de uitkering iets hoger. Voor de doelgroep die nu niet kunnen, maar de verwachting is dat dit in de toekomst beter wordt: maak het aantrekkelijker om te werken.

Interessant idee.
Niemand wil voor een wasmachine afhankelijk moeten zijn van een potje. Dus wie er op een andere manier aan kan komen moet daar ook die moeite voor doen. Een regeling moet de laatste optie zijn om te verkennen. Niet de eerste.
Lucy schreef:
28-04-2025 13:22
Ik snap helemaal wat je bedoelt. We hebben op dit moment een bestand in de bijstand waar naar mijn schatting 60% langer dan 5 jaar (en de meeste langer dan 10 jaar) in de bijstand zitten. Het is een goede arbeidsmarkt, dus mensen die kunnen werken, werken meestal wel.

Wat je denk ik bedoelt is een soort WIA/WGA: voor mensen waar de verwachting (door lichamelijke of psychische beperkingen) is dst ze niet meer uitstromen, maak het makkelijker en de uitkering iets hoger. Voor de doelgroep die nu niet kunnen, maar de verwachting is dat dit in de toekomst beter wordt: maak het aantrekkelijker om te werken.

Interessant idee.
ja precies! dat bedoel ik! maar jij legt het veel duidelijker uit dan ik!
En doooooor!
Sniral schreef:

Dat is dan over het algemeen inclusief gas, water, licht, internet en witgoed.
Dat betaal je in een sociale woning natuurlijk allemaal nog bovenop de huur.
Als je kijkt naar huurhuizen op soortgelijke locaties als de meeste studentenhuizen staan dan is de huur voor een sociale huurwoning vaak ook al rond de 800 euro, exclusief dus.

Verder horen ouders financieel bij te dragen en wanneer dat niet kan krijgt het kind een aanvullende beurs.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Daantje_ schreef:
26-04-2025 17:43
Er staat in de beleidsregels van gemeentes wel dat studenten geen aanspraak kunnen maken op de witgoedregeling. Een voorbeeld: https://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR723131

Ik ben het er wel mee eens dat dit ook bij de aanvraag en op de site van de gemeentes vermeld moet worden.
Voor gemeenteambtenaren is het ook niet leuk om steeds dit soort "kansloze" aanvragen te moeten behandelen en afwijzen.

Studenten kunnen trouwens wel vaak tegen een gereduceerd tarief hun aankopen doen, wellicht ook voor wasmachines. Ik heb zelf ook eens met mijn studentenkaart wat kunnen kopen bij een kledingbank.
Wat een stormlooptopic.

Ik blijf er wel bij dat TO had kunnen weten dat haar verzoek afgewezen zal worden. Jammer, maar als je dit zwart op wit man weten ga je het bij de rechtbank ook niet halen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven