Lijf & Lijn alle pijlers

Inspiratie ontbijt-lunch-diner-tussendoortjes

27-04-2025 21:47 95 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo viva’s,

Er bestaan waarschijnlijk al veel van dit soort topics, maar alsnog de volgende vraag;

Ik eet al jaren (regelmatig) teveel en te ongezond. Ik wéét waaraan het ligt en ik wil
nu het roer echt omgooien. Ik wil ook graag naar een psycholoog om er wat dieper in te duiken; waar komt dat eetgedrag vandaan?
En vooral; hoe verander ik dit!

Nu ben ik op zoek naar inspiratie wat ontbijt,
lunch en diner betreft maar ook zeker tussendoortjes zijn welkom. Het liefst niet al té ingewikkelde gerechten of waar je 20
ingrediënten voor nodig hebt (mijn kinderen zijn ook geen alleseters). ‘Gewoon’ Gezond en relatief makkelijk. Ik hoop zo een lijst te kunnen maken waar ik grepen uit kan doen.

Het boodschappenbudget ligt niet super hoog en groente/fruit is duur, maar ik wil dit wel veel meer opnemen in mijn ‘standaard’
voedselinname.

Alvast hartelijk bedankt! 😊
Bij de eetmeter wel checken of de vooraf ingevoerde kcal kloppen, het zit er soms naast (niet vreselijk veel geloof ik).
Wat mij geholpen heeft, is meer leren over voeding. En dan niet als in een studie erover volgen ofzo, maar wel er meer over lezen. Zo las ik recent ‘de mens is een plofkip’ en de boeken van Charlotte Labee (alleen het voedings gedeelte).

Ik eet nu zo min mogelijk bewerkte voeding. Zo veel mogelijk pure ingredienten en koop sommige dingen nu biologisch (wortel, ui enz juist weer niet, maar sommige groentes -zoals tomaat, paprika- zijn heel erg vervuild en die dus juist weer wel). De moeite waard om je in te verdiepen. Het heeft mij heel veel goeds gedaan. Ik ben dit jaar inmiddels 10 kilo kwijt.

Bewerkte voedingsmiddelen zijn ongezond/ kankerverwekkend. Dus ik eet weinig tot geen bewerkt en/of suiker meer.

Ik ben altijd het type geweest dat een zak chips in één keer leeg moest eten of een hele Tony’s reep in één keer op moest eten. Ik was altijd bezig met eten en vind eigenlijk dat ik bijna mn hele leven lang verslaafd ben geweest aan eten. Het voelt dus als een wonder dat ik daar nu vanaf ben. Ik kan dus één ding zeggen en dat is: als het míj lukt, dan kan het íedereen lukken.

Ik probeer zoals Charlotte zoveel mogelijk soorten groente per week te nemen. Dit lukt aardig, doordat ik in de ochtend al start met een smoothie met veel groente erin (en een beetje fruit). Voorheen had ik dit absurd vinden klinken, maar zo’n 7 a 8 soorten groenten op een dag is voor mij nu heel normaal (tip: zelf soepen maken helpt hier ook heel erg in mee). Mijn streven is 30 verschillende soorten groente per week.
Hartje567 schreef:
29-04-2025 14:33
Ik probeer zoals Charlotte zoveel mogelijk soorten groente per week te nemen. Dit lukt aardig, doordat ik in de ochtend al start met een smoothie met veel groente erin (en een beetje fruit). Voorheen had ik dit absurd vinden klinken, maar zo’n 7 a 8 soorten groenten op een dag is voor mij nu heel normaal (tip: zelf soepen maken helpt hier ook heel erg in mee). Mijn streven is 30 verschillende soorten groente per week.
30 soorten groente of 30 soorten planten?
Dat is namelijk nogal een verschil. 30 soorten groente lijkt me nogal een uitdaging, en helemaal als je mn seizoensgroenten eet.
Nova schreef:
29-04-2025 15:46
30 soorten groente of 30 soorten planten?
Dat is namelijk nogal een verschil. 30 soorten groente lijkt me nogal een uitdaging, en helemaal als je mn seizoensgroenten eet.
Niet echt toch?

Alleen in een pastasaus zitten al 7-8 groentes.
Maak er wat soepen bij die week en je komt al snel tot 20-30 groentes?

Ok, 30 zou ik ook een uitdaging vinden, maar gemiddeld 20 lukt wel hoor.
Felidaez schreef:
29-04-2025 15:50
Niet echt toch?

20-30 verschillende?
Wij eten veel groente maar veel gerechten hebben soort van dezelfde basis. Ui, knoflook, paprika, tomaat, eventueel champignons.
Ik denk niet dat ik aan de 20 kom.
En 30 is dus nog een stuk meer.
MissJackson schreef:
29-04-2025 14:15
Pohh. 1350. Knap als je dat volhoud!!
Ik voer net in wat ik vandaag tot nu toe heb gehad. Zit nu op 842 kcal. Dus ontbijt en lunch. Straks wat fruit.
Ik heb als lunch 2 bananen en 3 eitjes geklutst en gebakken. En ik heb nu alweer honger (maag). Dus nu maar water tanken en straks wat fruit eten.
Vanmorgen wel hagelslag op brood, maar weinig. Ga het morgen eens afwegen.
Wel een fijne app, de eetmeter.
Banaan met ei is natuurlijk ook niet zoveel. Gooi er de volgende keer wat havermout of volkoren bloem door.
Ik zou niet ineens je hele voedingspatroon omgooien, maar je standaard maaltijden wat aanpassen en het snacken beperken.
Bv geen cruesli in je yoghurt/kwark maar havermout/zelfgemaakte granola/muesli met weinig suiker.
Bij mij helpt het om meer groenten te eten. Volkoren brood met cottage cheese of kip/kalkoenfilet met plakjes komkommer, magere kaas met plakjes tomaat. Een omelet met groenten, een salade met peulvruchten/ei/kip/tonijn.
En fruit, een gekookt ei of rauwkost met houmous als tussendoortje in plaats van chips of chocolade.
Daarbij kun je natuurlijk afwegen/caloriën tellen, indien nodig.
Felidaez schreef:
29-04-2025 15:50
Niet echt toch?

Verschillende soorten? Oeh daar kom ik (als echte groenteliefhebber) echt niet aan. Veel van de groenten in de pastasaus zitten ook in mijn soepen (uien, selderij, vaak tomaat en paprika of champignons) en salades of eet ik ook bij de warme maaltijd.
Die Charlotte is toch enigszins een charlatan?
Gewoon voldoende vezels , groente en eiwitten en weinig verzadigde vetten maar vooral variatie . Letten op je calorie inname dan ben je al een heel eind .
Yildizlar2 schreef:
29-04-2025 16:50
Die Charlotte is toch enigszins een charlatan?
Gewoon voldoende vezels , groente en eiwitten en weinig verzadigde vetten maar vooral variatie . Letten op je calorie inname dan ben je al een heel eind .
Charlotte Labee moet je inderdaad niet te serieus nemen :D
Hartje567 schreef:
29-04-2025 14:33

Ik eet nu zo min mogelijk bewerkte voeding. Zo veel mogelijk pure ingredienten en koop sommige dingen nu biologisch (wortel, ui enz juist weer niet, maar sommige groentes -zoals tomaat, paprika- zijn heel erg vervuild en die dus juist wel.
Bewerkte voedingsmiddelen zijn ongezond/ kankerverwekkend. Dus ik eet weinig tot geen bewerkt en/of suiker meer.

Is hier wetenschappelijk bewijs voor ?
Ben ik erg benieuwd naar ik probeer sowieso zoveel mogelijk biologisch te eten .
Ik eet ook altijd maiswafels en dan die van de AH -> protein maiswafels vind ze gewoon ook veel lekkerder. Rijstwafels hebben zo n aparte geur.

Overigens eet ik ook maar gemiddeld 1300 kcals per dag ik ben maar 1,53cm en 60kg. Al kijk ik dus in het weekend minder. Ik blijf hiermee prima op gewicht nu, ik heb verder ook niet meer het doel om af te vallen vindt -45kg voldoende nu :)

Overigens hou ik zelf het 80/20 principe aan 80% gezond en 20% ongezond(ere) keuzes.
Daarnaast heb ik veel aan instagram, ik volg veel van die afval insta's waar je veel tips en tricks krijg + lekkere receptjes. Afvallen hoeft echt niet alleen knabbelen op een worteltje te zijn.
Yildizlar2 schreef:
29-04-2025 16:59
Is hier wetenschappelijk bewijs voor ?
Ben ik erg benieuwd naar ik probeer sowieso zoveel mogelijk biologisch te eten .
Het UMCG heeft laatst geconcludeerd dat ultrabewerkt voedsel een oorzaak is van meer darmkanker onder jongeren. Het ultra bewerkt voedsel, dat is niet alleen de Mac en een magnetronmaaltijd. Een stelregel is dat voedsel met meer dan 7 ingrediënten ultra bewerkt is. Sommig brood valt daar ook onder of kipfilet voor op het brood of een proteïnereep van bij barbells.
Vwb biologisch voedsel is volgens mij ook wel wetenschappelijk aangetoond dat dit gezonder is vanwege het pesticiden gebruik. Pesticiden worden in verband gebracht met oa parkinson. Als groente of fruit een schil heeft, is het bijv minder nodig om biologisch te kopen.
Het is natuurlijk onhaalbaar om alleen maar onbewerkt te eten of alleen maat biologisch, zeker financieel gezien niet haalbaar ook. En je wilt ook een beetje leven en jezelf niet helemaal gek maken
OlleGrieze schreef:
29-04-2025 16:22
Verschillende soorten? Oeh daar kom ik (als echte groenteliefhebber) echt niet aan. Veel van de groenten in de pastasaus zitten ook in mijn soepen (uien, selderij, vaak tomaat en paprika of champignons) en salades of eet ik ook bij de warme maaltijd.
Hmm, misschien ga ik wat de mist in met de dingen die ik als groente zie.
Dit is wat ik wekelijks wel eet:
tomaat
komkommer
paprika
ui
knoflook
bleekselderij
Broccoli
pompoen
zoet aardappel
courgette
Diverse bonen (is peulvrucht, maar groente in mijn ogen)
Mais
Avocado
sla
sperziebonen
wortel
Diverse kleuren kool

Nee, bij nader inzien haal ik de 20 ook niet.
Ik ontbijt met een smoothie: bevroren mango, bevroren aardbei, 250 gram magere yoghurt, scheutje amandelmelk en proteine vanille poeder (goedkope van de AH). Suuuper lekker en vult voor mij prima.
KamilleT schreef:
29-04-2025 13:07
1350. Mijn verbruik op mijn meest intensieve sportdag (zwemmen) is 1850. Ik probeer om per dag minimaal op -300 uit te komen. Doel is kilo’s kwijt te raken.
Ah vandaar, knap dat je dat volhoudt.

Terwijl ik dit typ bedenk ik me dat je calorie inname inderdaad ook heel erg samenhangt met lichaamsbouw en lengte, dus bij de een kan dat natuurlijk heel anders zijn dan bij de ander.

Ik gebruik meestal rond de 1800/2000 per dag met heel intensief bewegen. Het is wel eens zo dat ik een paar dagen rond de 1500 zit door omstandigheden, maar daarna moet ik echt weer meer eten.
zwembad84 schreef:
29-04-2025 17:33
Het UMCG heeft laatst geconcludeerd dat ultrabewerkt voedsel een oorzaak is van meer darmkanker onder jongeren. Het ultra bewerkt voedsel, dat is niet alleen de Mac en een magnetronmaaltijd. Een stelregel is dat voedsel met meer dan 7 ingrediënten ultra bewerkt is. Sommig brood valt daar ook onder of kipfilet voor op het brood of een proteïnereep van bij barbells.
Vwb biologisch voedsel is volgens mij ook wel wetenschappelijk aangetoond dat dit gezonder is vanwege het pesticiden gebruik. Pesticiden worden in verband gebracht met oa parkinson. Als groente of fruit een schil heeft, is het bijv minder nodig om biologisch te kopen.
Het is natuurlijk onhaalbaar om alleen maar onbewerkt te eten of alleen maat biologisch, zeker financieel gezien niet haalbaar ook. En je wilt ook een beetje leven en jezelf niet helemaal gek maken

Er is nog heel veel onduidelijk over de rol van ultrabewerkt voedsel in kanker. De grootse consensus is dat het via overgewicht gaat. In ultrabewerkt voedsel zitten vaak veel niet-vullende calorieën waardoor je er meer van eet. En er zit veel zout in dat bloeddrukverhogend werkt. Dus het is nog niet 1 op 1 een direct verband. En ook nog niet duidelijk wat wel en niet in de categorie ultrabewerkt voedsel valt.

Maar op zich wel goed om bewust te eten. Het beste is om de richtlijnen goede voeding aan te houden, die worden door de gezondheidsraad vastgesteld en zijn allemaal zo wetenschappelijk mogelijk. Voor consumenten zijn die richtlijnen vertaald in de welbekende Schijf van Vijf. Die is een goed uitgangspunt om gevarieerd te eten en dan kun je zelf tweaken wat je belangrijk vindt of waar je goed op reageert.
Felidaez schreef:
29-04-2025 17:43
Hmm, misschien ga ik wat de mist in met de dingen die ik als groente zie.
Dit is wat ik wekelijks wel eet:
tomaat
komkommer
paprika
ui
knoflook
bleekselderij
Broccoli
pompoen
zoet aardappel
courgette
Diverse bonen (is peulvrucht, maar groente in mijn ogen)
Mais
Avocado
sla
sperziebonen
wortel
Diverse kleuren kool

Nee, bij nader inzien haal ik de 20 ook niet.
Ik heb ook geteld. Kwam op max 15-16 in een gemiddelde week (peulvruchten niet meegerekend).
Een paar tips:

-Blijf vooral weg van die charlatans op IG die geld willen verdienen aan jouw afvalproces. Je hoeft hun lunchboek, tussendoortje boek, etc. om af te vallen niet te kopen. Zij hebben niet uitgevonden dat je afvalt door je calorie-inname te minderen zoals ze beweren.
- Gewoontes leer je makkelijker aan dan af. Dat je ‘s avonds zin hebt om te snaaien is een gewoonte. Je lichaam moet afleren om dat te doen. Daar heeft het minstens een maand voor nodig. Als je een maand lang die snack skipt zul je merken dat je het niet nodig hebt.
- Ga inderdaad bijhouden en afwegen wat je eet.
- Zorg voor voldoende beweging. Ga lekker een half uur per dag wandelen om mee te beginnen.
- Begin met kleine eetwissels. Niet radicaal alles omgooien.
We’re all mad here
Cheshire-cat schreef:
30-04-2025 09:46
Een paar tips:

-Blijf vooral weg van die charlatans op IG die geld willen verdienen aan jouw afvalproces. Je hoeft hun lunchboek, tussendoortje boek, etc. om af te vallen niet te kopen. Zij hebben niet uitgevonden dat je afvalt door je calorie-inname te minderen zoals ze beweren.
- Gewoontes leer je makkelijker aan dan af. Dat je ‘s avonds zin hebt om te snaaien is een gewoonte. Je lichaam moet afleren om dat te doen. Daar heeft het minstens een maand voor nodig. Als je een maand lang die snack skipt zul je merken dat je het niet nodig hebt.
- Ga inderdaad bijhouden en afwegen wat je eet.
- Zorg voor voldoende beweging. Ga lekker een half uur per dag wandelen om mee te beginnen.
- Begin met kleine eetwissels. Niet radicaal alles omgooien.
Klopt wat jij zegt, echter heb je zeker via IG ook wel van die pagina's met lekkere recepten boekjes waar je toch lekker eet voor weinig kcals. Al is het ook goed kijken op de labels van producten, zoals bijv. de AH kruidenkaas light die is veel minder in kcals dan bijv. die kruidenkaas van een ander merk en het smaakt exact het zelfde.

Vergelijken en kijken ook zongedroogde tomaten op olie of water...water schilt 2/3e van de kcals. Ik vind juist die pagina's met dat soort eetswitched of productswitches reuze handig. Heb ik echt veel aan gehad, toen ik afviel.
Plasticss schreef:
30-04-2025 11:47
Klopt wat jij zegt, echter heb je zeker via IG ook wel van die pagina's met lekkere recepten boekjes waar je toch lekker eet voor weinig kcals. Al is het ook goed kijken op de labels van producten, zoals bijv. de AH kruidenkaas light die is veel minder in kcals dan bijv. die kruidenkaas van een ander merk en het smaakt exact het zelfde.

Vergelijken en kijken ook zongedroogde tomaten op olie of water...water schilt 2/3e van de kcals. Ik vind juist die pagina's met dat soort eetswitched of productswitches reuze handig. Heb ik echt veel aan gehad, toen ik afviel.

Dat scheelt wel, maar nog beter is het om minder bewerkte producten te gebruiken. Dus liever snoeptomaatjes dan zongedroogde tomaten, en beter verse kaas dan kruidenkaas light.
Coffee is never my cup of tea

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven