Kraamzorg is afgelopen

01-05-2025 08:27 65 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Kraamzorg is gestopt en ik kan op het moment alleen maar flink huilen.
Onze kleine is net aan te vroeg geboren. Ze drinkt regelmatig te weinig. Ik ben al een week aan het kolven en de productie stagneert op 10-25ml per keer (om de 3 uur en gisteren powerkolven met ook wel eens geen productie). Als ze dichtbij de borst ligt of huid op huid contact gaat het wel eens beter, maar zeker niet voldoende. Echter stopt ze ook heel snel met drinken, omdat er niks of weinig uitkomt. Of ze drinkt juist extreem lang weer. Ze kan ook heel gefrustreerd zijn.
Verder ben ik in 1 week kilo's afgevallen. Ze doet het verder gelukkig heel goed!

De lactatiedeskundigen in onze omgeving zijn letterlijk allemaal op vakantie, dus ik moet doorzetten tot maandag. Gelukkig hapt ze al vanaf de geboorte onwijs goed aan. Ze wil ook echt uit de borst drinken. Maar dan komt er dus weinig tot niks. Iets waar ik zo naar uitkeek. Herkennen anderen dit?

Haar temperatuurregeling is nu goed. Die was ook heel spannend. We deden alles goed, maar toch bleef die te laag. Het bleek haar teveel energie te kosten alles.

Ondanks de ervaring met kinderen, geen babies, ben ik mega onzeker geworden. Ik had het zo onderschat.
Ik was zo onwetend en ik heb letterlijk alles gevraagd, de simpelste dingen alleen al over torentjes in de vaatwasser mogen ja/nee. Zo fijn om iemand te hebben die alles kan toelichten.

En het gaf zoveel vertrouwen overal antwoord op te krijgen.

Het helpt om hier echt even te ventileren.

Wij hebben vrienden en familieleden met oudere kinderen en ik heb nooit echt meegekeken in de babyfase.

En ik wist dat je zielsveel van je kind zou gaan houden, maar dit had ik nooit verwacht. En ik dacht nooit dat ik overbezorgd zou zijn.

Hebben andere na het vertrek van kraamzorg dit ook zo ervaren?
legal-says-no schreef:
01-05-2025 11:03
Kunstvoeding geven naast de borstvoeding dat wel lukt.

Lactatiekundigen hebben bij mij allemaal heel negatief gereageerd op mijn gedachte om te stoppen met borstvoeding. Ik moest en zou alles proberen, ook al had ik alles al geprobeerd en leed ik ontzettend veel pijn (ik had meer pijn aan mijn borsten dan aan mijn keizersnedewond en kon alleen rechtop zittend slapen). Ik wou dat iemand tegen me zei: Hey joh, fijn als borstvoeding lukt, maar je moet niet tot het gaatje gaan en ik zie nu dat het niet meer gaat. Dus doe gewoon kunstvoeding.
Wat naar en echt niet oké. Een vriendin zie het direct dat opgeven echt ook een optie is.

Voor mij voelt het nu nog als falen, omdat ze kan aanhappen en drinken. Ik hoop dat ik een fijne lactatiedeskundige heb.

Zoveel pijnlijden is niet oké. Ik werd door de kraamzorg al heel erg beschermd om op mijn grenzen te letten.
Drinkiz schreef:
01-05-2025 16:37
Hi wat lief! Ik zie je pb bericht niet staan. Ik kan het even niet terugvinden.
Weet ik ook niet hoe dat kan, stond wel bij verstuurd.
Maar fijn om te horen dat het vandaag beter ging en je waarschijnlijk snel een lactatiekundige hebt, die zijn echt wel heel fijn en echt niet persee pro borstvoeding.
Hopelijk zet de goede dag van vandaag op deze manier door.
Je hebt nu heel veel reacties gekregen en heel veel goede tips van iedereen, dus ik ga niet weer proberen je een privé bericht te sturen, misschien naïef van mij maar ik dacht echt o dat is fijn, ik ben kraamverzorgende, misschien kan ik je via een privébericht nog ergens mee helpen,, maar dat werd niet zo gezien schijnbaar.
Kraamzorg2024 schreef:
01-05-2025 13:53
Oké??? Claimt kraamverzorgende te zijn?
Ik heb met de juiste intenties een privé bericht gestuurd en net ook nog gereageerd hier op het forum.
Maar als jij je twijfels hebt, prima.
Je kan je bericht gewoon hier plaatsen, dan hebben andere mensen er ook nog iets aan. PB is onnodig.
Merys schreef:
01-05-2025 15:20
Precies. Bijvoeden met KV is niet altijd een oplossing bv.
En sowieso, hou eens op met dat kunstvoeding.
Star⁴ schreef:
01-05-2025 17:25
En sowieso, hou eens op met dat kunstvoeding.
Waarom? Het is gewoon om het verschil aan te duiden. Borstvoeding kan ook in een fles zitten namelijk.
.
Rooss4.0 schreef:
01-05-2025 17:29
Waarom? Het is gewoon om het verschil aan te duiden. Borstvoeding kan ook in een fles zitten namelijk.
Noem het flesvoeding. Je noemt je eigen eten toch ook geen kunst*vulmaarin*?
Het is gewoon volwaardige voeding, kunst klinkt naar en ken meerdere mensen die er erg onzeker door werden.
Het is op de markt gezet als kunstvoeding en iedereen weet meteen waar je het over hebt.
Je kunt taaltechnisch toch niet elk gevoeligheidje omzeilen?
.
Rooss4.0 schreef:
01-05-2025 17:39
Het is op de markt gezet als kunstvoeding en iedereen weet meteen waar je het over hebt.
Je kunt taaltechnisch toch niet elk gevoeligheidje omzeilen?
Dat het ooit zo op de markt is gebracht wil niet zeggen dat het zo moet blijven natuurlijk. Ik weet van mensen dat ze het een rotwoord vinden.
Zuigelingenvoeding wordt het door o.a. Nutrilon en Kruidvat genoemd.

Maar goed, off topic. Fijn dat je je beter voelt TO!
Gefeliciteerd met de geboorte van jullie kindje..🩷 wat een onzekerheid he..

Ons kindje is nu 10 maanden en ik heb toen ik net bevallen was ook een topic geopend over het ritme van toen.
Als ik dat lees.. wat was ik onzeker en zoekende.. echt geen fijne periode voor mijzelf..

Maar nu. Ik lees het en denk: wat maakte ik me toch druk.

Je bent een nieuwbakken moeder, je bent echt net bevallen en je kindje moet nog helemaal wennen aan het leven buiten de baarmoeder.

Wat je kan doen is proberen kleine flesjes flesvoeding te geven naast je borstvoeding. En goed blijven kolven en aanleggen om je productie op gang te houden.
Ik heb dat ook op die manier gedaan. Eerlijk gezegd kostte het mij veel te veel energie omdat ik ook herstellende was van een KZ. Na een week verplichtte mijn man mij te stoppen omdat ik huilend zat te kolven en elk voedingsmoment duurde ruim 1.5.
Toen we flesvoeding zijn gaan geven kwam er zoveel rust.. ik wist hoeveel hij dronk.. en dat gaf mij vertrouwen.

Het komt goed meid, echt.
mwrosa wijzigde dit bericht op 01-05-2025 19:51
0.20% gewijzigd
Dubbel
Relax :hug:

Blij te lezen dat je kindje goed aanhapt. Zeker in t begin is t voor iedereen wennen.
En dan ben je gewend en dan is er een sprongetje en dan is alles weer anders.
Goed dat je t probeert. Ik hoop dat een lactatiekundige je snel kan helpen en als t niet wil is er een prima alternatief gelukkig.

Ik heb 12mnd bv gegeven en ook gekolfd. Kolven vond ik echt lastig. T ging iets beter toen ik een andere maat kolfschild ging gebruiken. Maar toch kreeg dochter t er beter uit.
Ik heb ook wel periodes gehad dat ik niet op kon eten en drinken tegen wat dochter opslobberde. Die lustte gelukkig ook een fles met IF (Infant formula) ;-)
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Lastig he dat je bij borstvoeding niet kan zien hoeveel er gedronken wordt. Maar gelukkig zie je het aan andere dingen inderdaad zoals luiers. Wij hebben ook al snel flesvoeding gegeven bij de eerste vanwege alle twijfels, maar ik ging ook door met borstvoeding. Dat ging eigenlijk pas na een maand of 3 a 4 goed. Het bleef veel te lang pijn doen dus eigenlijk gekkigheid dat ik doorging. Gelukkig heb je daar geen last van. Misschien helpt het om te bedenken dat als je kindje geen of weinig melk binnen zou krijgen dat nog niet betekent dat wat je aan het doen bent geen functie heeft. Het is juist een heleboel tegelijk wat het doet, lekker dicht bij jou zijn en je ruiken. Veiligheid en verbondenheid voelen is eigenlijk net zo belangrijk voor haar gezondheid. Zuigen en sabbelen is heel kalmerend. Uit een fopspeentje komt ook geen melk en toch zijn kinderen er dol op. Dus weet dat je het geweldig doet als je haar aanlegt, wat er verder ook gebeurt qua voeding.
calvijn1 schreef:
01-05-2025 16:13
Herkenbaar!

Ik pleit ook echt voor het afschaffen van de verheerlijking van borstvoeding
Apart dat je dat schrijft. In dit hele topic wordt borstvoeding niet verheerlijkt. Sterker nog. het halve topic staat vol met vrouwen die aangeven dat het pas goed met ze ging toen ze flesvoeding gingen geven.
Het zal mij echt niet boeien wat iemand zijn kind geeft. Maar de meerderheid van de baby's in Nld krijgt na een paar maanden flesvoeding en er worden door professionals echt nog vaak verkeerde adviezen gegeven. En als je wat langer borstvoeding geeft (lees langer dan een maand op zes of 9) mag je ook behoorlijk wat kritiek verwachten.
Fijn dat er een ommekeer is TO. En ook heel fijn dat je met een lactatiekundige kunt gaan praten.
Weer even een update. Ik lees al jullie reacties en nogmaals heel fijn dit en dankbaar hiervoor.

Lactatiedeskundige is geweest en plan is opgesteld. De melkproductie vloeit inderdaad heel goed, maar niet door het kolven. Dat gaf zij ook aan. Ik heb een natuurlijke reactie. We starten met een tepelhoedje ivm ze langere tijd al de fles kreeg. Het gaat steeds beter en beter. Ik ben wel nu doodop, want ik heb in ene bijna niks meer te doen (geen idee waar ik mee bezig ben geweest, maar ik zat nooit stil). Dus het plan is wel intensief.

Snachts een aantal uur doorslapen en geen voeding alleen als ze komt. Dus dat wordt waarschijnlijk niet doorslapen;).

Ook drinkt ze goed, maar ik na de borst wil ze nog bijdrinken en raakt gefrustreerd als ze geen drinken meer krijgt. Krijgt nu standaard de fles erbij.

Al met al gaan we wegen dagelijks en tempen doen we ook nog heel vaak, want dat vinden wij nog heel spannend.

Ze groeide zelfs te hard en het schema dagelijks 10ml erbij voor prematuur was niet passend en moesten meteen afbouwen. Gelukkig ook, want het duurde zolang voor ze de fles op had. En hadden maar een uur.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven