Kraamhulp wel of niet?

03-05-2025 23:37 70 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De meeste van onze kinderen zijn geboren in landen waar kraamhulp niet bestaat.

Bij de laatste hier in NL kwam het ons toch voor de voeten. Er werd door het consultatiebureau een soort van gesteld dat het verplicht was.. nou laat ik mij nooit iets verplichten maar ik dacht ook aan medische hulp. Uiteindelijk toch maar het minimum aantal uren gedaan..

De eerste kraamhulp hielp met de bevalling. Dit ging allemaal top. Ze riepen nog wel dat ik er bij moest zijn, maar dat doe ik nooit. Ik kan er niet tegen en uiteindelijk moet mijn vrouw het doen - hoe hard dat ook klinkt. Ik heb ook geen medelijden al weet ik dat het veel pijn doet. Maar dat komt ook omdat ik zelf een enorm hoge pijngrens heb. Toen ik in de bush een ontstoken teennagel had, sneed ik hem er met een stanleymes uit en ontsmette ik het met wodka.

De tweede dag kregen we een andere kraamhulp. Deze zei al meteen: eigenlijk werk ik niet meer maar ik kom speciaal voor jullie omdat ze niemand anders hadden. Ik had echt zoiets van: Ok? Je wilt werken of niet.. Later ging ze stofzuigen. Eerst 100x zeggen dat het niet tot haar takenpakket behoorde.. Tijdens het stofzuigen trok ze heel ruw aan de slang totdat de stofzuiger om viel. Overal langs heen rossen. Dan heb ik al zoets van: ik doe het liever zelf.. Ze dirigeren ook heel veel. Zoals: je moet meer tegen je kind praten. Ze zeggen ook veel dingen waarvan ik denk: dit is niet onze eerste hoor..

Dag 3,4 en 5 weer een andere. Deze was echt lui. Komt binnen en gaat eerst 45 minuten zitten. Verwacht koffie. Waarom zou ik haar moeten bedienen terwijl zij ons juist komt helpen!!! Toen ik iets aan het eten was en niets aanbod werd ze nog een beetje chagrijnig ook nog. Toen ik netjes vroeg of ze eerder wilde gaan, en ik zelfs aanbood om wel de afgesproken uren te betalen kon dat ook weer niet.. ik had er meer werk/last van dan profijt..

In NL krijgen we 6 weken verlof. Genoeg tijd om als vader zelf de handen uit de mouwen te steken.

Als er een volgende keer komt dan komt er geen kraamhulp meer binnen, verplicht of niet - mij interesseert het niet. Het consultatiebureau natuurlijk wel want die gaan echt over gezondheid en medische checks. Als het in andere landen kan, waarom hier dan niet?
Hoeveel kinderen heb je?
Met de term "de meeste van onze kinderen' suggereer je er een heleboel
Frankly my dear, I don"t give a damn
Maar het is niet verplicht. Ik heb bij mijn tweede de kraamhulp ook vrij snel aangegeven dat ik er eigenlijk geen behoefte meer aan had. Bij een derde zou ik het helemaal niet meer doen.
Wat wil je partner? Die zou voor mij leidend zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wissewis schreef:
03-05-2025 23:44
Wat wil je partner? Die zou voor mij leidend zijn.
Zij vind hetzelfde. Gewoon onnodig
Het is niet helemaal verplicht. Maar het word gezien als zorg weigering. Het consultatiebureau is er niet happig op. Vooral wanneer je een kind zou krijgen met complicaties (iets dat je niet op voorhand weet)
Leg er gewoon een knoop in. Als je schrijft “de meeste van onze kinderen “ dan heb je er genoeg 😁

Ik vond de kraamzorg wel een cadeautje hoor. Mijn kraamzorg ging met de oudste twee naar de speeltuin en naar de bioscoop. Zal vast niet bij haar takenpakket horen, maar ik vond het fijn dat ik lekker kon coconnen met de baby en dat die andere twee even buiten de deur kwamen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Wat wil je partner “meneer ik heb zo’n hoge pijngrens maar de ballen niet om bij de geboorte van mijn kinderen te zijn”?

Ik had geloof ik 1 of 2 uur per dag voor medische controles van kind en mezelf. Voor de rest had ik hulp van familie.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
waarzegger schreef:
03-05-2025 23:47
Het is niet helemaal verplicht. Maar het word gezien als zorg weigering. Het consultatiebureau is er niet happig op. Vooral wanneer je een kind zou krijgen met complicaties (iets dat je niet op voorhand weet)
Dan kun je dus kiezen voor het minimale, dan komen ze alleen de medische controles doen.

Iedereen in Nederland heeft recht op kraamzorg, maar het is niet verplicht. Je mag zelf kiezen of je wel of geen kraamzorg wil hebben. Als je liever zo min mogelijk kraamzorg wilt, is wel het advies om te kiezen voor minimale zorg (3 uur per dag). Dan komt de kraamverzorgende alleen de medische controles doen.

Je hoeft ze dus niet te laten stofzuigen.

Verder heb je dus al minimaal 5 kinderen.
Pelle schreef:
03-05-2025 23:56
Dan kun je dus kiezen voor het minimale, dan komen ze alleen de medische controles doen.

Iedereen in Nederland heeft recht op kraamzorg, maar het is niet verplicht. Je mag zelf kiezen of je wel of geen kraamzorg wil hebben. Als je liever zo min mogelijk kraamzorg wilt, is wel het advies om te kiezen voor minimale zorg (3 uur per dag). Dan komt de kraamverzorgende alleen de medische controles doen.

Je hoeft ze dus niet te laten stofzuigen.

Verder heb je dus al minimaal 5 kinderen.
Ja, die 3 uur hadden wij dus! Niet uit te houden bijna. Ik vind 1 uur meer dan genoeg.
waarzegger schreef:
04-05-2025 00:00
Ja, die 3 uur hadden wij dus! Niet uit te houden bijna. Ik vind 1 uur meer dan genoeg.
Kom je nu gewoon om te trollen en te rellen?

Je vrouw heeft medische verzorging nodig en natuurlijk ga jij haar dat niet ontzeggen, ondanks je eigen medische vaardigheden.

En je baby ook.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
Moiren schreef:
04-05-2025 00:06
Kom je nu gewoon om te trollen en te rellen?

Je vrouw heeft medische verzorging nodig en natuurlijk ga jij haar dat niet ontzeggen, ondanks je eigen medische vaardigheden.

En je baby ook.
Huh? Het lijkt eerder andersom :facepalm:

Het consultatiebureau doe veelal de medische zorg. De kraamzorg zijn veelal de ogen en oren van het consultatiebureau. En wanneer er medische hulp nodig is bestaat er ook nog een dokter of ziekenhuis.
waarzegger schreef:
04-05-2025 00:14

Het consultatiebureau doe veelal de medische zorg. De kraamzorg zijn veelal de ogen en oren van het consultatiebureau. En wanneer er medische hulp nodig is bestaat er ook nog een dokter of ziekenhuis.
Het consultatiebureau doet helemaal niets in de kraamweken.

Maar joh, dan doe je het toch allemaal lekker niet. Je ziet en waardeert duidelijk niet wat ze doen.
Dus wat wil je nou met dit topic? Je gelijk? Bij deze.
waarzegger schreef:
04-05-2025 00:14

Alleen is een kraamverzorger er voor opgeleid. Die kan dus veel eerder constateren of er medische zorg nodig is. En in de eerste week ga je nog helemaal niet naar het consultatiebureau. Kraamzorg heeft niks met het consultatiebureau te maken.
Check jij dan de baarmoederstand en de eventuele hechtingen van je vrouw?
Mijn moeder moppert nu nog over hoe verschrikkelijk al haar kraamhulpen waren (wij kinderen zijn 40+!) en dat ze blij was dat ze weg waren (soms eerder door andere omstandigheden).m

Eentje had geleerd dat beleg maar twee dagen houdbaar was en gooide steeds haar beleg weg, haha!
Pelle schreef:
04-05-2025 00:23
Alleen is een kraamverzorger er voor opgeleid. Die kan dus veel eerder constateren of er medische zorg nodig is. En in de eerste week ga je nog helemaal niet naar het consultatiebureau. Kraamzorg heeft niks met het consultatiebureau te maken.
Nou.. consultatiebureau komt gewoon bij je thuis hoor. De eerste dag na de bevalling al. Dan is de kraamzorg er al en heeft vanalles opgeschreven.
pina schreef:
04-05-2025 00:33
Mijn moeder moppert nu nog over hoe verschrikkelijk al haar kraamhulpen waren (wij kinderen zijn 40+!) en dat ze blij was dat ze weg waren (soms eerder door andere omstandigheden).m

Eentje had geleerd dat beleg maar twee dagen houdbaar was en gooide steeds haar beleg weg, haha!
Nou precies dat! Het werkt soms eerder tegen dan mee o_o . Gewoon een beetje je eten weggooien haha
waarzegger schreef:
04-05-2025 00:40
Nou precies dat! Het werkt soms eerder tegen dan mee o_o . Gewoon een beetje je eten weggooien haha
Ik moet gewoon elke keer lachen als mijn moeder weer over dat beleg begint, haha!
Pelle schreef:
04-05-2025 00:28
Check jij dan de baarmoederstand en de eventuele hechtingen van je vrouw?
Ja joh, deed ie in de bush ook met een stanleymes en wodka :rofl:

Hoe lief ben je voor je vrouw en kinderen, of mopper je ook op hen zo lekker ongegeneerd?
waarzegger schreef:
04-05-2025 00:39
Nou.. consultatiebureau komt gewoon bij je thuis hoor. De eerste dag na de bevalling al. Dan is de kraamzorg er al en heeft vanalles opgeschreven.
Voor de hielprik ja, bij je baby. Niet voor de controles van je vrouw.
Of bedoel jij de verloskundige?!

Verder dappere poging maar stierenpoep natuurlijk, dit topic.
Haha sorry hoor maar waarom zou je met een hoge pijngrens niet bij een bevalling kunnen zijn? Draait het om jou of om je vrouw?

Nee kraamhulp is niet verplicht, maar zorg voor je vrouw en pasgeborene wel. Checks bij hechtingen, baarmoederstand, of je baby niet te geel wordt, goed drinkt etc lijkt mij wel fijn te weten de 1e week.
En een kraamhulp kan ook heel fijn zijn, dus ik zou altijd kraamhulp aanvragen, en als alles idd goed gaat en je het niet fijn vindt stuur je ze weg.
Nou ik was heel blij met mijn kraamzorg bij de eerste. Het is natuurlijk afwachten wat voor iemand je krijgt, dus we hebben dezelfde gevraagd voor de tweede die er bijna aankomt, maar het is niet zeker dat dat lukt.

Je moet ook wel kunnen communiceren en laten weten wat je wel en niet wil. Je hebt gewoon een intake van tevoren dus de dingen die je niet wil kan je gewoon aangeven. Verder kan je eventuele klachten gewoon neerleggen bij de kraamzorg.
Tegenwoordig is er zo’n groot tekort dat de kraamzorg alleen maar tijd heeft voor de checks van moeder en kind en dan weer door moet.

De reden waarom ze het in andere landen wel zonder kunnen is omdat moeders daar over het algemeen niet 3uur na de bevalling naar huis worden gestuurd maar vaak enkele dagen blijven.
Gryla schreef:
04-05-2025 03:31
Ja joh, deed ie in de bush ook met een stanleymes en wodka :rofl:

Hoe lief ben je voor je vrouw en kinderen, of mopper je ook op hen zo lekker ongegeneerd?
Dit. En mogen ze een eigen mening hebben, of zijn ze het altijd met je eens?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven