Relatie verbreken op je 37e? of toch doorgaan.

04-05-2025 15:05 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik heb zon 1,5 jaar een vriend. De relatie ontstond toen ik in een moeilijke periode zat.
Ik denk dat wij qua persoon bij elkaar passen. Het voelt alleen alsof we vooral goede vrienden zijn. De chemie lijkt te ontbreken. Eigenlijk is dit al 1,5 jaar zo. En dit is vooral vanuit mijn kant zo. Ik denk dat hij de de aantrekking wel voelt. Nu heb ik het er meerdere keren met hem over gehad. Hij vindt dat er op deze manier ook wat in de relatie ontbreekt met name op fysiek vlak. Maar hij houdt van mij geeft hij aan en wil graag doorgaan met de relatie. Hij ziet mij als de persoon om kinderen mee te krijgen en dat gevoel heeft hij bij bijna niemand zegt hij. Ik denk ook dat hij een goede vader zou zijn. Ik voel me ook veilig en op mijn gemak bij hem. Toch vraag ik me af of dit genoeg is en ik niet moet gaan voor iemand waarbij ik de sparkle wat meer voel.
Al denk ik ook dat het moeilijk is iemand te vinden die bij je past en waarbij je helemaal jezelf kunt zijn EN ook nog een sparkle / aantrekkingskracht voelt.
Verder ben ik natuurlijk al 37.. en dat houdt me eerlijk gezegd ook tegen. Iemand ervaring met daten op 37 jarige leeftijd?
Ik heb wel wat eicellen ingevroren een tijd terug wat me volgens de statistieken 65% a 70% kans geeft daar een kind uit te krijgen.

Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar wat perspectieven en ervaringen. Ik voel me een beetje bevroren en durf niet goed een keuze te maken en daarvoor te gaan op dit moment.
De vraag stellen, is ‘m beantwoorden. Als je gelukkig zou kunnen zijn zonder chemie, was je een toekomst aan uitstippelen met hem in plaats van op Viva raad te vragen. Hier zit geen gelukkige ‘fulfilling’ toekomst in.
Lady*Voldemort schreef:
04-05-2025 15:52
Je kunt ook altijd nog kiezen van een constructie waarin je elkaar de vrijheid gunt de seks elders te zoeken.
Dat is zo. Zelf geloof ik niet in open relaties, ik zou dan toch bang zijn om verliefd te worden op een ander, maar als de vriendschap sterk genoeg is en je allebei zonder jaloezie of frustratie een open relatie kunt hebben, waarom niet?
Claire45 schreef:
04-05-2025 17:11
Dat is zo. Zelf geloof ik niet in open relaties, ik zou dan toch bang zijn om verliefd te worden op een ander, maar als de vriendschap sterk genoeg is en je allebei zonder jaloezie of frustratie een open relatie kunt hebben, waarom niet?
Maar als je toch niet meer dan vrienden bent, waarom dan geen seks met een ander? Of wil je dan een seksloos leven?
Ik zou dan nog liever alleen een kind krijgen. Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Als je al lang in een relatie zit, samen kinderen hebt, en je dan uiteindelijk in een friendzone zit, snap ik wel dat je ervoor kiest om bij elkaar te blijven.

Maar bij voorbaat al op deze manier de relatie aangaan en kinderen krijgen? Ik geloof nooit dat dat goed gaat aflopen.
Mousse28 schreef:
04-05-2025 17:44
Ik zou dan nog liever alleen een kind krijgen. Dit heb ik uiteindelijk ook gedaan.
Als je al lang in een relatie zit, samen kinderen hebt, en je dan uiteindelijk in een friendzone zit, snap ik wel dat je ervoor kiest om bij elkaar te blijven.

Maar bij voorbaat al op deze manier de relatie aangaan en kinderen krijgen? Ik geloof nooit dat dat goed gaat aflopen.
Dat klinkt wel heel onheilspellend zeg. Een groot deel van alle relaties eindigt sowieso in een breuk hoor. Of bedoel je dat niet met niet goed aflopen?
Lila-Linda schreef:
04-05-2025 16:33
Je kunt samen kinderen krijgen, zonder bij elkaar te blijven.
Ook dat is kiezen voor jezelf

Dat kan, maar het zou niet mijn keuze zijn.

Ik geloof er niet zo in om samen een kind te krijgen terwijl de een het niet voelt. Dat gaat vroeg of laat wringen.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Je bent 37. Stel je wordt 87. Dat kan, is zeker geen uitzondering. Dan heb je nog 50 jaar voor de boeg. Dat is een langere tijd dan jij nu op deze wereld bent. Stel je wordt 77, dan heb je nog steeds 40 jaar voor de boeg. Dat is nog steeds een langere tijd dan jij in leven bent.
Met andere woorden, dat is nog heeeeeeeeeeeeeeel lang!
Sierlijk schreef:
04-05-2025 18:09

Ik geloof er niet zo in om samen een kind te krijgen terwijl de een het niet voelt. Dat gaat vroeg of laat wringen.

Ik denk dat de relatie die ze nu hebben (vol vriendschap en geborgenheid) een prima voorspeller is voor of ze het langere tijd uit kunnen houden samen. Just een relatie met enorme aanvankelijke aantrekkingskracht lijkt mij instabiel en slechte basis.
Lila-Linda schreef:
04-05-2025 16:33
Je kunt samen kinderen krijgen, zonder bij elkaar te blijven.
Ook dat is kiezen voor jezelf
Hier zat ik ook aan te denken. Met iemand qua ouderschap op dezelfde golflengte zitten is ook wat waard. Samen ouders blijf je namelijk ongeacht of de liefdesrelatie stand houdt of niet en je draagt nog altijd beiden de verantwoordelijkheid voor de zorg.
Sierlijk schreef:
04-05-2025 18:09

OP voelt het niet in de context van de liefdesrelatie en LilaLinda heeft het over samen kinderen krijgen buiten die context.
Maar het is niet allemaal toppiejoppie. Ze missen allebei nu al iets.

Kinderen krijgen zorgt (na hun verwekking) bepaald niet voor meer seks.

Op je 37ste beslissen daar voor altijd afscheid van te nemen is best heftig.

Je hoeft de baby niet met het badwater weg te gooien. Als jullie elkaar goede ouders vinden en goede afspraken kunnen maken over hoe een toekomst met kinderen eruitziet.

Er bestaan ook polyamoureuze mensen. Die weten dat je niet al je wensen kunt vervullen met 1 persoon en ipv afscheid nemen van die wensen, laat je elkaar vrij om dat bij een ander te vinden. En behoud je wat er tussen jullie wel is aan liefde, vriendschap en genegenheid.
Als je samen aan kinderen begint buiten de context van een liefdesrelatie ben je dus allebei weer single.
Voor een poly-amoureuze relatie moet er wel eerst een amoureze relatie zijn.
Die lees ik niet. Ik lees van haar kant uit alleen een vriendschapsrelatie.

Ik zou dus zijn hart breken en beiden op zoek gaan naar beter.
En hem ook iemand gunnen die écht 100 % verliefd is en vol voor hem gaat.

Je leeft normaal gezien nog 40 à 50 jaar samen.
Ik zou geen zin hebben in 40 à 50 jaar alleen maar een soort vriendschapsrelatie.
wissewis wijzigde dit bericht op 04-05-2025 18:55
18.60% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Claire45 schreef:
04-05-2025 17:11
En waarom zou dat niet mogen of kunnen? Juist als je dat part niet deelt met elkaar lijkt het mij niet heel vreemd dat je open staat/mag staan om ook verliefd te worden.

Puur de afspraak maken om seks te "mogen" hebben met anderen zolang je maar waakt voor verliefd worden lijkt mij persoonlijk helemaal niets.

Waar het knelpunt voor mij meer zou zitten is niet het stukje seks en ook niet verliefdheid maar de behoefte om iemand deelgenoot willen laten zijn van het gezin. Die als het ware een gelijkwaardige ouderrol inneemt binnen gezin en familie. Voor de rest heel veel vrijheden.
MargjeM schreef:
04-05-2025 18:50
Als je samen aan kinderen begint buiten de context van een liefdesrelatie ben je dus allebei weer single.
Toch is die scheidslijn best dun. Zeker wanneer je (nog?) samen een woning deelt als ouders van het kind/de kinderen. Wanneer/hoe spreek je dan uit of je dat vanuit single of vanuit gebonden positie doet?

Het samenwonen alleen al of het samen hebben van een kind verbindt. De betrokkenheid bij elkaars familie, broers en zussen. Het samen op vakantie gaan. Ook als je geen seks hebt, ook al je niet meer verliefd bent en zelfs al er ook wel behoorlijk wat ergernis en brommerij is.
Summertje schreef:
04-05-2025 17:32
Maar als je toch niet meer dan vrienden bent, waarom dan geen seks met een ander? Of wil je dan een seksloos leven?
Nou, ik ging er op basis van de OP eigenlijk vanuit dat het wel om een liefdesrelatie gaat, dus geen puur platonische vriendschap. Een liefdesrelatie kan heel veel verschillende vormen hebben, maar de basis is dan wel altijd dat twee mensen ervoor kiezen om samen door het leven te gaan. Dan is seks een minder belangrijk deel van de relatie, maar nog steeds wel aanwezig. Dat kan natuurlijk ook heel goed. Ik denk namelijk dat vriendschap echt het allerbelangrijkste is in een relatie, de echte verbondenheid op geestelijk niveau, de gesprekken, het vertrouwen, de lol, samen dingen ondernemen en elkaar steunen…
MargjeM schreef:
04-05-2025 18:50
Of iets ee tussenin, waar we niet echt een naam voor hebben
Jeetje. Je bent 37. Nog een heel leven voor je. En dit gevoel is er al na 1.5 jaar. Echt ga uit elkaar.
Lila-Linda schreef:
04-05-2025 19:28
Of iets ee tussenin, waar we niet echt een naam voor hebben
Ja, dit denk ik ook. We zijn er aan gewend onszelf eigenlijk in te delen in ófwel "we hebben een relatie" en daar hoort dan vaak een heel pakket bij, al dan niet met uitgesproken verwachtingen over wat je zoal samen doet, deelt, intimiteit of seks ervaart. Óf je bent "vrijgezel" en dan heb je dat niet met die persoon (of wel, als je daar zin in hebt) maar ben je volledig vrij om dat op te gaan zoeken bij een ander of in te gaan op avances, zonder gevolgen, want je bent immers vrijgezel.
En dan heb je nog de mensen die bewust naar elkaar toe uitspreken dat ze een "open relatie" hebben. Waarbij heel vaak eigenlijk alleen of vooral wordt bedoeld dat ze elkaar vrij laten om seksueel ook wat met anderen te mogen doen.

Maar ik denk dus... dat er ook nog wel relatievormen daar tussenin zitten die inderdaad niet echt een naam hebben. Ik bijvoorbeeld, mijn relatie, zit voor mijn gevoel eigenlijk een beetje in zo'n tussenvorm. Daar heb ik enige tijd ook wel eens mee gezeten tot ik dacht, het heeft eigenlijk ook voordelen :lightbulb: , het biedt een grote mate aan individualiteit en vrijheden! En nee, daarmee bedoel ik niet de vrijheid om seksueel iets bij een ander te mogen gaan zoeken of mij in te schrijven op datingsites oid... Sterker nog, het heeft mij duidelijk gemaakt dat ik platonische relaties, ook met andere mensen, eigenlijk véél hoger op waarde schat dan relaties waarbij aantrekkingskracht en seksualiteit komt kijken. Dat activeert namelijk ook weer hele andere gevoelens, zoals jaloezie, aandacht willen krijgen. Zelfs als mijn relatie ooit uitgesproken "verbroken" wordt is het niet iets wat ik op zou willen zoeken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven