Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 158 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Nou ja, positivity it is blijkbaar.
Als het in Zweden zoveel beter is kan je natuurlijk ook altijd met zo'n blonde blauwogige magere Zweed gaan daten, opstartster.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Dante schreef:
04-05-2025 20:45
[..]
ja, ik heb overgewicht. Inmiddels dus idd overgewicht waar het in het verleden morbide obesitas is geweest. Ik ben inmiddels 55 kg lichter dan op mijn zwaarst. Ik ben denk ik in mijn hele leven wel 300 kg afgevallen door het jojo-en. Eten is heel lang mijn coping mechanisme geweest en daar moest ik eerst iets aan doen voordat ik ook maar kon beginnen met afvallen. Dat en met de hulp van medicatie heeft er voor gezorgd dat ik nu een bmi van 27 heb.
Ik was dus wel wat meer dan chubby.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 05-05-2025 06:28
Reden: Quote verwijderd
2.52% gewijzigd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dante schreef:
04-05-2025 20:45
Ben jij zelf ook chubby?
Zeg toch gewoon dik, vetklep.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
rosanna08 schreef:
04-05-2025 20:51
ja, ik heb overgewicht. Inmiddels dus idd overgewicht waar het in het verleden morbide obesitas is geweest. Ik ben inmiddels 55 kg lichter dan op mijn zwaarst. Ik ben denk ik in mijn hele leven wel 300 kg afgevallen door het jojo-en. Eten is heel lang mijn coping mechanisme geweest en daar moest ik eerst iets aan doen voordat ik ook maar kon beginnen met afvallen. Dat en met de hulp van medicatie heeft er voor gezorgd dat ik nu een bmi van 27 heb.
Ik was dus wel wat meer dan chubby.
Heel fijn dat je inmiddels een zo goed als gezond BMI hebt bereikt.

Morbide obesitas is natuurlijk het andere uiterste. De meeste mensen met obesitas kunnen zonder medicatie of intensieve therapie een gezonder gewicht bereiken. daar reken ik mezelf ook toe.
Het is absoluut niet zo dat het merendeel van de mensen in een uitzichtloze situatie zit, al lijkt dat vaak wel het beeld dat geschetst wordt zodra dit onderwerp ter sprake komt. Ik vermoed dat het op dit forum net zo gaat-vooral de extreme en schrijnende gevallen worden naar voren geschoven, alsof iedereen met overgewicht een hulpeloos slachtoffer is.
Lady*Voldemort schreef:
04-05-2025 20:54
Zeg toch gewoon dik, vetklep.

In dit topic heb ik gemerkt dat dit onderwerp voor sommige mensen erg gevoelig ligt, dus ik probeer mijn woorden zorgvuldig te kiezen.
Ik ben nog steeds een beetje aan het wennen aan het woord temporiseren.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Dante schreef:
04-05-2025 21:01
In dit topic heb ik gemerkt dat dit onderwerp voor sommige mensen erg gevoelig ligt, dus ik probeer mijn woorden zorgvuldig te kiezen.
Ja en dan maakt 'chubby' het er beter op natuurlijk.
(Herman Finkers)
Dante schreef:
04-05-2025 21:01
Chubby is dan niet je beste keuze.
rosanna08 schreef:
04-05-2025 21:10
Chubby is dan niet je beste keuze.
Kies dan een ander woord uit wat ik mag gebruiken zou ik zeggen. Ik pas me wel aan
Dante schreef:
04-05-2025 21:13
Kies dan een ander woord uit wat ik mag gebruiken zou ik zeggen. Ik pas me wel aan
Nergens voor nodig hoor. Ik weet al wat voor vlees ik in de kuip heb.
(Herman Finkers)
Nana_Mouskouri schreef:
04-05-2025 21:03
Ik ben nog steeds een beetje aan het wennen aan het woord temporiseren.
In deze context wordt het bedoeld als lekkernijen opsparen, en er geen dagdagelijkse gewoonte van maken.
Niet elke dag eten alsof het een verjaardagsfeest is, maar het opsparen tot de effectieve.

Beetje raar dat je het zo in het belachelijke wil trekken. En al zeker wanneer het taalkundig niet eens incorrect is... Voelt dat voor jou goed zo?
Dante schreef:
Ik denk dat mijn antwoord al in mijn vraag aan jou zit.
wijstoen schreef:
04-05-2025 21:15
In deze context wordt het bedoeld als lekkernijen opsparen, en er geen dagdagelijkse gewoonte van maken.
Niet elke dag eten alsof het een verjaardagsfeest is, maar het opsparen tot de effectieve.

Beetje raar dat je het zo in het belachelijke wil trekken. En al zeker wanneer het taalkundig niet eens incorrect is... Voelt dat voor jou goed zo?
Wat heeft het voor zin om dit soort woorden te gebruiken? Het schept verwarring en zorgt er niet voor dat je boodschap duidelijker wordt.
Dante schreef:
Zeg gewoon niets.
En vraag naar iemands blauwe ogen ipv haar te bestempelen op basis van haar gewicht of hoe ze eruit ziet.
Is dit nu later?
wijstoen schreef:
04-05-2025 21:15

Tot de effectieve wat?
Jouw taalgebruik is erg onduidelijk, waardoor je punt niet overkomt. Daar voel ik verder me niet goed of slecht bij.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
rosanna08 schreef:
04-05-2025 21:18
Wat heeft het voor zin om dit soort woorden te gebruiken? Het schept verwarring en zorgt er niet voor dat je boodschap duidelijker wordt.
En bovendien is het natuurlijk onzin om alles maar op te sparen tot zondag of een feestje.

Precies alsof je op zondag dan ineens 3 zakken chips, 2 pakken chocolade, 3 roze koeken en frieten naar binnen mag spelen omdat je die een hele week "opgespaard" hebt.
wissewis wijzigde dit bericht op 04-05-2025 21:20
1.61% gewijzigd
Is dit nu later?
Nana_Mouskouri schreef:
Tot de effectieve wat?
Jouw taalgebruik is erg onduidelijk, waardoor je punt niet overkomt. Daar voel ik verder me niet goed of slecht bij.
In Vlaanderen zeker gebruikelijke taal...
Wissewis schreef:
04-05-2025 21:19
En bovendien is het natuurlijk onzin om alles maar op te sparen tot zondag of een feestje.

Precies alsof je op zondag dan ineens 3 zakken chips, 2 pakken chocolade, 3 roze koeken en frieten naar binnen mag spelen omdat je die een hele week "opgespaard" hebt.
Het gaat bijvoorbeeld over koffiekoeken (chocoladebroodjes e.d.). Tegenwoordig kopen velen het dagdagelijks, terwijl 20j geleden dit eerder iets was voor enkel op zondag. Dat bedoel ik.
Dante schreef:
Je kunt je natuurlijk ook niet zo onnozel voordoen en gewoon een normaal woord als overgewicht gebruiken inplaats van het rellerige chubby.
Maar ik zag al dat je je graag van rellerigheid bedient zo her en der, dat zegt al genoeg over je intenties.
rosanna08 schreef:
Doen wazige Vlamingen wel vaker.
wijstoen schreef:
04-05-2025 21:20
In Vlaanderen zeker gebruikelijke taal...
Wat boeit jou de obesitas in Nederland dan?
wijstoen schreef:
04-05-2025 19:03
[...]
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
[...]
Ja, vast.
:popcorn:
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Wissewis schreef:
Zeg gewoon niets.
En vraag naar iemands blauwe ogen ipv haar te bestempelen op basis van haar gewicht of hoe ze eruit ziet.
Dit topic gaat toevallig over gewicht en niet over oog kleur. Beetje onnozel om dan te beginnen over iemands blauwe ogen vindje nie ;-)
Met je koffiekoeken. Koffiekoeken in je broekje!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven