Gezondheid alle pijlers

Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?

04-05-2025 19:03 224 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.

Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.

In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Lieneke schreef:
04-05-2025 22:30
Ik begrijp niet dat iemand zich druk maakt over het BMI van een onbekende. Als een geliefde moddervet zou zijn, of vel over been, dan heb ik een reden om me zorgen te maken, maar dates, collega's of voorbijgangers? Ik registreer het amper en het raakt me niet. Iedereen z'n eigen leven, z'n eigen gewicht, het leven is al moeilijk genoeg.

Ik denk dat het op de Viva best gevoelig kan liggen omdat er hier waarschijnlijk relatief veel mensen zijn met overgewicht. Of juist ondergewicht, sport- en eetlellende.

Als ik moddervet zou zijn, of juist uitgemergeld, zou ik de neiging hebben om me terug te trekken en het grootste deel van mijn sociale leven zou zich dan binnen, achter mijn laptop afspelen.
Als ik me ellendig voel zit ik veel vaker op internet. En als je moddervet bent, of uitgemergeld, dan heb je geen zin om de hort op te gaan, weet ik uit ervaring.
Vanwege de blikken van de mensen, of je bewegingshandicap.
Is het echt nodig om deze bewoordingen te gebruiken? Zowel voor mensen met overgewicht als ook voor ondergewicht.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dante schreef:
04-05-2025 22:37
:lightbulb:

Ik denk dat dit dus de issue is, en niet zozeer de TS of het topic ansich.
Dit komt helaas voor velen te dichtbij
De oordelen maken het 'gevoelig', niet het onderwerp op zich.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Ik merk dan weer met daten steeds meer vrouwen hun haar blonderen.
En ik val op donker.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Solomio schreef:
04-05-2025 23:03
Ik merk dan weer met daten steeds meer vrouwen hun haar blonderen.
En ik val op donker.

Op onze leeftijd is haar donker houden lastig en het staat veel harder dan licht.

Ik ben sinds vorig jaar een paar tinten lichter gegaan, is zachter en minder opvallende grijze uitgroei.
TAFKAPML
Misssunshine schreef:
04-05-2025 22:30
Pfff hebben we dit gezeik weer. Het 100.000ste topic over hoe vreselijk dikke mensen niet zijn en dat ze allemaal gewoon teveel eten, vooral de zakken chips natuurlijk en lui zijn.
Nee, het komt allemaal door de dagdagelijkse koffiekoekjes die verorberd worden tijdens het forummen heb ik net geleerd.
Purrmaid schreef:
04-05-2025 20:26
Los jij hier maar even een wereldprobleem op dan.
Ik hoor wel wat het is hè...

Nou, een beetje goede hongersnood wil wel helpen natuurlijk. Hoe je dat praktisch gezien moet regelen, eh, alles wat we in NL produceren exporteren en verder natuurlijk niets aan voedsel importeren. Ben je er snel vanaf.
wijstoen schreef:
04-05-2025 21:15
In deze context wordt het bedoeld als lekkernijen opsparen, en er geen dagdagelijkse gewoonte van maken.
Niet elke dag eten alsof het een verjaardagsfeest is, maar het opsparen tot de effectieve.

Beetje raar dat je het zo in het belachelijke wil trekken. En al zeker wanneer het taalkundig niet eens incorrect is... Voelt dat voor jou goed zo?

Zit je nou een soort van boulimia te promoten? Klinkt supergezond zeg.
S-Groot schreef:
05-05-2025 01:38
Nou, een beetje goede hongersnood wil wel helpen natuurlijk. Hoe je dat praktisch gezien moet regelen, eh, alles wat we in NL produceren exporteren en verder natuurlijk niets aan voedsel importeren. Ben je er snel vanaf.
Nederlanders lopen nu al massaal naar Duitsland (en België) omdat de boodschappen daar goedkoper zijn.

Je zal je hongersnood dus moeten uitbreiden :-D.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
S-Groot schreef:
05-05-2025 01:38
Nou je hebt eigenlijk een aardig punt. Als je kijkt naar overgewicht bij volwassenen zie je dat het direct te linken is aan leeftijd. Landen met een hoge levensverwachting hebben ook meer overgewicht, een disproportioneel deel van de mensen met overgewicht hebben een leeftijd waarin ze in andere landen niet eens geleefd zouden hebben. Is natuurlijk niet vreemd, want ouderen bewegen minder en hebben vaak een verstoord hongergevoel. Wil je echt een duidelijk beeld van overgewicht moet je eigenlijk ofwel corrigeren naar verwachte leeftijd of kijken naar overgewicht bij jongeren. En hoewel dat wereldwijd ook stijgt (maar minder snel dan zowel levensverwachting en overgewicht bij ouderen) stijgt dit het snelst in landen waar eerder hongersnood (onder bepaalde delen van de bevolking) heerste.

Over lange tenen, woordgebruik en luie, te zware chips etenden: als ik niet de halve dag lui chips ga snaaien (of allerlei andere dingen) dan ben in in no-time uitgemergeld.
Wissewis schreef:
04-05-2025 20:22
Ik mag als kinderloze ook meebetalen aan de zorg-, opvang- en school-kosten van elk kind.

Alle kinderen maar afschaffen?
En we betalen ook allemaal mee aan zorg voor mensen met sportblessures, rokers, drinkers, zonder-helm-van-e-bike-vallers, mensen die ongezond eten en nooit sporten (die zijn niet allemaal zwaar hoor)... ga maar door. Onbegonnen discussie, gezondheid is bijna altijd een combinatie van (leefstijl)keuzes en pech/geluk. Tja, hoe is die verdeling en wie betaalt wat.....
Als ik kijk naar de dikke mensen in mijn omgeving, dan is het grootste gedeelte te dik door een combinatie van weinig bewegen en teveel eten. Er zit een enkeling tussen die vanwege een medische aandoening overgewicht heeft.
Ook ken ik een aantal dikke mensen die een heel actieve levensstijl hebben en misschien te dik zijn, maar met gemak 15km dagelijks op de fiets afleggen, bijvoorbeeld. Dat zie ik niet als ongezond of problematisch.
Het gewicht van anderen boeit mij überhaupt niet eerlijk gezegd. Ik ben er niet mee bezig. Ik denk ook niet dat zwaarlijvigheid op te lossen valt in onze westerse maatschappij. Het zal alleen maar erger worden waarschijnlijk.
Ondertussen krijg ik regelmatig opmerkingen over mijn gewicht. Ik ben slank en atletisch. Ik ben een kleine eter en heel actief. Je wilt niet weten hoe vaak ik afgunstige opmerkingen heb gehad over dat ik alles maar kan eten, het mij vanzelf afgaat, het niet eerlijk is etc. Of: je bent veeeeeeel te mager!
Als ik andersom zou zeggen: jij bent veeeeeel te dik, dan breekt de hel los.
Sonne schreef:
05-05-2025 08:38
Als ik kijk naar de dikke mensen in mijn omgeving, dan is het grootste gedeelte te dik door een combinatie van weinig bewegen en teveel eten. Er zit een enkeling tussen die vanwege een medische aandoening overgewicht heeft.
Ook ken ik een aantal dikke mensen die een heel actieve levensstijl hebben en misschien te dik zijn, maar met gemak 15km dagelijks op de fiets afleggen, bijvoorbeeld. Dat zie ik niet als ongezond of problematisch.
Het gewicht van anderen boeit mij überhaupt niet eerlijk gezegd. Ik ben er niet mee bezig. Ik denk ook niet dat zwaarlijvigheid op te lossen valt in onze westerse maatschappij. Het zal alleen maar erger worden waarschijnlijk.
Ondertussen krijg ik regelmatig opmerkingen over mijn gewicht. Ik ben slank en atletisch. Ik ben een kleine eter en heel actief. Je wilt niet weten hoe vaak ik afgunstige opmerkingen heb gehad over dat ik alles maar kan eten, het mij vanzelf afgaat, het niet eerlijk is etc. Of: je bent veeeeeeel te mager!

En toch denk je van de meeste dikke mensen in je omgeving te weten hoe het komt dat ze dik zijn en kom je dat even hier melden.
Sonne schreef:
05-05-2025 08:38
Dusss het gewicht van anderen boeit je niet... maar je weet precies wie welke aandoening heeft, wie wel/niet fit is en wie gewoon te veel eet?
Haha ik wist dat die opmerking ging komen.

Ik ken die mensen goed en hun levensstijl ook. Daarbij zijn ze er zelf niet panisch over en komen daar eerlijk voor uit. Het maakt mij idd niet uit dat zij te dik zijn of wat hun levensstijl is.
rosanna08 schreef:
04-05-2025 22:54
Is het echt nodig om deze bewoordingen te gebruiken? Zowel voor mensen met overgewicht als ook voor ondergewicht.

Waarom niet? Ik heb ondergewicht en als ik afval word ik zo, vind ik, lelijk en opvallend dun dat ik liever binnenblijf als ik de deur niet uit hoef. Ik denk echt dat het voor veel mensen zo werkt. Ik voel me dan wezenlijk eenzaam en heb de neiging "dan maar" op een forum, in ieder geval op het internet, te gaan zitten.
Wat ik denk is dat voor meer mensen geldt die niet gemakkelijk de deur uit kunnen, of willen.
Sonne schreef:
05-05-2025 08:44

Ik ken die mensen goed en hun levensstijl ook. Daarbij zijn ze er zelf niet panisch over en komen daar eerlijk voor uit. Het maakt mij idd niet uit dat zij te dik zijn of wat hun levensstijl is.

Dat is het punt niet. Je schrijft dat het gewicht van anderen je weinig boeit. Maar ondertussen heb je het daar blijkbaar met veel mensen in je omgeving over, heb je een mening over mensen met overgewicht die dagelijks 15 km fietsen en vind je het nodig om dat hier te komen melden. Zeg dan gewoon dat je het overgewicht van anderen wel belangrijk vindt.
Renske schreef:
04-05-2025 23:09
Nee, het komt allemaal door de dagdagelijkse koffiekoekjes die verorberd worden tijdens het forummen heb ik net geleerd.
Oh ja dat is inderdaad voor mij ook een nieuw inzicht! Superfijn al die tips hier 🤗
nerdopviva schreef:
05-05-2025 08:56
Dat is het punt niet. Je schrijft dat het gewicht van anderen je weinig boeit. Maar ondertussen heb je het daar blijkbaar met veel mensen in je omgeving over, heb je een mening over mensen met overgewicht die dagelijks 15 km fietsen en vind je het nodig om dat hier te komen melden. Zeg dan gewoon dat je het overgewicht van anderen wel belangrijk vindt.
Wil je graag dat ik het overgewicht van anderen belangrijk vind? Waarom?

Als je overgewicht hebt en topfit bent, dan hoef je je mijn inziens geen zorgen te maken om je gezondheid. Als je na 100m wandelen hapt naar adem wel. Ook als je slank bent. (Er wordt vaak gezegd dat dikke mensen per definitie ongezond zijn. Zo zie ik dat niet, en daarom benoemde ik dat.)

Het uiterlijk dat komt kijken bij slank/dik boeit mij idd geen flikker. Dat is ieder voor zich.
sonne wijzigde dit bericht op 05-05-2025 09:12
6.88% gewijzigd
Lieneke schreef:
05-05-2025 08:50
Waarom niet? Ik heb ondergewicht en als ik afval word ik zo, vind ik, lelijk en opvallend dun dat ik liever binnenblijf als ik de deur niet uit hoef. Ik denk echt dat het voor veel mensen zo werkt. Ik voel me dan wezenlijk eenzaam en heb de neiging "dan maar" op een forum, in ieder geval op het internet, te gaan zitten.
Wat ik denk is dat voor meer mensen geldt die niet gemakkelijk de deur uit kunnen, of willen.
Maar dat houdt niet in dat je dat op dergelijke wijze hoeft te verwóórden, daar kun je ook woorden voor gebruiken die niet beladen en kwetsend zijn voor een flink aantal mensen.
Maar daar schijnen meer mensen hier last van te hebben, gewoon maar ongenuanceerd blaten wat er in je op komt. Want dat kan zo lekker op een forum.
Het blijft inderdaad een vermoeiende discussie. Mensen met nul verstand van metabolisme of overgewicht gaan allang ontkrachte dooddoeners roepen. Als je echt geïnteresseerd bent in het ontstaan van overgewicht, ga er eens iets over lezen van mensen die er wel verstand van hebben.
Elke pondje gaat door het mondje is net zoiets als tegen iemand in een rolstoel zeggen dat die toch gewoon op kan staan.
Sportende dikke mensen hebben bovendien vaak meer zelfdiscipline dan slanke mensen die sporten gemiddeld hebben. Het is veel zwaarder om te sporten met een dik lijf.
Renske schreef:
Ik eet als coping omdat ik niet tegen het gebruik van woorden als 'dagdagelijks' kan. Wat is er mis met dagelijks?
Renske schreef:
Ik eet als coping omdat ik niet tegen het gebruik van woorden als 'dagdagelijks' kan. Wat is er mis met dagelijks?
LaFleurNoire schreef:
05-05-2025 09:10
Maar dat houdt niet in dat je dat op dergelijke wijze hoeft te verwóórden, daar kun je ook woorden voor gebruiken die niet beladen en kwetsend zijn voor een flink aantal mensen.
Maar daar schijnen meer mensen hier last van te hebben, gewoon maar ongenuanceerd blaten wat er in je op komt. Want dat kan zo lekker op een forum.

Mmmmm, ik wil helemaal niemand kwetsen en ik denk dat veel mensen hier wel weten wie ik ben. Zelf vind ik het laf om anoniem achter je laptop maar wat rond te beledigen. Ik heb ook problemen met mijn gewicht en dan vooral met hoe ik eruit zie wanneer ik weer eens flink ben afgevallen: uitgemergeld, knokig, ongezond. Tja, wat heeft het voor zin het beestje niet bij de naam te noemen? Ik zit in een nare periode en ik zie eruit alsof ik ik crack gebruik. Ongezond, broodmager. En ik heb liever dat men dat zo uitspreekt dan dat men alleen maar wantrouwend (bezorgd) naar mij kijkt om me te sparen.
Maar goed, het spijt me wel als ik mensen raak met "moddervet" of "uitgemergeld". Dat is niet mijn bedoeling.

En ik denk dus heel serieus dat hier veel mensen zitten te typen die noodgedwongen thuiszitten. Omdat de deur uitgaan te moeilijk is geworden. Door bewegingsbeperking, uiterlijk, ziekte, mentale ellende.

Sommige mensen zitten hier dag en nacht te typen. En dat doe je niet omdat je zo lekker in je vel zit.
lieneke wijzigde dit bericht op 05-05-2025 09:41
0.14% gewijzigd
astryn schreef:
05-05-2025 09:14
Het blijft inderdaad een vermoeiende discussie. Mensen met nul verstand van metabolisme of overgewicht gaan allang ontkrachte dooddoeners roepen. Als je echt geïnteresseerd bent in het ontstaan van overgewicht, ga er eens iets over lezen van mensen die er wel verstand van hebben.
Elke pondje gaat door het mondje is net zoiets als tegen iemand in een rolstoel zeggen dat die toch gewoon op kan staan.
Sportende dikke mensen hebben bovendien vaak meer zelfdiscipline dan slanke mensen die sporten gemiddeld hebben. Het is veel zwaarder om te sporten met een dik lijf.
Nou dit inderdaad! Ik ben allang afgehaakt bij discussies als deze op het forum omdat ze altijd hetzelfde verloop, dezelfde vooroordelen, en dezelfde onwetendheid bevatten. Er is inmiddels allang aangetoond door mensen met kennis dat het allemaal niet zo simpel is als "deiederpondjekomtdoorhetmondje" onzin.
Sonne schreef:
05-05-2025 08:44

Toch benoem je het

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven