Waarom neemt zwaarlijvigheid zo hard toe?
zondag 4 mei 2025 om 19:03
Ik ben sinds kort aan het daten, en het valt me echt op hoeveel mensen aan obesitas lijden.
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.
Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.
In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
Is geen waardeoordeel, maar gewoon een vaststelling.
Ook bij jonge mensen, misschien zelfs nog meer bij jonge mensen dan bij pakweg 40+.
Dit is vooral in België en Nederland opvallend, in Zweden zag ik het veel minder.
Eten mensen dan zoveel vaker ongezond?
20 jaar geleden zag je dat veel minder.
Nochtans zie je toch ook enige aandacht voor sporten.
In de omgeving zie ik wel veel fastfoodzaken opkomen, dit is geen goede evolutie.
Ik ben hier toch wel bezorgd over, zeker voor de latere impact (bloedsomloop, belasting gewrichten...).
maandag 5 mei 2025 om 11:01
Dat klopt.
Wat een bizarre denkbeelden en vooroordelen heb jij.
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
maandag 5 mei 2025 om 11:07
Vanwege de enorme ophef elke keer binnen topics die met gewicht te maken hebben.
En ook omdat er mensen zijn die dag en nacht in de weer zijn hier en die continu met elkaar in contact staan, bijvoorbeeld in de napraattopics.
Zelf zou ik dat niet kunnen: meestal ben ik aan het werk, momenteel combineer ik werk en therapie, maar mijn dagen zijn gevuld en ik ben ook de hele dag met mensen bezig. Doe daar veel forumactiviteiten bij en ik zou instorten.
Ik zeg absoluut niet dat dit forum slechts bevolkt wordt door dikkerds en dunnerds die zich irl wat afzonderen, maar ik stel me zo voor dat er relatief veel mensen in schrijven die zich wat geisoleerd voelen, of zijn gaan voelen (bijvoorbeeld door forumverslaving).
En gezien de gevoeligheid binnen deze topics denk ik dat er relatief veel mensen zijn met gewichtsproblemen (die ervoor kunnen zorgen dat men liever achter een laptop zit dan dat men zich tussen de mensen begeeft).
maandag 5 mei 2025 om 11:08
Ik denk dat mensen die zo hard en veroordelend over zichzelf zijn, dat ook over anderen zijn. Vaak ingegeven door een jeugd met veel veroordelende mensen (ouders?) om hen heen.
Meer compassie voor jezelf geeft ook meer compassie voor anderen
(Nee Lieneke, ik bedoel dit niet aan jou persoonlijk)
maandag 5 mei 2025 om 11:08
Werkelijk.Lieneke schreef: ↑05-05-2025 11:07Vanwege de enorme ophef elke keer binnen topics die met gewicht te maken hebben.
En ook omdat er mensen zijn die dag en nacht in de weer zijn hier en die continu met elkaar in contact staan, bijvoorbeeld in de napraattopics.
Zelf zou ik dat niet kunnen: meestal ben ik aan het werk, momenteel combineer ik werk en therapie, maar mijn dagen zijn gevuld en ik ben ook de hele dag met mensen bezig. Doe daar veel forumactiviteiten bij en ik zou instorten.
Ik zeg absoluut niet dat dit forum slechts bevolkt wordt door dikkerds en dunnerds die zich irl wat afzonderen, maar ik stel me zo voor dat er relatief veel mensen in schrijven die zich wat geisoleerd voelen, of zijn gaan voelen (bijvoorbeeld door forumverslaving).
En gezien de gevoeligheid binnen deze topics denk ik dat er relatief veel mensen zijn met gewichtsproblemen (die ervoor kunnen zorgen dat men liever achter een laptop zit dan dat men zich tussen de mensen begeeft).
Ik verbaas me erover dat de buitenkant van de dingen zoveel verbergt.
maandag 5 mei 2025 om 11:46
maandag 5 mei 2025 om 11:53
Heb me nou werkelijk nog nooit afgevraagd of de forummers die hier schrijven dik of dun zijn, dat zou echt het laatste zijn waar ik over nadenk. Ik vraag me wel eens af wie de mensen zijn die hier schrijven, wat zouden ze doen en dan met namen gecombineerd met hoe en wat ze schrijven.
Zo ben ik in het dagelijkse leven ook niet bezig met hoe zwaar andere mensen zijn omdat dat voor mij niks uitmaakt hoe ik over ze denk. Het zegt denk ik veel over jezelf als je daar zo mee bezig bent.
Zo ben ik in het dagelijkse leven ook niet bezig met hoe zwaar andere mensen zijn omdat dat voor mij niks uitmaakt hoe ik over ze denk. Het zegt denk ik veel over jezelf als je daar zo mee bezig bent.
maandag 5 mei 2025 om 12:10
Ik kan Lienekes denkwijze wel begrijpen als ik puur naar mezelf kijk. Toen ik niet echt een sociaal leven had en niet lekker in mijn vel zat, was ik iedere dag uren en uren op Viva te vinden. Tegenwoordig niet meer zo veel omdat ik het nu te druk en te leuk heb met het echte leven.
Wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor iedereen geldt.
maandag 5 mei 2025 om 12:13
Lieneke schreef: ↑05-05-2025 11:07Vanwege de enorme ophef elke keer binnen topics die met gewicht te maken hebben.
Hm. Wonderlijke gedachtengang.
Ophef in topics over gewicht lijkt mij eerder te komen door achterhaalde ideeën die daar geuit worden, zoals de 'gewoon minder eten en meer bewegen, dan val je vanzelf af!' Of door wonderlijke woordkeuzes voor wie te dik is.
En ja, er zijn forummers die heel vaak actief zijn, maar om dat nu te koppelen aan gewichtsproblemen en vervolgens aan liever achter een laptop zitten? Dat vind ik wel erg vergezocht. Misschien dat er wel een paar zijn hoor, voor wie dat opgaat. Maar er kunnen toch tig redenen zijn waardoor iemand veel forumt?
Misschien is het wel hun grootste hobby. Waar een ander de godganse dag bezig is met zoveel mogelijk boeken lezen, want doel gesteld op 100 stuks in 2025, schilderen op nummer of modeltreintjes, hebben deze mensen gezellig forummen als hobby. Of misschien zijn ze met pensioen en hebben daardoor veel tijd (want weigeren op kleinkinderen te passen.

Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
maandag 5 mei 2025 om 12:16
Of gewoon afgekeurd (niet op gewicht) en dus ook weinig in staat tot actievere dingen.tonkje schreef: ↑05-05-2025 12:13Hm. Wonderlijke gedachtengang.
Ophef in topics over gewicht lijkt mij eerder te komen door achterhaalde ideeën die daar geuit worden, zoals de 'gewoon minder eten en meer bewegen, dan val je vanzelf af!' Of door wonderlijke woordkeuzes voor wie te dik is.
En ja, er zijn forummers die heel vaak actief zijn, maar om dat nu te koppelen aan gewichtsproblemen en vervolgens aan liever achter een laptop zitten? Dat vind ik wel erg vergezocht. Misschien dat er wel een paar zijn hoor, voor wie dat opgaat. Maar er kunnen toch tig redenen zijn waardoor iemand veel forumt?
Misschien is het wel hun grootste hobby. Waar een ander de godganse dag bezig is met zoveel mogelijk boeken lezen, want doel gesteld op 100 stuks in 2025, schilderen op nummer of modeltreintjes, hebben deze mensen gezellig forummen als hobby. Of misschien zijn ze met pensioen en hebben daardoor veel tijd (want weigeren op kleinkinderen te passen.). Weten wij veel.
Achterlijke vooroordelen en uitspraken altijd over mensen die veel forummen. Kansloos.
En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
maandag 5 mei 2025 om 12:27
Ik lees juist graag op dit forum als toevoeging op mijn leven. Hier is geen geluid. Ik lees hier juist meer als ik druk ben. Vaak snachts, even ontspannen ofzo. Maar ook tussendoor overdag.Vuurenvlam62 schreef: ↑05-05-2025 12:10Ik kan Lienekes denkwijze wel begrijpen als ik puur naar mezelf kijk. Toen ik niet echt een sociaal leven had en niet lekker in mijn vel zat, was ik iedere dag uren en uren op Viva te vinden. Tegenwoordig niet meer zo veel omdat ik het nu te druk en te leuk heb met het echte leven.
Anderen neerhalen zegt weinig over anderen en veel over degene die dat nodig heeft om een wereldbeeld te bevestigen.
maandag 5 mei 2025 om 12:33
Dat kan ook.
Of iemand is een golddiggende thuisblijfmoeder met nanny voor de kinderen, schoonmaker voor het huis en koken doet ze ook al niet.
Maar we dwalen af, tenzij 'veel forummen' een oorzaak is waardoor zwaarlijvigheid zo hard toeneemt.
maandag 5 mei 2025 om 12:39
Soms lijkt het ook veel doordat er bijvoorbeeld veel berichten in een korte tijd zijn. Of bijvoorbeeld elk uur een bericht. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je al die overige tijd ook op het forum aanwezig bent.
En ach, wat dan nog.
Gezien het teruglopende aantal users in de afgelopen 25 jaar denkniveau niet dat het Viva forum de oorzaak is van het probleem

En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet gegrepen.
maandag 5 mei 2025 om 12:40
Dat sowieso. Ik heb hier echt veel geleerd, zeker in de beginjaren, van mensen die totaal anders in het leven staan en/of leven dan ik.Ladyinrood schreef: ↑05-05-2025 12:27Ik lees juist graag op dit forum als toevoeging op mijn leven. Hier is geen geluid. Ik lees hier juist meer als ik druk ben. Vaak snachts, even ontspannen ofzo. Maar ook tussendoor overdag.
Anderen neerhalen zegt weinig over anderen en veel over degene die dat nodig heeft om een wereldbeeld te bevestigen.
Heel verruimend.
maandag 5 mei 2025 om 12:42
Als dertig jarige kan ik uit eigen ervaring, maar ook de ervaring van mijn vriendengroep vertellen... Mijn relatie met eten is van jongs af aan al vertekend. Mijn moeder was de "eeuwige lijner", heeft ieder dieet geprobeerd en zonder blijvend resultaat. Wij mochten niet eten wat we wilden, voelden niet waar ons lichaam behoefte aan had en dus nu we zelfstandig zijn gaan we (zeker in de eerste jaren op jezelf wonend) van God los.
Alles ging erin want er was niemand die je tegenhield. Mijn eerste jaar op kamers resulteerde in een flink gewichtsverschil en nu pluk ik daar de vruchten van en ben ik heel hard bezig die kilo's er weer af te krijgen. We zitten inmiddels op -8.5
En het feit dat er zoveel ongezonds te krijgen is, en vaak goedkoper als de gezondere voedingsmiddelen helpt ook zeker niet mee...
Alles ging erin want er was niemand die je tegenhield. Mijn eerste jaar op kamers resulteerde in een flink gewichtsverschil en nu pluk ik daar de vruchten van en ben ik heel hard bezig die kilo's er weer af te krijgen. We zitten inmiddels op -8.5

En het feit dat er zoveel ongezonds te krijgen is, en vaak goedkoper als de gezondere voedingsmiddelen helpt ook zeker niet mee...
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
maandag 5 mei 2025 om 13:00
Nolanollie schreef: ↑05-05-2025 12:42Als dertig jarige kan ik uit eigen ervaring, maar ook de ervaring van mijn vriendengroep vertellen... Mijn relatie met eten is van jongs af aan al vertekend. Mijn moeder was de "eeuwige lijner", heeft ieder dieet geprobeerd en zonder blijvend resultaat. Wij mochten niet eten wat we wilden, voelden niet waar ons lichaam behoefte aan had en dus nu we zelfstandig zijn gaan we (zeker in de eerste jaren op jezelf wonend) van God los.
Alles ging erin want er was niemand die je tegenhield. Mijn eerste jaar op kamers resulteerde in een flink gewichtsverschil en nu pluk ik daar de vruchten van en ben ik heel hard bezig die kilo's er weer af te krijgen. We zitten inmiddels op -8.5![]()
Dat het te krijgen is maakt ons niet dik, dat we het massaal ook kopen is het probleem.
maandag 5 mei 2025 om 13:06
Speculaastaart schreef: ↑05-05-2025 13:00Dat het te krijgen is maakt ons niet dik, dat we het massaal ook kopen is het probleem.
pff
TAFKAPML
maandag 5 mei 2025 om 13:07
Laat ik hem anders verwoorden: Tiener Nolanollie met een schamel vakkenvullersbaantje in 2009 wilde die maaltijdsalade wel halen maar voor een salade en wat te drinken 6 euro betalen was haar teveel. €2.50 voor twee frikandellenbroodjes en een blikje energie was dan veel aantrekkelijker dus klapte ik in die tijd twee van die broodjes in mijn mik...Speculaastaart schreef: ↑05-05-2025 13:00Dat het te krijgen is maakt ons niet dik, dat we het massaal ook kopen is het probleem.
En in die tijd een broodje smeren was echt not done en daarbij, ik mocht eindelijk mijn eigen eten halen dus dat deed ik ook wel
Ik lach in de regen, dans in de wind en kijk niet achterom. Of zoiets...
maandag 5 mei 2025 om 13:23
Ja, dan kun je gaan zitten blazen, maar het is niet zo dat we het moeten eten omdat het aanbod er is. Er is aanbod van die zooi omdat er vraag naar is..........
Maar inmiddels zijn mensen het zo gewend dat er overal iets te eten is dat het een teleurstelling is als de snackkar niet op de parkeerplaats van het bos staat. Als de oliebollenkraam niet op de parkeerplaats van de Karwei staat etc.
maandag 5 mei 2025 om 13:35
Dat vraag ik me af. Volgens mij is het met best veel dingen andersom: de fabrikant creëert de vraag.Speculaastaart schreef: ↑05-05-2025 13:23Ja, dan kun je gaan zitten blazen, maar het is niet zo dat we het moeten eten omdat het aanbod er is. Er is aanbod van die zooi omdat er vraag naar is..........
maandag 5 mei 2025 om 14:18
Fabrikanten of winkeliers kunnen nog zo veel verzinnen, als de klanten het niet kopen, verdwijnt het vanzelf.
Als niemand iets koopt bij de snackkar bij het bos, gaat de snackkar daar niet meer staan. Als niemand koffie was gaan drinken bij de eerste koffiehoek in het tuincentrum hadden nu niet alle tuincentra koffiekoeken of complete restaurants gehad.
Het is een beetje kip/ei-vraagstuk. Ik maak echt zelden tot nooit gebruik van deze faciliteiten en denk dus dat de vraag het aanbod wel zal moet creëren. Mensen die er wel gebruik van maken denken misschien precies andersom.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in