Geld & Recht alle pijlers

Gedoe over de heg

05-05-2025 13:56 187 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een telefoontje naar rechtsbijstand wordt zo gepleegd, maar ik ben ook benieuwd of mensen vergelijkbare ervaringen hebben en hoe dit is afgelopen.

Wij wonen nu ruim 10 jaar in ons fijne hoekhuis. Aan de zijkant van onze voortuin staat een coniferenheg. Naast deze heg staat een garage met een oprit. Deze is niet van ons. Onze coniferenheg komt deels over de erfgrens van deze oprit. Dit is al jaren zo. De bewoners voor de bewoners voor ons hebben deze heg hier ooit geplant.

Nu zijn er twee jaar geleden mensen komen wonen in het huis waartoe ook de garage behoort. De garage hebben zij weer apart aan een familielid verkocht. En dit familielid heeft nu problemen met onze coniferenheg want hij kan zijn auto nu niet op de oprit parkeren. Dit ligt toch echt aan de parkeerskills van deze man, want er staat weleens een AH-busje, er heeft een verhuisbedrijf gestaan, we hebben de ramen aan de zijkant laten vervangen waardoor er een flinke wagen moest staan, idem voor een takelwagen om de wasmachine via het raam naar binnen te takelen.... even om een beeld te scheppen. Het is echt een brede oprit.

Deze man heeft ons een voorstel gedaan waarbij de heg verwijderd wordt en er nieuwe coniferen geplant worden. Het voorste deel moet onbegroeid blijven. Dit betekent een hoop inkijk onze tuin in. Ook brengt het kosten met zich mee, waar hij wel een deel van wil betalen.

Nav de klachten van deze man hebben we de heg nog eens gesnoeid, maar zojuist vinden we een brief met dreigementen in onze bus. We dienen akkoord te gaan met zijn voorstel, en anders wordt volgende weg onze heg door zijn hovenier tot op de cm weggesnoeid. Dit gaan ze wrs niet overleven, naast dat het ook ontzettend lelijk is.

Iemand ervaringen, tips, etc?

Ik wil ook gewoon m'n hart luchten. Ik ben zo boos.
Draaideurforummer schreef:
05-05-2025 14:36
TO heeft de heg teruggesnoeid schrijft ze, en dan komt hij met een dreigbrief. Ook hij zou even kunnen aanbellen natuurlijk.

Maar goed, we weten niet wat zich in aanloop hiervan precies heeft afgespeeld en hoe groot het probleem daadwerkelijk is.

Hij heeft inderdaad een heel schappelijk voorstel gedaan, kan er niks anders van maken. Dat het vervolgens grimmiger wordt als TO niet ingaat op zijn voorstel(?) en enkel de heg nog ietsje terugsnoeit waardoor dat ding nog steeds behoorlijk over de erfgrens komt begrijp ik dan wel.
Mistborn schreef:
05-05-2025 14:40
Ik zit zeker niet te asen op extra grond. We waren ons er niet bewust van dat de taken over de erfgrens heen kwamen. Wij hebben dit huis 10 jaar geleden zo gekocht. De mensen daarvoor hebben niks aan de voortuin laten doen en er 13 jaar gewoond. Dus de heg staat er al zeker 23 jaar. We hebben de heg altijd netjes bijgehouden. Van uitstappen in een coniferenheg is geen sprake, er is ruim plek om te parkeren. Ook al draagt deze man dit aan om die heg weg te krijgen.

Deze man woont hier niet in de buurt, is misschien 1 x in de twee/drie weken hier om zijn familie te bezoeken of spullen op te slaan in de garage. Hij is degene die geen onderhoud pleegt (hij woont hier tenslotte niet) waardoor aan de andere kant een vlinderstruik is komen te groeien. En de hedera alle kanten op groeit. We hebben ook al aangegeven dat deze weghalen nog een meter extra oplevert maar nee, het moet onze nette heg zijn.

Ik begrijp uit de reacties dat deze man helaas wel degelijk in zijn recht staat. Helaas is rechtsbijstand vandaag dicht. Daar gaan we nog wel proberen of er iets mogelijk is.
ik snap best dat je aan je heg gehecht bent, maar de argumenten hierboven maken gewoon niet uit. Dat die vent hedera en een vlinderstruik heeft kan allemaal best, maar hij wil jou heg gewoon niet op zijn erf. Ook hoe breed hij wel of niet wil parkeren is niet relevant, hij mag die heg gewoon niet willen, het is zijn erf. En dat die heg er al lang staat maakt ook niet uit.

Als de buurman hier een topic zou openen zou dat zo gaan: ik heb een mooi pand gekocht maar er staat een walgelijke heg op het erf van de buren en die groeit over mijn erf. Ik heb hier last van wanneer ik parkeer. De buren willen hem er niet uit halen en zeggen dat ik maar gewoon beter moet leren parkeren en dat ik andere planten dan maar moet snoeien of verwijderen. Ik heb zelfs al aangeboden mee te betalen aan een andere oplossing maar ze blijven volhouden dat die heg er eerder was dan ik.
OgenvanTijgers schreef:
05-05-2025 14:43
Maar op wiens grond groeit die heg nu? Want als het op jullie grond is, dan mag hij de heg niet tot op de grond toe snoeien. Dat mag ook niet als de heg op de erfgrens staat.

Nee hij wil de heg tot aan de erfgrens snoeien, niet tot aan de grond. En beginsel mag hij dat, als de buren het weigeren te doen. De situatie ligt hier wat ingewikkelder, daarom is zijn voorstel ook erg schappelijk naar mijn mening.
s-groot wijzigde dit bericht op 05-05-2025 14:47
11.56% gewijzigd
Groeien de heggen vanuit de erfgrens of vanuit zijn grond, of hangen er alleen takken overheen? In het laatste geval zou ik die dan regelmatig snoeien. Als de heggen vanuit jullie grond groeien dan heeft hij daar toch niets over te zeggen?
Als dat niet zo is wel, helaas.
Lieneke schreef:
05-05-2025 14:47
Groeien de heggen vanuit de erfgrens of vanuit zijn grond, of hangen er alleen takken overheen? In het laatste geval zou ik die dan regelmatig snoeien. Als de heggen vanuit jullie grond groeien dan heeft hij daar toch niets over te zeggen?
Als dat niet zo is wel, helaas.
zoals ik het begrijp staat de heg op het erf van TO en groeien er takken over zijn erf. Als TO die takken terug snoeit tot aan de erfgrens vind ze de heg niet mooi meer. Buurman dreigt dat nu zelf te doen als zij het niet doet.
OgenvanTijgers schreef:
05-05-2025 14:43
Maar op wiens grond groeit die heg nu? Want als het op jullie grond is, dan mag hij de heg niet tot op de grond toe snoeien. Dat mag ook niet als de heg op de erfgrens staat.
De buren mogen overhangende beplanting snoeien.
Maar niet zoveel dat de heg niet meer herstelt.
Je buurman heeft gelijk. Hij heeft nu gewaarschuwd en mag volgens de wet nu de heg terugsnoeien tot aan de erfgrens. Voorkant huis moet er uitzicht zijn als men een weg oprijdt vanuit de oprit. De heg mag een meter hoog zijn. Gaat de heg eruit en komt er iets op de erfgrens terug dan moet de buurman de helft betalen. Het gooien op verjaring zal heel moeilijk worden met een heg en het feit dat jullie er nog maar tien jaar wonen. De buurman wil meebetalen aan nieuwe coniferen, dat is heel schappelijk gezien die niet op de erfgrens zullen worden geplant, want dan is hetzelfde probleem er, maar op jullie grond.
Nova schreef:
05-05-2025 14:49
De buren mogen overhangende beplanting snoeien.
Maar niet zoveel dat de heg niet meer herstelt.
dat is ook maar afhankelijk van de correcte plaatsing van de heg, die moet een halve meter van de erfgrens afstaan, ik weet niet of dat bij TO zo is.
Ik gok dat de eigenaar van de garage nu een brief heeft geschreven om eea op papier te hebben. Mocht TO de wijkagent bellen, kan hij laten zien dat hij de juiste wegen bewandeld heeft
florence13 schreef:
05-05-2025 14:51
dat is ook maar afhankelijk van de correcte plaatsing van de heg, die moet een halve meter van de erfgrens afstaan, ik weet niet of dat bij TO zo is.
Is het zo dat de plaats waar de stammen uit de grond groeien een halve meter van de erfgrens af moet zijn?
Renkya schreef:
05-05-2025 14:50
Je buurman heeft gelijk. Hij heeft nu gewaarschuwd en mag volgens de wet nu de heg terugsnoeien tot aan de erfgrens. Voorkant huis moet er uitzicht zijn als men een weg oprijdt vanuit de oprit. De heg mag een meter hoog zijn. Gaat de heg eruit en komt er iets op de erfgrens terug dan moet de buurman de helft betalen. Het gooien op verjaring zal heel moeilijk worden met een heg en het feit dat jullie er nog maar tien jaar wonen. De buurman wil meebetalen aan nieuwe coniferen, dat is heel schappelijk gezien die niet op de erfgrens zullen worden geplant, want dan is hetzelfde probleem er, maar op jullie grond.
Nee, dat kun je niet zo concluderen. Als de heg op de erfgrens staat, dan mag hij niet tot zomaar tot de erfgrens terugsnoeien, de heg is dan immers gemeenschappelijk eigendom, dus dan mag hij niet zo snoeien dat de heg het niet overleeft.
florence13 schreef:
Maar eventueel verkeerde plaatsing, te dicht bij de erfgrens is waarschijnlijk wel verjaard.
florence13 schreef:
Goed punt. Ik was er even vanuit gegaan dat dat wel het geval is.
Heb toevallig gisteren een aflevering van de rijdende rechter gekeken op npo . Ook over coniferen en de erfgrens (bleek uiteindelijk geen erfgrens te zijn ) maar daar werd duidelijk uitgelegd wat wel en niet mag .
Draaideurforummer schreef:
05-05-2025 14:22
Gelukkig geen ervaring, maar ik kan me goed voorstellen dat je boos bent. Om te beginnen zou ik een aangetekende brief terugschrijven dat je juridisch advies zal inwinnen en daarna met hem in gesprek wilt, maar dat je niet akkoord bent met zijn voorstel zoals het er nu ligt. En dat kosten voor vervanging of herstel van schade voor zijn rekening zijn als hij op eigen initiatief gaat snoeien.

Heb je goed contact met je nieuwe buren? Zouden zij misschien een bemiddelende rol kunnen spelen? Tenslotte is het hun familielid, misschien kunnen zij hem makkelijker aanspreken.
Je kan wel stoer gaan zeggen dat de kosten voor vervanging of herstel voor de buurman zijn maar zo werkt het niet. De heg staat verkeerd. De buurman geeft dat aan, de buurman geeft het nogmaals schriftelijk aan. TO snoeit wat bij maar blijkbaar niet genoeg. Nu mag de buurman het wettelijk gezien zelf bijsnoeien tot aan de erfgrens ongeacht de gevolgen voor de heg.
De stammen staan op onze grond, de takken groeien over de erfgrens heen.

Ik begrijp dus dat buurman dit terug mag snoeien. Dat betekent dat de planten behoorlijk beschadigd raken. Maar dat risico nemen we.

"Zijn" hedera en "zijn" vlinderstruik zijn onkruid dat is aan komen waaien en waar niks mee gebeurd. Er wordt niets onderhouden op het stuk grond, tegels liggen los, gras groeit overal tussen de tegels. Ik begrijp dat deze man volledig in zijn recht staat om hier niet naar om te kijken, want het is ZIJN stuk grond. Maar ik vind het beeld dat nu geschetst wordt van ons als onwillige buren en die schappelijke man niet heel passend.
Ook al staat hij blijkbaar in zijn recht.
OgenvanTijgers schreef:
05-05-2025 14:56
Nee, dat kun je niet zo concluderen. Als de heg op de erfgrens staat, dan mag hij niet tot zomaar tot de erfgrens terugsnoeien, de heg is dan immers gemeenschappelijk eigendom, dus dan mag hij niet zo snoeien dat de heg het niet overleeft.

Als de heg op de erfgrens staat en gezamenlijk eigendom is en de buurman heeft er last van dan mag hij eisen dat de heg weg gaat. Als er iets op de erfgrens voor terugkomt dan moet de buurman de helft van de kosten daarvoor betalen.
OgenvanTijgers schreef:
05-05-2025 14:56
Maar eventueel verkeerde plaatsing, te dicht bij de erfgrens is waarschijnlijk wel verjaard.
Dat hele verjaren heeft hier niks mee van doen, als TO en de buurman allebei weten hoe het zit.
En daar lijkt het op

Dan is het een situatie die ze beiden tolereren maar ook beiden kunnen opheffen
florence13 schreef:
Nee, dit is niet zo. Nooit bedacht bij het kopen van een huis om de stammen van de heg te bekijken. Weer wat geleerd.
Mistborn schreef:
05-05-2025 14:59
"Zijn" hedera en "zijn" vlinderstruik zijn onkruid dat is aan komen waaien en waar niks mee gebeurd. Er wordt niets onderhouden op het stuk grond, tegels liggen los, gras groeit overal tussen de tegels. Ik begrijp dat deze man volledig in zijn recht staat om hier niet naar om te kijken, want het is ZIJN stuk grond. Maar ik vind het beeld dat nu geschetst wordt van ons als onwillige buren en die schappelijke man niet heel passend.
Ik snap je ergernis goed maar ik vrees dat je weinig kunt.
Lieneke schreef:
05-05-2025 14:55
Is het zo dat de plaats waar de stammen uit de grond groeien een halve meter van de erfgrens af moet zijn?
Ja. Bomen zelfs twee meter uit de erfgrens.
Mistborn schreef:

Ik begrijp dus dat buurman dit terug mag snoeien. Dat betekent dat de planten behoorlijk beschadigd raken. Maar dat risico nemen we.

Zolang er geen takken over jullie grond hangen mag de buurman zijn grond onderhouden zoals hij wil.
Mistborn schreef:

Maar als hij in zijn recht staat, en jij eigenlijk niet mee wilde werken. Dan ben jij toch de onwillige buur

Ik zou vooral nu inzetten op samen naar een oplossing kijken
Misschien een heg naar jullie zin, maar 50 cm dieper jullie tuin in?
Lila-Linda schreef:
05-05-2025 15:01
Dat hele verjaren heeft hier niks mee van doen, als TO en de buurman allebei weten hoe het zit.
En daar lijkt het op

Dan is het een situatie die ze beiden tolereren maar ook beiden kunnen opheffen
Nu na zoveel jaar kan de buurman vermoedelijk niet meer eisen dat de heg in zijn geheel verplaatst wordt, dat had eerder moeten gebeuren.
Renkya schreef:
05-05-2025 15:01
Als de heg op de erfgrens staat en gezamenlijk eigendom is en de buurman heeft er last van dan mag hij eisen dat de heg weg gaat. Als er iets op de erfgrens voor terugkomt dan moet de buurman de helft van de kosten daarvoor betalen.
Maar wanneer is iets last? Deze man geeft aan moeite te hebben met het parkeren maar dit is gewoon niet waar. Tenzij hij niet kan rijden natuurlijk 😉. Zelfs ik kan daar achteruit inparkeren.

En nogmaals, ik begrijp nu echt dat de wil van deze man wet is. Maar het is echt een kwestie van teveel vrije tijd en kunnen we nog ergens over klagen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven