Geld & Recht alle pijlers

Gedoe over de heg

05-05-2025 13:56 211 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een telefoontje naar rechtsbijstand wordt zo gepleegd, maar ik ben ook benieuwd of mensen vergelijkbare ervaringen hebben en hoe dit is afgelopen.

Wij wonen nu ruim 10 jaar in ons fijne hoekhuis. Aan de zijkant van onze voortuin staat een coniferenheg. Naast deze heg staat een garage met een oprit. Deze is niet van ons. Onze coniferenheg komt deels over de erfgrens van deze oprit. Dit is al jaren zo. De bewoners voor de bewoners voor ons hebben deze heg hier ooit geplant.

Nu zijn er twee jaar geleden mensen komen wonen in het huis waartoe ook de garage behoort. De garage hebben zij weer apart aan een familielid verkocht. En dit familielid heeft nu problemen met onze coniferenheg want hij kan zijn auto nu niet op de oprit parkeren. Dit ligt toch echt aan de parkeerskills van deze man, want er staat weleens een AH-busje, er heeft een verhuisbedrijf gestaan, we hebben de ramen aan de zijkant laten vervangen waardoor er een flinke wagen moest staan, idem voor een takelwagen om de wasmachine via het raam naar binnen te takelen.... even om een beeld te scheppen. Het is echt een brede oprit.

Deze man heeft ons een voorstel gedaan waarbij de heg verwijderd wordt en er nieuwe coniferen geplant worden. Het voorste deel moet onbegroeid blijven. Dit betekent een hoop inkijk onze tuin in. Ook brengt het kosten met zich mee, waar hij wel een deel van wil betalen.

Nav de klachten van deze man hebben we de heg nog eens gesnoeid, maar zojuist vinden we een brief met dreigementen in onze bus. We dienen akkoord te gaan met zijn voorstel, en anders wordt volgende weg onze heg door zijn hovenier tot op de cm weggesnoeid. Dit gaan ze wrs niet overleven, naast dat het ook ontzettend lelijk is.

Iemand ervaringen, tips, etc?

Ik wil ook gewoon m'n hart luchten. Ik ben zo boos.
Mette schreef:
05-05-2025 19:42
In dit topic en ook in het andere boomtopic nestelen blijkbaar tig vogels in heggen. Leuk!

Begin me af te vragen wat ik kan doen om dat te bevorderen. Heb een lange heg naast mijn huis. In 18 jaar heb ik er nog nooit een nest in ontdekt . En anders zouden de buurtkatten er heel rap een feestmaal van maken. Of misschien zijn de vele katten wel de reden dat er geen vogel nestelt?

Had vorig jaar wel koolmeesjes in het zelf opgehangen vogelhuisje. Helaas kwamen pa en moe op een moment niet meer terug en waren de jongen dood :'(.
Wij hebben een stadstuintje, maar dus wel een vogelnest erin. Eigenlijk ieder jaar wel sinds we hier wonen. Doen we niets raars voor. Dus zo raar vind ik het niet.
Mistborn schreef:
05-05-2025 17:14
Noem me naïef, maar als je nooit ergens over gesproken hebt dan heb ik niet het gevoel direct te moeten reageren. We hebben zijn auto weleens zien staan en dachten aan te bellen als we weten dat hij er is. Gewoon persoonlijk.

En op deze brief hebben we nog niet gereageerd omdat we eerst juridisch advies in willen winnen. Gezien de toon van de brief lijkt een fysiek gesprek ons niet wenselijk. Vriend wil echt nog rechtsbijstand bellen. Ik neig naar schutting, afschermen, geen last meer van. En aangezien dat voor ons niet in een weekje geregeld is mag buurman eerst de heg mishandelen als hij daar noodzaak toe ziet.

Voordat je daar geld aan uitgeeft: zoek op of je daar wel iets neer mag zetten dat hoger dan 1m is. Kans is erg klein, gezien het allemaal voor de rooilijn van je huis is.
Mistborn schreef:
05-05-2025 19:18
Geen idee. Gezien de reactie van vader zou dit kunnen. Dus ik kies eieren voor m'n geld, we staan toch niet in ons recht.
Hoe weet je dat nou opeens zo zeker? Je hebt de rechtsbijstand nog niet eens gebeld!
Mette schreef:
05-05-2025 19:42
In dit topic en ook in het andere boomtopic nestelen blijkbaar tig vogels in heggen. Leuk!

Begin me af te vragen wat ik kan doen om dat te bevorderen. Heb een lange heg naast mijn huis. In 18 jaar heb ik er nog nooit een nest in ontdekt . En anders zouden de buurtkatten er heel rap een feestmaal van maken. Of misschien zijn de vele katten wel de reden dat er geen vogel nestelt?

Had vorig jaar wel koolmeesjes in het zelf opgehangen vogelhuisje. Helaas kwamen pa en moe op een moment niet meer terug en waren de jongen dood :'(.
In mijn coniferenhaag van ruim 20 meter nestelden merels en mussen. Voor egels ook een mooie schuilplaats. Helaas moest de haag er echt uit. Heb nu veel minder mussen in de tuin. De nesten kon ik nooit vinden, maar zag aan gedrag vogels wel dat er nesten zaten. De haag zelf was zeker 2 meter breed.

Hier ook een nestkast dat jaarlijks bezet is.
Ik zie nooit nesten, maar als je een heg schudt vliegt er van alles uit.
Waarom laat je je zo intimideren door deze nieuwe eigenaar? Hij heeft 2 jaar niks van zich laten horen en nu moet binnen 2 weken de heg weg?!

Ik zou hem mailen dat je omwille van het broedseizoen geen overhaaste beslissingen wil nemen en je graag met hem in gesprek wil over een oplossing die voor beide partijen naar tevredenheid is. Nodig hem uit om 2 voorstellen te doen voor een datum en ga dan in gesprek.
Waarom laat je je zo intimideren door deze nieuwe eigenaar? Hij heeft 2 jaar niks van zich laten horen en nu moet binnen 2 weken de heg weg?!

Ik zou hem mailen dat je omwille van het broedseizoen geen overhaaste beslissingen wil nemen en je graag met hem in gesprek wil over een oplossing die voor beide partijen naar tevredenheid is. Nodig hem uit om 2 voorstellen te doen voor een datum en ga dan in gesprek.
Precies, reageer gewoon als iemand je aanspreekt. Al antwoord je met; wij horen je, en willen even nadenken over een goede oplossing. Helemaal niet reageren maakt dat de andere partij harder gaat schreeuwen.
Uit openingspost begrijp ik dat de man de garage gekocht heeft. Dat houdt in dat hij enkel zeggenschap heeft over de garage. Hij heeft GEEN enkele zeggenschap over de toegang daar deze eigendom is van eigenaar van het huis.

Informeer bij de gemeente hoe hoog de coniferenhaag mag zijn (laat dit ook bevestigen). Alles wat de garage eigenaar aan jullie coniferenhaag doet is m.i. vernieling en dus strafbaar. Zou eveneens melding doen bij de politie.

Inderdaad ook melden bij de rechtsbijstandsverzekering of juridisch loket.
kleppeboxx wijzigde dit bericht op 05-05-2025 22:00
Reden: .
0.86% gewijzigd
Mistborn schreef:
05-05-2025 15:32
Meer eraf halen levert een bruine conifeer op.
:lightbulb: Alleen aan zijn kant
Jeetje. Een heel verhaal over de parkeerskills en over hoe schots en scheef de oprit erbij ligt. Allemaal dingen die er niet toe doen.

Ik krijg echt kriebels van mensen die, wanneer anderen hen op hun fouten wijzen, de ander de schuld geven en reageren met een reactie als: "Ja wat is je probleem? Je kan er toch prima langs?"
Interessant topic. Mijn buren hebben hun heg tegen de erfgrens op hun grond, met het stammetje. De takken groeien dus over mijn grond. Die heg is zonder overleg geplant. Er stond eerst niets, waardoor ik vrij uitzicht had, de straat in, wat ik vele malen prettiger vond dan zo’n groen gevaarte. Op mijn grond naast de heg staan mijn kliko’s. Als de heg te veel uitgroeit, komt er wel eens een tak tussen die kliko’s maar ik voel me niet verplicht er heel voorzichtig mee te doen. Mijn grond dus die takken die erover hangen zijn ook soort van van mij.
Mistborn schreef:
05-05-2025 15:26
Beide brieven zijn in deze meivakantie verstuurd. Voor de tijdslijn: in onze vakantie hebben we brief 1 ontvangen, bij terugkomst heeft vriend direct de heg verder terug gesnoeid maar niet nog dezelfde dag gereageerd op de brief want we wilden eerst samen in gesprek. Nu ligt er een nieuwe brief. Dus dit alles heeft plaatsgevonden in een tijdsbestek van 1,5 week waarvan we een week op vakantie waren.
Nu snap ik de 2de brief van de buurman wel.

brief 1 komt om een oplossing te zoeken. jullie reageren niet (kost 2 minuten) maar nemen wel de tijd (uren?) om de heg te snoeien.
buurman kan zomaar lezen: nu hebben ze snel gesnoeid en denken dat het daarmee klaar is anders hadden ze mij wel een reactie gegeven op mijn eerste brief. Dan maar het zwaarder geschut.

ik moet nog verder lezen, maar ik denk dat je dit echt over jezelf afgeroepen hebt, dus los het nu ook zelf op en even de aannames over hoe buurman met zijn grond om moet gaan achterwege laten.
En doooooor!
Kleppeboxx schreef:
05-05-2025 21:59
Uit openingspost begrijp ik dat de man de garage gekocht heeft. Dat houdt in dat hij enkel zeggenschap heeft over de garage. Hij heeft GEEN enkele zeggenschap over de toegang daar deze eigendom is van eigenaar van het huis.

Informeer bij de gemeente hoe hoog de coniferenhaag mag zijn (laat dit ook bevestigen). Alles wat de garage eigenaar aan jullie coniferenhaag doet is m.i. vernieling en dus strafbaar. Zou eveneens melding doen bij de politie.

Bijzonder dat jij precies weet wat er gekocht is... Het zou zomaar kunnen dat de garage inclusief de oprit is verkocht, toch?

TO, informeer naar wat jij aan de voorkant van je huis mag, qua hoogte van de afscheiding, maar ook wat betreft de afstand van je haag tot de erfgrens. In dit topic wordt steeds die halve meter genoemd, maar dit is een afstand die geregeld is in de plaatselijke verordening. Het verschilt dus per woonplaats. Ook je rechtsbijstandverzekering wil graag dit soort gegevens horen van je. Dan kunnen ze gelijk gerichter advies geven dan wanneer ze het zelf nog moeten opzoeken.
Het is vrij simpel, de heg ontneemt de ruimte van de buren. Je zal dus in overleg moeten voor een oplossing. Snoeien is dat niet want dat overleeft de heg niet. Je kan ook voorstellen om een andere heg te plaatsen op jullie grond, zodat de buren hun ruimte kunnen benutten.
Mistborn schreef:
05-05-2025 16:19
Het is duidelijk. Wij staan niet in ons recht. We laten buurman in eerste instantie snoeien. Mocht het echt heel erg lelijk worden gaan vriend en ik zelf een nieuwe afscheiding uitzoeken.
Bedankt voor het meedenken allemaal.
Nee mevrouw. u gaat zelf snoeien. Lijkt mij toch....
En doooooor!
Irma_3110 schreef:
06-05-2025 08:31
TO, informeer naar wat jij aan de voorkant van je huis mag, qua hoogte van de afscheiding, maar ook wat betreft de afstand van je haag tot de erfgrens. In dit topic wordt steeds die halve meter genoemd, maar dit is een afstand die geregeld is in de plaatselijke verordening. Het verschilt dus per woonplaats.
Nee dit is een afstand die wettelijk geregeld is, waarvan gemeenten in een plaatselijke verordening kunnen afwijken. Maar in dit geval maakt het helemaal niets uit. De heg staat er al meer dan 20 jaar, dus een plaatsing eventueel te dicht bij de erfgrens is inmiddels verjaard.

Maar dan nog steeds hebben buren het recht om na waarschuwing het deel van de heg dat boven hun grond groeit zelf te snoeien.
Mocht die garage met oprit eigenlijk wel apart van het huis worden verkocht aan dat familielid? Dat kun je vinden in de akte waarmee de woning plus garage door de buren destijds is verkregen.
ZaphodBeeblebrox schreef:
06-05-2025 09:04
Mocht die garage met oprit eigenlijk wel apart van het huis worden verkocht aan dat familielid? Dat kun je vinden in de akte waarmee de woning plus garage door de buren destijds is verkregen.
Dat zal wel want anders was hij nooit gepasseerd bij de notaris. Ervan uitgaande dat hij niet onderhands is verkocht.
Mistborn schreef:
05-05-2025 17:17
Dit was dan ook duidelijk een miscommunicatie. Wij dachten snel te laten zien van goede wil te zijn. Na zo'n extra snoeisessie kan je in gesprek. Is dit wel voldoende om te kunnen parkeren? Is er meer nodig? Kunnen we helpen met de andere zijde van de oprit snoeien zodat er over het geheel meer ruimte is?

Hij heeft ons adres en kan makkelijk aanbellen. Wij hebben zijn adres niet.
ik neem aan dat je daarna wel meteen gereageerd hebt? al was het maar met dat je graag samen wil overleggen? of is er nog steeds totale radiostilte?
En doooooor!
ZaphodBeeblebrox schreef:
06-05-2025 09:04
ik vond totaal nergens op reageren al extreem, maar jij maakt het helemaal mooi hahaha
En doooooor!
Je kan toch ook een mail sturen aan de buurman, uitleggen waarom je reactie op de eerste brief uitbleef en vragen of hij persoonlijk op gesprek komt? Mocht hij dat niet willen dan kan je altijd nog verder per mail reageren.
Er nu schriftelijk tegenin gaan, met het risico dat hij, die toch al geirriteerd is, de mail totaal verkeerd opvat zorgt er wellicht voor dat het verder uit de hand loopt, terwijl je met een persoonlijk gesprek misschien nog wat kan bereiken. Maar goed, dat ben ik.

Verder vind ik dat het allemaal maar makkelijk wordt afgedaan. De buurman is een zeikerd want hij kan toch uitstappen, maar hij kan nu eenmaal niet parkeren.
Al had die oprit de grootte van een voetbalveld, punt is dat jouw heg overhangt en dan kan je op je kop gaan staan, maar dat mag nu eenmaal niet.
Kijken hoe jij zou piepen als je last hebt van iets van de buren dat op jouw terrein staat.
OgenvanTijgers schreef:
06-05-2025 08:53
Nee dit is een afstand die wettelijk geregeld is, waarvan gemeenten in een plaatselijke verordening kunnen afwijken. Maar in dit geval maakt het helemaal niets uit. De heg staat er al meer dan 20 jaar, dus een plaatsing eventueel te dicht bij de erfgrens is inmiddels verjaard.

Maar dan nog steeds hebben buren het recht om na waarschuwing het deel van de heg dat boven hun grond groeit zelf te snoeien.
verjaring is in deze casus helemaal niet aan de orde
Prikkels schreef:
06-05-2025 10:56
Je kan toch ook een mail sturen aan de buurman, uitleggen waarom je reactie op de eerste brief uitbleef en vragen of hij persoonlijk op gesprek komt? Mocht hij dat niet willen dan kan je altijd nog verder per mail reageren.
Er nu schriftelijk tegenin gaan, met het risico dat hij, die toch al geirriteerd is, de mail totaal verkeerd opvat zorgt er wellicht voor dat het verder uit de hand loopt, terwijl je met een persoonlijk gesprek misschien nog wat kan bereiken. Maar goed, dat ben ik.

Verder vind ik dat het allemaal maar makkelijk wordt afgedaan. De buurman is een zeikerd want hij kan toch uitstappen, maar hij kan nu eenmaal niet parkeren.
Al had die oprit de grootte van een voetbalveld, punt is dat jouw heg overhangt en dan kan je op je kop gaan staan, maar dat mag nu eenmaal niet.
Kijken hoe jij zou piepen als je last hebt van iets van de buren dat op jouw terrein staat.
Dit, maar volgens mij hebben ze vooral niet door dat het totaal uitblijven van communicatie het probleem enorm vergroot.
je kunt nog 700 smoesjes verzinnen over eerst inlezen, beraden etc. feit is dat TO enorm krampachtig over communicatie doet wat me doet denken dat het een jong stel is wat gewoon niet begrijpt hoeveel je leven verbetert als je communiceert.

had die man meteen teruggemaild "laten we afspreken, maar we gaan sowieso nu alvast snoeien", als je per se persoonlijk contact wil was je even naar de buren gelopen voor het nummer van hun vader. zou ik trouwens nooit doen want als meneer dat wilde had in de mail wel zijn nummer gestaan.

door dat allemaal achterwege te laten hebben ze er nu helemaal zelfstandig een enorm ding van gemaakt.
En doooooor!
Kleppeboxx schreef:
05-05-2025 21:59

Dat weet je helemaal niet. Hoe zou die man dan bij zijn bezit moeten komen?

En linksom of rechtsom, die oprit is niet van TO.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven