Kraamzorg is afgelopen

01-05-2025 08:27 105 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Kraamzorg is gestopt en ik kan op het moment alleen maar flink huilen.
Onze kleine is net aan te vroeg geboren. Ze drinkt regelmatig te weinig. Ik ben al een week aan het kolven en de productie stagneert op 10-25ml per keer (om de 3 uur en gisteren powerkolven met ook wel eens geen productie). Als ze dichtbij de borst ligt of huid op huid contact gaat het wel eens beter, maar zeker niet voldoende. Echter stopt ze ook heel snel met drinken, omdat er niks of weinig uitkomt. Of ze drinkt juist extreem lang weer. Ze kan ook heel gefrustreerd zijn.
Verder ben ik in 1 week kilo's afgevallen. Ze doet het verder gelukkig heel goed!

De lactatiedeskundigen in onze omgeving zijn letterlijk allemaal op vakantie, dus ik moet doorzetten tot maandag. Gelukkig hapt ze al vanaf de geboorte onwijs goed aan. Ze wil ook echt uit de borst drinken. Maar dan komt er dus weinig tot niks. Iets waar ik zo naar uitkeek. Herkennen anderen dit?

Haar temperatuurregeling is nu goed. Die was ook heel spannend. We deden alles goed, maar toch bleef die te laag. Het bleek haar teveel energie te kosten alles.

Ondanks de ervaring met kinderen, geen babies, ben ik mega onzeker geworden. Ik had het zo onderschat.
Ik was zo onwetend en ik heb letterlijk alles gevraagd, de simpelste dingen alleen al over torentjes in de vaatwasser mogen ja/nee. Zo fijn om iemand te hebben die alles kan toelichten.

En het gaf zoveel vertrouwen overal antwoord op te krijgen.

Het helpt om hier echt even te ventileren.

Wij hebben vrienden en familieleden met oudere kinderen en ik heb nooit echt meegekeken in de babyfase.

En ik wist dat je zielsveel van je kind zou gaan houden, maar dit had ik nooit verwacht. En ik dacht nooit dat ik overbezorgd zou zijn.

Hebben andere na het vertrek van kraamzorg dit ook zo ervaren?
Ik vind het heel knap van je zeg...
Al stop je morgen, chapeau hoor!

Ik bedacht wel nog iets, mijn drinkende baby maakte geluidjes... ik heb mijn man gevraagd dat geluid zo goed mogelijk op te nemen met zijn telefoon zodat ik het tijdens het kolven kon afspelen.
Drinkiz schreef:
06-05-2025 06:37
[…]
Ik kan die zorgen daardoor moeilijk loslaten. We hebben hier ook een weegschaal gekocht. En moeten haar dagelijks wegen. Ze blijft aankomen gelukkig. Ik wil borstvoeding blijven geven, maar minimaal 30 minuten bezig zijn per 2,5 uur vind ik toch intens.

[….]
Bij mijn kind duurde het ook wel even aan het begin. Ik hield mezelf toen voor dat zorgen voor mijn kind ook echt het enige was wat ik op dat moment moest doen. Acht voedingen van een uur, dat is precies een normale werkdag. Er zo over denken, en er gewoon aan toegeven dat ik dus veel op de bank zat te voeden, gaf rust, en maakte het zelfs wel prettig, veel tijd met mijn verse baby. Het huishouden kwam voor rekening van mijn man. Dat verschoof toen drinken sneller ging.

Heb je het sombere gevoel dat je krijgt, ter sprake gebracht bij de lactatiekundige? Ik weet dat meer vrouwen daar last van hebben, maar ik weet niet meer of er iets aan te doen is.
Het gaat nu zelfs soms zonder tepelhoedje! Wat een onding is dat. Geluidjes maakt ze heel veel, alleen niet tijdens drinken, wel een goede tip. Ik kolf meer nu ik het juiste programma aan heb.

Alleen het boeren blijft ingewikkeld. Ik ben onhandig met grepen zie ik. Maar ze heeft echt veel krampjes na 10 min borstvoeding en fles.

Ze ligt nu weer lekker huid op huid! Kan het kwaad als ze lang op haar armpje ligt. Ik verplaats haar, maar ze ligt graag op 1 armpje, op haar zij en dan met een wat ingedeukte borstkas. Lijkt mij niet gunstig voor de doorbloeding.

8 uur dienst, goed inzicht! Ik kijk veel series tussendoor, dan ben ik niet zo bezig met hoe ze drinkt. Ze was weer aangekomen, maar nog wel met ongeveer 500ml kunstvoeding. Zijn nu gaan verlagen naar 50ml per 3 uur. Als ze eerder komt alleen borstvoeding. Even kijken of dat te doen is. De somberheid is nu 2 dagen minder gelukkig. Goed gesprek met iemand gehad. Mijn zorgen waren normaal. Ik googlde veel. Maar heb nu wat meer rust.
Als ze niet lekker ligt hoor of zie je dat wel hoor! Lekker laten liggen.

Je doet het hartstikke goed zo te lezen!
Ik dronk liters venkelthee tegen krampen, dat leek toen wel wat te doen. Hoe bedoel je onhandig met grepen? Dat je het lastig vindt je babytje in de juiste houding te brengen om haar te laten boeren?
Bedenk vooral dat kindjes niet van suiker zijn, natuurlijk mag je voorzichtig zijn met dat wiebelhoofdje maar verder gaat het niet zomaar stuk.

En lekker laten liggen op haar armpje, het is logisch dat ze haar ledematen naar haar romp trekt, zo heeft ze maanden gelegen in je buik. Ze geeft het zelf wel aan als het onaangenaam wordt.

Heb ook een klein beetje vertrouwen in je kindje hè, als je dat op kunt brengen. Ze zijn gebouwd op overleven, desnoods ten koste van hun moeder.
.
-April- schreef:
06-05-2025 07:00
Zie ik nergens
Herken ik helemaal niet anno 2025
Meeste moeders geven niet eens borstvoeding
Denk dat het in je hoofd zit.
Ik heb het ook niet over het forum, maar over ziekenhuizen, cb, reclames etc
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
07-05-2025 13:36
Het is niet verheerlijking het is een tegengeluid, omdat nutrilon en nestlé gigantische bedrijven zijn die eindeloos reclame kunnen maken en niemand nou eenmaal reclame maakt voor borstvoeding, want niemand verdient daar geld aan.

En ja: veel vrouwen beginnen er niet aan of stoppen er snel mee door onwetendheid en onbekendheid. Ze kennen niemand die ervoor kiest.

Dus het is goed dat erover gepraat wordt.

Kunstvoeding is prima, maar borstvoeding heeft wel een wetenschappelijk bewezen voordeel en vrouwen daar op wijzen is niet meteen propaganda.
calvijn1 schreef:
07-05-2025 13:36
En waarom zou dat niet mogen, Calvijn?

We hoeven jou toch niet uit te leggen dat BV op nr 1 staat als het om de gezondheid van je babietje gaat?
Misschien drukt het bij je op een pijnpunt en dat is verdrietig maar ik zie niet in waarom BV niet gepromoot mag worden.
.
Bedankt voor de geruststelling! Ze ligt heerlijk in die houding.

Oef ik vond mijzelf al te wild met de grepen, maar helemaal gelijk! Ik kan echt soms zo aan het klungelen zijn.

Jullie support moedigt mij steeds aan, dank!

Ik had vannacht er even de pest in, omdat ik echt zo moe was en zij ook en dan drinkt ze niet. Voor het eerst was ik geïrriteerd en dat is het laatste wat ik wil zijn. Dat heb ik weer naast mij neer kunnen leggen.

We pakken veel onze rust en door de tijd tussendoor is het allemaal wat rustiger :).
Fijn dat het wat beter gaat. En ook niet schuldig voelen als je eens wat irritatie voelt. Ook dat is normaal.
Wat betreft het somber voelen bij het voeden, dat is iets dat vaker voorkomt. Het heeft ook een naam en schijnt te komen door het hormoon wat dan vrijkomt. Misschien kun je daar nog wat ervaringsverhalen over vinden op borstvoedingsfora o.i.d.
Hopelijk kan die fles na de voeding er ook snel af. Dat scheelt weer wat tijd en geeft dan ook wat meer rust. Ik weet nog goed hoe overweldigd ik me voelde bij mijn eerste en hoe pittig het was. Ook niemand in mijn omgeving die borstvoeding gaf of daar positief over was. Bij alles wat er niet goed ging kwam het door de bv aldus mijn omgeving. Bij mijn andere kinderen heb ik veel meer mijn eigen gevoel gevolgd. Dat was soms nog steeds pittig, maar wel een stuk beter te doen. Volgens mij doe je het hartstikke goed.
Ik zou elke keer hetzelfde advies geven, maar als je er midden in zit is je denken zo niet helder.

Oxytocine is van nature een gelukshormoon, maar het geeft het tegenovergestelde. Ik heb er veel over gegoogled, maar laat het nu even los. Het is ook een stuk minder geworden.

Dat is precies wat ik wil en ga doen, meer mijn gevoel volgen. Haar temp is nu alweer 36.6 ondanks vele lage dekens, warme pyama en nu 2 kruiken. Eerst 1. Ik heb al wollen kleding besteld, wollen onderlegger, etc, maar het duurt lang voor het er is (misschien val ik in herhaling, ik weet even niet meer wat geschreven).

Ook een goede terrasverwarmer besteld die binnen en buiten kan voor de nachten. Ik ga toch weer minder gerust slapen, want haar temperatuur blijft altijd een risico.

De borstvoeding vraagt eigenlijk teveel van haar. Ze huilde zich eerst wakker en nu is ze soms 40 minuten bezig wakker te worden.

Dus ik moet echt even heel goed stilstaan bij wat voor haar goed is. Ik geef vaak al korter de borst of helemaal niet, omdat ze ook nog moet 'leven'. De darmkrampjes houden haar ook langer wakker, terwijl ze doodop is. En dan zoekt ze ook zo nu en dan de geborgenheid op in de cosleeper, waardoor ze onrustig is.

Ik heb borstvoeding onwijs onderschat. Fijn om hier flink van mij af te schrijven, wel het idee in herhaling te vallen, ik ben soms echt niet geland op aarde.
Ik begrijp je bericht niet zo goed. Je schreef gisteren nog dat het voeden goed ging en er minder bijvoeding nodig is. En nu schrijf je dat je vaak korter of geen borst geeft.

Mijn ervaring met bv geven is zo vaak en zo lang ze willen. Niet op de klok kijken.
Maar misschien begrijp ik je bericht niet goed. Wat bedoel je met de geborgenheid opzoeken in de cosleeper? Dat ze graag bij je is?
In mijn geval had ik de hele kraamperiode onderschat.

Een zwangerschap en bevalling is een enorme opgave voor je lichaam. Het zuigt alle energie uit je om het kind te laten groeien. Dan is het kind geboren en begint het werk pas. Als een triatlon.

In de westerse maatschappij wordt ook van vrouwen verwacht dat ze snel weer terug veren. Snel bezoek ontvangen,
snel weer huishouden oppakken.

In veel culturen worden vrouwen 40 dagen na de bevalling verzorgd door familie zodat ze zich volledig kunnen richten op de baby en het herstel.

Voor ontzwangeren staat 9 maanden, voor je hormonaal weer een beetje stabiel bent.

Jij bent nog niet eens de 40 dagen door. Wees mild voor jezelf.

Bij mij duurde het 2 a 3 maanden voor ik helemaal de slag te pakken had met de baby en de borstvoeding.

Je doet het heel goed. En als jij denkt dat volledig fles beter is voor jullie, is dat ook helemaal goed.
Heb je een draagdoek? De houding in de draagdoek (rechtop, haar buik tegen jouw lijf, opgetrokken beentjes, de zogenaamde kikkerhouding) werkt heel fijn bij krampjes. Baby's slapen ook vaak heel lekker in de draagdoek en het is heel goed voor de temperatuurregulering omdat jouw lijf haar ook lekker warm houdt.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
kvdt76 schreef:
08-05-2025 08:23
Ik begrijp je bericht niet zo goed. Je schreef gisteren nog dat het voeden goed ging en er minder bijvoeding nodig is. En nu schrijf je dat je vaak korter of geen borst geeft.

Mijn ervaring met bv geven is zo vaak en zo lang ze willen. Niet op de klok kijken.
Maar misschien begrijp ik je bericht niet goed. Wat bedoel je met de geborgenheid opzoeken in de cosleeper? Dat ze graag bij je is?
Het klopt wat je schrijft. Het gaat heel wisselend. Na het bericht dronk ze niet tot heel weinig weer en bijvoorbeeld vandaag redelijk.

Ik kreeg voor nu even het advies haar wat korter te laten drinken, omdat ze doodop is. Borstvoeding, dan fles, dan langere tijd krampjes en slapen. Ze heeft voor mijn gevoel meer slaap nodig, omdat ze amper wakker kan blijven tussen borstvoeding en fles door. Maar het gaat dus heel erg wisselend.
De draagdoek heb ik, ik krijg morgen uitleg hierover. Ik kreeg hem niet helemaal juist om en ze is nog klein waardoor ze het uitgilde als ze erin werd geplaatst. Bij prematuur baby's schijnt het net even anders te moeten.

Maar heel veel zin in om haar te kunnen dragen!
Drinkiz schreef:
08-05-2025 15:36
Ze heeft voor mijn gevoel meer slaap nodig, omdat ze amper wakker kan blijven tussen borstvoeding en fles door.
Is het een optie om haar dan gewoon lekker te laten slapen? En als ze wakker wordt kan ze weer een flesje krijgen, het kan heel fijn zijn om haarzelf een beetje het ritme te laten bepalen.
.
Rooss4.0 schreef:
08-05-2025 15:50
Is het een optie om haar dan gewoon lekker te laten slapen? En als ze wakker wordt kan ze weer een flesje krijgen, het kan heel fijn zijn om haarzelf een beetje het ritme te laten bepalen.
Het zou ergens zeker een optie zijn. Alleen mijn partner doet deze en slaapt erop, maar ik ga het wel eens overwegen.
kvdt76 schreef:
07-05-2025 16:59
Fijn dat het wat beter gaat. En ook niet schuldig voelen als je eens wat irritatie voelt. Ook dat is normaal.
Wat betreft het somber voelen bij het voeden, dat is iets dat vaker voorkomt. Het heeft ook een naam en schijnt te komen door het hormoon wat dan vrijkomt. Misschien kun je daar nog wat ervaringsverhalen over vinden op borstvoedingsfora o.i.d.
Hopelijk kan die fles na de voeding er ook snel af. Dat scheelt weer wat tijd en geeft dan ook wat meer rust. Ik weet nog goed hoe overweldigd ik me voelde bij mijn eerste en hoe pittig het was. Ook niemand in mijn omgeving die borstvoeding gaf of daar positief over was. Bij alles wat er niet goed ging kwam het door de bv aldus mijn omgeving. Bij mijn andere kinderen heb ik veel meer mijn eigen gevoel gevolgd. Dat was soms nog steeds pittig, maar wel een stuk beter te doen. Volgens mij doe je het hartstikke goed.
Dat heet een dysforische toeschietreflex. Volgens mij kan dat ook behandeld worden
Even een update. Heel tegenstrijdig met mijn vorige berichten. Maar ik ga stoppen met borstvoeding. Na een goed gesprek met een vriendin ben ik tot het besef gekomen dat ik niet het juiste doe voor mijn kind.

Ik ben bijna alleen maar bezig geweest met borstvoeden. Bijna 20 uur per dag.

Dit werden regeldagen genoemd. Echter sliep ze nog maar 2-3 uur en ik begon mij zorgen te maken. Volgens deskundigen was dit normaal en zocht mijn kind troost bij darmkrampjes. Echter duurde die krampjes soms zo'n 3 uur lang en ik zag mijn kind creperen van de pijn. Alleen omhoog houden hielp bijna nog. En daarnaast hoeveel regeldagen wil je hebben?

En toen stagneerde het gewicht bij nog 100ml bijvoeden en begon het afvallen.

Vandaag geven wij na overleg kunstvoeding weer bij en gekolfde melk. Wat een rust. Er waren weer slaapuren, geen hele sterke onrustige bewegingen met gigantische grote ogen, minder krampjes even. Tot vanavond weer. Zoveel honger en mijn borsten waren leeg. Bijvoeden, maar na een uur weer zo'n honger en weer aan de borst en tussendoor weer harstikke veel krampen waarbij het uitgeschreeuwd wordt. Ook ligt mijn kind weer lang aan de borst. Een uur was toen geen uitgesloten zaak zeg maar. En nu weer zeker 40 minuten, etc. Dus ik ben weer aan het voeden, voeden, voeden.

Ik ga morgen bellen naar het cjg voor een afspraak, want ik wil zsm over op kunstvoeding en niet gemixt. Iedereen vertelt mij dat het beter wordt, de krampjes overgaan, ik voldoende ga produceren en zo meer ritme krijgen en minder naar de borst zal vragen. Echter geloof ik dit niet meer zo. Het lijkt of mijn kind niet tegen mijn borstvoeding kan. En dit wordt ook tegengesproken en dat snap ik, want ik lees overal dat dit niet zo kan zijn mits geen koemelkallergie. Echter drink ik amper melk, etc.

Ik wil mijn kind weer rustig zien, niet gestresst en zo heftig overstuur door de krampjes en aanhoudende honger. Via andere lactatiedeskundige ontdekte ik dat ondanks ik veel melk produceer te weinig geef waarschijnlijk en daarom constant om de borst wordt gevraagd. Vanavond lijkt weer een regeldag en die krampjes zijn zo heftig nu weer.

Ik vind het heel erg moeilijk. Het was juist een weg van allerlei obstakels en het leek goed te gaan. Maar ik ben het vertrouwen nu wel eigenlijk kwijt en wil niet gemixt blijven geven.

Ik kom wat warrig over lees ik zo terug, maar ben doodop.
Gewoon lekker over op kunstvoeding. Alleen al omdat het jou meer rust geeft.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Ik hoop dat jullie snel in een goede flow komen! Ontspannen mama, met een ontspannen baby.

Je hebt hard gewerkt om het te laten slagen, maar soms lukt het gewoon niet.
Ik snap zo'n keuze volledig. Hiervoor hoef je ook geen afspraak te maken toch maar gewoon zelf al beginnen met voedingen af te bouwen?
Heel begrijpelijk :hug:

Afspraak maken met CJB is niet nodig hoor, jij als moeder mag dit helemaal zelf besluiten en uitvoeren.

Sterkte en zorg goed voor jezelf :rose:
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
23-05-2025 10:24
Heel begrijpelijk :hug:

Afspraak maken met CJB is niet nodig hoor, jij als moeder mag dit helemaal zelf besluiten en uitvoeren.

Sterkte en zorg goed voor jezelf :rose:
Ah zie je. Ik ben gewoon op eigen houtje op fv overgegaan, maar dacht dat dat tegenwoordig mss anders moet.

Maar mss wel fijn voor TO voor advies.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven