‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 696 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Cygnus,

Merken jij en collega’s al dat de vluchten naar Amerika (iets) rustiger zijn. Ik las ergens dat KLM de prijzen eventueel gaat verlagen mocht de vraag echt achterblijven.
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
MidasWolf schreef:
01-05-2025 18:31
Cygnus,

Merken jij en collega’s al dat de vluchten naar Amerika (iets) rustiger zijn. Ik las ergens dat KLM de prijzen eventueel gaat verlagen mocht de vraag echt achterblijven.
Hee Midas,
Op individuele vluchten is dat heel moeilijk in te schatten. Er zijn er te veel om op een enkele vlucht een schatting te kunnen maken van het grotere plaatje. Daar hebben we natuurlijk een afdeling voor binnen de KLM.
Dat van de tarieven heb ik ook gelezen, de werking van vraag & aanbod denk ik dan maar…
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
03-05-2025 15:04
Hee Midas,
Op individuele vluchten is dat heel moeilijk in te schatten. Er zijn er te veel om op een enkele vlucht een schatting te kunnen maken van het grotere plaatje. Daar hebben we natuurlijk een afdeling voor binnen de KLM.
Dat van de tarieven heb ik ook gelezen, de werking van vraag & aanbod denk ik dan maar…
Nee, dat klopt inderdaad, het had kunnen zijn dat meerdere collega’s dat aangaven onderling en met jou, of dat het intern besproken wordt. Of gecommuniceerd via intranet van KLM.

Dan kom ik op deze vraag, loop je tijdens de vluchten wel eens een ronde door het vliegtuig. Of hooguit even een kort loopje door BC. Zeker bij vluchten van 9 uur en langer is een kort loopje misschien wel fijn. En om kort bij te praten met de cabin crew. Jij weet natuurlijk op welke momenten je ze eventueel kort kan spreken.
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
MidasWolf schreef:
04-05-2025 09:55
Nee, dat klopt inderdaad, het had kunnen zijn dat meerdere collega’s dat aangaven onderling en met jou, of dat het intern besproken wordt. Of gecommuniceerd via intranet van KLM.

Dan kom ik op deze vraag, loop je tijdens de vluchten wel eens een ronde door het vliegtuig. Of hooguit even een kort loopje door BC. Zeker bij vluchten van 9 uur en langer is een kort loopje misschien wel fijn. En om kort bij te praten met de cabin crew. Jij weet natuurlijk op welke momenten je ze eventueel kort kan spreken.
Zeker Midas. Maar het moet wel kunnen… Op vluchten met 2 vliegers is het geen optie, maar op langere vluchten zijn er 3 of 4 vliegers en dat betekent dat je een periode niet in de stoel hoeft te zitten. En dan probeer ik het altijd wel, zeker ook om het teamgevoel te versterken. Het komt alleen niet altijd uit: als de service gedaan wordt staan de gangpaden vol met trolleys, dan wordt het erg lastig. Je moet het timen en helaas komt dat niet altijd uit.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Weten jullie zelf wanneer je de daling moet gaan inzetten of krijgen jullie dat van ATC door? Ik bedoel dan niet het laatste stuk van de vlucht maar bijvoorbeeld vanaf 36.000 ft.
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
07-05-2025 11:14
Weten jullie zelf wanneer je de daling moet gaan inzetten of krijgen jullie dat van ATC door? Ik bedoel dan niet het laatste stuk van de vlucht maar bijvoorbeeld vanaf 36.000 ft.
Ja, dat weten we. Het FMS (Flight Management Computer, de TomTom van het vliegtuig) berekent voor ons de meest efficiënte (lees goedkoopste) daling en dus ook het moment waarop we die zouden moeten inzetten. We noemen dat de Top of Descent of T/D. Er zijn wel wat variabelen in die berekening: de winden tijdens de daling - die zullen op verschillende hoogtes heel anders zijn - en of er ijsbestrijding wordt gebruikt. Bij de meeste vliegtuigen gebeurt dat laatste namelijk met hete lucht uit de compressors van de motoren en aangezien die tijdens de daling ‘stationair’ lopen (we noemen dat ‘idle’) zullen die wat harder gaan draaien om genoeg hete lucht te produceren voor de ijsbestrijding. Die variabelen kunnen we wel invoeren in het FMS.
Zelf houden we het ook in de gaten met een soort ezelsbrug: hoogteverschil in FL keer drie plus ongeveer 10NM voor deceleratie (FL is hoogte in voeten in 100ft stappen, 36.000 voet is FL360, en dan zelf de wind inschatten, en NM is nautische mijl, 1,852km).
Maar vaak ook is de verkeersleiding spelbreker in het uitvoeren van de meest optimale daling, waardoor je soms langzamer of juist sneller moet gaan zakken. Of de route wordt onverwachts wat langer. Het hoort allemaal bij het werk…
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Als nabrander van mijn vorige post…
Veel eenheden waarmee de luchtvaart werkt komen uit de nautische sector, zoals de nautische mijl en de hoogte in voeten (feet), maar ook de snelheid (in knopen). Lang geleden is mondiaal afgesproken dat de luchtvaart naar ISA-eenheden zou gaan, dus meters, km/u. Er zijn maar een paar landen die dat hebben gedaan: China, Mongolië en Rusland. Rusland is er zelfs weer op teruggekomen en voor hoger verkeer weer overgestapt op voeten. Het zou kunnen zijn dat deze 3 landen voorheen nooit met nautische eenheden hebben gewerkt.
Het levert wel wat extra werkdruk op in deze landen, want de Westerse vliegtuigen werken allemaal met de nautische. We moeten dus soms terugrekenen naar ISA.
Fate is just the weight of circumstances
Misschien is de vraag al (meer dan) eens gesteld:

Ik heb wel eens begrepen dat je geen cola light mag drinken als piloot x uur voor vertrek, klopt dit??
Alle reacties Link kopieren Quote
Browniedoc schreef:
08-05-2025 12:24
Misschien is de vraag al (meer dan) eens gesteld:

Ik heb wel eens begrepen dat je geen cola light mag drinken als piloot x uur voor vertrek, klopt dit??
Nee
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Cygnus, welke bestemmingen hebben de langste layovers voor piloten. En is daar in de loop der jaren aan de lengte nog veel veranderd. Zijn deze bijvoorbeeld (veel) korter geworden.
midaswolf wijzigde dit bericht op 06-07-2025 12:30
0.28% gewijzigd
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuke vraag Midas!

Ik zat ooit op de vlucht naar Bali, die bijtankt en crew wisselt in Singapore. Begreep dat die layover meerdere dagen was, de nieuwe cabincrew naar Bali was in elk geval erg fris.

Aansluitend, wat zijn de langste layovers*? En heb je weleens echt de dagen zitten aftellen tot je weer weg kon van een layover?

* heb begrepen dat piloten en cabincrew verschillende vliegschema’s hebben, dus mogelijk is layover ook anders?
ravintola wijzigde dit bericht op 06-07-2025 16:36
15.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
MidasWolf schreef:
05-07-2025 20:30
Cygnus, welke bestemmingen hebben de langste layovers voor piloten. En is daar in de loop der jaren aan de lengte nog veel veranderd. Zijn deze bijvoorbeeld (veel) korter geworden.
De langste layovers voor vliegers zijn nu Kuala Lumpur (8 daagse) en Taipei (9 daagse). Dat betekent overigens niet dat je dan 9 dagen in Taipei bent: op dag 1 er heen (duurt ook al meer dan een halve dag) en op dag 9 terug op Schiphol. Bovendien voer je dan ook 2 vluchten uit vanuit Taipei, 2 keer heen-en-weer, wat we een shuttle noemen. Met zo’n shuttle ben je ook bijna een dag bezig.
Ja, de layovers zijn in de loop der jaren zeker korter geworden, met name door de policy van de KLM om bestemmingen zo veel mogelijk dagelijks te vliegen. Dat was vroeger anders, en dus worden de layovers korter. Toen ik begon was ik bijna altijd 7 dagen weg, nu meestal 4, soms 3.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Ravintola schreef:
05-07-2025 22:23
Leuke vraag Midas!

Ik zat ooit op de vlucht naar Bali, die bijtankt en crew wisselt in Singapore. Begreep dat die layover meerdere dagen was, de nieuwe cabincrew naar Bali was in elk geval erg fris.

Aansluitend, wat zijn de langste layovers? En heb je weleens echt de dagen zitten aftellen tot je weer weg kon van een layover?
Dat laatste zeker. Verschilt per persoon natuurlijk, maar in New Delhi bijvoorbeeld ben ik bijna de uren aan het aftellen. In de coronaperiode was het echt erg, toen werden we letterlijk op sommige bestemmingen opgesloten op de kamer. Dat was geen pretje, zeker niet in China (zonder WhatsApp, Facebook of überhaupt internet).
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
mede dankzij jou Cygnus heb ik mijn moed bij elkaar verzameld en vlieg in september met een nl-vliegmaatschappij naar Lanzarote. Boek mee 'vliegangst' en mss tabletje door huisarts voorgeschreven. IK MOET DIT DOEN
Alle reacties Link kopieren Quote
Marieke schreef:
06-07-2025 19:22
mede dankzij jou Cygnus heb ik mijn moed bij elkaar verzameld en vlieg in september met een nl-vliegmaatschappij naar Lanzarote. Boek mee 'vliegangst' en mss tabletje door huisarts voorgeschreven. IK MOET DIT DOEN
Fijn om te lezen Marieke. En moedig van je, als je er zo tegen op ziet. Dat boek is een goede, het tabletje wat minder vind ik zelf. Maar uiteindelijk moet je doen wat het beste voor je voelt.
Als je wilt, en wat meer kwijt wilt en/of wil weten over vliegangst, kun je me gerust een pb sturen…
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Cygnus, wat een fijn topic. Ik lees af en toe mee, het is best veel om allemaal terug te lezen 😄 dus misschien is mijn vraag al eens voorbij gekomen.

Ik maakte kort geleden een lange vliegreis.
Op de terugreis hadden we hevige turbulentie, die best lang duurde.
Is dit een vlucht waar dit vaak gebeurd?
Guangzhou-Amsterdam (we vlogen over Rusland)

Ik heb weleens gehoord dat er bijvoorbeeld boven de Pyreneeën richting Barcelona vaak turbulentie is? Ik vroeg me af of we nu ook over zo'n gebied vlogen.

Ik vond het echt naar.
Het is heel lang geleden dat ik voor de laatste keer had gevlogen (korte vluchten), en ik ben bang dat het hierdoor weer heel lang gaat duren 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
bartjes schreef:
07-07-2025 09:58
Cygnus, wat een fijn topic. Ik lees af en toe mee, het is best veel om allemaal terug te lezen 😄 dus misschien is mijn vraag al eens voorbij gekomen.

Ik maakte kort geleden een lange vliegreis.
Op de terugreis hadden we hevige turbulentie, die best lang duurde.
Is dit een vlucht waar dit vaak gebeurd?
Guangzhou-Amsterdam (we vlogen over Rusland)

Ik heb weleens gehoord dat er bijvoorbeeld boven de Pyreneeën richting Barcelona vaak turbulentie is? Ik vroeg me af of we nu ook over zo'n gebied vlogen.

Ik vond het echt naar.
Het is heel lang geleden dat ik voor de laatste keer had gevlogen (korte vluchten), en ik ben bang dat het hierdoor weer heel lang gaat duren 😁
Een lastige vraag Bartjes, en dat komt door de verschillende oorzaken van turbulentie. Allereerst: turbulentie is niets meer dan een verandering van de luchtstroom om een vliegtuig, vergelijk het met golven op het water of een onverharde weg met de auto. Maar er zijn verschillende factoren die turbulentie kunnen veroorzaken. Eén daarvan is wat we mountain waves noemen: als wind door bergen omhoog wordt gestuwd kan dat tot grote hoogtes flinke turbulentie opleveren. Vandaar dat turbulentie vaker boven bergen, zoals de Pyreneeën, voor komt. Deze is vaak goed te voorspellen en dus ook te vermijden.
Maar het is niet de enige oorzaak. De meest voorkomende heeft te maken met de straalstromen: harde winden op grote hoogtes met een relatief kleine breedte. Door de draaiing van de aarde gaan die straalstromen op het noordelijk halfrond bijna altijd van oost naar west. Vandaar dat een vlucht naar de VS altijd langer duurt dan terug. Die straalstromen gebruiken we ook: als je die mee hebt wil je daar in vliegen. Maar het in- en uitvliegen, of als de straalstroom een bocht maakt, levert dat wel eens turbulentie op.
Er zijn nog meer oorzaken, maar aangezien Rusland vrij vlak is, zal het een straalstroom geweest zijn denk ik.
Turbulentie is vervelend, maar het vliegtuig kan er echt tegen, hoe erg het ook is. Ik begrijp dat de bewegingen als bijzonder onprettig ervaren kunnen worden, maar qua veiligheid is er niets aan de hand, zolang je maar in de stoel zit met gordel om. En bedenk: wij als vliegers zitten ook niet op turbulentie te wachten, want dan wordt koffie drinken een probleem…
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
07-07-2025 12:10
Een lastige vraag Bartjes, en dat komt door de verschillende oorzaken van turbulentie. Allereerst: turbulentie is niets meer dan een verandering van de luchtstroom om een vliegtuig, vergelijk het met golven op het water of een onverharde weg met de auto. Maar er zijn verschillende factoren die turbulentie kunnen veroorzaken. Eén daarvan is wat we mountain waves noemen: als wind door bergen omhoog wordt gestuwd kan dat tot grote hoogtes flinke turbulentie opleveren. Vandaar dat turbulentie vaker boven bergen, zoals de Pyreneeën, voor komt. Deze is vaak goed te voorspellen en dus ook te vermijden.
Maar het is niet de enige oorzaak. De meest voorkomende heeft te maken met de straalstromen: harde winden op grote hoogtes met een relatief kleine breedte. Door de draaiing van de aarde gaan die straalstromen op het noordelijk halfrond bijna altijd van oost naar west. Vandaar dat een vlucht naar de VS altijd langer duurt dan terug. Die straalstromen gebruiken we ook: als je die mee hebt wil je daar in vliegen. Maar het in- en uitvliegen, of als de straalstroom een bocht maakt, levert dat wel eens turbulentie op.
Er zijn nog meer oorzaken, maar aangezien Rusland vrij vlak is, zal het een straalstroom geweest zijn denk ik.
Turbulentie is vervelend, maar het vliegtuig kan er echt tegen, hoe erg het ook is. Ik begrijp dat de bewegingen als bijzonder onprettig ervaren kunnen worden, maar qua veiligheid is er niets aan de hand, zolang je maar in de stoel zit met gordel om. En bedenk: wij als vliegers zitten ook niet op turbulentie te wachten, want dan wordt koffie drinken een probleem…
Bedankt voor je uitleg.
Veel passagiers sliepen gewoon door, dat waren vast ervaren reizigers. Ik zat echter strak in min stoel.
En als dan eerst de hoofdstewardess iets zegt over de turbulentie en daarna de gezagvoerder, (ik denk tenminste die dat melden) dan maakt het het voor mij niet ontspannender

Mijn zoon vroeg zich af waarom de piloot niet uit de turbulentie vloog.
Ik weet ook niet precies waar we op dat moment vlogen maar uit jouw reactie maak ik op dat het op deze vlucht geen standaard gegeven is. Dat geeft moed om toch nog een keer te vliegen.

Hopelijk kunnen jullie, vaker wel dan niet, rustig koffie drinken.
Alle reacties Link kopieren Quote
bartjes schreef:
07-07-2025 23:13
Bedankt voor je uitleg.
Veel passagiers sliepen gewoon door, dat waren vast ervaren reizigers. Ik zat echter strak in min stoel.
En als dan eerst de hoofdstewardess iets zegt over de turbulentie en daarna de gezagvoerder, (ik denk tenminste die dat melden) dan maakt het het voor mij niet ontspannender

Mijn zoon vroeg zich af waarom de piloot niet uit de turbulentie vloog.
Ik weet ook niet precies waar we op dat moment vlogen maar uit jouw reactie maak ik op dat het op deze vlucht geen standaard gegeven is. Dat geeft moed om toch nog een keer te vliegen.

Hopelijk kunnen jullie, vaker wel dan niet, rustig koffie drinken.
Goede vraag van jouw zoon. Maar helaas is het niet zo simpel. Bepaalde vormen van turbulentie zijn te voorspellen, zoals straalstromen en mountain waves, anderen zijn te zien, zoals bewolking en onweersbuien, en soms is de oorzaak niet duidelijk. En weersvoorspellingen, ook wat betreft turbulentie, willen nog wel eens niet helemaal kloppen. In het geval van straalstromen is het vaak onontkoombaar, want er wordt wel mee gepland. Als je er dan voor kiest om er uit te vliegen heb je mogelijk niet genoeg brandstof om de bestemming te halen en moet je een tussenlanding gaan maken. Over oncomfortabel gesproken…
Soms kan het helpen om lager te vliegen of de route iets aan te passen, maar dat kan ook niet altijd als daar andere vliegtuigen vliegen. De route aanpassen is boven China bijvoorbeeld ook vrij lastig, omdat er veel luchtruim gereserveerd is voor de militairen.
Het is ook niet zo dat we turbulentie kunnen zien op de radar (niet helemaal waar, dat bestaat wel maar alleen op lage hoogte, dus bij start en landing), dus vermijden is dan vaak een kwestie van trail-and-error. Wat we wel goed op de radar kunnen zien zijn onweersbuien, waar echt spectaculaire turbulentie in kan zitten. Die vermijden we dan zeker…

Wat betreft de mededeling over turbulentie, dat is iets wat de maatschappij voorschrijft. Het is procedure dat de purser iets omroept en van de gezagvoerder wordt verwacht dat hij ook iets zegt met wat nadere informatie als die er is (oorzaak, duur etc.).

Turbulentie kan wel tot verwondingen leiden, of erger, als iemand niet in de stoel zit met de riem vast. Dat geldt ook voor het cabinepersoneel. Als turbulentie zo erg wordt dat ze gevaar lopen, moeten ook zij gaan zitten. Dat gebeurt met het commando door de omroepinstallatie “Cabin crew take your seats”. Een veel voorkomend misverstand is dat het vliegtuig dan in gevaar is. Dat is het niet, maar we willen wel goed blijven zorgen voor onze collega’s. Immers, veiligheid voor alles!
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
De crew zat inderdaad ook op hun plek.

Bij lichtere turbulentie liepen ze nog rond, wij moesten wel onze gordel vast.
Zolang zij nog rondliepen had ik minder angst. Zij blijven gewoon hun werk doen, dus dan zal het er wel bijhoren en wel meevallen, zo hield ik mezelf maar voor 😊
Het maakte het inderdaad spannender toen zij ook moestengaan zitten.
Goed om te weten dat het geen verschil maakt voor de veiligheid van het vliegtuig.

Je geeft fijne informatie, je legt het duidelijk uit. Het klinkt voor een onwetende, zoals ik, allemaal heel begrijpelijk. Bedankt!

Ik ga misschien toch nog eens deze 2 topics helemaal teruglezen. Het is een interessante materie dat vliegen.
Ik leer hier weer veel van. En het stelt me geruster 😁
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor het compliment Bartjes!
Fate is just the weight of circumstances

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven