Geld & Recht alle pijlers

single en sparen voor 'later'

10-05-2025 11:35 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje aan singles hier,
sparen jullie bewust voor later? voor na je pensioen en hoe doen jullie dat?
ik ben momenteel midden 40 en heb een dochter van 10.
Momenteel heb ik, naast pensioen afdracht via werk, geen bewust spaarpotje voor later.
ik verwacht nog wel 25 jaar te moeten werken, en de komende 10 jaar bij de dragen voor dochter.
Ik heb t nu goed met eigenhuis en prima inkomen. Dat wil ik graag zo houden.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Ik ben iets ouder en heb nog een thuiswonend kind van 20. Toen de spaarrente op 0% stond ben ik begonnen met een beleggingsrekening. Maandelijks koop ik voor mijn IKB aandelen die dividend geven. Inmiddels krijg ik daar echt wel leuke bedragen uit, geen duizenden maar toch beduidend meer dan de spaarrente, die ik ook weer beleg. Het groeit lekker aan en vooralsnog heb ik er geen specifieke bestemming voor. Overigens moet je het wel uit kunnen zitten. Toen Trump onlangs zijn streken uithaalde, ben ik in een dag 6000 euro armer geworden (is nu alweer bijgetrokken).
Wat "bewust voor later" inhoud zal per persoon verschillen. Later = nieuwe keuken / nieuwe badkamer / studie kinderen.

Later = pensioen kunnen aanvullen / eerder met pensioen.
margreetder schreef:
10-05-2025 11:42
Wat "bewust voor later" inhoud zal per persoon verschillen. Later = nieuwe keuken / nieuwe badkamer / studie kinderen.

Later = pensioen kunnen aanvullen / eerder met pensioen.
Voor studie dochter, dingen in en rond huis, vakantie, reparaties aan auto heb ik wel potjes lopen.
ik bedoel vooral pensioen aanvullen.
al verwacht ik dat ik dat ook deels kan doen van de erfenis van mijn ouders. mijn moeder is nu bijna 80. Die is er denk ik niet meer als ik met pensioen ga (zeg nooit nooit maar ik blijf realistisch)
Apatura2 schreef:
10-05-2025 11:45
Voor studie dochter, dingen in en rond huis, vakantie, reparaties aan auto heb ik wel potjes lopen.
ik bedoel vooral pensioen aanvullen.
Heb je pensioenbreuk? Er zijn wel mogelijkheden om fiscaal vriendelijk aanvullend pensioen te sparen, maar alleen als je lager uitkomt dan bepaalde normen. Het voordeel van zelf sparen of beleggen is dat je er ook bij kunt als je het echt nodig hebt.
Ik spaar zelf en heb het doel om in elk geval twee jaar eerder met pensioen te gaan en ga voor ongeveer 150-200K. Over 10 jaar kan ik dan met pensioen.
Ik zou ook kunnen beleggen maar dat is me toch te onvoorspelbaar. Ik heb liever zelf de regie over mijn tegoeden.
De kinderen gaan nog studeren dus over vier/vijf jaar kan ik behoorlijk meer sparen dan nu.
ik heb geen idee hoe mijn pensioen is momenteel
erg versnipperd en nog een stukje partnerpensioen.
daar moet ik ook nog achteraan bellen om te vragen hoe t zit.

bij een voorgaande werkgever ben ik een keer bij een pensioen adviseur geweest maar die vond t maar gek dat ik kwam. ik was pas 39.
Nu n andere werkgever. hoop dat die me wel kunnen helpen
Jouw werkgever kan je niet helpen. Kijk eens op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/
Versnipperde pensioenen kun je samenvoegen met je huidige pensioen. Dat heet pensioenoverdracht. Je kunt daar een berekening voor aanvragen en dan beslissen om dat wel/niet te doen.

Ik ben niet alleenstaand, maar wij hebben extra afgelost op hypotheek en daardoor lage vaste lasten, dus ook minder inkomen nodig.
Zalmsnipers schreef:
10-05-2025 11:57
Jouw werkgever kan je niet helpen. Kijk eens op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/
daar staat vanaf diverse leeftijden (65, 67, 67+3mnd en 68) diverse bedragen genoemd.
totaal bij 68jr zit netto net onder wat ik nu verdien per maand. maar is verdeeld over 7 verschillende pensioenfondsen. waarvan 3 onder de 100 euro bruto per jaar. Daar wil ik kijken of dat nog zin heeft om dat op 1 hoop te laten vegen. Geen idee of dat kan. Ik heb momenteel nog geen vastcontract dus weet ook niet of het dan verstandig is. Daar moet ik dus nog over bellen.
Geen single hier.
Maar je schrijft een eigen huis. Dat zie ik zelf ook als een stukje voor later.
Over 25 jaar heb je waarschijnlijk geen of weinig hypotheek meer. Geen thuiswonend kind meer. En over 15 jaar houd je al veel meer over, omdat je dan niet meer bijdraagt voor je kind.

Uiteraard wel goed dat je erover nadenkt. Bijsparen in je huidige pensioenregeling is ook een optie. Op mijn werk krijgen nieuwe medewerkers een pensioenuitleg.
Zalmsnipers schreef:
10-05-2025 11:57
Ze heeft het over een pensioenadviseur van de werkgever. Die heeft mijn werkgever ook, dat is gewoon een onafhankelijke pensioenadviseur die door mijn werkgever wordt ingehuurd en waar je als werknemer in elk geval 1 of 2 gratis gesprekken mee kunt hebben als onderdeel van je arbeidsvoorwaarden. Dat is soms best een goed beginpunt.
Apatura2 schreef:
10-05-2025 12:04
daar staat vanaf diverse leeftijden (65, 67, 67+3mnd en 68) diverse bedragen genoemd.
totaal bij 68jr zit netto net onder wat ik nu verdien per maand. maar is verdeeld over 7 verschillende pensioenfondsen. waarvan 3 onder de 100 euro bruto per jaar. Daar wil ik kijken of dat nog zin heeft om dat op 1 hoop te laten vegen. Geen idee of dat kan. Ik heb momenteel nog geen vastcontract dus weet ook niet of het dan verstandig is. Daar moet ik dus nog over bellen.
Als al die 7 pensioenfondsen rekening houden met heffingskortingen in de kans groot dat je netto op hetzelfde als nu uitkomt. In de praktijk mag dat niet en zal je netto lager uitkomen.

Ik ken geen pensioenregeling waarbij je er, t.o.v. je salaris, slechts iets op achteruit gaat.
margreetder schreef:
10-05-2025 12:25
Als al die 7 pensioenfondsen rekening houden met heffingskortingen in de kans groot dat je netto op hetzelfde als nu uitkomt. In de praktijk mag dat niet en zal je netto lager uitkomen.

Ik ken geen pensioenregeling waarbij je er, t.o.v. je salaris, slechts iets op achteruit gaat.
Ik weet niet hoe die site dat uitrekent
margreetder schreef:
10-05-2025 12:25

Maar als je de AOW leeftijd hebt bereikt, betaal je minder inkomstenbelasting. Dus houd je netto meer over.
Ik ben niet single, maar wat niet is kan toch komen. Ik reserveer geld voor in eigen beheer.

Met dat geld kan ik ongeveer gelijk met man stoppen we schelen 18 maanden dus dan ga ik rond 65 met pensioen.

Zijn we nog wel samen maar is de behoefte om gelijk te stoppen veranderd dan kunnen met het geld iets leuks doen. Verre of bijzondere reis maken, campertje kopen. In een verbouwing steken etc.

Zijn we, onverhoopt, niet meer samen, dan is het een aanvulling op pensioen.
Hoe spaar je daar voor Speculaastaart? hoeveel? waar?
Ja, of ik nou een partner heb of niet, ik spaar voor een ruime buffer waar ik het alleen op een leuke manier moet kunnen redden. Want als alleenstaande maak je soms toch meer kosten. Stel, je moet een traplift, of je hebt extra hulp in de huishouding nodig, etc. Je hebt minder om structureel op terug te vallen. Zeker als er geen kinderen zijn. Je bent op jezelf aangewezen.
Apatura2 schreef:
10-05-2025 12:29
Ik weet niet hoe die site dat uitrekent
Via mijn pensioenoverzicht houden ze rekening met je totaal inkomen, dus niet dat elk fonds een heffingskorting gebruikt.

Heb je tegen de tijd dat je met pensioen gaat je huis afgelost? Zo niet, dan kan het interessant zijn daar meer op af te lossen, zodat je maandlasten lager zijn.

Anders kun je kijken hoeveel jaarruimte je hebt, wellicht dat je dan nog meer fiscaal vriendelijk kan sparen/ beleggen voor je pensioen.
Apatura2 schreef:
10-05-2025 13:02
Hoe spaar je daar voor Speculaastaart? hoeveel? waar?

Ik spaar bij Rabo in een beleggingsfonds. Ik leg daar elke maand 100 in, en daarnaast alle schenkingen die ik van mijn ouders krijg. Het verloopt dus heel grillig want ouders schenken niet met vaste regelmaat

Het doel is redelijk divers dus ook nog niet echt concreet wat het eindbedrag moet zijn.
Ik ben 54, single en spaar bewust voor later. Ik beleg o.a. door pensioensparen, heb nog een beleggingspotje voor leuke dingen voor later en heb daarnaast nog een gewone spaarrekening en een klein deeltje bitcoin.

Op zich is mijn pensioen redelijk ok, ik heb geen kinderen en heb altijd fulltime gewerkt. Maar goed, ik huur particulier en heb geen vermogen in stenen, dus ik vind dat ik wel moet zorgen dat ik het later ook kan redden.
Speculaastaart schreef:
10-05-2025 13:11
Ik spaar bij Rabo in een beleggingsfonds. Ik leg daar elke maand 100 in, en daarnaast alle schenkingen die ik van mijn ouders krijg. Het verloopt dus heel grillig want ouders schenken niet met vaste regelmaat

Het doel is redelijk divers dus ook nog niet echt concreet wat het eindbedrag moet zijn.
Dank je. daar ga ik eens naar kijken. ik heb nu de ruimte om daar maandelijks een vast bedrag in te leggen.

Hypotheek is 550 per maand. daar maak ik me momenteel niet heel druk om. rente vaste periode loopt nog 13 jaar. aflossing nog 23.
Je hebt het eigenlijk al heel goed voor elkaar! Over 23 jaar is je hypotheek ook nog eens afgelost, mits geen stukje aflossingsvrij, en dan heb je dus niet eens zoveel nodig als je nu nodig zou hebben.

Zelf ben ik niet meer single maar toen wel begonnen met 100 euro per maand inleggen op een beleggingsrekening + steeds in het najaar maak en maakte ik de balans op en hoog dit op, afhankelijk van omstandigheden. Hier kom ik verder niet aan.

Daarnaast heb ik een deposito-ladder gemaakt bij Raisin. Dat is spaargeld met net iets meer rente omdat je het steeds 1-2-3 jaar vastzet. Zelf heb ik dat in 8 stukken gedaan met variabele looptijd en zodat er maximaal iedere 3-4 maanden een rekening vrij komt. Heb ik het niet nodig, dan stop ik het bedrag+rente+wat extra weer in een nieuwe deposito. Ik vind het zelf wel prettig om niet meer alles in beleggen te steken nu met kinderen en huis. Als er een tegenvaller is, dan is er altijd wel binnen drie maanden een bedrag beschikbaar naast de lopende rekening. Ook heb ik bij ouders en schoonouders gezien dat je gezondheid je ineens erg tegen kan zitten en je je baan ook plots kwijt kunt raken en dan niet meer aan het werk te willen of kunnen komen. Dan te beschikken over geld om lekker te leven geeft me een prettig gevoel. Uiteraard weet ik dat ik het heel erg luxe heb en enorm veel geluk heb gehad met type branche, maar heb echt ook andere tijden gekend.
Niet. Mijn pensioen is (huidige stand van zaken) ok en ik los m'n hypotheek af.
Niet single, wel straks een vreselijk laag pensioen door langdurige ziekte en handicap.
Door stevig leeftijdsverschil met mijn man wil ik waarschijnlijk ook nog eens vroeger stoppen met werken. (Als ik tot mijn 67 doorwerk is hij 80 à 81.)

Ik gooi een deeltje in pensioen-sparen. Daar krijg ik hier in België fiscaal voordeel voor.
Daarnaast zet ik elke maand bewust een deel apart.
Voor noodgevallen, maar vooral voor later.
Want het potje "noodgevallen" is wel zo'n beetje vol op dit moment.

Een erfenisje van een grootoom steekt vast in een belegging.
Die belegging brengt al 20 jaar geen cent op, kost mij alleen elke keer geld aan administratiekosten als ik de boel elke 8 jaar moet herbeleggen en het is zo'n beeetje "het laatste geld waar ik ooit aan zit".
Maar het kan altijd zijn dat ik het geld op mijn 85 alsnog een keer ga gebruiken.
Ik zie het echter eerder gebeuren dat wie na mij komt de boel gewoon terug overerft.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven