Entertainment alle pijlers

Cancel die kunstenaar!

09-05-2025 13:55 213 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Er komt regelmatig een discussie op over hoe je om moet gaan met de werken van kunstenaars (zangers, schrijvers, schilders, regisseurs) die over de schreef gegaan zijn, of zelfs misdrijven hebben gepleegd. Er zijn mensen die de kunst op zich dan nog prima kunnen waarderen, er zijn ook mensen die de boeken bij het grof vuil zetten. Waar ligt je grens? Is een vreemdganger nog oké, maar een moordenaar niet?

Separate jij de art van de artist? Of cancel je kunstenaars als ze iets gedaan hebben wat jij niet oké vindt? En hoe ver ga je terug? Mag Wagner wel, want toen was iedereen een antisemiet? Luister je stiekem toch naar André Hazes, maar dan alleen in het donker?
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
Frizz schreef:
09-05-2025 22:47
Maar niet-cancelaars; hebben jullie dan niet dat je onwijs van iemand kan afknappen?
Als ik fan van iemand ben [...]
Ik ben om te beginnen al geen Fan van iemand. Ik hou me dus ook helemaal niet bezig met de personen achter wat ze maken/schrijven/zingen/acteren en vind ook niet per se alles wat ze maken/uitbeelden goed.
Quincy2 schreef:
10-05-2025 10:19
Ik ben om te beginnen al geen Fan van iemand. Ik hou me dus ook helemaal niet bezig met de personen achter wat ze maken/schrijven/zingen/acteren en vind ook niet per se alles wat ze maken/uitbeelden goed.

Fan van wat iemand maakt/doet. Ik sta ook geen beroemdheden op te wachten voor een handtekening noch heb ik een knipselmap waarin ik alles over ze verzamel.
Maar als je de media volgt kom je toch gewoon vanzelf dingen tegen over artiesten?
Frizz schreef:
10-05-2025 10:41
Fan van wat iemand maakt/doet. Ik sta ook geen beroemdheden op te wachten voor een handtekening noch heb ik een knipselmap waarin ik alles over ze verzamel.
Maar als je de media volgt kom je toch gewoon vanzelf dingen tegen over artiesten?
Maar afknappen suggereert dat ik er eerst een ander beeld van had en dat heb ik niet. Ik neem het ter kennisgeving aan, misschien onthoud ik het en misschien niet, maar ik ken die mensen niet persoonlijk, dus het interesseert me ook helemaal niet.

Hoe bedoel je het afknappen dan precies?
Quincy2 schreef:
10-05-2025 10:50
Maar afknappen suggereert dat ik er eerst een ander beeld van had en dat heb ik niet. Ik neem het ter kennisgeving aan, misschien onthoud ik het en misschien niet, maar ik ken die mensen niet persoonlijk, dus het interesseert me ook helemaal niet.

Hoe bedoel je het afknappen dan precies?
Dat krijg je toch gewoon mee als je het nieuws kijkt/leest/hoort?
Ga me niet vertellen dat je bijvoorbeeld niet wist dat Michael Jackson decennia op een voetstuk heeft gestaan en er daarna nogal is afgedonderd door diverse beschuldigingen. Dat vormt je beeld dan toch?
Star⁴ schreef:
10-05-2025 10:52
Dat krijg je toch gewoon mee als je het nieuws kijkt/leest/hoort?
Ga me niet vertellen dat je bijvoorbeeld niet wist dat Michael Jackson decennia op een voetstuk heeft gestaan en er daarna nogal is afgedonderd door diverse beschuldigingen. Dat vormt je beeld dan toch?
Ja. maar daarom stond hij bij MIJ nog niet op een voetstuk, en kan hij er daarom niet vanaf donderen. Ik doe er verder weinig mee als het geen mensen zijn die ik zelf ooit ga tegenkomen.
Ik cancel een vriendin die geen vriendin bleek en ik cancel de kunstwerken die ik van haar heb. Want zonder de betekenis/waarde van de vriendschap zijn het eendimensionale dingen geworden en bij die realisatie heb ik ze bovenop een kast geflikkerd en mogen ze stof happen.

Voor wat bekende artiesten etc. is elke zaak anders. Het is maar net hoe groot de afkeer is die ik van iemand gekregen heb en ook in hoeverre het dan afbreuk gaat doen van wat ik oorspronkelijk er bij voelde en ervaarde bij het werk van diegene.

Theo Maassen bijvoorbeeld is wel zo'n ongelofelijke dommerd geworden dat ik zijn shows nooit zal kunnen bekijken zonder dat oordeel te hebben. Maar als acteur in een film bestaat de kans dat ik het kan loskoppelen. Ik voel alleen 0,0 interesse om dit te gaan onderzoeken dus het zal per ongeluk eens ergens moeten gebeuren.

Michael Jackson: ik weet niet wat er waar en niet waar is. Hij heeft de schijn iig fiks tegen. Maar het staat ver van me af, ik was geen fan en vond hem en zijn familie indertijd ouderwetse en wereldvreemde mensen. Ik vond en vind sommige nummers van MJ leuk om te horen en zing Billie Jean nog net zo hard mee. Ik koppel geen oordelen eraan blijkbaar.

Sommige zaken triggeren me behoorlijk. Bijvoorbeeld de Kroes-clan. Ik erger me kapot aan zo'n familie die te bang is om de realiteit onder ogen te durven zien. Uit angst voor reacties van 'het publiek' en hun ego's te fragiel en niet in staat tot reflectie en relativering. Samen staan ze gelukkig 'sterk'. Bij het publiek komt dat sterke alleen wel wat minder goed uit de verf.
Uit frustratie concel ik het hele zooitje. Als ik een foto/artikel van bijvoorbeeld Doutzen tegenkom denk ik: bah en skip ik het.
Verkrachting, je vent geloven, er nog een kind mee nemen, hoger beroep, hogere straf, je vent nog steeds geloven................. to much to handle voor mijn hoofd.
Quincy2 schreef:
10-05-2025 10:55
Ja. maar daarom stond hij bij MIJ nog niet op een voetstuk, en kan hij er daarom niet vanaf donderen. Ik doe er verder weinig mee als het geen mensen zijn die ik zelf ooit ga tegenkomen.

Iemand hoeft toch niet op een voetstuk te staan daarvoor?
Bij mij staat iedereen gewoon gelijk met mij. En ik kan genieten van andermans goede eigenschappen en talenten. Maar als ik dan lees dat zo iemand iemand verkracht heeft krijg ik elke keer als ik een nummer van betreffende artiest hoor een vieze smaak in mijn mond. Daarom verdwijnt zo iemand ook uit mijn playlist.
Ik snap niet helemaal wat er hypocriet aan is als ik iemands muziek eerst waardeerde, maar als ik weet dat het een heel naar mens was, niet meer? Omdat er ook anderen zijn van wie ik het niet wist? Dat is een rare conclusie, dat is geen hypocrisie. Opzettelijk wegkijken, ja, dan wel. Maar het is niet hypocriet om niet bevriend te willen zijn met een kindermoordenaar, omdat de mogelijkheid er is dat een van je andere vrienden in theorie een niet-gepakte moordenaar zou kunnen zijn.

Voor mijzelf speelt inderdaad ‘iemand niet willen spekken’ een belangrijke rol. Rembrandt wint of verliest er niks mee als ik niet naar zijn schilderijen ga kijken. Zijn nabestaanden ook niet. Plus dat die in een tijd leefde waar onze mores niet zomaar overheen gelegd kunnen worden. Dus de Nachtwacht heb ik geen moeite mee. Een zanger/acteur/schrijver die iets moreel verwerpelijks gedaan heeft en nog leeft: die hoef ik niet van verdere klandizie te voorzien. Hoe hard ik ook gil dat ík ze niet op een voetstuk zet etc, zodra ik geld ga uitgeven aan hun werk, draag ik bij aan hun bekendheid en vermogen. En hun vermogen om bv anderen te kwetsen met nare uitspraken omdat ze een podium krijgen. Daar heb ik geen zin in, dus dat doe ik niet. Het gaat er niet om of ze van hun voetstuk vallen voor mij, het gaat er niet kn dat ik hun werk niet goed meer vind, het gaat er om dat ik geen onderdeel van hun podium wil zijn.

Hazes is wat dat betreft wel lastig. Sr was een vreselijke vent natuurlijk, maar die is er al lang niet meer. Degene die er nu het meest van profiteert is het grootste slachtoffer. Dus in die zin zou je er vooral mee door moeten gaan. Aan de andere kant hebben de ‘slachtoffers’ (direct en indirect) er wellicht meer baat bij om niet zo in de picture te staan. Voor mij persoonlijk hoeft het dus niet meer zo.
Frizz schreef:
10-05-2025 14:33
Bij mij staat iedereen gewoon gelijk met mij. En ik kan genieten van andermans goede eigenschappen en talenten. Maar als ik dan lees dat zo iemand iemand verkracht heeft krijg ik elke keer als ik een nummer van betreffende artiest hoor een vieze smaak in mijn mond. Daarom verdwijnt zo iemand ook uit mijn playlist.
Je vroeg: Maar niet-cancelaars; hebben jullie dan niet dat je onwijs van iemand kan afknappen?
En dat was mijn antwoord. Ik onthoud het denk ik niet of ik koppel het niet, maar ik heb ook niet zoveel met muziek/films/kunst, dus misschien is dat makkelijker.
Ik heb nul moeite om kunstenaars, muziekanten en elk andere bekendheid te ontwijken waar ik een oordeel over heb geveld.
Als iemand zich racistisch, seksistisch ect uit heeft gelaten of gedrag tentoonspreid mbt misbruik in welke vorm dan ook, ben ik er wel klaar mee.
Ik kan dat nooit los zien, hoef daar ook geen moeite voor te doen.

Ik ga daar ook niet mee om in dagelijkse leven, waarom zou ik dat bij iemand die bekend is wel ineens accepteren?
In onze wijdere kring van bekenden is iemand waarvan bekend is dat hij minderjarigen heeft misbruikt. Wij gingen daar niet mee om, en konden/hoefden dus ook niet te cancelen, maar iemand die wij wel beter kennen heeft duidelijk standpunt ingenomen hem daarom niet af te vallen en gaan nog samen op vakantie etc. Daar vind ik wel iets van, en het valt me echt wel tegen dat iemand daar mee om blijft gaan. Ik vraag me af hoe je bevriend kunt blijven met iemand die schuldig is aan zoiets. Maar goed, dat is geen kunstenaar, dus geen kunst om te cancellen, maar ik vind het cancelen in de tweede graad ook interessant om over na te denken.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Ik vind Kanye a.k.a, Ye wel een goed voorbeeld. Geniale rapper en songwriter, maar inmiddels zo gek als een deur en een openlijke antisemiet. En dan heb ik zelfs nog een soort van mini-compassie met deze man, want hier is duidelijk iets misgegaan in het hoofd en je ziet hem soms ook wel worstelen/lijden. Alle ja-knikkende mensen om hem heen die veel geld aan hem verdienen helpen ook niet. Natuurlijk ga ik zijn nieuwe muziek niet luisteren/kopen; het is echt racistische bagger. Daardoor is voor mij zijn oude repetoire ook besmet, hoe jammer ik dat ook vind. Dat ik op persoonlijke titel deze man ‘cancel’ door niets meer van hem te kopen/luisteren, daar heeft verder niemand last van. Ik begrijp dan ook vaak de kritiek op cancelen niet.
Where is my mind?
Quincy2 schreef:
10-05-2025 14:41
Je vroeg: Maar niet-cancelaars; hebben jullie dan niet dat je onwijs van iemand kan afknappen?
En dat was mijn antwoord. Ik onthoud het denk ik niet of ik koppel het niet, maar ik heb ook niet zoveel met muziek/films/kunst, dus misschien is dat makkelijker.
Als je geen enkele artiest kent is het niet aan de orde, nee. Als ik een nummer leuk vind maar ik heb geen idee wie de artiest is, dan weet ik natuurlijk ook niet of die iets heeft uitgevreten. Maar ik kan ook muziek leuk vinden en wel weten wie de artiest is, zonder dat ik nu speciaal een fan ben van die persoon. Als dan uitgebreid in het nieuws komt dat die bijvoorbeeld minderjarigen heeft misbruikt, dan klinken de liedjes toch ineens een stuk minder leuk. Een beter woord dan afknappen weet ik daar niet voor.
SurferRosa schreef:
10-05-2025 16:30
Ik vind Kanye a.k.a, Ye wel een goed voorbeeld. Geniale rapper en songwriter, maar inmiddels zo gek als een deur en een openlijke antisemiet. En dan heb ik zelfs nog een soort van mini-compassie met deze man, want hier is duidelijk iets misgegaan in het hoofd en je ziet hem soms ook wel worstelen/lijden. Alle ja-knikkende mensen om hem heen die veel geld aan hem verdienen helpen ook niet. Natuurlijk ga ik zijn nieuwe muziek niet luisteren/kopen; het is echt racistische bagger. Daardoor is voor mij zijn oude repetoire ook besmet, hoe jammer ik dat ook vind. Dat ik op persoonlijke titel deze man ‘cancel’ door niets meer van hem te kopen/luisteren, daar heeft verder niemand last van. Ik begrijp dan ook vaak de kritiek op cancelen niet.
Ik ook niet. Alsof het niet je recht is om gewoon geen zin meer in iemand te hebben.
Frizz schreef:
10-05-2025 14:33
Ik besef door dit topic dat het voor mij blijkbaar uitmaakt of een kunstenaar nog leeft, en of zijn kunst eeuwigheidswaarde heeft. De muziek van Noir Désir ken ik niet maar het verhaal van Cantat ken ik wel en naar zijn muziek zou ik denk ik niet meer kunnen luisteren zonder te moeten denken aan zijn afschuwelijke misdaad. Ik denk trouwens niet dat Noir Désir over 100 jaar nog gedraaid wordt. Daarentegen vind ik het werk van schilders als Picasso en Gauguin wel nog prachtig, ondanks de nieuwe informatie over hun wangedrag - dat staat misschien verder van me af? En hun enorme talent is misschien nóg belangrijker in cultureel opzicht dan hun maatschappelijke wandaden? Zonder die wandaden goed te praten, ik vind dat er aandacht moet zijn voor hun foute denkbeelden, ook tijdens tentoonstellingen van hun werk. Maar ik maak gevoelsmatig wel onderscheid tussen hedendaagse- en ‘oude’ kunstenaars. Tenzij een levende kunstenaar, zoals Woody Allen, gewoon zulke geweldige films maakt dat ik ze altijd zal blijven bekijken. Misschien wel met een ander gevoel, ik zag laatst ‘Manhattan’ weer en de relatie tussen de 40-jarige Allen en de 17-jarige Mariel Hemingway staat nu in een heel ander licht. Maar de thema’s in de film zijn universeel en de manier waarop Mariel Hemingway als sterkste uit de relatie komt, maken de film nog steeds mooi en ontroerend.
SurferRosa schreef:
10-05-2025 16:30
Ik denk dat het meer gaat om de oproepen aan derden om te cancelen. Vaak blaat de een de ander maar wat na maar kan zelf nog niet één passage, tweet of beeld opnoemen waar het nu precies wringt met de te cancelen persoon. Dat is bij Kanye wel wat makkelijker, zeker gezien zijn laatste ‘drop’ van ‘hh’. En zelfs dan zie je figuren hem nog roemen dat hij met dat nummer ‘de cancelcultuur cancelt’.
Yakuzakiko schreef:
10-05-2025 17:01
Ik ook niet. Alsof het niet je recht is om gewoon geen zin meer in iemand te hebben.
Dit. Er zijn ook mensen met wie ik niet meer om wil gaan omdat er iets is waardoor ik ze niet meer in mijn leven wil. Ook als het ooit wel goed was met deze mensen.

En met kunstenaars waar ik geen persoonlijke band mee heb is het veel makkelijker om ze uit mijn leven te gooien als ze iets doen dat mij niet aanstaat. Inclusief hun werk dus.

Niemand heeft er last van dat ik Borsato niet meer draai terwijl ik ooit bij een concert was. En wie wel nog wil luisteren, be my guest.
Lastig inderdaad.
Ik ben daar niet zo consistent in.
Naar een concert van Noir Désir zou ik nooit mee gaan vanwege de moord op Marie Trintigant.

Harry Potter lees ik rustig ook al ben ik het niet met de schrijfster eens qua opvattingen over transmensen.

David Eddings is een inmiddels overleden fantasy schrijver waarvan later bekend is geraakt dat hij en zijn vrouw hun geadopteerde kinderen mishandelt hebben en dusdanig dat ze allebei een celstraf hebben gekregen en de kinderen kwijt zijn geraakt.. Zijn boeken heb ik nog steeds en doe ik ook niet weg maar het is wel vervreemdend. Overigens zijn het niet zulke goede boeken dus ze zullen ook wel in de vergetelheid raken.

De science fiction schrijfster Marion Zimmer-Bradley faciliteerde haar pedofiele man en is door haar eigen kinderen ook beschuldigd van seksueel misbruik.

Celine vind ik nog steeds een geweldige auteur maar de man was natuurlijk een antisemiet en fascist.

Je kan soms maar beter niet veel weten van mensen wiens kunst je mooi vindt...
Michael Jackson ligt voor mij anders omdat ik zeer twijfel aan de beschuldigingen. Je kan natuurlijk nooit 100% zeker weten of iemand onschuldig is maar ik heb hem altijd geloofd.
Solomio schreef:
10-05-2025 09:08
'Hazes' gaat meestal over pa, maar zeker in de betreffende post.

My bad. Niet goed gelezen.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Yakuzakiko schreef:
09-05-2025 15:27
Mijn gevoel geeft het vanzelf aan. Als een artiest iets heeft gedaan wat ik heel naar vind, verlies ik op natuurlijke wijze mijn interesse. Ik heb er geen duidelijke regels voor.
Zo gaat het bij mij ook.

Neem als voorbeeld Theo Maassen, daar heb ik vervelende associaties mee en geen interesse meer in ondanks dat ik ooit naar een show van hem ben geweest die ik wel goed vond. De show heette ‘respect’. Jammer dat hij dat niet voor vrouwen heeft.
gaya wijzigde dit bericht op 10-05-2025 20:38
1.80% gewijzigd
The North Remembers
NomenNesci0 schreef:
09-05-2025 22:18
Was Ernst Jan niet de mid dertiger die liep te kwijlen over een meisje van 17 die nu bij hem in zijn bed lag?

Nee. Ten eerste heet ie geen Ernst Jan, maar Ernst Jansz. En ten tweede ging dat liedje over een vervlogen jeugdherinnering van tien jaar daarvoor, niet over een meisje dat nu bij hem in bed lag. Maar jouw domme post heeft me wel weer op het juiste spoor gebracht: Ernst mag dan wel een wappie zijn maar hij is wel een wappie van de goeie soort, die ook de schapen onder ons in hun waarde laat. Dus ik ga zometeen lekker boeken voor een optreden gnagna.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2025 20:35
Nee. Ten eerste heet ie geen Ernst Jan, maar Ernst Jansz. En ten tweede ging dat liedje over een vervlogen jeugdherinnering van tien jaar daarvoor, niet over een meisje dat nu bij hem in bed lag. Maar jouw domme post heeft me wel weer op het juiste spoor gebracht: Ernst mag dan wel een wappie zijn maar hij is wel een wappie van de goeie soort, die ook de schapen onder ons in hun waarde laat. Dus ik ga zometeen lekker boeken voor een optreden gnagna.
Gelijk heb je. Ik wist niet dat hij een wappie is nu maar het lijkt mij een echt lieve man. En ik vind Belle Helene een fijn Doe Maar nummer.
Maar mensen gaan voorbij
Lady*Voldemort schreef:
10-05-2025 20:35
Nou de tekst suggereert bij mij iets heel anders. "je bent ineens geen kind meer"
Joppie schreef:
10-05-2025 20:41
Gelijk heb je. Ik wist niet dat hij een wappie is nu maar het lijkt mij een echt lieve man. En ik vind Belle Helene een fijn Doe Maar nummer.
Ja precies, hij is echt lief. Dat heb ik dan nu tenminste geleerd: dat er ook lieve wappies bestaan. En laten we wel wezen: wappie zijn is een stuk minder schokkend dan kindermisbruik en zo.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven