Situatie Midden-Oosten VII

07-03-2025 18:23 953 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Paradise schreef:
12-05-2025 18:19
India steunt Israël volledig. De banden tussen die landen wordt steeds beter.

Mede ook door de vele Israëliërs die vakantie vieren in India en na hun diensttijd onder andere Goa op stelten komen zetten.

En dat wordt alleen maar erger nu Israëlische soldaten minder welkom zijn in andere landen. Maar geen probleem voor het opportune India.

Dat begreep ik inderdaad, maar ik begrijp ook dat India voor een 2 statenstelsel is. En dat ze Israël pas in 1992 erkenden als Staat.

Ze zijn inmiddels onder Modi wel meer richting Israël geschoven maar er is ook geen sprake van onvoorwaardelijke steun, behalve dan dat ze na 7 oktober hebben gesteld solidair te zijn met Israël en de aanslagen scherp hebben veroordeeld. En er is in oktober 2023 een Pro-Palestijnse demonstratie verboden.

Maar ik geloof direct dat ze de laatste jaren meer de kant van Israël hebben gekozen.
MrsM schreef:
12-05-2025 18:59
Dat begreep ik inderdaad, maar ik begrijp ook dat India voor een 2 statenstelsel is. En dat ze Israël pas in 1992 erkenden als Staat.

Ze zijn inmiddels onder Modi wel meer richting Israël geschoven maar er is ook geen sprake van onvoorwaardelijke steun, behalve dan dat ze na 7 oktober hebben gesteld solidair te zijn met Israël en de aanslagen scherp hebben veroordeeld. En er is in oktober 2023 een Pro-Palestijnse demonstratie verboden.

Maar ik geloof direct dat ze de laatste jaren meer de kant van Israël hebben gekozen.
Tja, denk je dat dat minder wordt, als ze te kampen blijven hebben met terror aanslagen van islamisten? Misschien schept dat een band, dat soort buren?
Net als dat voor (sommigen onder) de Iraanse bevolking geldt; de vijand van mijn vijand is mijn vriend.
What would Patsy do?
Kidneybean schreef:
12-05-2025 18:14
Al die rechten die jij benoemt zijn in India ook verschrikkelijk. Hetzelfde eigenlijk. De vergelijking met Israel wordt gemaakt omdat India ook delen van Pakistan willen gaan bezetten.
En wat is er erg aan het benoemen dat ze zionistisch zijn? Dat betekent dat ze achter een onafhankelijke Joodste staat staan.

Nou nee niet helemaal hetzelfde las ik. In India is het wel iets beter dan in Pakistan. Maar nog altijd niet veel beter, zeker voor de minderheden.

En je bedoelt Kasjmir denk ik? Maar daar is ook weer een hele geschiedenis aan vooraf gegaan zoals ik lees, met het onstaan van India/Pakistan.

En dat laatste, ik hoopte dat je begreep dat de term Zionistische Staat in deze niet werd gebruikt als staan achter een onafhankelijke Joodse Staat, maar dat Zionisten het as van het kwaad zijn.

En ondanks dat Pakistan met een terroristische aanslag 26 mensen gedood heeft (puur op basis van religieuze afkomst, alleen Hindoes en Christenen), en India dus een tegenaanval heeft uitgevoerd (wat gelukkig nu weer gestopt is) blijft dus India in de ogen van veel mensen de agressor. Ik vind dat een beetje gek, want dat is hetzelfde als als het Westen (de burgers) onvoorwaardelijk achter Israël blijven staan omdat het meer bij je eigen "afkomst" (weet even niet het juiste woord) past.

Eigenlijk als moslim zijnde onvoorwaardelijk achter een (overwegend) islamitisch land staan, en blind zijn voor wat er in dat land precies gebeurd en waar ze zich schuldig aan maken.

Ik kan het niet zo goed uitleggen, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. :)
Ladyday21 schreef:
12-05-2025 19:15
Tja, denk je dat dat minder wordt, als ze te kampen blijven hebben met terror aanslagen van islamisten? Misschien schept dat een band, dat soort buren?
Net als dat voor (sommigen onder) de Iraanse bevolking geldt; de vijand van mijn vijand is mijn vriend.
Ook in India worden moslims gediscrimineerd:
https://www.amnesty.nl/mensenrechten-in ... d-in-india
Het gaar constant beide kanten op in India.
Ladyday21 schreef:
12-05-2025 19:15

Nou ja dat dus inderdaad. Maar dat geldt dan ook andersom denk ik.
Kidneybean schreef:
12-05-2025 19:27
In India wordt iedereen en z’n moeder gediscrimineerd. Dat zit volkomen in de cultuur ingebakken.
What would Patsy do?
MrsM schreef:
12-05-2025 19:29
Nou ja dat dus inderdaad. Maar dat geldt dan ook andersom denk ik.
Oh zeker geldt dat andersom.
What would Patsy do?
Kidneybean schreef:
12-05-2025 19:27

Wat wil je hier eigenlijk precies mee zeggen? Ja het is schandelijk dat moslims in India worden gediscrimineerd, samen met Christenen en Dalits. Maar dat wil toch niet zeggen dat een terroristische aanslag op niet Moslims in India vanuit een Pakistaanse terreurorganisatie te rechtvaardigen is?

In Pakistan hebben minderheden ook te maken met discriminatie en zelfs vervolging. Dat was het punt toch niet wat Ladyday21 wilde maken? Of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?
Ik denk dat het punt is dat mensen in het westen, gewoon niet snappen hoe onderdrukkend regeringen of bevolkingsgroepen zijn, vanuit een westerse blik. Die logisch is voor Nederlanders. Het is Iran,Gaza,Sudan! Jemen en veel landen helemaal niet logisch namelijk. Of je vlucht, vaak als je het mechanisme snapt, of je lijk bungelt boven een pleintje, al dan niet met toeters en bellen. En angst wordt nog groter onder de bevolking.
Redhead70 schreef:
12-05-2025 19:59
Ik denk dat het punt is dat mensen in het westen, gewoon niet snappen hoe onderdrukkend regeringen of bevolkingsgroepen zijn, vanuit een westerse blik. Die logisch is voor Nederlanders. Het is Iran,Gaza,Sudan! Jemen en veel landen helemaal niet logisch namelijk. Of je vlucht, vaak als je het mechanisme snapt, of je lijk bungelt boven een pleintje, al dan niet met toeters en bellen. En angst wordt nog groter onder de bevolking.
Nee, dat kan ik inderdaad niet -écht- snappen. En al helemaal niet de moed om er tegen in opstand te komen
What would Patsy do?
Redhead70 schreef:
12-05-2025 19:59

Daar heb je denk ik zeker gelijk in. "Wij" kunnen ons niet voorstellen hoe het is om onder zo'n regime, met nauwelijks persoonlijke vrijheid, te leven. Dus het is vrij makkelijk oordelen vanuit onze Westerse bubbel.

Ik kan alleen maar hopen dat de omstandigheden voor al die mensen in die landen verbeterd. En heel sterk verbeterd. Lijkt me vreselijk om zo in angst, en vaak ook enorme armoede, te moeten leven.
Ladyday21 schreef:
12-05-2025 20:02
Nee, dat kan ik inderdaad niet -écht- snappen. En al helemaal niet de moed om er tegen in opstand te komen
Dat hoeft ook helemaal niet,. Ik vind het juist fijn dat je het niet snapt. Ik vind het wel rot als mensen denken dat het overal op zijn Nederlands gaat en daar een oordeel aan hangt. Dank voor je empathie..
Draaideurforummer schreef:
12-05-2025 16:01
Iedereen weet dat ook wel, maar nu gaat het specifiek over het excessieve geweld dat Israël pleegt. Dan kun je steeds "ja maar hun..." zeggen, maar dat praat de huidige verwoesting van Gaza en het uithongeren van de bevolking aldaar toch niet goed?
Jij en andere forummers hebben het puur en alleen over het geweld dat Israël pleegt. Voor veel mensen, zoals voor mij, gaat het hier helemaal niet exclusief over Israël. Want hierbij wordt vaak alleen gesproken alsof Israël niet reageert op situaties (en put uit het verleden), zoals eerdere oorlogen en 'losse' terroristische aanslagen, Intifada, 7 oktober, en natuurlijk het feit dat Hamas e.d. blijft zeggen dat ze 7/10 zullen blijven en blijven herhalen. Deze mensen zijn met elkaar in oorlog he? Israël wordt ook nog steeds bestookt met raketten en wordt beschoten, heeft grondoperaties tegen Hamas, en worden zo nu en dan weer random mensen neergestoken in Israël. Zoals al veel eerder besproken in het topic heeft het martelaarschap hierin een groot aandeel. Op elk Joods hoofd staat een eervolle prijs. Daar wordt hier vaak even makkelijk overheen gestapt, maar mensen hier hebben dan ook geen idee hoe het is om daar mee te moeten leven of men juicht het toe.

Bovendien is het 'ja, maar zij' en ik heb niets gezegd over dat uithongeren een goed idee is. Ik praat verder helemaal niets goed, ik word er moe van dat dat steeds in m'n schoenen wordt geschoven.
Draaideurforummer schreef:
12-05-2025 17:13
Iran gaat al jaren gebukt onder zware sancties. Waarom zou dat zijn, denk je?
Jammer dat je niet inhoudelijk erop ingaat. Het gaat niet om westerse sancties op Iran, het gaat erom dat 'het As van Verzet' blijkbaar aanvoelt dat ze sterker in hun schoenen staan en zitten nu dus in hun handjes te wrijven. Die terroristen krijgen via Iran, Qatar en Turkije genoeg (witgewassen) geld en ze complimenteren de demonstranten in het westen. Chapeau dan.
Paradise schreef:
12-05-2025 17:17
Elk mens heeft recht op perspectief en kan ook niet zonder. Die terroristen staan daar los van.
Terrorisme in het Midden-Oosten staat nergens los van. Het Midden-Oosten wordt bepaald door uiteraard verschillende natiestaten en verhoudingen onderling, en heel veel non-state actoren, waaronder ontzettend veel terroristische groeperingen. Je kán dat niet negeren.
Kidneybean schreef:
12-05-2025 17:31
Nou, inderdaad. Er wordt een beetje over Palestijnen gepraat alsof het een bevolking is dat in de weg staat. Natuurlijk geen woord over waarom terroristische organisaties er zo goed gedijen.
Gezien je een forummer quote die mij quote: voor mij is er een heel duidelijk onderscheid tussen terrorisme en de Palestijnse bevolking en dat lees je heus wel op de manier hoe ik schrijf. Je hoeft niet met mij te beginnen over Palestijnen. Ik heb Palestijnse buren en vrienden (gehad), ik heb feestjes gehad met Palestijnen, ik heb Palestijnse artsen, gynaecologen, vroedvrouwen en als tandarts gehad. Ik ben zelfs met Palestijnen op vakantie geweest. Overigens heb ik met hen meer inhoudelijk kunnen spreken over bijvoorbeeld de rol van Hamas dan ik hier heb gelezen op het Viva-forum. En waarom terroristische organisaties goed dijen heeft met heel veel factoren te maken, waaronder uiteraard armoede en uitzichtloosheid, en in dit geval ook omdat zij Palestina onderdeel zien van de Ummah. Net zoals Kasjmir, overigens.
Paradise schreef:
12-05-2025 18:19
India steunt Israël volledig. De banden tussen die landen wordt steeds beter.

Mede ook door de vele Israëliërs die vakantie vieren in India en na hun diensttijd onder andere Goa op stelten komen zetten.

En dat wordt alleen maar erger nu Israëlische soldaten minder welkom zijn in andere landen. Maar geen probleem voor het opportune India.
Buiten het feit dat ik dit serieus een racistische opmerking vind, heeft het vooral te maken met dat beiden landen, Israël en India, worden bestookt door Islamitisch terrorisme. Dan komen we weer terug op de Ummah, en de terroristen zien het als religieuze plicht om jihad te voeren in dit geval tegen India en Israël.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
12-05-2025 20:51

Buiten het feit dat ik dit serieus een racistische opmerking vind, heeft het vooral te maken met dat beiden landen, Israël en India, worden bestookt door Islamitisch terrorisme. Dan komen we weer terug op de Ummah, en de terroristen zien het als religieuze plicht om jihad te voeren in dit geval tegen India en Israël.
Wat is er precies racistisch aan?

Russen vinden ook veelvuldig hun weg naar India. Rusland heeft inderdaad ook last van islamitisch terrorisme (gehad). Dus ik denk dat je gelijk hebt: het ligt allemaal aan islamitsiche terroristen.

Dat is de reden dat inwoners van sommige landen elkaar vinden. Rusland is verder ook een topland. Maar helaas slachtoffer van geweld door moslims.

Net als India. Dat verder doorgaat met handel drijven met Rusland en weigert een standpunt in te nemen.
spinnetje_ schreef:
Terrorisme in het Midden-Oosten staat nergens los van. Het Midden-Oosten wordt bepaald door uiteraard verschillende natiestaten en verhoudingen onderling, en heel veel non-state actoren, waaronder ontzettend veel terroristische groeperingen. Je kán dat niet negeren.
Nog steeds heeft elk mens recht op perspectief en een toekomst. Vooral als het onschuldigen betreft. Als je mensen geen enkel perspectief biedt, dan is het grijpen naar terrorisme niet vreemd.

Maar goed, je zei eerder al dat je eigenlijk vindt dat Palestina niet zelfstandig moet zijn. En dat je niet weet wat je van de laatste acties van Israel vindt.

Dat vind ik dubieus.
De laatste postings vind ik eng. Maar ga door. IK wilde het even gezegd hebben.
Paradise schreef:
12-05-2025 21:04
Nog steeds heeft elk mens recht op perspectief en een toekomst. Vooral als het onschuldigen betreft. Als je mensen geen enkel perspectief biedt, dan is het grijpen naar terrorisme niet vreemd.

Maar goed, je zei eerder al dat je eigenlijk vindt dat Palestina niet zelfstandig moet zijn. En dat je niet weet wat je van de laatste acties van Israel vindt.

Dat vind ik dubieus.
Waar staat dat?
What would Patsy do?
spinnetje_ schreef:
09-05-2025 11:16

Ik weet niet wat ik er verder allemaal van vind, van het overnemen van Gaza. Wel ben ik voor het verslaan van Hamas, want leven met zo'n 'buurman' is gewoonweg onmogelijk. Ik denk ondertussen ook dat het niet meer mogelijk is, twee landen naast elkaar, Israël en Palestina.

@ladyday21
Paradise schreef:
12-05-2025 23:12
@ladyday21
Denken dat het -ondertussen- niet meer mogelijk is = niet hetzelfde als vinden dat Palestijnen niet zelfstandig zouden móeten kunnen zijn.

Datzelfde geldt voor het uitspreken, niet te weten wat je moet vinden van het overnemen van Gaza. Ik lees Spinnejte, als iemand die het gewoon écht niet meer weet hoe het nu verder moet daar. Voor Israeli en voor Palestijnen. En ik deel dat gevoel wel een beetje.

Maar ik denk, dat Spinnetje, net als ik en volgens mij iedereen hier, gruwelt van de uitspraken van Smotrich en de blokkade op (voedsel)hulp moet natuurlijk direct opgeheven worden. Het is verschrikkelijk, En het is misdadig.
ladyday21 wijzigde dit bericht op 12-05-2025 23:43
0.70% gewijzigd
What would Patsy do?
En Edan Alexander is vrij.
What would Patsy do?
Paradise schreef:
12-05-2025 21:04

Dat vind ik dubieus.
Er werd al gegrepen naar terrorisme vóórdat Israël bestond. Ook Hamas kent z'n wortels van het Moslimbroederschap dat ontstond in 1928.

En uiteraard heeft elk mens recht op perspectief en toekomst. Ik snap niet dat je dat blijft herhalen, alsof ik dat niet zou vinden. Het is enorm verdrietig dat er oorlog is en hierbij gezinnen zoals die van jou en mij onder lijden.

Ik zei niet dat Palestina niet zefstandig moet zijn. Ik heb een Palestijnse staat tot 7 oktober altijd, naast Israël, aangemoedigd. Ondertussen zie ik dat niet meer als een reeële optie. Het is gewoonweg niet meer realistisch. En hoe wel of niet en wat, ik heb serieus geen idee. En wat Israël doet omtrent de overname: het is in en in triest. Tegelijk weet ik niet wat er serieus gedaan moet worden om Hamas te verslaan. Dus ik neem afstand van deze situatie en ik accepteer dat ik geen antwoord heb.
Hakuna Matata
Ik snap dat niemand momenteel antwoorden heeft.

Maar Spinnetje, dat je tot 7 oktober wel geloofde in een Palestijnse staat begrijp ik niet helemaal.

Ik lees bijvoorbeeld dat Hamas in 2019 meer dan 600 raketten afvuurde op Israel. Hier vielen 4 Israelische doden bij en meer dan 200 gewonden.

(2019 is een voorbeeld. Het is vaker gebeurd).

Op 7 oktober 2023 was Hamas beter voorbereid, en Israel onvoldoende alert. Wat maakt dat je er sinds 2023 niet meer in gelooft?

Het had voor 7 oktober ook kunnen gebeuren. Ik kan me goed voorstellen dat je nu niet meer in een vreedzame oplossing gelooft, maar dat heeft ook te maken met de reactie van Israel daarop.

Hamas deed wat het altijd al deed.

Dat Hamas - desnoods met veel geweld - verslagen moet worden kan ik begrijpen. Maar waarom het op 7 oktober zo uit de hand moest lopen is mij niet helemaal duidelijk.

Israel had het mogelijk kunnen voorkomen en had anders kunnen reageren. Dan was de hoop misschien (voor jou en vele anderen) nog niet vervlogen.
Ladyday21 schreef:
12-05-2025 23:40
En Edan Alexander is vrij.
Dat is mooi. Maar de berichtgeving schuurt voor mij ook wel een beetje. Deze jongen woont in New Jersey en zat in het Israëlische leger.
Ik vroeg me bij de eerste berichten daarover af: Waarom? Bij ons zou dat heten: in vreemde krijgsdienst treden.

Kennelijk vroegen meer mensen zich dat af. De latere berichtgeving zei dat deze jongeman twee nationaliteiten had.
Maar dan nog. Waarom zou je dan bedenken dat je naar Israël wilt, als je daar in het leger moet. Je zou toch wel gek zijn?

Nou, dat wordt gestimuleerd door de staat Israël die daar ook speciale programma's voor subsidieert.

De New York Times schrijft:
Mr. Alexander is an American Israeli dual citizen who grew up in Tenafly, N.J.
In 2022, during his senior year of high school, he joined Garin Tzabar, which prepares young people from around the world to join the Israel Defense Forces. He moved to Israel to serve in the military after he graduated and was assigned to the infantry.

Mr. Alexander was stationed near the border with Gaza in September 2023.
[..] His parents, Adi and Yael Alexander, were born in Israel, and they have two other children.

https://www.nytimes.com/2025/05/12/worl ... ho-is.html

Ik vind het actief ronselen van soldaten in het buitenland onder kinderen van highschool leeftijd dubieus.
We gaan hier in Nederland toch ook geen programma's opzetten om de kinderen van geëmigreerde Nederlanders in Canada of de VS terug naar Nederland te halen, laat staan om ze hier in het leger te stoppen?

En dan, na een paar jaar komen ze met actieve gevechtservaring / bijbehorende trauma's (even los van dit uitzonderlijke geval) nog maar nauwelijks volwassen weer vrij uit dat leger.
Wat gaan ze dan doen? Terug naar de VS? In Israël blijven waar hun familie niet woont en waar ze niet zijn opgegroeid?
Met het ene been in het ene land en het andere been in het andere land staan, daar worden mensen meestal niet gelukkiger van.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

Edan Alexander is wel geboren in Israël, in Tel Aviv. Ik denk dat hij dan wel familie heeft in Israël, maar dat laatste weet ik niet zeker.

Heel fijn dat hij vrij is.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
Jij en andere forummers hebben het puur en alleen over het geweld dat Israël pleegt. Voor veel mensen, zoals voor mij, gaat het hier helemaal niet exclusief over Israël.
Hier maak je een denkfout. Op dit moment gaat het in dit topic over het geweld dat Israël pleegt. Iedereen ziet heus wel het grotere verband, maar moet dat echt in elke reactie expliciet benoemd worden? Als je alle reacties over de tijd dat deze topics lopen hebt gelezen dan weet je toch onderhand wel dat veruit de meeste mensen genuanceerder denken? Ik heb het zelf onlangs nog benoemd in deze discussie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven