Fotoboeken - confronteren of niet?

12-05-2025 21:38 125 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een dilemma waar ik al een aantal weken mee rondloop en misschien kunnen jullie mij advies geven.

Ik ben 4 jaar getrouwd en ken mijn man al 11 jaar. Hij heeft een aantal goede vrienden die elkaar ook al zo lang kennen en ze gaan nog altijd 5-6 keer per jaar stappen en dan blijven ze vaak ergens slapen, bij één van hen thuis of in een hotel.

Nu hebben ze in de afgelopen jaren ook al een aantal keer bij ons geslapen omdat we in een stad wonen. Ze zijn inclusief mijn man met zijn vieren en twee ervan lagen toen in onze logeerkamer/kledingkastkamer en eentje in de woonkamer en mijn man bij mij in bed in de slaapkamer.
Ik heb nadat we getrouwd zijn een paar keer een 'zeer privé fotoshoot zonder kleding' laten maken en heb daarvan twee fotoboeken laten maken voor mijn man. Die lagen altijd boven op de kledingkast en vanuit de kamer kon je een beetje zien liggen.

Een paar weken terug vertelde een vriendin van mij (ze is de vriendin van één van de twee die op de logeerkamer sliep) dat ze al een tijdje daarvoor in zijn telefoon een gesprek had gelezen tussen haar eigen vriend en de vriend die in de woonkamer lag. Ze had het gesprek gevonden omdat ze even op mijn naam zocht om even een gesprek met mij terug te vinden en toen kwam ook dit gesprek naar boven omdat mijn naam in een bericht werd genoemd. Daar hadden ze het erover dat ze het wel wilden weten of ik nog nieuwe foto's had gemaakt en of wij thuis nog meer boekjes verstopt hadden en dat ze de volgende keer weer bij ons wilden blijven slapen als ze zouden gaan stappen en nog wat opmerkingen. Dus weet ik genoeg.

Nou twijfel ik wat ik moet doen. Ik vind het natuurlijk niet de bedoeling en ook gewoon ongemakkelijk want we zien ze allemaal regelmatig en maar het is nu ongeveer 6 maanden geleden dat ze hier voor het laatst waren blijven slapen en ze hebben los van het appgesprek (voor zover ik weet) er verder nooit iets over gezegd en naar mij en ik denk ook naar mijn man nooit iets laten blijken. En ze weten ook niet dat mijn vriendin het gesprek heeft gelezen.

Als ik ze nu hiermee zelf confronteer of het tegen mijn man zeg ben ik bang dat het juist allemaal ongemakkelijk gaat worden terwijl mijn man er nu niet eens van weet en het zijn al lang vrienden die er altijd voor elkaar zijn. En dan wordt het wel weer groot, ook omdat ze nog niet weten dat mijn vriendin het wel weer aan mij heeft verteld maar nog niet aan haar eigen vriend. En hoewel ik het niet leuk vindt dat ze zomaar in die boeken hebben gekeken heb ik er ook niet aan gedacht om ze weg te halen en ik zou het eerlijk gezegd zelfs nog een beetje kunnen begrijpen dat ze die boeken hebben bekeken toen ze ze zagen liggen (ook al moest je ze van de kast af pakken om te kunnen zien wat voor fotoboeken het waren). Maar ik kan het ook weer niet loslaten dat ze mijn foto's hebben gezien en ik moet ik steeds net moet doen of ik dat niet weet als ik we elkaar zien zoals afgelopen weekend als ze hier allemaal komen bbqen.

Hoe kan ik dit loslaten of moet ik toch iets doen?
.
kladblaadje wijzigde dit bericht op 13-05-2025 10:12
Reden: .Ben het niet eens met m'n eigen reactie :-)
99.59% gewijzigd
pina schreef:
13-05-2025 10:03
Nee, ik zou dit zelf tegen deze mannen willen zeggen.
Ik ook, had ik waarschijnlijk direct gedaan.

Maar TO kan het al moeilijk tegen partner zeggen dus ik gok dat de vriendengroep een aantal bruggen te ver is
Machutookunbietjemeerzijn schreef:
13-05-2025 06:01
Je boekenkast thuis is geen openbare bibliotheek. Als je interesse in een boek hebt, dan vraag je of het in mag kijken.
Boeken bovenop een kast...het idee alleen al dat je daarom zou vragen om in te kijken.
En beter opbergen? Waarom? Bovenop een kast is nou niet of je het opengeslagen op de salontafel hebt liggen.
Mijn boekenkast mogen mensen gewoon boeken uit pakken en in kijken. Leuk juist.

Dat jij daar zo krampachtig over doet, moet je zelf weten.

Boeken die op een kledingkast liggen is een ander verhaal.
Ik zou het sowieso tegen die vrienden zeggen, ik zou het echt klote vinden en hen brutale sukkels.
Best een beetje toevallig dat ze die boeken die zo hoog, bijna uit het zicht liggen hebben weten te vinden he? Tenzij op de kaft duidelijk staat 'naakte vrouw' zou ik niet weten hoe ze erbij komen, letterlijk, dat er wat interessants in zou kunnen staan... of je man heeft opgeschept erover.
Nu maar hopen dat ze niet ook toevallig wat foto's hebben gemaakt ervan om te bewaren....
Paradise schreef:
13-05-2025 10:38

Ik laat ook niemand ongevraagd kleding uit mijn inloopkast pakken.
Als je bij een ander bent, vraag je of je een boek mag pakken.
Dat is toch niet zo moeilijk of krampachtig?
En nee, als iemand regelmatig komt hoeven ze dat niet iedere keer te vragen, maar als vrienden die dat nooit gedaan hebben dan ineens doen, ja, daar zeg ik wat van.
Mijn huis, mijn spullen, mijn regels. En dan ben ik maar krampachtig.
Mein en dein.
Nope
Wat gebeurd is, is gebeurd. What has been seen, can not be unseen.

Nee het is niet netjes als mensen hun logeerkamer aan een forensisch onderzoek onderwerpen.
Maar het kan wel gebeuren dat ze om zich heen kijken en het is niet raar of bizar om een boek open te slaan. Dat is, naast het ondersteunen van de wiebelende keukentafel, de voornaamste functie van een boek. Als je een waterkoker neerzet kun je verwachten dat mensen thee gaan maken.
Er is nl ook nog een idee 'als jij niet wilt dat iets ingekeken wordt leg je het niet op de logeerkamer'.
Verder staat het hele internet vol van de bloterij en zullen ze wel eens vaker een blote vrouw hebben gezien... dus het is ook weer relatief, allemaal.

Wat je wél kunt doen is ze ermee confronteren, dat het best genant is en dat je het bepaald niet op prijs stelt als ze speciaal bij jou gaan logeren in de hoop nog meer tegen te komen.
Want dat is natuurlijk meer dan ongemakkelijk.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Heb je screenshots?
Maar sowieso zeggen tegen man, want dat soort griezels wil je gewoon niet in huis hebben.
En daarnaast tegen die gasten zeggen, dat ze door dit soort gedrag niet welkom zijn. En dit aan de omgeving melden.

Want je moet mensen niet met dit soort walgelijk gedrag weg laten komen.

TO, houdt er rekening mee dat die vriendin er niet achter is gekomen door in de whatsapp te zoeken naar jouw naam. Maar dat ze foto's is tegengekomen en toen op zoek is gegaan.

Echt... je moet hier echt hard op inhakken hoor.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Eerlijk gezegd voorzie ik wel wat er gebeurt als TO de heren confronteert.

1) de heren ontkennen alles. Welnee, dat zouden wij NOOIT doen. Hoe kom je daarbij?
2) de vriendin die het verhaal verteld heeft krijgt op haar donder van haar vriend zodra uitkomt hoe TO aan deze informatie komt.
3) TO en de vriendin worden weggezet als degenen die de sfeer verpest hebben.
4) bovendien: eigen schuld, moeten ze maar niet die boeken daar laten liggen.

Zo gaan die dingen meestal

De meest gewenste reactie is dat de heren hun oprechte excuses aanbieden en toegeven dat ze dat nooit hadden mogen doen. Maar daar geloof ik niet zo in: meestal wordt degene die aanspreekt weggezet als de spelbreker. Dus ik begrijp de aarzeling wel.

Maar ook daarop kan je je voorbereiden. Het is namelijk allemaal afschuiven van verantwoordelijkheid. Dat kan je ook zeggen tegen ze.

Misschien moet je soms wel het ongemak nemen. Tegelijk had ik dat 20 jaar geleden ook niet gedaan denk ik. Nu wel. Hoop ik.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
JJ91 schreef:
12-05-2025 22:20
Goed idee! Dan weten ze ook niet precies hoe ik het weet... Maar dan wel even mijn naam eronder, anders beginnen ze er tegen mijn man misschien over.

En dat is een probleem want?

Ik zou tegen mijn vriend zeggen dat deze mannen niet meer welkom zijn in jullie huis en waarom. En eerlijk, ik zou willen dat HIJ zijn vrienden aanspreekt.

En als hij de kant van zijn vrienden kiest mag hij daar lekker elk weekend als vrijgezel mee op pad kunnen.

Wtf.
Ik snap niet dat je het je partner niet vertelt; op deze manier is het ineens soort geheimpje tussen jou en die mannen als je niet oppast.
Hexopbezemsteel schreef:
13-05-2025 11:54

1) de heren ontkennen alles. Welnee, dat zouden wij NOOIT doen. Hoe kom je daarbij?
2) de vriendin die het verhaal verteld heeft krijgt op haar donder van haar vriend zodra uitkomt hoe TO aan deze informatie komt.

De meest gewenste reactie is dat de heren hun oprechte excuses aanbieden en toegeven dat ze dat nooit hadden mogen doen. Maar daar geloof ik niet zo in: meestal wordt degene die aanspreekt weggezet als de spelbreker. Dus ik begrijp de aarzeling wel.

Maar ook daarop kan je je voorbereiden. Het is namelijk allemaal afschuiven van verantwoordelijkheid. Dat kan je ook zeggen tegen ze.

Misschien moet je soms wel het ongemak nemen. Tegelijk had ik dat 20 jaar geleden ook niet gedaan denk ik. Nu wel. Hoop ik.
niet in volwassen relaties hoor
Paradise schreef:
13-05-2025 10:38

Maar hoe weten mensen dat? en hoe weten ze of ze wel een boek uit de boekenkast mogen bekijken en niet Op de kledingkast?
Je weet pas, waar iemands grens ligt, als je het even vraagt
dat is algemene beleefdheid, dat heeft niks met krampachtigheid te maken
Hexopbezemsteel schreef:

Dat laatste inderdaad. Een confrontatie is nooit gezellig natuurlijk. En als ze alle grenzen overwalsen dan doen ze dat vast nog wel een paar keer. Maar moet jij dan maar wijken, omdat zij anders boos worden omdat je zo ongezellig doet? Dikke doei!

Zelfs als die fotoalbums op een onhandige plek lagen. Als je er dan een openmaakt, dan weet je bij foto 1 dat dit niet de bedoeling was en dan leg je ze 'oeps!!!!!' meteen terug. En ga je er al helemaal niet over appen!

Ik zou echt laaiend zijn en dat zouden ze allemaal mogen weten. En als dat einde vriendschap betekent dan is dat maar zo. Met mensen die dit flikken hoef ik niet bevriend te zijn. Enorme excuses op zijn minst.
Je kunt zeggen dat die fotoboeken anders lagen nadat ze waren geweest. Dat kan altijd waar zijn!
Dan houd je je vriendin uit de wind.

Dat is eaanleiding om te vragen of ze ze hebben ingezien.

Dan is het: ok, genant, wat gebeurd is, is gebeurd.

Je kunt er met gestrekt been ingaan: dat ze er niet in hadden mogen kijken en dat het een schánde is. Dan kaatsen zij terug dat jij dat heel makkelijk had kunnen voorkomen als je dat belangrijk vond. En ze hebben niet 100% ongelijk. Bedden zijn om in te slapen, kopjes om uit te drinken en boeken bestaan om open te slaan.

Je kunt vragen of ze er geen foto's van hebben gemaakt, want die kan gaan rondzwerven. Hopelijk is het antwoord 'nee'.

Dan kun je afsluiten met dat je het extreem genant vind, dat die boeken nu weg zijn en dat je niet meer wilt dat ze zoiets inzien als ze dat ergens op een andere plek zouden zien liggen.

Dat moet voldoende zijn om de boodschap over te brengen: ga er niet naar op zoek.
Hexopbezemsteel schreef:

Prima, men kan het krijgen hoe ze het hebben willen. Ik kan prima zonder zulke types.

Mijn soort mensen zegt dan namelijk, je hebt gelijk, ik zat helemaal fout, ik had dit niet zo moeten doen. Het spijt me.

Hoe dan ook, ze slapen maar fijn ergens anders.
KooktMetKnoflook schreef:
13-05-2025 12:24

Je kunt er met gestrekt been ingaan: dat ze er niet in hadden mogen kijken en dat het een schánde is. Dan kaatsen zij terug dat jij dat heel makkelijk had kunnen voorkomen als je dat belangrijk vond. En ze hebben niet 100% ongelijk. Bedden zijn om in te slapen, kopjes om uit te drinken en boeken bestaan om open te slaan.
Dit vind ik een raar argument.
Telefoons zijn om mee te appen en bellen, maar als je telefoon op tafel ligt is het raar als een gast daar ongevraagd mee aan de haal gaat.
Geld is om uit te geven maar als een vriend ongevraagd jouw portemonnee pakt en iets gaat kopen voor zichzelf is dat diefstal.
Bedden zijn om in te liggen maar je staat toch raar te kijken als je bezoek binnenkomt, z'n kleren uittrekt, en jouw bed in kruipt.

Bovendien is er wel meer gebeurd dan een boek openslaan. Dat is al onbeleefd, en als je dan ziet wat het is en het niet meteen dichtslaat en teruglegt, dan is 'het lag er toch' echt geen goed punt. Ze hebben niet in hun argeloosheid een boek dat makkelijk binnen handbereik was opengeslagen, ze hebben een boek dat duidelijk buiten makkelijk bereik lag gepakt, doorgenomen, met elkaar besproken en wellicht zelfs gepland naar meer op zoek te gaan.
Dat is respectloos, een schending van TO's privacy (en wellicht die van haar man, ik weet niet of hij ook op de foto's staat).
What a nuanced anxiety
Precies, je kunt altijd per ongeluk op iets stuiten (hoewel dit al niet echt op iets stuiten is), maar dan roep je niet de rest erbij om er lekker over te gaan grappen. Dan klap je iets dicht en laat je het gaan.
tyche schreef:
13-05-2025 12:39
Telefoons zijn om mee te appen en bellen, maar als je telefoon op tafel ligt is het raar als een gast daar ongevraagd mee aan de haal gaat.
Geld is om uit te geven maar als een vriend ongevraagd jouw portemonnee pakt en iets gaat kopen voor zichzelf is dat diefstal.
Bedden zijn om in te liggen maar je staat toch raar te kijken als je bezoek binnenkomt, z'n kleren uittrekt, en jouw bed in kruipt.

Bovendien is er wel meer gebeurd dan een boek openslaan. Dat is al onbeleefd, en als je dan ziet wat het is en het niet meteen dichtslaat en teruglegt, dan is 'het lag er toch' echt geen goed punt. Ze hebben niet in hun argeloosheid een boek dat makkelijk binnen handbereik was opengeslagen, ze hebben een boek dat duidelijk buiten makkelijk bereik lag gepakt, doorgenomen, met elkaar besproken en wellicht zelfs gepland naar meer op zoek te gaan.
Dat is respectloos, een schending van TO's privacy (en wellicht die van haar man, ik weet niet of hij ook op de foto's staat).
Precies.
Lila-Linda schreef:
13-05-2025 12:18
Maar hoe weten mensen dat? en hoe weten ze of ze wel een boek uit de boekenkast mogen bekijken en niet Op de kledingkast?
Je weet pas, waar iemands grens ligt, als je het even vraagt
dat is algemene beleefdheid, dat heeft niks met krampachtigheid te maken
Ik snap het probleem met die boekenkast echt niet. Hij staat in de woonkamer zodat mensen erin mogen kijken. Graag zelfs.
Die boeken zijn geschreven door derden. Het is in die zin openbare informatie.
Even ingaand op een mogelijk nare reactie van de 'vrienden' als je ze confronteerd. Dat is toch het perfecte selectiecriterium voor wat voor personen dat zijn?

Ik zou ze juist daarom confronteren, laat ze hun ware waard maar eens showen toch?
tyche schreef:
13-05-2025 12:39

Ik lees de vraag niet zo.

Ik lees de vraag van OP als: Hoe ga ik om met de situatie? en niet als "wie heeft er gelijk".
Je kunt 100x gelijk hebben - het maakt niet uit. Wat ze gezien hebben kun je niet on-zien.

Ik snap dat het goed voelt om te denken in 100% fout versus 100% onschuldig slachtoffer, maar je krijgt gewoon het tegenargument: Leg het niet zichtbaar op de logeerkamer.

Misschien kun je met heel veel druk een geforceerd excuus afdwingen. Er is een grote kans dat ze denken wat ik hierboven schreef.

Belangrijker is hoe OP moet omgaan met de situatie.
Paradise schreef:
13-05-2025 12:48
Ik snap het probleem met die boekenkast echt niet. Hij staat in de woonkamer zodat mensen erin mogen kijken. Graag zelfs.
Die boeken zijn geschreven door derden. Het is in die zin openbare informatie.
Welja, eten is om opgegeten te worden. Pak maar gewoon uit iemands koelkast hoor.

Het gaat er gewoon om dat je niet thuis bent en je dus als een gast opstelt bij een ander. Iets staat in de eerste plaats in de woonkamer voor de bewoner.

Omgekeerd maak je een gast als gastheer/vrouw wegwijs en toon je gastvrijheid tot jouw grens. Hier liggen de handdoeken, daar staat de douchegel, een extra deken in deze kast, etc.
pina wijzigde dit bericht op 13-05-2025 13:25
21.47% gewijzigd
Wil je eigenlijk nog wel dat ze blijven slapen?
Waar ik ook trouwens echt niks van snap, is dat die mannen zich een beetje zitten te verlekkeren aan foto's van de vrouw van hun vriend. In mijn wereld is dat (naast dat neuzen in andermans spullen) ook echt geen normaal gedrag.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven