Demonstratie 18 mei - wie doet er mee?

14-05-2025 07:49 124 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op zondag 18 mei vormen duizenden mensen in rode kleding een rode lijn in Den Haag. Daarmee roepen we de Nederlandse regering op om ook een duidelijke grens te trekken: stop de politieke, economische en militaire steun aan Israël zolang het de toegang tot hulpgoederen blokkeert en zich schuldig maakt aan oorlogsmisdaden en structurele mensenrechtenschendingen in Gaza en de Bezette Palestijnse gebieden.

De actie is een initiatief van een breed collectief van maatschappelijke organisaties en duizenden betrokken burgers. Inmiddels zijn er al meer dan 15.000 aanmeldingen.

https://www.amnesty.nl/agenda/demonstratie-rode-lijn

Ik ga zondag meelopen. Wie doet er ook mee?
tyche schreef:
14-05-2025 21:23
Sudan is ook heel erg. En Jemen. En de DRC, en Syrië.
Bij mijn weten worden de groeperingen en regimes in die landen niet gesteund door onze overheid, dus zijn we met betrekking tot die crises nóg machtelozer.
Daarom vind ik het des te fijner om toch ergens nog een stem over te laten horen, want dit is niet alleen een signaal dat genocide onacceptabel is (jaja, heel vernieuwend standpunt) maar gericht aan onze overheid: blijf niet passief, steun dit geweld niet.
En dat is ook precies de insteek van deze demonstratie; de regering kan en mag niet meer wegkijken, hier trekken we de rode lijn.

Het zou me niet verbazen als dit de grootste demonstratie sinds de jaren 80 wordt.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
13th_Star schreef:
14-05-2025 21:55
En dat is ook precies de insteek van deze demonstratie; de regering kan en mag niet meer wegkijken, hier trekken we de rode lijn.

Het zou me niet verbazen als dit de grootste demonstratie sinds de jaren 80 wordt.
Mij ook niet. Hoop dat er goede livestreams zijn van bijvoorbeeld Omroep West oid. At5 was ook goed met het livestreamen van de demo's
13th_Star schreef:

Het zou mij dan weer niet verbazen als dat uiteindelijk best tegenvalt. Sowieso vind ik 15.000 aanmeldingen nog niet echt massaal (op de Nederlandse bevolking), daarnaast vind ik dat er a) maar weinig aandacht voor is in de media), en b) Viva is natuurlijk een bubbel waar dit onderwerp wel duidelijk leeft, maar daarbuiten merk ik van die engagement een heel stuk minder.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Dat van die Viva-bubbel klopt (veel linkse rakkers hier, ik ben er één van), maar Amnesty organiseert dit met zo'n gigantisch groot aantal andere organisaties, dat ik echt denk dat het iets heel groots kan worden. En ik zie op FB toch ook het één en ander voorbijkomen.

En ja, een goede livestream zou fijn zijn! Dan kan ik het ook kijken.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Honolulu schreef:
14-05-2025 22:26
Het zou mij dan weer niet verbazen als dat uiteindelijk best tegenvalt. Sowieso vind ik 15.000 aanmeldingen nog niet echt massaal (op de Nederlandse bevolking), daarnaast vind ik dat er a) maar weinig aandacht voor is in de media), en b) Viva is natuurlijk een bubbel waar dit onderwerp wel duidelijk leeft, maar daarbuiten merk ik van die engagement een heel stuk minder.
Onderschat de kracht van social media niet.
In mijn omgeving leeft het wel.
TO verwoordt het heel duidelijk, de 'rode lijn' zondag in Den Haag gaat over het stoppen van het meedogenloos geweld in Gaza in alle vormen. Het niet langer toekijken, het wegkijken en zelfs faciliteren.

De oproep tot mededogen van o.a. Chaja Polak, is in dit of het MO topic al eerder
genoemd. Haar boodschap, als overlevende van de gruwelijkheden in WOII, zijn voor mij en Joodse familie verbindend: samen naar Den Haag met rode sokken, een keppel, een Arafat sjaal of een eenhoornjurkje. Het moet stoppen!

https://jodenzeggennee.nl/
"Allemaal zeggen ze nee tegen de bezettings- en annexatie politiek van Israël, tegen het gruwelijke geweld in Gaza, tegen etnische zuivering en tegen het gijzelen van onschuldige burgers"
sharing* wijzigde dit bericht op 14-05-2025 22:53
0.27% gewijzigd
Alles sal reg kom
Lady*Voldemort schreef:
14-05-2025 17:13
Meh. Volgens mij kunnen ze best voorkomen dat ze kinderen uithongeren en ziekenhuizen plat gooien.
Ziekenhuizen is al moeilijker , er liggen enorme gangenstelsels onder waarvan je dus niet weet wie het gebruikt .

Uithongeren is natuurlijk nooit goed te praten , ook niet toen Hamas het bij haar eigen burgers deed .
poohtjesschrijft schreef:
14-05-2025 22:51
Ziekenhuizen is al moeilijker , er liggen enorme gangenstelsels onder waarvan je dus niet weet wie het gebruikt .

Uithongeren is natuurlijk nooit goed te praten , ook niet toen Hamas het bij haar eigen burgers deed .
Sorry, hoor, dus ieder ziekenhuis vol met gewonde, zieke patiënten en patiëntjes en medische staf mag je met de grond gelijk maken, zelfs doden, omdat je vermoedt dat er een Hamasstrijder in de kelder zit. Geen woorden voor...
Uithongeren is zo intens inhumaan en dat is wat Netanyahu & co nu doet. Ieder groen sprietje eten wat te vinden is, ga jij morgen naar de supermarkt ?
Alles sal reg kom
Sharing* schreef:
14-05-2025 23:12
Sorry, hoor, dus ieder ziekenhuis vol met gewonde, zieke patiënten en patiëntjes en medische staf mag je met de grond gelijk maken, zelfs doden, omdat je vermoedt dat er een Hamasstrijder in de kelder zit. Geen woorden voor...
Uithongeren is zo intens inhumaan en dat is wat Netanyahu & co nu doet. Ieder groen sprietje eten wat te vinden is, ga jij morgen naar de supermarkt ?
Ik zeg nergens dat ik het terecht vind wat er gebeurt . Ik ben wel heel veel in dat gebied geweest en ik snap heel goed hoe gevaarlijk het al was daar , door Hamas . Er wordt nu ontzettend hard ingegrepen en nee dat is niet goed , maar niks doen kan ook niet want dan zeg je : geeft niet wat er op 7 oktober oa is gebeurd .

Ben jij er wel eens geweest ?
Nee, ik ga niet.
Ik betreur iedere oorlog, dus als het een demonstratie zou zijn van Stop de oorlogen, dan wel.
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
15-05-2025 00:04
Ja, jarenlang, een glimpje hoop geven aan kinderen en jongeren in Palestijnse vluchtelingkampen met muziek, moestuintjes, weekends op de Abraham route samen met alle religies in het MO, zoveel hoopgevende initiatieven. Samen een olijfboom planten, jammer dat je die kant niet hebt gezien.
Alles sal reg kom
Kidneybean schreef:
14-05-2025 22:35
Onderschat de kracht van social media niet.
In mijn omgeving leeft het wel.

Dat zal eenzelfde bubbel zijn, denk ik. Hoe zit het met de mensen daarbuiten? Ik help je meehopen hoor. Maar ben met dit soort dingen altijd wat nuchter.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
13th_Star schreef:

denk je? ik heb er op dit topic na nog helemaal niets over gezien of gehoord. Geen idee of het aan mijn bubble ligt, maar ik neem aan dat je mensen wil bereiken, maar zelfs in pamflet-nijmegen waar ik 2x per dag doorheen fiets ben ik nog niets tegengekomen
En doooooor!
Honolulu schreef:
14-05-2025 22:26

Ik heb er totaal niets over gehoord, buiten dit topic dan. Het leeft in mijn bubbel helemaal niet.

Ook niets gezien op FB en Insta, niet in het journaal en niets in de flarden van andere nieuwsprogramma's die ik heb gezien.
marianneke wijzigde dit bericht op 15-05-2025 08:09
10.31% gewijzigd
Coffee is never my cup of tea
Ook een "lage" opkomst in Belgie:
https://x.com/OnlinePalEng/status/19223 ... wmtWA&s=19

Politie telde 20.000 bezoekers, organisatoren 80.000:
https://www.bruzz.be/actua/samenleving/ ... 2025-05-07
Sharing* schreef:
15-05-2025 01:40
Ja, jarenlang, een glimpje hoop geven aan kinderen en jongeren in Palestijnse vluchtelingkampen met muziek, moestuintjes, weekends op de Abraham route samen met alle religies in het MO, zoveel hoopgevende initiatieven. Samen een olijfboom planten, jammer dat je die kant niet hebt gezien.
Waar lees je dat? Ook al met je opmerking dat ziekenhuizen dús platgebombardeerd mogen worden wanneer iemand stelt dat de aanwezigheid van tunnels onder ziekenhuizen complicerend is bij het bestrijden van Hamas? Zullen we het een beetje constructief proberen te houden met elkaar?
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Zoccellia schreef:
14-05-2025 16:55
Ik ben tegen de mensen die mijn Joodse buurvrouw bedreigen en haar onveilig laten voelen in Nederland.
Dank je wel hiervoor en ook voor je andere statements.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
Marianneke schreef:
14-05-2025 14:36
Maar betekent pro Israël zijn dan ook automatisch pro de huidige regering? Onafhankelijk van wat de regering doet?

Veel Israëlieten zijn anti-Netanyahu en zijn regering, al een paar maanden geleden werd er uitgebreid tegen (het beleid van) deze regering gedemonstreerd. Begrijp je die Israëlieten of vind je die demonstraties daar ook niet oké?
Ik ben absoluut tegen het beleid van Bibi.
Ik ben absoluut voor de demonstraties die in Israël zelf plaatsvinden tegen Bibi.
Deze zijn echter voornamelijk gericht op het vrijlaten van de gijzelaars.
En die worden niet vrijgelaten zonder troef. Dat is de trieste situatie.
Wij leven (daar - en misschien ook hier) niet in de 21e eeuw maar ergens in de middeleeuwen.

In vele delen van de wereld: medelijden=zelfmoord, hoe erg het ook klinkt voor ons hier in het 'veilige westen'.

En ik ga hierna waarschijnlijk wel mijn account verwijderen voor de sh*t die mijn comments veroorzaken...
(Pamela Druckerman)
CatherineTheGreat schreef:
15-05-2025 10:30
Ik ben absoluut tegen het beleid van Bibi.
Ik ben absoluut voor de demonstraties die in Israël zelf plaatsvinden tegen Bibi.
Deze zijn echter voornamelijk gericht op het vrijlaten van de gijzelaars.
En die worden niet vrijgelaten zonder troef. Dat is de trieste situatie.
Wij leven (daar - en misschien ook hier) niet in de 21e eeuw maar ergens in de middeleeuwen.

In vele delen van de wereld: medelijden=zelfmoord, hoe erg het ook klinkt voor ons hier in het 'veilige westen'.

En ik ga hierna waarschijnlijk wel mijn account verwijderen voor de sh*t die mijn comments veroorzaken...
ik sla vooral aan op je laatste zin, maar misschien is dat om het (zelf)medelijden waar je het zelf over hebt?
En doooooor!
Fijn als er zoveel mensen gaan demonstreren.
Mensenrechten zijn belangrijk voor iedereen, uiteindelijk ook voor Israël. En één lijn trekken in het veroordelen van overtreders.
Nee ik doe niet mee en ben al die demo's spuugzat. Ik ben pro Israel.
broadway schreef:
15-05-2025 10:51
ik sla vooral aan op je laatste zin, maar misschien is dat om het (zelf)medelijden waar je het zelf over hebt?
100%
(Pamela Druckerman)
15-05-2025 00:04
Ik zeg nergens dat ik het terecht vind wat er gebeurt . Ik ben wel heel veel in dat gebied geweest en ik snap heel goed hoe gevaarlijk het al was daar , door Hamas . Er wordt nu ontzettend hard ingegrepen en nee dat is niet goed , maar niks doen kan ook niet want dan zeg je : geeft niet wat er op 7 oktober oa is gebeurd .

Er is natuurlijk nog wel een wereld van verschil tussen niks doen en zoals er nu wordt ingegrepen.
Henk-und-Roelie schreef:
15-05-2025 01:01
Nee, ik ga niet.
Ik betreur iedere oorlog, dus als het een demonstratie zou zijn van Stop de oorlogen, dan wel.
Wat houdt je tegen om je in te zetten tegen alle oorlogen? Organiseer zelf iets zou ik zeggen wat dan wel in je straatje past.

(de logica ontgaat me overigens, "ik doe niet mee tegen 1 oorlog, ik doe alleen mee tegen álle oorlogen", en vervolgens volgt er vooral passiviteit)
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven