Ik voel me een slecht mens

17-05-2025 15:15 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi forummers,

Even iets van me afschrijven.. ik voel me vaak een slecht mens. Hoewel ik in mijn leven een aantal zaken goed op orde heb (leuke baan, leuk huis, een paar goede vrienden, geweldig kind) worstel ik psychisch met een aantal zaken (negatief zelfbeeld, sociale angst, moeite met daten / mannen / relaties.. ) waardoor ik me af en toe somber / niet gelukkig voel. Ik merk dan dat als ik positieve verhalen hoor van vriendinnen (met name op het gebied van daten / mannen ) , ik best nare ('gemene') gedachten heb... ik voel me dan gefrustreerd en jaloers en kan het niet uitstaan dat het bij hen wel goed loopt. Alsof ik het ze niet gun.. ik vind het heel erg dat soort gedachten. Ik schaam me ervoor, voel me een slechte vriendin en een slecht mens... Maar het lukt me niet om can deze nare gedachten af te komen.
Herkent iemand dit ? Hoe zou ik hier anders mee om kunnen gaan.. ? Ik heb dit nog niet durven bespreken in mijn therapie..
Ik heb geen tips of adviezen, maar ik wil je wel even meegeven dat ik het in elk geval heel goed van je vind dat je dit soort gedachten (over de succesverhalen van vriendinnen en hun relaties) doorziet en weet dat je eigen jaloezie en frustraties je hier parten spelen. Dat kan niet iedereen zeggen! :heart:
Ik heb geleerd dat je je gedachten niet zo serieus hoeft te nemen. Je hebt geen controle op wat je denkt. Je kunt je gedachten niet sturen. Dus die gedachten komen op en mag je ook weer laten gaan. Het denken maakt je geen slecht mens. Zolang je er niet naar handelt (hun relaties saboteren, banden. Leksteken ofzo) zal het nog wel meevallen :).

Toen mijn therapeut dit voor het eerst zei (kun je je gedachten iets minder serieus nemen) kerk ik hem aan of hij gek was, maar ondertussen lukt het me steeds beter.

Daarbij zou je eventueel ook je gedachten onder de loep kunnen nemen:
- is het echt waar wat ik denk?
- is dit een helpende gedachte?
- welke overtuiging zit erachter?
- hoe voel ik me hieronder?

- wat is wel een helpende gedachte?
- hoe voel ik me daaronder?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
Probeer eens stil te staan als die gedachten op te komen bij de vraag: ben ik écht jaloers? Is dat het echte gevoel? Of gun ik mezelf wat de ander heeft ook?
Jaloezie is vooral een negatieve gedachte. Als je lief naar jezelf durft te kijken met de gedachte "wat ziet dat plaatje er mooi uit, dat zou ik voor mezelf ook wel willen. Ik zou mezelf dat zo graag gunnen", dan is dat vast al minder pijnlijk en negatief. Want waarom zou je zoiets voor jezelf niet mogen willen? Nu denk je dat je het negatieve bij je vrienden legt en dat zorgt misschien zelfs voor een schuldgevoel hoe je naar hen kijkt. Zou je het om kunnen draaien door in liefde naar jezelf te kijken en hen enkel als voorbeeld te willen zien in wat jij jezelf gunt? Want dat mag, een liefdevolle relatie willen hebben bijvoorbeeld.
Een relatie of aandacht van mannen hoeft niet je doel te zijn in het leven. Misschien is dat iets waar je zou kunnen leren?
Ik zou dit dus wel bespreken in therapie, je bent daar niet voor niets, leg dit dan gewoon op tafel.
Zo bijzonder is het allemaal ook niet, ze hebben zulke dingen echt wel eerder gehoord. Daar zijn ze ook voor.
apiejapie schreef:
17-05-2025 16:16
Probeer eens stil te staan als die gedachten op te komen bij de vraag: ben ik écht jaloers? Is dat het echte gevoel? Of gun ik mezelf wat de ander heeft ook?
Jaloezie is vooral een negatieve gedachte. Als je lief naar jezelf durft te kijken met de gedachte "wat ziet dat plaatje er mooi uit, dat zou ik voor mezelf ook wel willen. Ik zou mezelf dat zo graag gunnen", dan is dat vast al minder pijnlijk en negatief. Want waarom zou je zoiets voor jezelf niet mogen willen? Nu denk je dat je het negatieve bij je vrienden legt en dat zorgt misschien zelfs voor een schuldgevoel hoe je naar hen kijkt. Zou je het om kunnen draaien door in liefde naar jezelf te kijken en hen enkel als voorbeeld te willen zien in wat jij jezelf gunt? Want dat mag, een liefdevolle relatie willen hebben bijvoorbeeld.
Goede omdenker!
Ik denk dat het erkennen van de gedachte en dat je dat niet wilt eigenlijk al een teken is dat je een goed mens bent. Ons gevoel en verstand zeggen soms twee verschillende dingen, aan gevoel kun je niet altijd iets aan doen, soms zijn dat negatieve gevoelens, zoals haat, afschuw, jaloezie of dat je juist weinig voelt wanneer je dat wel wil. Ik zie het bewust zijn van en reflecteren op jezelf als een goed teken. Het is niet alsof je bent gaan geloven dat jouw afgunst terecht is.

Ik zou jezelf herformuleren, wat voel je erbij, wat wil je en wat wil je niet?

Bijvoorbeeld: Ik vind het niet leuk dat ik geen man heb en zij wel. Klinkt beter toch dan een slecht mens zijn?
Bijna iedereen is wel eens ergens jaloers op. Dat is niet erg, dat is een signaal dat je hetzelfde zou willen. Voor mij meestal een teken dat ik naar datzelfde doel wil werken. Een vriendin deed een mooie opleiding, dus ben ik die ook gaan doen.
Nou is dat bij een relatie lastiger. Maar je zou ook kunnen denken: "ik weet wat ik wil, in therapie werk ik eraan zodat ik een volgende relatie het leuk kan hebben."

Verder heb ik 'slechte gedachtes' ook wel eens gebruikt als uitlaadklep voor mezelf. Bv: toen ik nog baby's had, mocht ik bij nachtelijk gehuil de afstand dat ik over de hal naar de babykamer liep in mijn hoofd klagen. "Stomme baby, met dat gehuil. Ik wil gvd slapen." In de babykamer ging de schakel om en ging ik de baby verzorgen en knuffelen. Was ik een slecht mens door die gedachtes? Wel nee, ik was een hele lieve moeder. Maar ik had wel even lekker in mijn hoofd gemopperd en daardoor was ik het kwijt.

Misschien moet je jezelf toestaan om na een mooi verhaal van een vriendin juist effe tegen jezelf te klagen: 'Het is niet eerlijk, zij is met George Clooney getrouwd en ik kan niet eens George Constanza krijgen."
Hoi TO,

Als ik je verhaal lees dan denk ik: wat oordeel je hard over je eigen gedachten! Zo hard dat je zelfs denkt dat je eens slecht mens bent. Volgens mij zijn niet jouw gedachten “het probleem” maar de hardheid waarmee je oordeelt over jezelf.

We hebben allemaal gedachten die lelijk zijn. En ik hoor je ze ook al nuanceren, want eigenlijk gun je het je vriendinnen wel maar doet het vooral pijn omdat de situatie je confronteert met iets wat je zelf mist.

Het feit dat je je rot voelt over deze gedachten zegt voor mij dat je geen naar mens bent! Wees milder voor jezelf.
Je bent geen slecht mens, je bent "gewoon" n mens. Met veel kanten, En gedachten maken je niet slecht, ook niet goed trouwens.
Het is niet wat het is, het is wat je er mee doet
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Dank voor jullie (lieve / mooie) reacties ! Misschien ben ik dan toch niet zo'n slecht mens after all haha 😅

Mooi gezegd dat mijn gedachten niet bepalen wie ik ben ! En dat ik het idd ook kan zien als dat ik mezelf iets graag gun ipv jaloezie / misgunnen naar anderen.
Daar heb ik wel wat aan :)
Nee joh, als dit de lat (jaloerse gedachtes) is, dan zijn we met zijn allen slecht hier.

Een slecht mens handelt naar zijn slechte gedachten. Een goed mens ziet dat het geen aardige gedachte is. Groot verschil.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven