Sport tegen hyperkyfose
zondag 18 mei 2025 om 19:07
Geen officiële diagnose, maar ik weet het vrijwel zeker… ik heb hyperkyfose. Jaaaaren geleden al eens Mensendieck gehad, maar dit niet doorgezet. Ik weet dat ik alert moet zijn op rechtop lopen, maar 2 seconden nadat ik het doe, vergeet ik het en laat ik mijn schouders weer hangen met mijn hoofd voorover. Het is gewoon lelijk. Nu vraag ik mij eigenlijk af of er specifieke sporten zijn waarbij mijn hyperkyfose minder wordt. Iemand hiermee bekend?
zondag 18 mei 2025 om 19:16
Flink sporten, dan gaat ie vanzelf weg. Ik zal het ook even tegen mijn man zeggen, die is geboren met een kyfose en heeft drie jaar in een gipscorset gelopen en toen was de bochel nog steeds niet weg. Domme dokters, hadden ze mijn man nu maar gewoon uit sporten gestuurd.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
zondag 18 mei 2025 om 19:29
https://www.aeris.de/nl/blogs/magazin/k ... trainieren
Google is your best friend.
En de dokter of de fysio. Die ook.
Misschien daar eens mee overleggen, ipv zelf diagnoses te stellen.
Google is your best friend.
En de dokter of de fysio. Die ook.
Misschien daar eens mee overleggen, ipv zelf diagnoses te stellen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
zondag 18 mei 2025 om 19:55
Ik zou even overleggen met de huisarts of fysio, voordat je zelf een definitieve diagnose bedenkt, dus eens met Lucy.
Laatst las ik over een `buffelnek´, of in ieder geval een krommer figuur bij mensen die veel lezen, ik kende dat niet, maar ik lees/tablet veel, dus ik ben ineens heel bewust van mijn houding.... Maar ik had hier nog nooit eerder van gehoord. Misschien heb je dat, of misschien is het wat anders.
Er is in de meeste gevallen veel aan te doen (maar ik kan geen oordeel geven via het forum, dus advies nogmaals; even naar de fysio of huisarts).
Laatst las ik over een `buffelnek´, of in ieder geval een krommer figuur bij mensen die veel lezen, ik kende dat niet, maar ik lees/tablet veel, dus ik ben ineens heel bewust van mijn houding.... Maar ik had hier nog nooit eerder van gehoord. Misschien heb je dat, of misschien is het wat anders.
Er is in de meeste gevallen veel aan te doen (maar ik kan geen oordeel geven via het forum, dus advies nogmaals; even naar de fysio of huisarts).
zondag 18 mei 2025 om 20:55
Als je zelf de diagnose kunt stellen, dan moet het toch ook lukken om zelf een sport daarbij te zoeken?
Ga lekker je pecs trainen in de sportschool, dan trek je die bolling er mooi in. Of ga zwemmen, maar let dan wel even op welke slag. Borstcrawl, of beter nog: vlinderslag, geeft ook dat effect, maar kijk uit met rugslag. Dan strekt je rug juist.
Ga lekker je pecs trainen in de sportschool, dan trek je die bolling er mooi in. Of ga zwemmen, maar let dan wel even op welke slag. Borstcrawl, of beter nog: vlinderslag, geeft ook dat effect, maar kijk uit met rugslag. Dan strekt je rug juist.
zondag 18 mei 2025 om 21:10
Een specifieke sport is niet echt belangrijk. Maar doe iets wat je leuk vindt, zodat je dit ook makkelijker volhoudt.
Weet je niets, denk dan aan yoga, dans,, ballet, kunstschaatsen, zwemmen, hardlopen, darten etc vooral sporten waar balans, flexibiliteit en ook rechtop staan belangrijk kan zijn.
Kyfose is niet altijd het resultaat van een slechte houding. Hangt ook heel erg af van je anatomie, hoe je gebouwd bent. Het allerbelangrijkste is vooral de functionaliteit van je wervelkolom en borstkas. Niet stil zitten en weinig bewegen.
Weet je niets, denk dan aan yoga, dans,, ballet, kunstschaatsen, zwemmen, hardlopen, darten etc vooral sporten waar balans, flexibiliteit en ook rechtop staan belangrijk kan zijn.
Kyfose is niet altijd het resultaat van een slechte houding. Hangt ook heel erg af van je anatomie, hoe je gebouwd bent. Het allerbelangrijkste is vooral de functionaliteit van je wervelkolom en borstkas. Niet stil zitten en weinig bewegen.
zondag 18 mei 2025 om 21:19
WaterGirl schreef: ↑18-05-2025 21:10Een specifieke sport is niet echt belangrijk. Maar doe iets wat je leuk vindt, zodat je dit ook makkelijker volhoudt.
Mwoa. Ik kan echt niet gewoon baantjes zwemmen. Schoolslag lukt echt niet.
Ik doe aquagym en op vakantie snorkelen maar schoolslag lukt me al vanaf mijn 12de niet meer.
TAFKAPML
maandag 19 mei 2025 om 10:15
Ik weet dat ik het heb, omdat mijn vader het heeft en ik precies dezelfde houding heb. Opzich hoef ik niet per se de diagnose, maar ik ben gewoon zoekende naar een sport om dit te trainen, aangezien ik binnen enkele seconden weer in mijn verkeerde houding terugval.
Ik tennis en padel, maar hierbij is het heel lastig om een correcte houding vast te houden, dus ik zoek naar iets om erbij naast te doen.
Ik tennis en padel, maar hierbij is het heel lastig om een correcte houding vast te houden, dus ik zoek naar iets om erbij naast te doen.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in