Werk & Studie alle pijlers

We moeten vaker naar kantoor, hoera of jammer?

23-05-2025 20:40 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten we hier verder kletsen over thuiswerken of het werken op kantoor.
En hoe dat onze werkplezier beïnvloedt.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Zoals ik gisteren nog tegen een collega zei: ik zou veel vaker naar kantoor willen. Ik mis het echte kantoorleven van vroeger.
Leuk, een nieuw topic. Vandaag heb ik een fysiek overleg gehad met collega’s uit het hele land. Was erg gezellig en we hebben met zijn allen (man of 12) de voorkeur uitgesproken voor fysieke besprekingen van ons nieuwe vergaderclubje. Zoveel fijner dan die mensen in miniformaat op je scherm te zien en superhandig voor het informele ‘bondjesgebeuren’
We hebben hier 2 vaste kantoordagen, en op vrijdag is niemand op kantoor (vrij of thuis). Overige dagen vrij in te vullen. Heerlijk vind ik dat! Ik werk er 3 op kantoor en 2 thuis. Fijne afwisseling.
Wij hebben geen vaste kantoordagen, minimum is 1x per week aanwezig. Niet iedereen haalt dat. Zelf ga ik gemiddeld 3x per week (van de 4). Structureel minder dan dat zou ik niet willen.
Trixie schreef:
23-05-2025 20:42
Zoals ik gisteren nog tegen een collega zei: ik zou veel vaker naar kantoor willen. Ik mis het echte kantoorleven van vroeger.
Wat mis je precies? Hier is juist op kantoor veel roddel en achterklap en kom je aan werken haast niet toe. Thuis is mijn werk zo af en en nog tijd over tussendoor.
Ik volg ook weer.
Sinds deze maand heb ik een nieuwe baan, en hoewel ik 1 dag van plan was thuis te werken, zit ik juist elke dag op kantoor (32 uur verdeeld in 3 hele en 2 halve dagen) en bijna iedereen is vooral op kantoor, deels ook omdat het functies zijn die niet thuis kunnen.
Voordeel is hier makkelijk overleggen en dingen vragen.
Heb met meerdere collega’s van doen. Mijn baan hiervoor was meer handig ook met thuiswerken en was zo ingeburgerd ook.

En ik kan nu echt prima als ik kind thuis heb (die mij overigens niet nodig heeft voor zorg of hulp want hij is 2 dagen sowieso paar uur alleen thuis) wel thuiswerken.
Nu werk ik op 10 min van huis dus je bent ook zo op en neer.
Sjimmie84 schreef:
23-05-2025 22:24
Wat mis je precies? Hier is juist op kantoor veel roddel en achterklap en kom je aan werken haast niet toe. Thuis is mijn werk zo af en en nog tijd over tussendoor.
Hetzelfde bij ons. Vanaf de week van Pinksteren worden wij weer de helft van de tijd op kantoor verwacht. Nu is dat nog minimaal 1 dag in de week, en als een meeting het van je vraagt / iemand inwerken etc.
De ironie: we worden allemaal de helft van de tijd weer op kantoor verwacht, maar er zijn veel te weinig werkplekken en parkeerplaatsen voor iedereen. Er werd al gezegd 'dat je dan maar op een andere verdieping moet gaan zitten'. Gelukkig begin ik vroeg, dus zal voor mij wel goed komen. Maar ja wat is de toegevoegde waarde om naar kantoor te komen 'om je collega's te zien', als je vervolgens op een hele andere etage moet gaan zitten omdat er geen plek is...…

Weer goed over nagedacht.... :facepalm:
Ik werk bij een grote multinational waar vorig jaar een uitgebreid onderzoek is gedaan naar de effecten van thuiswerken. De belangrijkste uitkomsten waren positief: medewerkers zijn productiever geworden en ervaren een betere werk-privébalans. De meeste collega’s vinden thuiswerken prettig.

Opvallend was ook dat hoe hoger iemand in de organisatie zit, hoe minder waarde diegene lijkt te hechten aan thuiswerken. Met andere woorden: hoe meer je werk bestaat uit overleggen in plaats van daadwerkelijk iets maken of doen, hoe belangrijker je het vindt om op kantoor te zijn — en dat anderen er ook zijn.

Het gevolg laat zich raden: hoewel juist de mensen die het uitvoerende werk doen graag thuis blijven werken, moeten wij inmiddels verplicht weer minimaal twee dagen per week naar kantoor. Daar kampen we met een structureel tekort aan parkeerplaatsen en werkplekken, en zitten we met z’n allen in een rumoerige kantoortuin. En de senior managers die dit voor ons bedacht hebben, hebben hun eigen parkeerplaats en hun eigen kamer.
Sjimmie84 schreef:
23-05-2025 22:24
Ik mis de gezelligheid. Wij hebben met ons team vreselijk veel lol. Ik mis ook de betrokkenheid bij elkaars werk en elkaars levens.
Qua werk krijg je zoveel meer mee van wat er speelt als je op kantoor bent. Al die informele kanalen. Plus de relaties die je in het voorbij gaan opbouwt en de samenwerking soepel maakt.
En qua levens, mensen maken vanalles mee en het is fijn om steun of blijdschap te krijgen of geven aan mensen met wie je jaren optrekt.

Om dit gemis te compenseren bel ik vaak in plaats van dat ik een mail stuur. Maar liever zit ik bij al die fijne mensen op een werkvloer.
Procne schreef:
24-05-2025 09:07
En de senior managers die dit voor ons bedacht hebben, hebben hun eigen parkeerplaats en hun eigen kamer.
In welke sector is dat? Dit heb ik al jaren niet meer gezien bij de bedrijven waar ik over de vloer kom.
Trixie schreef:
24-05-2025 09:09
Ik mis de gezelligheid. Wij hebben met ons team vreselijk veel lol. Ik mis ook de betrokkenheid bij elkaars werk en elkaars levens.
Qua werk krijg je zoveel meer mee van wat er speelt als je op kantoor bent. Al die informele kanalen. Plus de relaties die je in het voorbij gaan opbouwt en de samenwerking soepel maakt.
En qua levens, mensen maken vanalles mee en het is fijn om steun of blijdschap te krijgen of geven aan mensen met wie je jaren optrekt.

Om dit gemis te compenseren bel ik vaak in plaats van dat ik een mail stuur. Maar liever zit ik bij al die fijne mensen op een werkvloer.
Ja dit is precies waarom ik graag vaak op kantoor zit (naast dat ik ook gewoon prettiger werk daar). De band die je opbouwt en het soort samenwerking dat je hebt. Dat verhoogt míjn werkplezier enorm.
En ook dat je een ander kan helpen met van die kleine dingen waar je normaal niet voor gebeld zou worden. Van die systeemvragen en Word/Excel dingen etc. Even tien seconden met de ander meekijken.
Bij ons (overheid) gaat het eigenlijk allemaal heel natuurlijk sinds corona. Je mag officieel max 40% thuis werken en de meeste houden zich daar ook wel aan. Soms is her druk op kantoor maar het past altijd. Ik werk meestal 1 dag in de week thuis. Nou kan veel meer ook vaak niet ivm mijn functie maar ik vind juist de afwisseling heel fijn. Zou er niet aan moeten denken om 4 dagen thuis te werken. Dan ben je alleen nog maar bezig met je werk en zit er niks sociaals meer omheen.
Ik heb lang in de IT-detachering gewerkt en 5 dagen naar kantoor. Internen werkten vaak 4x9 en waren vrijdag of woensdag vrij. Andere internen werkten bijvoorbeeld op vrijdag thuis, bij de een na laatste klant (5,5 jaar gewerkt) en bij de laatste klant (4 jaar gewerkt). Als externe was het not-done om thuis te werken, behalve tijdens nucleaire top 10 jaar geleden.

Bij de laatste klant zat ik op het laatst op een deel van de afdeling waar ongeveer 30 man zat, de koffiemachine en de printer stond, de deuren naar de liften en wc's en bij de koffiemachine een tafel met stoelen stond waar vergaderd werd. En dan moest je jezelf concentreren.

En toen kwam corona en moest iedereen thuis werken. In de zomer van 2020 even 1 dag in de week naar kantoor geweest en weer in lock-down. 3 jaar geleden weer 1 dag/week naar kantoor en later i.v.m. een project tijdelijk 2 dagen/week naar kantoor. Nu al lang weer 1 dag/week. Bij die laatste klant ben ik trouwens intern geworden.

Nu in een ruimte waar 16 man kan zitten. Veel werkplekken zijn weg. De plek waar ik vroeger zat, is op de afdelingen een koffiehoek met banken, kleine open vergaderruimte en 4 werkplekken geworden. Veel vergaderzalen bij gekomen voor de kantoordagen. Ik merk dat ik de reispartijen ontwend ben. En ik merk dat ik snel concentratieproblemen heb. Het is goed 1 dag op kantoor en gezellig, je ziet ook andere mensen van andere teams, waar ik vroeger ook soms mee heb gewerkt. Maar de effectiviteit is mawh.

Nu wil men 2 dagen naar kantoor. Ik vraag me af waar men de mensen kwijt wil. Verspreiding van het team over diverse etages of over de afdeling maakt het nutteloos. Er zijn overigens ook mensen van ons team die, omdat ze veel bellen, de hele dag in een privé hokje zitten, wat eigenlijk niet de bedoeling is. Een daarvan maakte nog een opmerking: "Waarom ben jij niet 2 dagen in week op kantoor?". Er zijn ook teams die eigenlijk bijna niet komen. Laat die maar eerst 1 dag in de week halen. En het allerhoogste management komt natuurlijk met de auto en heeft een eigen kamer. De rest moet met het openbaar vervoer en zit op een zaal.
Afijn we gaan het zien.
Appletje schreef:
24-05-2025 09:30
In welke sector is dat? Dit heb ik al jaren niet meer gezien bij de bedrijven waar ik over de vloer kom.
Financiële sector. Niet al deze mensen hebben een privé kantoor, maar ze laten dan hun secretaresse voor de hele dag een vergaderruimte reserveren waar ze die dag kantoor houden. Ze zitten nooit tussen het gepeupel in de kantoortuin.
Appletje schreef:
24-05-2025 09:30
Het allerhoogste management heeft echt wel een eigen kamer en parkeerplek. Bij het tussenmanagement heb ik wel gezien dat men eerst een eigen kamer met bureau en vergadertafel had. Vervolgens de kamer moest inleveren en op de zaal moest gaan zitten. En vervolgens eigenlijk die plek ook moest inleveren tijdens vergaderingen. Zodat ze eigenlijk helemaal nomaden werden.
Nou vind ik zelf op kantoor werken ook wel gezellig, maar heb ik, naast de reistijd, vooral problemen met het fenomeen kantoortuin en flexplekken. Doordat iedereen hier op dinsdag en donderdag naar kantoor komt, is het heel druk en kun je vaak niet bij je directe collega’s in de buurt zitten. Dus die kleine interacties en snelle hulpvragen die hierboven genoemd worden als voordeel van op kantoor werken, heb je dan alsnog niet.

En er is continu rumoer, terwijl ik voor mijn werk regelmatig complexe documenten moet schrijven en reviewen. Dan is het erg lastig concentreren.

Als we voor elk team een vaste kamer zouden hebben met max 10 bureaus ipv een kantoortuin waar je met 80 willekeurige collega’s in een open ruimte zit, zou ik minder moeite hebben met op kantoor werken.
Trixie schreef:
23-05-2025 20:42
Ik niet. Als ik weer volledig naar kantoor zou moeten, zoek ik iets anders.
Bij ons is het beleid vanuit het "hoofdkantoor" 50%-50% maar die bemoeien zich niet met hoe de "vestigingen" het verder inrichten.

- 50%-50% met het team geeft weinig flexibiliteit qua dagen, aangezien bijna iedereen parttime werkt. De woensdag en vrijdag zijn dan een no-go om naar kantoor te komen. En in mijn eentje ga ik niet op kantoor zitten.

- iedereen heeft nu een flexplek en verschillende teams zitten door elkaar. Dat werkt in de praktijk niet lekker als er collega's zijn die vooral aan het bellen zijn. Dan kan je het eerste uur politieagentje spelen.

- managers die zelf een voorkeur hebben voor thuiswerken komen gemiddeld één keer per maand naar kantoor en hun team daarmee ook.

- managers die zichzelf het privilege gunnen om buiten de spits te reizen maar moeilijk doen als teamleden dit zelf ook willen.

Op papier ziet het beleid er leuk uit, in de praktijk werk het niet.
margreetder wijzigde dit bericht op 24-05-2025 11:36
4.28% gewijzigd
margreetder schreef:
24-05-2025 11:33
Bij ons is het beleid vanuit het "hoofdkantoor" 50%-50% maar die bemoeien zich niet met hoe de "vestigingen" het verder inrichten.

- 50%-50% met het team geeft weinig flexibiliteit qua dagen, aangezien bijna iedereen parttime werkt. De woensdag en vrijdag zijn dan een no-go om naar kantoor te komen. En in mijn eentje ga ik niet op kantoor zitten.

- iedereen heeft nu een flexplek en verschillende teams zitten door elkaar. Dat werkt in de praktijk niet lekker als er collega's zijn die vooral aan het bellen zijn. Dan kan je het eerste uur politieagentje spelen.

- managers die zelf een voorkeur hebben voor thuiswerken komen gemiddeld één keer per maand naar kantoor en hun team daarmee ook.

- managers die zichzelf het privilege gunnen om buiten de spits te reizen maar moeilijk doen als teamleden dit zelf ook willen.
Lijkt me inherent aan de functie. Ik kan later beginnen, mensen in mijn team niet vanwege bereikbaarheid.
Star⁴ schreef:
24-05-2025 11:35
Lijkt me inherent aan de functie. Ik kan later beginnen, mensen in mijn team niet vanwege bereikbaarheid.
Als bereikbaarheid een issue zou zijn heb je gelijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven