Jaloerse vriend
maandag 26 mei 2025 om 11:06
Hoi allemaal,
Ik zit ergens mee en ben benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Ik heb een goede mannelijke vriend met wie ik veel praat. We discussiëren over van alles en nog wat en hebben een sterke vriendschapsband waarin we veel delen met elkaar.
Mijn vriend vindt dit echter moeilijk. Hij zegt dat hij het gevoel heeft dat ik “emotioneel vreemdga”, maar ik zie niet waarom hij dit zo ervaart? De dingen die ik met mijn mannelijke vriend deel zijn dingen die ik ook met mijn vriendinnen deel. Hij voelt zich er ongemakkelijk bij en denkt dat hij misschien meer voor mij voelt. Zelf ervaar ik het niet als iets verkeerds, er is nooit een grens overschreden, maar ik wil hem natuurlijk ook niet kwetsen.
Mijn vraag is eigenlijk:
– Hebben anderen hier ervaring mee en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
Ik zit ergens mee en ben benieuwd naar jullie mening of ervaringen. Ik heb een goede mannelijke vriend met wie ik veel praat. We discussiëren over van alles en nog wat en hebben een sterke vriendschapsband waarin we veel delen met elkaar.
Mijn vriend vindt dit echter moeilijk. Hij zegt dat hij het gevoel heeft dat ik “emotioneel vreemdga”, maar ik zie niet waarom hij dit zo ervaart? De dingen die ik met mijn mannelijke vriend deel zijn dingen die ik ook met mijn vriendinnen deel. Hij voelt zich er ongemakkelijk bij en denkt dat hij misschien meer voor mij voelt. Zelf ervaar ik het niet als iets verkeerds, er is nooit een grens overschreden, maar ik wil hem natuurlijk ook niet kwetsen.
Mijn vraag is eigenlijk:
– Hebben anderen hier ervaring mee en hoe zijn jullie daarmee omgegaan?
Alvast bedankt voor het meedenken!
maandag 26 mei 2025 om 11:09
Geen ervaring. Ik ben wel "de vriendin" geweest waar de partner van een goede vriend zich zorgen over maakte, maar toen ze me leerde kennen, was dat snel over. Ik vind het heel zorgelijk als mijn partner zou bepalen met wie ik wel of niet om mag gaan. Het begint met een goede vriend, straks mag je in de kantine op je werk ook niet meer naast Karel van finance zitten.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 26 mei 2025 om 11:14
Ik vind zelf vriendschappen belangrijker dan relaties.
Ik benoem dat ook als ik een relatie aanga; ik heb vriendschappen met mannen en vrouwen en die zal ik nooit aanpassen voor een relatie.
Ik zie het overigens wel veel om mij heen gebeuren, vriendschappen die veranderen als er een partner komt.
Ik benoem dat ook als ik een relatie aanga; ik heb vriendschappen met mannen en vrouwen en die zal ik nooit aanpassen voor een relatie.
Ik zie het overigens wel veel om mij heen gebeuren, vriendschappen die veranderen als er een partner komt.
I wanna live my life with the volume full!
maandag 26 mei 2025 om 11:16
Kent jouw partner die vriend? Mijn vriend heeft ook een goede vriendin die hij al jaren kende voordat ik in beeld kwam waar hij veel mee deelt en waar hij regelmatig mee belt. Voor mij geen probleem op zich maar ik vond het wel fijn om haar te ontmoeten en andersom van haar kant uit eigenlijk ook. In het begin was ze nogal van het "relatieadvies" geven maar van haar situatie en denkbeeld uit uit die totaal verschillen van de mijne (altijd single - versus lang getrouwd en nog een gezin met drie kinderen) dus dat was niet altijd even handig maar dat heb ik gewoon kunnen zeggen
. Ik kwam haar onlangs in de stad tegen op een terrasje en gewoon even gezellig gebabbeld. We zien elkaar ook wel eens op verjaardagen ofzo maar voorderest bemoei ik me totaal niet met hun vriendschap of contact.

maandag 26 mei 2025 om 11:19
Zou me geen klap uitmaken. Tenzij ik reden zou hebben te vermoeden dat ze in zijn broekje wou. Maar aangezien ik, al is dat volgens dit forum achterlijk, mijn man vertrouw én niet geloof dat hij willoos is en alleen achter zijn piemel aanloopt, zou ik hem dan ook nog vertrouwen dat hij daar niet op in zou gaan.
Ook al woon je in een krot, met de huisdeur kapot. Je weet toch dat ik van je hou.
maandag 26 mei 2025 om 11:23
Een vriendschap op zich hoeft niet bedreigend te zijn, maar ik kan me wel omstandigheden voorstellen waarin een partner zich er ongemakkelijk bij voelt.
Zoals: als partner goede redenen heeft om te denken dat de vriend romantische gevoelens heeft. Of als de vriendschap heel aanhankelijk is. Zelf zou ik het in ieder geval onplezierig vinden als een andere vrouw steeds bij mijn man om zijn nek hangt in het kader van vriendschap.
Helaas heb ik zelf een paar slechte ervaringen met vriendschappen tussen man en vrouw, dat is dus mijn persoonlijke referentiekader. Ik snap dat het ook anders kan, maar je eigen kader is nou eenmaal vaak prominent aanwezig. Misschien heeft hij dat ook wel.
Ik vind het wel een goed gesprek waard met je partner. Waar de schoen precies wringt, waar hij bang voor is.
Zoals: als partner goede redenen heeft om te denken dat de vriend romantische gevoelens heeft. Of als de vriendschap heel aanhankelijk is. Zelf zou ik het in ieder geval onplezierig vinden als een andere vrouw steeds bij mijn man om zijn nek hangt in het kader van vriendschap.
Helaas heb ik zelf een paar slechte ervaringen met vriendschappen tussen man en vrouw, dat is dus mijn persoonlijke referentiekader. Ik snap dat het ook anders kan, maar je eigen kader is nou eenmaal vaak prominent aanwezig. Misschien heeft hij dat ook wel.
Ik vind het wel een goed gesprek waard met je partner. Waar de schoen precies wringt, waar hij bang voor is.
maandag 26 mei 2025 om 11:26
Ik heb al een aantal keer gehad dat ik dacht dat iets echt vriendschappelijk was. En dan ging mijn relatie over, die al had laten merken het niet te vertrouwen (was niet de reden voor einde relatie). En dan ja hoor.. opeens blijkt er dan vanuit die vriendschap toch meer achter te zitten vanuit de andere kant. Ik vertrouw mannen niet zo meer, dat ze puur vrienden willen zijn.
maandag 26 mei 2025 om 11:31
Eens. Zo sta ik er ook in.Eidde schreef: ↑26-05-2025 11:14Ik vind zelf vriendschappen belangrijker dan relaties.
Persoonlijk vind ik het een rode vlag als mijn partner vrienden van een ander geslacht niet vertrouwt. Want:
- Blijkbaar kan hij zich niet voorstellen dat je bevriend kunt zijn, zonder dat er seks bij komt.
- En het is zogenaamd dat hij jou wel vertrouwt, maar de ander niet. Overal ontvankelijk voor. (Speelt niet bij TO, want haar vriend is van mening dat ze emotioneel vreemd gaat).
Echt niet mijn ding om een vriendschap gelijk te wantrouwen.
Ik heb veel mannelijke vrienden/bekenden. Niet bewust, maar ik werk bijvoorbeeld in een omgeving waar 95% man is en in mijn sport kom ik ook bijna alleen maar mannen tegen. Dus dan ontwikkel je sneller een vriendschap met een man dan een vrouw.
dianaf wijzigde dit bericht op 26-05-2025 11:33
15.02% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 26 mei 2025 om 11:33
Ik vind dit soort vriendschappen altijd een beetje lastig maar dat komt ongetwijfeld omdat ik zelf nooit een hartsvriend heb gehad, tenminste niet meer na mijn veertiende. Ik zie het ook weinig om me heen, de meeste vriendschappen zijn unisex, zeg maar.
Dat neemt niet weg dat ik het absoluut leuk vind, een man en een vrouw die heel goed bevriend zijn. Dus misschien is het voor jouw vriend gewoon iets wat hij niet kent en is hij daarom argwanend? Ik zou jouw vriend en jouw beste vriend zeker aan elkaar voorstellen en eens iets met z’n drieën ondernemen, zoals je dat met goede vriendinnen waarschijnlijk ook doet. Als jouw vriend jullie samen ziet en een beeld krijgt van jullie interactie en klik, snapt hij misschien beter dat er geen bedreiging is maar gewoon twee mensen die het op platonisch niveau goed kunnen vinden.
Dat neemt niet weg dat ik het absoluut leuk vind, een man en een vrouw die heel goed bevriend zijn. Dus misschien is het voor jouw vriend gewoon iets wat hij niet kent en is hij daarom argwanend? Ik zou jouw vriend en jouw beste vriend zeker aan elkaar voorstellen en eens iets met z’n drieën ondernemen, zoals je dat met goede vriendinnen waarschijnlijk ook doet. Als jouw vriend jullie samen ziet en een beeld krijgt van jullie interactie en klik, snapt hij misschien beter dat er geen bedreiging is maar gewoon twee mensen die het op platonisch niveau goed kunnen vinden.
maandag 26 mei 2025 om 11:40
Ik denk dat het omgedraaid 'man bespreekt persoonlijke zaken met andere vrouw' voor velen wel een probleem zou zijn. Met een beetje zoeken zal je op dit forum berichten vinden waarin eenstemmig gezegd wordt dat dit inderdaad 'emotioneel vreemdgaan' zou zijn.
Vanuit dat perspectief begrijp ik je vriend dus wel. Ik denk dat de angst is dat je met een ander dingen bespreekt die je met je relatie niet bespreekt. Dus dat het contact buiten je relatie intiemer is dan binnen je relatie.
Over 'het wellicht meer voelen', dan zou dat allang gebeurd zijn lijkt mij.
Negatief gezien: er zit een onzekerheid in je vriend, en die probeert hij te ontwijken door dit contact te laten verbreken
Positief gezien: je vriend vind je zo leuk dat hij denkt dat alle andere mannen wel iets met jou willen aangaan, en hij wil je voor hem alleen hebben.
De waarde van het leven zit in goede, persoonlijke, verbindingen met andere mensen. Het zou zonde zijn om dit niet te mogen.
Vanuit dat perspectief begrijp ik je vriend dus wel. Ik denk dat de angst is dat je met een ander dingen bespreekt die je met je relatie niet bespreekt. Dus dat het contact buiten je relatie intiemer is dan binnen je relatie.
Over 'het wellicht meer voelen', dan zou dat allang gebeurd zijn lijkt mij.
Negatief gezien: er zit een onzekerheid in je vriend, en die probeert hij te ontwijken door dit contact te laten verbreken
Positief gezien: je vriend vind je zo leuk dat hij denkt dat alle andere mannen wel iets met jou willen aangaan, en hij wil je voor hem alleen hebben.
De waarde van het leven zit in goede, persoonlijke, verbindingen met andere mensen. Het zou zonde zijn om dit niet te mogen.
maandag 26 mei 2025 om 11:41
maandag 26 mei 2025 om 12:06
Let op welke woorden je gebruikt. Lees je post nog eens na.
'ik wil hem niet kwetsen'.
Je vriend voelt zich gekwetst.
Dat impliceert dat er iemand is die hem kwetst.
Maar het kan ook zijn eigen ego zijn dat pijn doet, omdat zijn partner niet een bepaalde vriendschap verbreekt als hij dat wil.
Dat hij een onaangenaam gevoel heeft betekent niet dat jij hem kwetst.
'ik wil hem niet kwetsen'.
Je vriend voelt zich gekwetst.
Dat impliceert dat er iemand is die hem kwetst.
Maar het kan ook zijn eigen ego zijn dat pijn doet, omdat zijn partner niet een bepaalde vriendschap verbreekt als hij dat wil.
Dat hij een onaangenaam gevoel heeft betekent niet dat jij hem kwetst.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
maandag 26 mei 2025 om 12:23
Ik (vrouw) heb alleen maar 2 mannelijke vrienden (ik heb geen vriendinnen dus, alleen maar vrienden), naast stellen waarmee we samen omgaan. Deze vriendschappen heb ik al sinds ik een kind/puber was. Zou wat zijn als dat niet zou mogen van een nieuwe partner. Ik val niet op die mannen en zij niet op mij. dat zou einde nieuwe partner zijn, en niet einde vriendschappen
maandag 26 mei 2025 om 12:40
Dat is ook mijn ervaringBadeendje92 schreef: ↑26-05-2025 11:26Ik heb al een aantal keer gehad dat ik dacht dat iets echt vriendschappelijk was. En dan ging mijn relatie over, die al had laten merken het niet te vertrouwen (was niet de reden voor einde relatie). En dan ja hoor.. opeens blijkt er dan vanuit die vriendschap toch meer achter te zitten vanuit de andere kant. Ik vertrouw mannen niet zo meer, dat ze puur vrienden willen zijn.
En dat vond ik een hele nare conclusie
En natuurlijk moet jou vriend jou gewoon volledig vertrouwen TO en dus gebeurt er niks. Dat is de basis; volledig vertrouwen tussen jou en hem
Maar dat hij andere mannen wantrouwt, snap ik wel.
maandag 26 mei 2025 om 13:24
Mijn ex ging de hele tijd met een andere vrouw appen, en bellen, en gezellig afspreken. En dingen doen en bespreken die hij met mij niet wilde. Heel vriendschappelijk was dat allemaal. Onze relatie heeft niet lang stand gehouden met deze ‘vriendschap’. En toen het over was tussen ons ging hij vriendschappelijk met haar uit eten op valentijnsdag….. en ze zag er zo prachtig uit vertelde hij me….
Maar wie weet is het bij jou heel anders…..
maandag 26 mei 2025 om 13:38
Dat is weer een hele andere insteek.SunShine35 schreef: ↑26-05-2025 13:24Mijn ex ging de hele tijd met een andere vrouw appen, en bellen, en gezellig afspreken. En dingen doen en bespreken die hij met mij niet wilde. Heel vriendschappelijk was dat allemaal. Onze relatie heeft niet lang stand gehouden met deze ‘vriendschap’. En toen het over was tussen ons ging hij vriendschappelijk met haar uit eten op valentijnsdag….. en ze zag er zo prachtig uit vertelde hij me….
Ik zou het heel raar vinden als mijn partner bijvoorbeeld nooit met mij naar de bioscoop zou willen gaan, terwijl wij wel dezelfde films leuk vinden en hij enkel met vrienden daar heen zou willen. Het maakt mij dan niet uit dat het een man of vrouw is waar hij mee gaat, dat zou ik niet prettig vinden. Anders zou het zijn als wij totaal ander soort films leuk zouden vinden of dat ik gewoon niet graag naar de bioscoop ga of dat hij elke 2e donderdag van de maand met vrienden gaat en op andere momenten met mij. Dat boeit het mij niet.
Ik zou het sowieso niet prettig vinden als mijn partner met anderen over mijn seksleven te hebben en zelf doe ik dat ook niet. Maar er zijn verder zoveel onderwerpen waar je het over kunt hebben die helemaal niets met je relatie zelf te maken hebben. En waar ook 'emoties' bij komen kijken. Omdat je het over je zus/moeder/vader/een andere bekende hebt. Daarnaast als je iemand al lang kent, die kent dan ook vaak meer de ins en outs van jouw leven.
Wat ziet je vriend eigenlijk als emotioneel vreemd gaan? Het is wel vaak zo dat gesprekken bij mannen oppervlakkiger zijn dan bij vrouwen. Dat voor de emotionele steun mannen eerder naar een vrouw gaan dan naar een man. En negen van de tien keer is die vrouw hun eigen partner. Dus een gesprek waarbij je over persoonlijkere zaken spreekt, zal voor dat soort mannen al snel te intiem gevonden worden. Terwijl het voor vrouwen onderling heel normaal is en het wel normaler is voor een man om dat bij hun eigen vrouw te doen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 26 mei 2025 om 13:41
Ik heb wel altijd de leidraad dat je als je het met vrienden kan bespreken kan dat ook met je partner. Want je partner hoort toch ook je (beste) vriend te zijn. Als TO haar diepste verlangens en emoties deelt alleen met haar mannelijke vrienden en niet met haar partner zou ik dat ook wel zien als emotioneel vreemdgaan.
maandag 26 mei 2025 om 13:42
Janneke kan net zo goed stoken als dat Jan een concurrent kan zijn en v.v.. Soms denk ik weleens dat dingen opgeblazen worden door de invloed van anderen. Je hoort maar 1 kant en reageert daar op, praat mee etc. Het vergeten tandpastadopje of opstaande toiletbril wordt dan opgeblazen tot hem als vieze sloddervos die geen rekening houdt en als je eenmaal minpunten gaat zien dan krijg je steeds meer bewijs en ondergraaft dat je relatie. Relatiedingen zou ik dus sowieso niet zo snel bespreken met vrienden. Uiteindelijk is je partner je beste vriend, toch?
maandag 26 mei 2025 om 13:45
Exact hoe ik er insta en over denk!Eidde schreef: ↑26-05-2025 11:14Ik vind zelf vriendschappen belangrijker dan relaties.
Live Life to the fullest

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in