Baby is erg onrustig wie herkent dit?

03-06-2025 07:43 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi allemaal,

Onze dochter is na een week geboorte zeer onrustig en schrikachtig. (Prematuur 35+6 geboren).

Ze doet de gebruikelijke schrikhouding: armen verspreid en benen verspreid. Opengesperde ogen en regelmatig ook strak kijken (angstige blik). Direct daarna maaien met haar armen en benen en zeer onrustig. Hard zuigen aan de speen.

Ook vreselijke darmkrampjes gehad. Urenlang overstrekken en maaien en soms huilen, behalve als we haar uitrekte door goed rechtop te houden en onder schouders omhoog te houden. Later werkte dit niet meer en begon ze ook steeds vaker en langer te huilen.

Ze houdt er niet van getroost te worden in de vorm van : aanraken en wrijven. Op die momenten wil ze ook niet echt tegen je aan liggen, ze is te onrustig en zoekt naar de borst. Blijft aanhappen, loslaten en draaien met haar hoofd op zoek naar de tepel (ook op de arm). Zelf lijkt ze het dus ook niet meer te weten.

Wisselend met periodes dat ze alleen maar sliep/voeding/sliep. Ze zou (6 weken nu) alerter moeten zijn, energieker en volgens CB ons moeten aankijken en volgen. Echter heb ik uitgelegd dat ze echt nog veel te oververmoeid is, overprikkeld en haar rust nodig heeft. Laat staan het vreselijke onderwerp tummytime. Geen tijd voor gehad. Het gaat namelijk zo;
Voeding (20-50 minuten), direct daarna omhoog houden, krampjes tot een uur met geluk 30 min slapen en weer honger. Ze komt elke 2 uur nog steeds en nu met regeldagen (vermoed ik) weer eerder.

Wij vermoeden dat ze met borstvoeding (ben nu ook flink aan het afbouwen) niet voldoende binnenkrijgt. Wel genoeg melk, ik heb zelfs flinke overproductie gehad, maar geen voedingstoffen. Ook zou het drinken haar meer energie kosten dan de fles. Ze hapte moeilijk aan bij 2e borst, dus gaf ook een tijd al 1 borst.

Echter zijn wij ondertussen radeloos en ook zeker bezorgd. Ze is zo onrustig als ze wel wakker is. Periodes gehad dat ze maar 3 uur op een dag sliep. Wij gebruiken nu probiotica mini en het lijkt iets te gaan werken. Ook sampex is onderweg.

Adviezen zijn opzich niet nodig (wat wij nu doen is proberen zoveel mogelijk voorspelbaar gedrag, ritme, zsm over op de flesvoeding, haar niet knuffelen onder spanning - wel huid op huid - op ons neerleggen - prikkels vermijden door geen visite en weinig de deur met haar uit behalve in kinderwagen en draagzak, in huis met draagzak lopen, veel speen aanbieden en alleen snachts in cosleeper).

Ik durf niet veilig te slapen met haar. In haar bedje ligt ze met een redelijk ontspannen houding, maar wel onrustige geluidjes en veel wakker. Ik reageer ook vaak niet, omdat ik echt doodop ben in de nacht en er doorheen slaap. Ze is dan een tijdje wel onrustig aan het worden ivm krampjes of honger). Echter komt ze zovaak, dat ik direct in slaap val na voeden.

Ik zoek vooral herkenning, want tot op heden herkent niemand dit bij zijn baby. Niet zo in extreme mate. Wij hebben een heel gevoelig meisje dat is duidelijk en misschien ook geboortetrauma.

Een voorbeeld; ik had gevoed aan de borst, ze viel in slaap. Luier vergeten en kleding aan - ze moest echt bedje in ivm zelf in slaap vallen. Dus haar luier verschoond en ze kreeg de grote gesperde ogen, maaien, zeer onrustig en angstige blik. Vreselijk huilen ook, ontroostbaar. Daarna 2 uur lang onrustig en overduidelijk zo moe, maar elke keer als ze in slaap viel, begon het maaien weer en gesperde ogen.

Osteopaat geeft aan geen reflux of verborgen. Weinig spanning nog voelbaar.

Eigenlijk wil ik weten of het bij anderen goee is gekomen. Dat er geen slaapstoornis is ontwikkeld of bijvoorbeeld baby altijd gespannen is gebleven, etc. Ze kan wel heel goed ontspannen ook, maar eenmaal gespannen kan dit weer uren/dagen aanhouden.
Oef, ik trek het gewoon niet. Het ging met inbakeren echt een dag beter. Maar vandaag was het weer hartverscheurend en zelfs nog nu ligt ze constant te overstrekken. Gelukkig wel ogen dicht na urenlang. Hoop echt dat het klopt dat dit de piekweken ook bij ons zijn.

Minik en reisverslaafde, mijn hoop lag echt op deze middelen. Nu vannacht even overslaan, morgen wil ik het nog even een kans geven.
Die methode liggend op de buik op de arm troosten werkte hier ook goed. Persoonlijk geloof ik niet in die middeltjes als sab simplex.

En voelt misschien lullig maar het is oké to als je af en toe een koptelefoon opzet om het geluid iets te dempen als de baby huilt.
Oh Drinkiz, wat kan dit zwaar zijn he! Ik snap zo dat je dan hoopt dat zo’n middeltje helpt, maar als je nu een nog veel verdrietigere baby hebt dan de afgelopen dagen, zou ik er echt mee stoppen.

Hier werkte ook die methode op de arm dragen goed. En soms gewoon even meehuilen, het is echt zwaar, je mag dit gewoon heel heftig en rot vinden. En als je het echt niet meer trekt, hulp inroepen! Of eigenlijk al wat eerder ;). Ik heb echt zo vaak voor vriendinnen een uurtje of twee buiten gewandeld met hun baby in draagdoek zodat ze even konden rusten. Juist die newborn periode is gewoon heel intens. En van je eigen baby klinkt het huilen nog veel harder dan van andermans baby. En voor anderen is dat uurtje of twee troosten en rondlopen helemaal niet zo zwaar want die kunnen daarna weer lekker hun eigen ding doen. En voor jou kan het net even lucht geven.
Op de buik dragen vindt ze helemaal niks. Draagzak wel, maar dan moet je wel lopen. Partner gaat standaard elke ochtend 2 uur met haar wandelen. Ik kan zelf niet naar buiten nog ivm klachten. Vrienden zouden wij kunnen vragen, wat ik nog wel lastig vindt. Het duurt buiten ook een tijd voor ze in slaap valt en een ander persoon is voor haar toch een vreemde. Partner is gelukkig nog een week vrij. Hij heeft vanmiddag kunnen slapen en ik vanochtend heel even en vanavond weer.

De koptelefoonversie doe ik zo: vinger op mijn oor zodat ik niks hoor in mijn slaap, voelde mij daar wat schuldig over, maar nu niet meer. Ik kon vanavond niet meer door alle vermoeidheid en weet dat ze niks aan een moeder heeft die aan het overleven is.
Echt doen hoor, vrienden vragen. Mensen vinden dat over het algemeen totaal niet erg om te doen en jij zit er helemaal doorheen. En onthouden dat het echt beter wordt. Ik dacht dit wel te weten maar bij kind drie had ik het ook weer mega zwaar tussen 4 en 6/7 weken, al dat huilen 🙁. Maar het wordt echt weer minder!
Ik bedoel trouwens zo op de buik:
Afbeelding
Ja exact wat mangogo stuurt werkte bij ons ook vaak goed
Het is ook op een andere manier wennen. Nu je moeder bent ga je vaker meemaken dat je de pijn en het verdriet van je kind niet kan oplossen of voorkomen.
Ik vond dat ook echt moeilijk in die babytijd, want je wil het beste uit jezelf halen voor je baby. Maar verdriet mag er ook gewoon zijn.
He to wat naar dat het allemaal zo zwaar valt.

Ik zelf persoonlijk merk wel dat je heel erg in oplossingen zoekt. Steeds weer iets proberen wat je kindje gaat helpen.
Persoonlijk denk ik dat het je het meeste rust geeft als je daar even mee stopt.
Al dat proberen geeft ook weer onrust.

Verder taken tussen jou en partner idd goed verdelen. Als partner wandeld slapen enz.
Hierna omdraaien.
Hoe lastig ook. Toch vrienden vragen of ze even voor je baby kunnen zorgen. Kan best zijn dat je kindje daar juist wel slaapt hoor. Of niet. Maar dan is ze na een paar uurtjes weer bij jullie.

Mocht je echt denken dat je kindje extreme krampen heeft kun je eens met het cb of huisarts overleggen.
kaartje1 wijzigde dit bericht op 06-06-2025 11:54
0.07% gewijzigd
Foutje
Ik vind jullie reacties zo fijn! Dat helpt mij ook er doorheen. Morgen huisarts op de planning. Ik ben inderdaad altijd in oplossingen aan het denken, ook op werk en dat is een gigantische valkuil. Het mag er inderdaad ook gewoon zijn.

Goed om hier ook bij haar bewust van te zijn. Ze ligt nu in de puckababy van koffiepot. Een heel fijne zak! Ze kan hier wat meer in bewegen en minder kans op warmtestuwing. Ze kan zich heel erg opwinden met krampjes en wordt dan erg warm met inbakeren.

Het plaatje inderdaad toegepast, maar soms vindt ze het oke, maar vaak niet. Ze wil het liefst haar hoofdje echt hoog hebben.

Inderdaad wat jullie zeggen, het is gewoon zo moeilijk om je kind zoveel pijn te zien ervaren. Ik hoop ook echt dat het beter wordt en laat dit alsjeblieft de piek zijn. Ik zei net tegen partner dat we dan onze dochter pas echt zien hoe ze is. Nu is het alleen maar overleven geweest al wekenlang.
Je kan dus ook je probleem omdraaien: wat heb IK nodig om het verdriet en de pijn van mijn kind te kunnen verdragen?
Eens met Frizz.

De term "huilbaby" bestaat niet voor niets. Sommige baby's huilen heel veel, ook als de ouders er alles aan doen. Wij geven practische tips (wat moet je anders) maar wellicht is dat juist niet wat je nodig hebt.

Accepteren, blijven ademen.... dat soort dingen.
Frizz schreef:
06-06-2025 13:41
Je kan dus ook je probleem omdraaien: wat heb IK nodig om het verdriet en de pijn van mijn kind te kunnen verdragen?
Jullie reacties helpen mij de realiteit in te zien. Vriendinnen hadden makkelijke babies.
Drinkiz schreef:
06-06-2025 19:04
Jullie reacties helpen mij de realiteit in te zien. Vriendinnen hadden makkelijke babies.

Weet je dat heel zeker? Want ik ken bijna geen ouders zonder dergelijke strubbelingen. Maar niet iedereen is er open en eerlijk over.
Of durft dingen los te laten. Ik vertelde gewoon aan niemand iets (geen zin in goed bedoelde adviezen) en propte de hele tijd die borst erin. En wanneer dat niet werkte; eindeloos wiegen. Ik liep uren met kind in de draagzak. Hij was altijd na 45 min weer wakker, tenzij ik bleef lopen dan had ik soms geluk. Ik was in staat (had echt geluk met roze-wolk-achtige hormonen) me daar geheel aan over te geven.

Heel af en toe hoor ik een ouder verbaasd zeggen een hele makkelijker baby te hebben, relaterend aan die eerste maanden. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Drinkiz schreef:
06-06-2025 19:04
Dit is vaak niet zo. Ik was ook wel bedachtzaam tegen wie ik het uitte trouwens. Ik gaf borstvoeding, sliepen samen, liet niet alleen huilen etc.. Sommige ongevraagd advies is dan vervelend.

Maar mijn ervaring is wel ook dat je veel vergeet. Mijn kinderen zijn 6 en 8 en bij dit topic denk ik regelmatig Owja of dat deed ik ook. Dat is allang ergens achter in mijn geheugen beland. Net als dat ik was vergeten hoeveel de oudste huilde, tot de jongste kwam. Die huilde amper maar ik schoot meteen in soort paniekmodus.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven