Gezondheid alle pijlers

Amandelstenen

08-06-2025 18:16 10 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Help, amandelstenen! Eens in de zoveel tijd heb ik er last van. Meestal komen ze vanzelf wel vrij snel los, maar dit keer niet. Ik kan hem ook niet zien zitten, maar voel hem wel. Heb al geprobeerd te gorgelen met zout water en met een spuitje de boel schoon te spoelen, maar zonder resultaat. Ik begin het inmiddels aardig zat te worden. Vooral de vieze smaak is vervelend, voor mezelf maar (ik vrees) nog meer voor mijn omgeving. Heeft iemand tips hoe ik die (verborgen) amandelsteen eindelijk weg kan krijgen? Of heeft iemand ervaringen met zo'n tonsil cupping glass?
Ik heb ze vaker wel dan niet helaas. Ik haal ze weg door met een opengevouwen bobby pin te lepelen achter de amandelen. Kan ze dan iets opzij duwen en daar is dan een hele krater vol witte, vieze, meurende stukjes. Elke avond even een rondje en zo hou ik het aardig in toom. Bijlichten doe ik met het lampje van m’n telefoon.
Een iets medisch verantwoordelijkere manier heb ik niet, maar dit werkt voor mij prima.
almdudler wijzigde dit bericht op 08-06-2025 18:34
1.20% gewijzigd
Zo’n cuppingglas werkt fijn. Tis even wennen, maar ik gebruik hem elke avond even om te voorkomen dat er echt grote gaan vormen.
Almdudler schreef:
08-06-2025 18:27
Ik heb ze vaker niet dan wel helaas.
Dat herken ik wel. Als ik een keertje zonder stinkende amandelstenen zit voel ik me geen half mens.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Almdudler schreef:
08-06-2025 18:27
Ik heb ze vaker wel dan niet helaas. Ik haal ze weg door met een opengevouwen bobby pin te lepelen achter de amandelen. Kan ze dan iets opzij duwen en daar is dan een hele krater vol witte, vieze, meurende stukjes. Elke avond even een rondje en zo hou ik het aardig in toom. Bijlichten doe ik met het lampje van m’n telefoon.
Een iets medisch verantwoordelijkere manier heb ik niet, maar dit werkt voor mij prima.
Interessante methode, die kende ik nog niet. Maar je gaat achter je amandel zeg je? Als in aan de kant van je keel?
Bbubbels schreef:
08-06-2025 18:32
Zo’n cuppingglas werkt fijn. Tis even wennen, maar ik gebruik hem elke avond even om te voorkomen dat er echt grote gaan vormen.
Goed om te weten. Welk cuppingglas gebruik jij? Zag dat er best wat verschillende zijn met ook verschillen in prijs :)
Strawberrylime schreef:
08-06-2025 20:39
Goed om te weten. Welk cuppingglas gebruik jij? Zag dat er best wat verschillende zijn met ook verschillen in prijs :)
Via de mondzorgzaak gekocht. Ik had er in het verleden eentje van glas die ik fijn vond werken. Maar die viel stuk. Nu eentje van plastic. Die vind ik persoonlijk dus minder fijn, maar doet zijn werk ook :)
Strawberrylime schreef:
08-06-2025 20:37
Interessante methode, die kende ik nog niet. Maar je gaat achter je amandel zeg je? Als in aan de kant van je keel?
Tja, echt uitleggen kan ik t niet. Maar ik duw met die bobby pin (wel een wat langer schuifje gebruiken) wat vlees aan de zijkant van m’n keel aan de kant en daar zit dan een gat achter waar een heleboel steentjes zitten. En met de opstaande kant van het schuifje kan ik die dan richting keelgat schuiven en met een beetje geroggel ( :biggrin: ) kan ik ze uitspugen. Ik schijn mezelf bij met t lampje van de telefoon, anders zie je niet wat je doet.

Het is wel enigszins satisfying werk ofzo.
Google leert me dat mijn steentjes vooral in de amandelcrypten zitten. En daar moet ik dus eea voor aan de kant duwen.
Ik weet niet wat amandelstenen zijn en durf nu niet te googlen, maar zelf een beetje frutten achterin je mond/keel met een bobbypin lijkt me vragen om problemen, eerlijk gezegd. o_o

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven