Stakingen openbaar vervoer

08-06-2025 21:34 204 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stakingsrecht is een fundamenteel recht.
En dat is een prachtig gegeven.

Echter ik ben mijn hele leven al afhankelijk van openbaar vervoer.
Dat betekent dat ik niet een enkele keer, maar regelmatig gedupeerd ben geworden door de stakingen de afgelopen jaren.

Ter voorbeeld, een sollicitatiegesprek wat verzet moest worden.
Overnachten elders vanwege een staking en bijkomende kosten.

Maar denk ook aan andere gedupeerden.
Bijvoorbeeld mensen die een ziekenhuis afspraak hebben moeten verzetten omdat ze niet daar konden komen.
Of reizigers (vanuit het buitenland) die totaal niet voorbereid zijn hierop en wellicht hun vlucht missen.

Openbaar vervoer stakingen worden weliswaar steeds eerder bekend gemaakt, maar meestal hooguit enkele dagen van tevoren.
In Nederland zijn ze een vooraankondiging zelfs niet eens verplicht..

Als gedeputeerde heb je geen recht op een schadevergoeding voor gemiste afspraken of inkomstenverlies.

In sommige andere landen zie je dat er een verplichte ‘minimale dienstregeling’ is bij stakingen.

Het voelt voor mij niet fair dat er in Nederland zoveel mensen gedupeerd worden waar geen compensatie voor is.
Omdat het vervoersbedrijf niet aansprakelijk is voor stakingen.

Daarnaast, niet iedere sector durft zo drastisch te staken omdat het teveel gevolgen heeft.
Denk aan de zorgsector..

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsM schreef:
09-06-2025 20:47

Soms moet je de beloning niet als 1e prioriteit hebben, maar juist je werkplezier en beleving en bijkomende waardering.
Precies.

Maar nou heb ik natuurlijk ook nog de mazzel dat ik een partner heb die tegenwoordig heel erg leuk verdient. Als ik het allemaal alleen moest doen zou het wel sappelen worden hoor, en dan zou ik waarschijnlijk een stuk minder enthousiast zijn.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
09-06-2025 20:57
Precies.

Maar nou heb ik natuurlijk ook nog de mazzel dat ik een partner heb die tegenwoordig heel erg leuk verdient. Als ik het allemaal alleen moest doen zou het wel sappelen worden hoor, en dan zou ik waarschijnlijk een stuk minder enthousiast zijn.

Ja dat helpt natuurlijk wel mee. Ik had ook een partner die goed verdiende toen ik dit ging doen, dus we waren financieel niet afhankelijk van mijn salaris. Die rollen zijn nu omgedraaid, en dat is wel sappelen soms. Maar ik pijns er niet over om iets anders te gaan wat meer verdiend. (En binnen mijn mogelijkheden ligt want ja die zijn nu eenmaal ook beperkt. )
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb een keer (als passagier) in een trein gezeten die iemand aanreed, dat was al redelijk traumatisch moet ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
09-06-2025 20:36
Ik denk dat je zo'n baantje (haha) bij de NS niet moet onderschatten. Je hebt te maken met grote veiligheidsrisico's en elke keer weer een zelfmoordenaar tussen de bielzen vandaan schrapen gaat je ook niet in de kouwe kleren zitten. Plus dat eeuwige gezeik van reizigers, nou ik geef het je te doen hoor. Dan zit ik een stuk rustiger in mijn wasserij.

Ik weet dat het gebeurt maar het is natuurlijk niet zo dat elke machinist dagelijks een lijk tussen de bielzen vandaan moet schrapen.

En gezeik heb je overal. Ik heb in het welzijnswerk gezeten, goed betaald overigens, maar ook daar werden we uitgescholden en bespuugd. Bij de politie, ambulance idem dito.
In de thuiszorg had ik een verwarde man als cliënt en die kwam zonder kleding ineens de woonkamer in wandelen, in zijn blote niksie. Ook dat was intrigerend intimiderend. Als het beneden gebeurde voelde ik me nog redelijk veilig maar boven niet. Als ik aan de ene kant in een van de kamers aan het stofzuigen was, bleef ik maar naar de deur kijken iedere keer bang dat hij in eens achter mij zou staan.
jules wijzigde dit bericht op 10-06-2025 07:09
0.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Jules schreef:
09-06-2025 21:06
Ik weet dat het gebeurt maar het is natuurlijk niet zo dat elke machinist dagelijks een lijk tussen de bielzen vandaan moet schrapen.

En gezeik heb je overal. Ik heb in het welzijnswerk gezeten, goed betaald overigens, maar ook daar werden we uitgescholden en bespuugd. Bij de politie, ambulance idem dito.
In de thuiszorg had ik een verwarde man als cliënt en die kwam zonder kleding ineens de woonkamer in wandelen, in zijn blote niksie. Ook dat was intrigerend. Als het beneden gebeurde voelde ik me nog redelijk veilig maar boven niet. Als ik aan de ene kant in een van de kamers aan het stofzuigen was, bleef ik maar naar de deur kijken iedere keer bang dat hij in eens achter mij zou staan.
Dat is ook niks inderdaad.

Zo had ik eens een werkhuisje, keurig christelijke weduwnaar met drie kinderen die zijn zaak aan huis had, en die zocht ineens toenadering zal ik maar zeggen. Het was een zwart werkhuisje dus ik had niets of niemand om op terug te vallen, en ik had het geld wel echt nodig. Uiteindelijk na ampele overweging toch maar besloten mijn heil elders te gaan zoeken maar dan voel je je wel heel klein en nietswaardig hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
09-06-2025 20:57
Precies.

Maar nou heb ik natuurlijk ook nog de mazzel dat ik een partner heb die tegenwoordig heel erg leuk verdient. Als ik het allemaal alleen moest doen zou het wel sappelen worden hoor, en dan zou ik waarschijnlijk een stuk minder enthousiast zijn.
Ik woon alleen en ben mantelzorger. Moeder psychisch niet in orde haar hele leven al dus als 7, 8 jarige zorgde ik al voor haar. Nu een volwassen zoon met beperkingen en ik ben uitgeblust. Ik heb een parttime baan (naast de mantelzorg) en krijg ca 1300 per maand. Plus toeslagen natuurlijk.

Werk is voor mij een uitlaatklep en ik vind het leuk, ook al zit ik helaas aan de negatieve zijde van het werk, moet nare ervaringen en situaties oplossen zeg maar en sommige mensen zijn vreselijk ondankbaar helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
09-06-2025 21:11
Dat is ook niks inderdaad.

Zo had ik eens een werkhuisje, keurig christelijke weduwnaar met drie kinderen die zijn zaak aan huis had, en die zocht ineens toenadering zal ik maar zeggen. Het was een zwart werkhuisje dus ik had niets of niemand om op terug te vallen, en ik had het geld wel echt nodig. Uiteindelijk na ampele overweging toch maar besloten mijn heil elders te gaan zoeken maar dan voel je je wel heel klein en nietswaardig hoor.
Dat bedoel ik. Ook al weet ik dat cliënt er niets aan kan doen, het voelt heel naar. Loodzwaar huishoudelijk werk, bedreigend, onveilig, laag betaald. Nou was dit wel extreem met de onveiligheid erbij en gebeurde ook niet dagelijks. Maar ja als mensen verward zijn of dement ga er maar eens staan dan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jules schreef:
09-06-2025 21:23
Dat bedoel ik. Ook al weet ik dat cliënt er niets aan kan doen, het voelt heel naar. Loodzwaar huishoudelijk werk, bedreigend, onveilig, laag betaald. Nou was dit wel extreem met de onveiligheid erbij en gebeurde ook niet dagelijks. Maar ja als mensen verward zijn of dement ga er maar eens staan dan.
Maar zo'n NS medewerker komt iedere dag meerdere van zulke verwarde of idiote mensen tegen. En dan staat die ook maar alleen in zijn treintje he, niemand die hem komt helpen en hij kan niet eens weg want dat treintje dendert wel door. Daar mag best iets tegenover staan vind ik, niettegenstaande het feit dat ik vind dat ik zelf ook wel wat meer zou mogen krijgen en dat ik jou ook wel wat meer zou gunnen.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
09-06-2025 20:40
Nou ja, het wordt langzaam iets beter intussen. De FNV zit er lekker bovenop in ieder geval :lol:

En ik heb heel veel mazzel met de vestiging waar ik zit he. Heel veel afwisseling qua werkzaamheden, heel veel ruimte voor eigen initiatief, veel vrijheid om eigen werkzaamheden in te delen en dan ook nog eens flink wat verantwoordelijkheid voor het proces. Als ik in zo'n wasfabriek zou werken waar iedereen vijftig jaar lang achter dezelfde theedoekenmangel staat was ik al lang weg geweest.
Fijn dat je plezier hebt in je werk.

Werkplezier is belangrijk maar het moet ook niet financieel overleven worden. Dan gaat het werkplezier op een gegeven moment ook wel achteruit.

Ik gun jou en je collegas van harte een beter CAO.
Alle reacties Link kopieren Quote
1x is genoeg
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsM schreef:
09-06-2025 20:52
Nou ja, niet om iets te bagatelliseren maar de conducteur is niet degene die de stoffelijke resten opruimt natuurlijk. Sterker nog, heel vaak maken ze melding bij de politie zonder zelf te moeten gaan kijken. Wanneer de machinist dus duidelijk heeft gezien dat het om een persoon gaat. Als het niet duidelijk is kan de verkeersleiding vragen om te gaan kijken maar alleen als het veilig is.

Het daadwerkelijk opruimen gebeurd (gelukkig) door specialistische teams.

(Daarmee zeg ik natuurlijk niet dat zo'n aanrijding met een persoon niet traumatisch is. Want dat is het natuurlijk wel, ook al hoef je een stoffelijk overschot niet daadwerkelijk te zien.)
Hoe kom je er bij dat HCs niet uit de trein stappen om eerste hulp te verlenen of het stoffelijk overschot af te dekken?
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
09-06-2025 22:05
Hoe kom je er bij dat HCs niet uit de trein stappen om eerste hulp te verlenen of het stoffelijk overschot af te dekken?
Het hoort inderdaad wel degelijk bij de taken van een hoofdconducteur om als eerste uit te stappen om de situatie te inspecteren en eventueel eerste hulp te verlenen. En hij/zij zoekt ook nog wel eens mee naar vermiste lichaamsdelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Elodea schreef:
09-06-2025 23:12
Het hoort inderdaad wel degelijk bij de taken van een hoofdconducteur om als eerste uit te stappen om de situatie te inspecteren en eventueel eerste hulp te verlenen. En hij/zij zoekt ook nog wel eens mee naar vermiste lichaamsdelen.
Ja ik weet ook niet beter. En ik heb als reiziger al heel wat 'aanrijdingen met personen' meegemaakt. En dan werden er ook altijd wel een paar mensen boos op de conducteur, want vertraging en zo. Dus dat soort gezeik moest die arme man/vrouw dan ook nog aanhoren.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
09-06-2025 22:05
Hoe kom je er bij dat HCs niet uit de trein stappen om eerste hulp te verlenen of het stoffelijk overschot af te dekken?

Excuus, ik was verkeerd geïnformeerd. Ze zijn formeel wel verplicht uit te stappen tenzij het te gevaarlijk is. (Ik weet nog van een gesprek ook met een machinist dat hij degene was die uit moest stappen, maar dat klopt niet.)

Ik ga mijn post even aanpassen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry ik was verkeerd geïnformeerd, ik dacht dat dit de taak van de machinist is, maar dat is alleen op een goederentrein. Maar die persoon vertelde het mij zo stellig... dat ik nooit heb getwijfeld. (Was machinist)

Ik heb mijn originele post al aangepast.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Alle reacties Link kopieren Quote
Jules schreef:
09-06-2025 20:21
Nou dat is dan niet zo bedoeld.
"Baantjes" bestaan niet. Zelfs jongeren die vakkenvullen werken heel hard voor hun geld. Jouw werk in de thuiszorg noem je zelf ook loodzwaar.

Gelukkig lees ik dat je het zo blijkbaar niet bedoeld.
Als je minder wil moeten, moet je minder willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsM schreef:
10-06-2025 01:15
Sorry ik was verkeerd geïnformeerd, ik dacht dat dit de taak van de machinist is, maar dat is alleen op een goederentrein. Maar die persoon vertelde het mij zo stellig... dat ik nooit heb getwijfeld. (Was machinist)

Ik heb mijn originele post al aangepast.
Geen probleem hoor.

Het ging mij er denk ik om dat mensen vaak een heel simpel beeld van mijn werk hebben.

Maar deze week nog een ambulance bij mijn trein gehad en 2 uur later een collega met tranen in zijn ogen die een jonge meid, zo oud als zijn dochter van het spoor had afgepraat.

Mijn scenario en opsomming wat je aan treft, was geen fictie zeg maar. En er zijn echt heel veel verwarde mensen. Ik denk dat de aantallen niet onderschat moeten worden.

Iemand postte hier over de GGZ, de onderbezetting en de wachtlijsten. Ja 3 maal raden waar die mensen vaak terecht komen of mee reizen, het OV. In of voor de trein. Sorry, maar het is nu eenmaal zo. Waarmee ik overigens niet vind dat GGZ, de zorg ed niet veel meer zouden moeten krijgen he. Het is schandalig en ik zou ook voor hen op de barricades staan.

Vechtpartijen tussen 5 man die letterlijk je trein slopen, vechtpartij tussen reizigers, kerels die vrouwen lastig vallen bespugen of aanranden, als je de bier of engnekbonus hebt randen ze jou gewoon aan, zakkenrollerbendes, eerste hulp verlenen, reanimatie geven, afdekken van stoffelijke overschotten, evacuaties, bespuugd worden. Oh ja bedreigd worden met een mes of een gek die reizigers bedreigd.

En dan komt de kaartcontrole een keertje met altijd dezelfde kneuzen met hun smoesjes, die wegrennen of je al uit beginnen te schelden als je om een kaartje durft te vragen.

De zwaarte van je werk kan ook erg afhangen van je standplaats en je routes. Ik zit in de Randstad. Wat voor mij een normale trein is, kan voor mijn collega's elders een hele heftige zijn. Waarmee ik niet wil beweren dat ze weinig meemaken maar als ik een keer die kant op mag is het een schoolreisje en bij ons krijg ik vaak, nou dat was best heftig te horen ;-) ook hebben wij meer nachttreinen, heel veel ochtendtreinen die al om 4 uur in de ochtend beginnen en minder afwisseling door bepaalde ahum prestigeprojecten.

Enfin, ik doe meer dan op een fluitje blazen en de deur dicht te sleutelen. Er worden dan ook maar 1 op de 100+ aangenomen voor dit werk en velen gaan na een paar jaar al weer weg omdat ze er niet mee kunnen dealen of die worden weg gestuurd omdat ze toch niet geschikt zijn.

Nogmaals niet quoten aub. Wil dit misschien weg halen.
Alle reacties Link kopieren Quote
MrsM schreef:
09-06-2025 20:47
En dan is jouw werk op die manier natuurlijk helemaal prima toch? Ik bedoel, omdat je die vrijheden hebt en verantwoordelijkheid, heb je het op zich naar je zin met je werk. Ook al is de beloning wellicht te laag. Werkplezier is ook belangrijk, want ja je moet in principe toch tot je 67e werken.

Ik heb dan liever een baan waar ik voldoening uit haal, wat ik gevoelsmatig nu nog makkelijk 20 jaar vol kan houden (okee wel wat minder uren over een jaar of 10/15) en waar ik mezelf nuttig mee voel, dan een (veel) hoger salaris en minder werkplezier, meer stress met het risico op uitval doordat ik het psychisch bijvoorbeeld net niet aan kan.

Soms moet je de beloning niet als 1e prioriteit hebben, maar juist je werkplezier en beleving en bijkomende waardering.
ik denk toch echt dat je eerste prioriteit moet zijn om je vaste lasten te kunnen betalen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
10-06-2025 13:46
ik denk toch echt dat je eerste prioriteit moet zijn om je vaste lasten te kunnen betalen.
Inderdaad. Werkplezier en voldoening zijn heel belangrijk, maar worden te vaak als excuus gebruikt om mensen minder te betalen. In heel veel gevallen geldt dat hoe nuttiger je werk is, hoe lager je salaris.

En fijn dat iemand genoegen kan nemen met een slecht betaalde baan, omdat deze een goed verdienende partner heeft. Maar je zou met elke baan in staat gesteld moeten worden om je eigen broek op te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even terug on topic ;) ik was voor de files uit met auto en laatste stuk taxi. Prima gegaan, enkel enorme rij om mensen te droppen bij de vertrekhal. Hele afslag vanaf A4 stond vol.

Maar ik ben er hoor. Hoop dat iedereen die moest reizen vandaag ook gekomen is waar die moest zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
10-06-2025 09:34
"Baantjes" bestaan niet. Zelfs jongeren die vakkenvullen werken heel hard voor hun geld. Jouw werk in de thuiszorg noem je zelf ook loodzwaar.

Gelukkig lees ik dat je het zo blijkbaar niet bedoeld.

Nee absoluut niet. Ik heb MBO niveau dus ben net zoveel als een telefoniste, callcenter medewerker, een verkoper bij het kruidvat of iemand die het vuil ophaalt. Jammer dat dit wel zo werd gelezen. Als je verder leest dan lees je ook dat ik vanuit het welzijnswerk ben gaan schoonmaken om meerdere redenen oa ook om uit de bijstand te blijven.
Toevallig in mijn pauze hadden wij het over ons werkverleden en 2 van mijn collega's vertelden dat ze de afgelopen 5 jaar al meerdere baantjes hadden gehad ( 50+ en vnl wegbezuinigd) waarop ik begon te lachen denkend aan dit topic maar het kwam erg lullig bij hun over. Dus moest ik me hier weer uit zien te praten.
Alle reacties Link kopieren Quote
De staking van komende donderdag gaat niet door, en dit is om de NS te pesten:

"Vakbond CNV zegt dat het afblazen van de staking een bewuste keuze is, bedoeld om onrust bij de NS te veroorzaken. De bonden hadden namelijk signalen ontvangen dat er al een alternatieve dienstregeling zou klaarliggen.

Een woordvoerder van de NS bevestigt dat er al geanticipeerd was op de staking. "Dat moet nu worden teruggedraaid." Hij waarschuwt dat dat niet overal zal lukken.'"


(bron: Nos Nieuws)

Lekker opbouwend deze houding, gaat lekker daar. :sarcastic:
“Als ondertussen de geest die liefde is ons allen maar leidt en beschermt. Dat is zo belangrijk.” Jeroen van Merwijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Jules schreef:
10-06-2025 18:54
Nee absoluut niet. Ik heb MBO niveau dus ben net zoveel als een telefoniste, callcenter medewerker, een verkoper bij het kruidvat of iemand die het vuil ophaalt. Jammer dat dit wel zo werd gelezen. Als je verder leest dan lees je ook dat ik vanuit het welzijnswerk ben gaan schoonmaken om meerdere redenen oa ook om uit de bijstand te blijven.
Toevallig in mijn pauze hadden wij het over ons werkverleden en 2 van mijn collega's vertelden dat ze de afgelopen 5 jaar al meerdere baantjes hadden gehad ( 50+ en vnl wegbezuinigd) waarop ik begon te lachen denkend aan dit topic maar het kwam erg lullig bij hun over. Dus moest ik me hier weer uit zien te praten.
Al ben je universitair geschoold. Dan ben je nog niet meer dan de vuilnisman.
Alle reacties Link kopieren Quote
Procne schreef:
10-06-2025 14:21
Inderdaad. Werkplezier en voldoening zijn heel belangrijk, maar worden te vaak als excuus gebruikt om mensen minder te betalen. In heel veel gevallen geldt dat hoe nuttiger je werk is, hoe lager je salaris.
Maar de lager betaalde banen betreft meestal wel werk wat door veel meer mensen gedaan kan worden. Iedereen kan vakken vullen als het moet, maar niet iedereen kan de verantwoordelijkheid voor een afdeling van 1000 mensen aan (even wat uitersten als voorbeeld). Uiteindelijk wordt salaris grotendeels bepaald door schaarste. Alleen als een hele sector in een bindende CAO is opgesloten is het lastiger schaarste op te lossen met hogere lonen.
Alle reacties Link kopieren Quote
broodtrommel schreef:
10-06-2025 20:45
Al ben je universitair geschoold. Dan ben je nog niet meer dan de vuilnisman.
Ik beweer niets anders.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven