Wat ga jij nu stemmen?
dinsdag 3 juni 2025 om 09:41
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
woensdag 11 juni 2025 om 09:31
De meeste mensen zijn randdebiel. Het is een onbekend, maar treurig feit.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
woensdag 11 juni 2025 om 09:33
En de onvrede in de samenleving. En als je in je eigen leven onvrede of onrecht ervaart op cruciale zaken (huisvesting, arbeid, gezondheidzorg ed) wil je graag een zondebok kunnen aanwijzen.
De manier hoe social media daar een rol in speelt, hoe sat mondiaal gebeurt ipv nationaal ook nog eens, hoe er steeds meer technologie komt om nieuws te manipuleren en naar je hand te zetten is eng. Simpele marketingstrategieen worden ingezet voor politieke ideologieën.
Ik ben altijd redelijk relaxed geweest over het ontstaan van WO III maar met de huidige (ultra) rechtse trend in de wereld, het de schuld geven van één duidelijke groep, de narcisten die aan de macht zijn (Trump, Erdogan, Poetin, en het langzame optrekken van rechts door heel europa) boezemt me echt angst in ondertussen.
De manier hoe social media daar een rol in speelt, hoe sat mondiaal gebeurt ipv nationaal ook nog eens, hoe er steeds meer technologie komt om nieuws te manipuleren en naar je hand te zetten is eng. Simpele marketingstrategieen worden ingezet voor politieke ideologieën.
Ik ben altijd redelijk relaxed geweest over het ontstaan van WO III maar met de huidige (ultra) rechtse trend in de wereld, het de schuld geven van één duidelijke groep, de narcisten die aan de macht zijn (Trump, Erdogan, Poetin, en het langzame optrekken van rechts door heel europa) boezemt me echt angst in ondertussen.
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 11 juni 2025 om 09:55
De moed zakt mij in de schoenen.
Ik weet niet waarop ik moet stemmen. Of beter gezegd; waarom ik moet stemmen.
Ik ben 40+ en heb stemmen altijd als een plicht gezien. Er is voor gestreden. Ga je niet, dan moet je ook niet zeuren.
Maar nu?
Wat heeft het voor zin?
Hoe dan ook worden we genaaid.
Heb er geen vertrouwen meer in.
Ik ben 40+ en heb stemmen altijd als een plicht gezien. Er is voor gestreden. Ga je niet, dan moet je ook niet zeuren.
Maar nu?
Wat heeft het voor zin?
de wereld wacht om ontdekt te worden
woensdag 11 juni 2025 om 10:11
woensdag 11 juni 2025 om 10:19
Je kunt ook uit negatieve overtuigingen stemmen: je wil niet dat de antidemocratie wint.thanx schreef: ↑11-06-2025 09:55De moed zakt mij in de schoenen.
Maar nu?
Wat heeft het voor zin?
Ars longa, vita brevis
woensdag 11 juni 2025 om 10:50
Nou, ik weet niet of het niet waar is. Iedereen met 2 hersencellen kan toch bedenken dat Geert Wilders niet de oplossing gaat bieden voor de problemen in het land. Als je nu weer op hem stemt dan heb je toch bijzonder weinig begrepen van a) wat er werkelijk speelt en b) hoe ons democratische systeem werkt.
woensdag 11 juni 2025 om 10:50
Ik lees dat je Forum voor Democratie compleet af serveert. Een mix van Trump, Wilders, VVD en wappies, met een verlanglijstje waar zelfs Sinterklaas van zou zeggen: “Doe effe normaal.” Dat klinkt gevat, maar laat me even de andere kant laten zien. Want wat voor de één onrealistisch klinkt, is voor de ander gewoon broodnodige koerswijziging.merano schreef: ↑11-06-2025 08:16Dat is een combinatie van Trump, Wilders, VVD, wappie, en een verlanglijstje voor Sinterklaas met daarop dingen die niet kunnen en dingen die we al hebben.
We moeten uit de Euro, de NAVO, de EU, maar meer samenwerken met de buurstaten. Alsof die op een parallel overlegcircus en de taak om dat dan weer internationaal af te stemmen zitten te wachten.
Iedereen krijgt meer salaris, overal is meer aandacht voor (ik neem aan dat dat niet betekent dat we er even aan gaan denken en dan over tot de orde van de dag, maar dat dat geld gaat kosten), we krijgen meer en beter betaalde leraren zorgmedewerkers en politie, meer en langere straffen dus meer gevangenissen.
We krijgen weer verpleeghuizen, gefuseerde gemeenten worden opgesplitst, we krijgen betere infrastructuur, o.a. meer snelwegen, treinen en bussen, meer vrije tijd want de AOW leeftijd gaat weer omlaag naar 65, we gaan zonneparken en windturbines ontmantelen (kapitaalvernietiging?) en als klap op de vuurpijl een nieuwe luchthaven in de Noordzee en onze eigen ruimtevaartorganisatie. Joepie!
En dat kost bij elkaar ook vast niet veel geld.
Want we betalen allemaal minder belasting, en crypto wordt ongereguleerd wettig betaalmiddel, dus de resterende belastinginkomsten kunnen we ook wel vergeten.
Geen wonder dat ze dit niet laten doorrekenen. Ik vermoed dat Nederland binnen een paar jaar een internationale outcast, een corruptiestaat als Malta en/of failliet is.
Het was wel amusant om te lezen, waarvoor dank.![]()
Over uit de EU, de euro en de NAVO. Volgens jou is het absurd om daaruit te stappen en toch met buurlanden samen te willen werken. Maar waarom zou je niet willen samenwerken zónder je soevereiniteit uit handen te geven? FvD zegt niet: "we stoppen met samenwerken", maar juist: "we willen zélf bepalen met wie, wanneer en hoe." En ja, dat is iets heel anders dan eindeloos vergaderen in Brussel terwijl de rekening altijd bij Nederland belandt.
Dan die “onbetaalbare” beloften: meer loon, betere zorg, meer leraren, lagere AOW-leeftijd… klinkt dat onrealistisch? Of klinkt het eigenlijk gewoon als wat veel mensen diep vanbinnen graag zouden willen? Natuurlijk kost dat geld. Maar laten we wel eerlijk zijn: er gaat nu ook bakken met geld naar prestigeprojecten, ontwikkelingshulp, EU-afdrachten, klimaatdwang en massa-immigratie. Als je daar kritisch naar kijkt — en durft te kiezen — dan kun je wél ruimte maken voor deze doelen.
Hetzelfde geldt voor die infrastructuur, of het terugbrengen van verpleeghuizen. Ja, dat kost wat. Maar het gaat om basale dingen die decennialang normaal waren en nu verdwijnen. Moet alles dan maar wijken voor spreadsheets van het CPB, terwijl de samenleving ondertussen vastloopt?
En dat crypto-argument: alsof het land meteen ten onder gaat omdat we wat innovatiever naar geld kijken. FvD zegt: geef mensen vrijheid, ook financieel. Laat mensen alternatieven gebruiken als ze willen. Het idee dat alles “gereguleerd” moet zijn door instanties die jarenlang de economie verprutst hebben, is nou niet bepaald geruststellend.
Oh, en dat FvD het programma niet laat doorrekenen? Misschien omdat de rekenmeesters alleen rekenen binnen de lijntjes van het huidige beleid. Als je buiten die kaders denkt — zoals FvD doet — is het niet raar dat je hun rekenmodellen ook loslaat. Visionair beleid laat zich nu eenmaal niet vangen in Excel-sheets van gisteren.
Dus nee, het is geen Sinterklaasverhaal. Het is gewoon een ander verhaal. Eentje waarin we niet alles overleveren aan Brussel, waarin we onze eigen keuzes maken, waarin Nederland weer Nederland wordt. Je hoeft het er niet mee eens te zijn. Maar het is wel degelijk een serieus alternatief voor wie klaar is met de puinhoop van de oude politiek.
woensdag 11 juni 2025 om 11:10
Even los van hun sinterklaasverhaaltjes (nee, ik vind het verre van innovatief, maar vooral naief):
Hoe kijk je aan tegen het beeld over vrouwen bij FvD? Hun politiek leider (mijns inziens een stampende kleuter met een persoonlijkheidstoornis)? De leden met een strafblad?
Hoe kijk je aan tegen het beeld over vrouwen bij FvD? Hun politiek leider (mijns inziens een stampende kleuter met een persoonlijkheidstoornis)? De leden met een strafblad?
Ik heb niet gefaald. Ik heb gewoon 10.000 manieren ontdekt die niet werken - T. Edison
woensdag 11 juni 2025 om 11:26
Welk beeld over vrouwen? Ik zie daar een Lidewij de Vos die zeer bekwaam is en ook gewaardeerd wordt door de overige leden. Baudet verdient een nieuwe kans, hij toont veel zelfreflectie over onhandige uitspraken en acties in het verleden. Ik heb veel politici gekke dingen en leugens horen vertellen maar alleen bij Baudet wordt het hem jarenlang nagedragen.
Strafblad? Je bedoelt voor Van Meijeren voor opruiing en Van Houwelingen voor een retweet of zijn er nog meer veroordelingen? Ze hebben toch niemand vermoord of verkracht of in elkaar geslagen?
Strafblad? Je bedoelt voor Van Meijeren voor opruiing en Van Houwelingen voor een retweet of zijn er nog meer veroordelingen? Ze hebben toch niemand vermoord of verkracht of in elkaar geslagen?
woensdag 11 juni 2025 om 11:51
woensdag 11 juni 2025 om 11:58
Sja, wel jammer dan dat de zo gewaardeerde Lidewij weer plaats moest maken voor de terugkerende clown Pepijn. Die nu hij wederom teruggekeerd is in de kamer, in elk geval geen aanspraak meer kan maken op zijn plek bij zijn vorige werkgever SCP. Daar zijn zijn excollega's vast niet rouwig om.
hela wijzigde dit bericht op 11-06-2025 11:59
8.96% gewijzigd
woensdag 11 juni 2025 om 11:59
jottem, dat houdt in dat hij straks fijn wachtgeld gaat krijgen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 11 juni 2025 om 12:00
Dus slimme mensen maken verstandige keuzes? En die weten ook wat er speelt?Charlotta schreef: ↑11-06-2025 10:50Nou, ik weet niet of het niet waar is. Iedereen met 2 hersencellen kan toch bedenken dat Geert Wilders niet de oplossing gaat bieden voor de problemen in het land. Als je nu weer op hem stemt dan heb je toch bijzonder weinig begrepen van a) wat er werkelijk speelt en b) hoe ons democratische systeem werkt.
Dit is al zo vaak ontkracht.
Kijk gewoon naar de geschiedenis. Voorbeelden genoeg.
En de opmerking dat de 'meeste mensen' randdebiel zijn? Serieus de meeste mensen?
Sorry, ik vind op mijn beurt dat je er weinig van hebt begrepen als je dit denkt.
Wetenschappers zeggen ook heel wat anders. Maar ja, wetenschap, wat heb je daaraan?
woensdag 11 juni 2025 om 12:05
Baudet heeft een heel essay geschreven over hoe vrouwen moeten gehoorzamen aan hun man, niet mogen werken, goed zijn om kinderen te baren en dat als ze nee zeggen, ze ja bedoelen. Hij is voor het trsditionele man/vrouwgezin als hoeksteen van de samenleving en is tegen genderdiversiteit, tegen homoseksualiteit, tegen lhbtq+.
Waar ik niet snap dat mensen met een minimum inkomen op wilders stemmen (want hun positie wordt alleen maar slechter) snap ik niet dat vrouwen op Baudet stemmen (of bv SGP).
Volgens mij is Baudet zelf ook vervolgd voor bedreiging, een toxische werksfeer en grensoverschrijdend gedrag. Weet niet zeker of hij ook veroordeeld is.
Maar als jij je er prettig bij voelt: vooral op stemmen
Waar ik niet snap dat mensen met een minimum inkomen op wilders stemmen (want hun positie wordt alleen maar slechter) snap ik niet dat vrouwen op Baudet stemmen (of bv SGP).
Volgens mij is Baudet zelf ook vervolgd voor bedreiging, een toxische werksfeer en grensoverschrijdend gedrag. Weet niet zeker of hij ook veroordeeld is.
Maar als jij je er prettig bij voelt: vooral op stemmen

woensdag 11 juni 2025 om 12:24
woensdag 11 juni 2025 om 12:48
Baudet heeft ooit een roman geschreven (2018), genaamd 'Van elk waarheen bevrijd' waarin controversiële zaken aan de orde komen. De hoofdpersoon, een boomer heeft inderdaad ouderwets gedachtegoed, hij is tenslotte van een andere generatie. Maar dat betekent natuurlijk niet dat je Baudet kunt vereenzelvigen met de hoofdpersoon in zijn roman.Lucy schreef: ↑11-06-2025 12:05Baudet heeft een heel essay geschreven over hoe vrouwen moeten gehoorzamen aan hun man, niet mogen werken, goed zijn om kinderen te baren en dat als ze nee zeggen, ze ja bedoelen. Hij is voor het trsditionele man/vrouwgezin als hoeksteen van de samenleving en is tegen genderdiversiteit, tegen homoseksualiteit, tegen lhbtq+.
Maar als jij je er prettig bij voelt: vooral op stemmen![]()
FvD is uitgesproken tegen genderideologie in onderwijs en overheidsbeleid. Baudet heeft zich meermaals uitgesproken tegen wat hij ziet als “wokewaarden” of “gender-indoctrinatie”. Dit betekent dat hij moeite heeft met het overheidsmatig stimuleren van LHBTQ-acceptatie of genderdiversiteit, vooral bij jonge kinderen.
Dat betekent niet per se dat FvD “tegen homoseksualiteit” is in de zin van rechtenbeperking (bijv. huwelijk, veiligheid, of werk). Maar de partij zet zich wel af tegen de zichtbaarheid en institutionele promotie van LHBTQ+-beleid.
Baudet is zeker niet veroordeeld voor de door jou genoemde zaken. Hij is zelf wel een aantal keer zeer agressief aangevallen wat gelukkig goed afgelopen is.
Bedankt dat ik op FvD mag stemmen van jou. Ik stem overigens op Lidewij de Vos en niet op Thierry himself. Hopelijk halen ze genoeg zetels zodat ook zij een vaste plek in de tweede kamer bemachtigt.
woensdag 11 juni 2025 om 13:01
Oh jawel: Je mag ook van je kinderen houden en van je zoon net wat meer dan van je dochter want een man is natuurlijk vele malen wijzer en nuttiger dan een vrouw.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in