Ander huis kopen - spannend en leuk, wie ook?

15-05-2025 11:25 156 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na jaren rondkijken op Funda wordt de wens om te verhuizen door diverse omstandigheden nu concreet. En als ik iets in mijn kop heb... Ik vind het leuk om met anderen ervaringen hier op het forum te delen rond deze zoektocht.
Onze situatie: ruime tweekapper van eind jaren '60, grote voortuin (rotding waar je niks aan hebt) en vrij ruime achtertuin met overkapping (wel regelmatig wat aan de tuin gedaan maar het onderhoud ervan is niet ons ding).
We wonen hier nu 21 jaar. Onze zoons zijn 20 en 21 en de tuin als speelplek is niet meer nodig. Wij zouden genoeg hebben aan een (dak)terras.
Het punt is dat we een beetje alle kanten op zwaaien qua huis waar we heen willen. Bij Kopen zonder kijken zouden ze gek van ons worden. Want het mag een huisje zijn in het buitengebied, maar ook een appartement in het centrum. Ik zit zo in elkaar dat mijn wensen zich voegen naar de omstandigheden, ik ben wat dat betreft heel pragmatisch.
In onze woonplaats is een oud schoolgebouw omgebouwd tot appartementencomplex. Daar hebben we in de loop der jaren twee keer een appartement bezichtigd zelfs, maar toen waren de kinderen nog klein en was het qua buitenruimte niet passend. Ik ben echter altijd dol gebleven op dat complex. Heel af en toe komt er iets te koop, maar daar kun je natuurlijk niet op wachten. Ik ken een vrouw die er woont, van de week heb ik haar gevraagd of er misschien een nieuwsbrief of zoiets is van de VvE, waar ik een vraag in kan stellen. Want wie weet wil er wel iemand ruilen, een gezin dat ook verkoop niet goed aandurft omdat je niet weet of je wel binnen afzienbare tijd een passend ander huis kunt vinden. Als je zo kunt 'ruilen'? Wat denk je, gisteren heeft ze die vraag doorgezet, kreeg ik daarnet al een telefoontje. Zondag ga ik kijken. Maandag ga ik ook bezichtigen, een prachtig huis in een oud stadje, maar wel veel duurder en eigenlijk voor onze zoons niet geschikt omdat er 's morgens vroeg nog geen bussen naar het station gaan, waar ze wel bijna dagelijks naartoe moeten omdat ze naar school en studie moeten. Daar zijn wel creatieve oplossingen voor, mijn bedrijfsruimte hou ik aan, die is in onze huidige woonplaats vlak bij het busstation, daar kan ik heel prima een slaapkamer inrichten. Overigens, ik heb het nu steeds over ik die gaat bezichtigen, omdat mijn man momenteel op reis is. Sowieso moeten hier thuis de initiatieven van mij komen.
Enfin, mijn hoofd loopt om.
Wie is ook op zoek en vindt het leuk om de perikelen te delen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik ook, heel erg. Mijn moeder appte dat ze vannacht alweer van alles had zitten uittekenen en dat ze toch denkt dat het niet kan worden zoals zij zou willen. Maar we gaan morgen pas kijken, dan weten we dat natuurlijk pas. En dan zou het uiteraard nog maar een eerste kijk zijn, mochten we geïnteresseerd zijn dan terug met een aannemer die een goede indicatie kan maken van wat er moet gebeuren en wat de kosten daarvan ongeveer zijn.
Nou, we hebben het huisje bekeken. Voor ons waren twee dochters met hun moeder, ook een oude dame die net even verderop woont en kleiner wil. Ik kende een van de dochters, 'super schattig huis!!!' fluisterde ze mij enthousiast in. Ik vind het ook na het bekijken nog steeds een super leuk huisje, mijn moeder ook maar ze ziet toch net te veel bezwaren (die oprit die er niet is, slechts een heel klein schuurtje dat al vol is als haar fietsen erin staan, zo nog een paar dingen). Mijn man was er ook bij, hij had geen goed gevoel bij het huisje en zou er niet willen wonen. Voor hem als lange man was het op veel plekken ook bukken geblazen.
Zijn gevoel gaf voor mijn moeder de doorslag om geen bod te gaan doen en er verder van af te zien. Als mijn man ook helemaal enthousiast zou zijn geweest, had het voor haar ook weer anders gevoeld omdat wij het dan in principe zouden overnemen als zij overlijdt of om wat voor reden dan ook zou moeten verhuizen over een aantal jaren. Dus dat was het dan voor nu en voor dit huisje. Jammer...
Voor ons gezin is het op dit moment inderdaad te krap, zoals ik al dacht. Ja, als het per se zou moeten zou je er natuurlijk best kunnen wonen, maar dat is niet aan de orde.
Jammer, maar dan weet je het ook. Op naar het volgende paleis.
Ja, al vrees ik dat een huisje met deze charme niet snel meer voorbij zal komen, zeker niet in onze woonplaats...
Voor helderheid over wat we kunnen qua hypotheek et cetera heb ik een afspraakverzoek gedaan bij de hypotheekadviseur. Toen wij daar destijds onze huidige hypotheek afsloten, hebben we geen abonnement op financieel advies daar genomen. Ik betaal liever gewoon per uur als ik het nodig heb en dan ook aan een onafhankelijk adviseur. Zaken over de huidige hypotheek moeten zij wel gewoon afhandelen omdat dat in het toen betaalde (forse!) bedrag zit. Maar toch doet hij nu ook weer moeilijk. Voor we überhaupt een afspraak kunnen maken wil hij de financiële gegevens hebben om alvast te kijken of het wel zin heeft. Bijvoorbeeld of we de hypotheek iets kunnen verhogen of om deze mee te nemen naar een eventuele nieuwe woning enzovoort. Ik vind dat dat onder de huidige hypotheek valt, de geldverstrekker verwijst ons ook naar hem, we kunnen niet rechtstreeks zakendoen. Vinden jullie dat verhoging van dezelfde hypotheek onder de prijs van de oorspronkelijke hypotheek valt of niet? (we hebben deze hypotheek nu zes jaar) En vragen dan wel advies over meenemen van die hypotheek bij aankoop van een ander huis?
Maar hoe dan ook wil ik duidelijkheid over wat we wel en niet kunnen op het hypothekenvlak of dat we, indien aan de orde, andere bronnen moeten gaan aanspreken.
Yella78 schreef:
29-05-2025 20:54
Vinden jullie dat verhoging van dezelfde hypotheek onder de prijs van de oorspronkelijke hypotheek valt of niet? (we hebben deze hypotheek nu zes jaar)

Als je meer wilt lenen dan de huidige hypotheek valt het natuurlijk niet onder de oorspronkelijke hypotheek.
We gaan dinsdag toch weer ergens kijken. Dit keer de droom van mijn man, een oude boerderij op het platteland. Met heel veel werk. De kans dat het iets wordt is heel klein om allerlei redenen zoals de bestemming, maar een kijkje nemen kan geen kwaad natuurlijk. Het makelaarskantoor bepaalt wel veel, er zijn maar twee kijkmomenten en ook nog in de ochtend. Het tijdstip dat wij 'mogen' komen is ook al gewijzigd, overleg niet mogelijk.
Zojuist heb ik ook een zakelijk-vastgoedexpert over de vloer gehad in het bedrijfspand dat ik huur en dat de eigenaar aan mij zou willen verkopen. Zijn globale indruk van een prijs ligt veel en veel lager dan een eerste bedrag dat de (makelaar van de) eigenaar heeft neergelegd, en meer in lijn met wat mijn kennis de makelaarster eerder al globaal had aangegeven. Ik had het idee tot koop al voor 99% verworpen, maar dit haalt daar wel een paar procenten van af. Het biedt in elk geval een onderbouwde mogelijkheid om een veel lager bod neer te leggen. Daar zal hij dan wel niet op ingaan, maar dat is ook prima. Eerst dinsdag maar eens naar die boerderie gaan kijken, want daar is heel veel ruimte voor (een deel van) mijn bedrijfsactiviteiten. Maar nogmaals, de kans dat dat iets wordt is heel klein.
HiltjeHillegonda schreef:
20-05-2025 22:30
Ik denk dat ik ga bieden op een beneden appartement met tuin.
Heb je geboden en hoe is het afgelopen?
Yella78 schreef:
12-06-2025 12:40
Heb je geboden en hoe is het afgelopen?

Ja, ik had echt een heel hoog bod gedaan zonder enig voorbehoud en ik was in het gedachten al helemaal gaan inrichten, maar ik ben helaas toch overboden. Was echt een teleurstelling.

Inmiddels al weer 2 andere huizen gezien maar die worden het niet. Wel leerzaam en goed om een beter gevoel te krijgen. Het huis van vandaag blijkt funderingsproblemen te hebben en daar doet zo'n makelaar dan heel luchtig open maar ik heb het rapport gekregen en ChatGPT om advies gevraagd en waarschijnlijk komen er in de toekomst dan kosten van 50-100K aan.
Terwijl mijn huis nu een positief funderingsrapport heeft en er geen kosten verwacht worden.
Dat ga ik dus echt niet doen (want ik zou in een nieuw huis minstens 10 jaar willen wonen).
Wat jammer dat je bent overboden, Hiltje!

Ik vind ChatGPT dan weer minder geschikt om in dit soort gevallen een conclusie te laten trekken want funderingsproblemen kan echt van 20k tot 150k zijn. Maar zo'n luchtige makelaar wantrouw je terecht. Ik zou m vragen waar hij het bouwtechnisch rapport heeft waarin die problemen beschreven staan. Je kunt namelijk niet zelf als makelaar 'constateren' dat je die hebt en een bouwtechnisch keurder zal er ook altijd een ruim kostenplaatje aan toevoegen.
Beste TO

Eerlijk gezegd vind ik t nogal
Bizar.
Wat zoek je nou eigenlijk?
Ja een leuk en sfeervol huis.

Maar in de stad? In een dorp? Buitenaf? Hoeveel kamers? Welk oppervlakte? Wat zijn je zoekcriteria op LinkedIn?
Ik denk dat ze op Funda zoekt :proud:
Marianneke schreef:
13-06-2025 09:35
Ik denk dat ze op Funda zoekt :proud:
:lol: ja sorry die bedoel ik
Zoals ik al ergens zei, voor mij geldt: of een appartement, of een woning waar mijn bedrijf bij gehuisvest kan worden. En dat zou in principe overal kunnen zijn, in een dorpscentrum of op het platteland. En mijn bedrijf zou heel goed kunnen bij het huis dat we dinsdag gaan bekijken.
Maar de eerste inschatting van de hypotheekman is dat er eigenlijk maar weinig of niets kan, als we de hypotheek zouden willen verhogen of een aanvulling als dat voor een ander huis nodig zou zijn, omdat wij inmiddels nét de leeftijd hebben bereikt dat er met pensioeninkomen gerekend moet worden. En bij de reguliere hypotheekverstrekkers gaat het alleen om het invullen van getalletjes en aanvinken van hokjes. Als je er net niet in past houdt het al op. Dan heb je een dikke overwaarde maar kun je er weinig mee. Dus ik vrees dat het gewoon ophoudt en dat ik het Funda-kijken los moet gaan laten en me tevreden stellen, weer, met ons huidige huis. Wat dus gelukkig ook een prima huis is.
smorre schreef:
12-06-2025 22:23
Beste TO

Eerlijk gezegd vind ik t nogal
Bizar.
Wat zoek je nou eigenlijk?
Ja een leuk en sfeervol huis.

Maar in de stad? In een dorp? Buitenaf? Hoeveel kamers? Welk oppervlakte? Wat zijn je zoekcriteria op LinkedIn?
Criteria dus: óf een appartement, óf een woning waar mijn bedrijf bij kan. Voor het bedrijf heb ik minimaal 100 m2 nodig. En aantal kamers is makkelijk, in elk geval drie slaapkamers maar meer is meegenomen. Verder ben ik niet rigide wat eisen betreft.
HiltjeHillegonda schreef:
12-06-2025 19:48
Ja, ik had echt een heel hoog bod gedaan zonder enig voorbehoud en ik was in het gedachten al helemaal gaan inrichten, maar ik ben helaas toch overboden. Was echt een teleurstelling.

Inmiddels al weer 2 andere huizen gezien maar die worden het niet. Wel leerzaam en goed om een beter gevoel te krijgen. Het huis van vandaag blijkt funderingsproblemen te hebben en daar doet zo'n makelaar dan heel luchtig open maar ik heb het rapport gekregen en ChatGPT om advies gevraagd en waarschijnlijk komen er in de toekomst dan kosten van 50-100K aan.
Terwijl mijn huis nu een positief funderingsrapport heeft en er geen kosten verwacht worden.
Dat ga ik dus echt niet doen (want ik zou in een nieuw huis minstens 10 jaar willen wonen).
Jammer! Met die fundering zou ik ook huiverig zijn, daar gaan heel veel mensen nog door in de problemen komen.

Ik vind het idee van bieden en niet nog een keer een nieuw bod kunnen doen heel vervelend. Hoe het dan zou moeten weet ik ook niet, maar nu heb je gewoon eigenlijk geen idee. Misschien zou het zo moeten gaan dat het hoogste bod bekend wordt gemaakt onder de bieders en dat die dan kunnen aangeven of ze het ook daarvoor zouden willen kopen, en dat er dan geloot wordt onder de gegadigden?
Ja en volgens mij is de markt ook echt raar. Bij lang niet alle huizen wordt overboden.

Het huis waar ik verliefd op was had vraagprijs 375 en ging voor 430 weg. Maar het huis waar ik van de week naar keek was terug in de verkoop en was de eerst keer met een vraagprijs van 350 voor 330 verkocht.

Ik kijk nu ook naar lelijke huizen maar met veel ruimte. Daar kan ik met veel eigen geld best een nieuwe vloer, keuken en badkamer inzetten en dan ook nog de tuin aanleggen en dat kunnen de jonge stellen met wie ik concurreer op de woningmarkt vaak weer niet.
Bedoel je lelijke huizen van buiten of van binnen? Binnen kun je inderdaad veel zelf aan doen natuurlijk.

Onze bezichtiging morgen gaat niet door, we hebben die geannuleerd. We waren er afgelopen weekend langsgereden, mijn man was er alsnog wel weg van maar ik zie het niet zitten om duizend redenen. De makelaar belde vanochtend ook nog om te benadrukken dat het een bestemming heeft die de zaken ingewikkeld maakt. Daar had ik me ook al enigszins in verdiept en nog veel vragen over. Ook moet er volgende week al een bod uitgebracht worden en zijn wij er nog helemaal niet uit met die langdradige hypotheekadviseur. Een pand met een bestemming die niet in eerste instantie 'wonen' is, is ook extra moeilijk te financieren en blabla. Dus dat wordt helemaal niets. Wel (kunnen) kopen zou ook jarenlang verbouwen betekenen waar mijn man zin in zegt te hebben. Maar hij is ook net als ik erg gehecht aan meerdere keren per jaar op reis en vaak uit eten etc, dat zou dan in veel mindere mate kunnen. Mooi aan ons voorbij laten gaan dus.
Voor wie mijn topic over de jaccuzzi gevolgd heeft; het was zo lekker rustig, maar de buren hebben het bad nu sinds een paar dagen weer staan en 24/7 aan. Zucht.
Yella78 schreef:
16-06-2025 13:43
Bedoel je lelijke huizen van buiten of van binnen? Binnen kun je inderdaad veel zelf aan doen natuurlijk.

Van binnen en van buiten :biggrin:

Mooi, dat laat mijn budget in de huidige markt niet toe...
Yella,
Zou het niet handig zijn om éérst te weten hoe het zit met hypotheken en wat je kunt lenen, vóórdat je gaat kijken bij huizen?
Nu lijk je de hele verhuizing weer aan de kant te gooien of zie ik dat verkeerd?
Natuurlijk is dat handig (en verstandig). Overigens heb ik een jaar of twee, drie geleden ook al eens een oriënterend gesprek gehad bij een andere hypotheekadviseur, toen we bij de bijbehorende makelaardij naar een huis hadden geïnformeerd en zij dat aanboden. Daar werden al veel van mijn vragen over meenemen van onze huidige hypotheek beantwoord en wat er dan nog voor ruimte zou zijn, maar dat is toch een ingewikkeld gebeuren, pff. Inmiddels is de situatie uiteraard weer veranderd; hogere overwaarde op eigen huis, leeftijd bereikt dat er met pensioeninkomen gerekend moet gaan worden, andere (betere) inkomenscijfers en bedrijfsresultaten, kinderen zelfstandiger enzovoort.
Maar vooraleer die hypotheekadviseur überhaupt een afspraak in wil plannen, ben je weken verder. Ik haat die afhankelijkheid, bah.
Ik denk echter dat het allemaal tot niets gaat leiden. Als ik het negatief bekijk kan ik zeggen dat wij dus 'gevangen' zitten in ons huis, als ik het positief insteek dat wij hier heerlijk wonen (op het gebrom van de jaccuzzi en soms urenlang gejank van de hond bij de buren na) en lekker nog zeker tien jaar blijven.
Naar aanleiding van je laatste reactie wil ik bijna zeggen; Doe eens rustig :biggrin:
ik snap dat je baalt dat de hypotheekadviseur pas over een paar weken kan, maar dat lijkt me logisch toch. Die hebben het in deze tijd gewoon hartstikke druk, en het is voor veel mensen straks ook nog vakantie, waardoor het werk zich opstapelt.
Je bent niet 'afhankelijk', je bent gewoon impulsief begonnen met kijken en nu heb je door dat je eerst het financiële plaatje helder moet krijgen.
En dan ineens denk je dat het allemaal tot niets gaat leiden??
Plan eerst die afspraak, wacht hem af en ga dan pas verder kijken.
Jullie zijn een beetje als kip zonder kop bezig en dat lijkt me vooral erg vermoeiend.
Ik zou er een beetje rust in brengen.
Ik ben helemaal niet impulsief begonnen, ik kijk al jarenlang elke dag op Funda en in de afgelopen jaren hebben we ook weleens een huis bezichtigd en meerdere keren willen bezichtigen (bleek toen al verkocht). De concrete wens tot verhuizen werd alleen aangewakkerd door een situatie van geluidsoverlast. Omdat wij niet uit de voeten kunnen met alle typen huizen en geen haast hebben om hier weg te komen en zo nog wat factoren is dat nooit tot een concrete stap gekomen.
En de wens om een afspraak bij de hypotheekadviseur heb ik al weken geleden daar aangegeven, maar kan pas eind deze maand en dan alleen als meneer denkt dat het zinvol is.
De rust is er nu toch ook in? Niet dat ik daar dus veel keus in heb, haha, maar het is hier echt prima hoor en als wij hier nog tien jaar moeten wonen is dat ook prima. Met het geluid van de buren kan ik nu dealen, misschien dat we een extra scherm gaan plaatsen tegen de schutting, tot boven aan onze overkapping, zodat het gebrom van dat bad minder hoorbaar is. Dat ik hen asociaal vind om die jaccuzzi gewoon weer aan te zetten terwijl ze weten dat ik er last van heb, is wel zo maar ja.
Yella78 schreef:
17-06-2025 11:19
Ik ben helemaal niet impulsief begonnen, ik kijk al jarenlang elke dag op Funda en in de afgelopen jaren hebben we ook weleens een huis bezichtigd en meerdere keren willen bezichtigen (bleek toen al verkocht). De concrete wens tot verhuizen werd alleen aangewakkerd door een situatie van geluidsoverlast. Omdat wij niet uit de voeten kunnen met alle typen huizen en geen haast hebben om hier weg te komen en zo nog wat factoren is dat nooit tot een concrete stap gekomen.
Tja als je iets wil kopen is stap 1 : weten hoeveel geld je aan je aankoop kan besteden en welke wettelijke bepaling voor die aankoop nodig zijn. Als een kip zonder kop de ene na de andere bezichtiging plannen en afzeggen, boos zijn op makelaars die zich niet naar jouw agenda schikken, geïrriteerd worden over de planning van de adviseur... is allemaal niet helpend en energieverspilling.

Trouwens zijn de wachttijden voor zowat alle diensten gigantisch lang. Zelf wacht ik 4 maanden! op een afspraak bij de ambassade voor het verlengen van mijn paspoort. En ook de enige andere optie (via het geboorteland) duurt maanden. Doei zomervakantie en weg vakantiebudget! Dan kan ik daar geïrriteerd over doen maar daar schiet niemand iets mee op en puntje bij paaltje had ik voor het boeken moeten controleren wanneer mijn paspoort verliep en meteen een afspraak moeten inplannen. Dus de enige waar ik boos op kan zijn, ben ikzelf.
Yella78 schreef:
17-06-2025 11:19
Ik ben helemaal niet impulsief begonnen,

Maar je volgorde is niet helemaal lekker gepland.

Ik volg een Nederlandse vrouw op Tiktok, midden dertig, flink overwaarde op haar huis en de wens om een tweede huis/appartement in Spanje te kopen. Wil ze haar overwaarde voor gebruiken en extra hypotheek erbij.
Hele reis langs allerlei dorpen in Spanje om te ontdekken waar het dan moet zijn en daar zijn tientallen filmpjes van gemaakt. Welke plaats voelt goed, hoe moet het huis zijn...hond mee en een vriendin mee. Op stap met een makelaar daar.

En toen kwam ze weer thuis en ging ze financiële deel regelen. Kon het helemaal niet want net gestopt met haar eigen onderneming en aan het denken wat ze verder zou doen en daar ging geen hypotheekverstrekker in mee, overwaarde of niet.

Moest gelijk aan dit topic denken (ook al is het een andere situatie)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven