Geld & Recht alle pijlers

Eerste koopovereenkomst ontvangen

13-06-2025 21:31 29 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedenavond allemaal,

Het is zo ver, wij gaan ons eerste huis kopen! Inmiddels hebben wij nu dan ook de eerste opzet van de koopovereenkomst ontvangen.

Nu zitten wij met de volgende vraag:
De CV installatie is 5 jaar oud, en alleen onderhouden door de bewoners zelf en niet door een erkend bedrijf.

Dit roept veel vraagtekens bij ons op, aangezien de CV installatie dan ook niet gekeurd is door een gecertificeerd bedrijf.. mag dit zomaar? En wat nou als wij de woning kopen en vervolgens wel een keuring laten doen door een erkend bedrijf en er van alles mis mee blijkt te zijn, of nog erger dat het vervangen moet worden.

Kan iemand ons advies geven hierin? Alvast enorm bedankt voor het meedenken.
Je cv ketel laten onderhouden is niet verplicht, maar als je het doet dan moet het wel door een erkende installateur. Wellicht is ie wel gewoon door een installateur opgehangen? Als ze dat ook zelf hebben gedaan, dan zou ik dat ding sowieso laten vervangen want klinkt gevaarlijk.

Als je hier verder niks over afspreekt dan teken je voor de ketel in deze staat. Mocht je bang zijn dat je hem moet vervangen dan kun je of een lager bod op het huis doen of je kunt voor het tekenen een keuring eisen van die ketel. Beide opties lijken mij echter niet heel gebruikelijk.

In het ergste geval moet de ketel dus vervangen worden, dan kun je ook een huurkoop ketel nemen voor een bepaald bedrag per maand inclusief onderhoud. Het hoeft dus niet direct in de papieren te lopen. Ik zou in deze woningmarkt hier niet snel over vallen in ieder geval.
Heel lang mocht je dat zelf doen.

Ja kan gewoon een onderhoud bedrijf laten komen als je er eentje vind die tijd heeft. 5 jaar is nog jong, 13-15 jaar gaat hij waarschijnlijk wel mee. Vervanging is ook niet zo heel duur, 1500-2000 euro. Dat soort kosten horen nou eenmaal af en toe bij een koophuis.
Mijn zwager heeft zijn cv-ketel zelf opgehangen en doet ook het onderhoud zelf. Mag dat niet? Er zijn ook legio online aanbieders van cv-ketels dus iedereen kan zo’n ding aanschaffen zonder montage.
Een ketel van 5 jaar is nog vrij jong. De eerste jaren is jaarlijks onderhoud om de 2 of 3 jaar ook prima. Ik zou hier totaal geen probleem in zien, gewoon zelf een onderhoudsbeurt regelen en klaar. De kans dat de ketel defect is door slecht onderhoud lijkt me nihil.
Coffee is never my cup of tea
KamilleT schreef:
13-06-2025 22:07
Mijn zwager heeft zijn cv-ketel zelf opgehangen en doet ook het onderhoud zelf. Mag dat niet? Er zijn ook legio online aanbieders van cv-ketels dus iedereen kan zo’n ding aanschaffen zonder montage.
Wij hebben de CV ketel ook zelf opgehangen en doen onderhoud zelf. Is allemaal niet zo ingewikkeld. Maar volgens mij mag je de CV ketel niet meer zelf ophangen en moet dan gebeuren door een erkend installateur.
Phlox24 schreef:
13-06-2025 22:15
Wij hebben de CV ketel ook zelf opgehangen en doen onderhoud zelf. Is allemaal niet zo ingewikkeld. Maar volgens mij mag je de CV ketel niet meer zelf ophangen en moet dan gebeuren door een erkend installateur.
Klopt, inmiddels kan dat niet meer zomaar.
Maar zoals iemand al zei, een ketel van 5 jaar is nog helemaal niet oud, en heeft min of meer 1 onderhoud overgeslagen. Gewoon laten doen als je er in komt.

Overigens is zelfs een cv ketel laten vervangen echt niet het meest rampzalige dat je kan overkomen bij het kopen van een nieuw huis. Bij mij was hij officieel onderhouden door een erkend bedrijf, de keurmeester en mijn aannemer zeiden ook ‘oh, die zou ik nog niet meteen vervangen hoor, zonde van je geld’. En toen kwam mijn eigen onderhoudsbedrijf (die ik ook al jaren bij mijn andere huis had, en echt wel vertrouw), en die wilden hem niet in onderhoud nemen ivm ernstige gebreken. Die man heeft het me laten zien, er was inderdaad van alles door geroest. Maar dat zag je pas als je onderdelen losschroefde.

Ik heb mijn huis van een hele oude man gekocht (of eigenlijk zelfs zijn erven), ik denk dat hij gewoon jaren heeft betaald voor onderhoud wat helemaal niet of nauwelijks gedaan is. Dat hij dus eigenlijk gewoon was opgelicht (er waren keurig boekjes met stempels en zo). Tja, daar doe je niks aan. Slikken, nieuwe laten ophangen en dat was ook weer geregeld. Dat soort dingen kun je altijd tegenkomen.
Ik vind het een kleinigheid, ketel is nog jong en kan nog jaren mee. Gewoon iemand laten komen voor onderhoud.
Wat lijkt je zo erg aan het moeten vervangen van een ketel? Dat is echt zo gedaan door een erkend bedrijf. Er zijn een stuk vervelendere dingen waar je meer last van hebt. Of bedoel je dat je het geld er niet voor zou hebben? Dat is wel problematisch als je een eigen huis hebt, want daar kan altijd onverwacht onderhoud aan zijn.
Een ketel vervangen is nog te overzien. Maar ik zou wel wat meer onderzoek doen bij zo'n huis. Als de verkopers de ketel zelf hebben onderhouden, wat hebben ze dan nog meer zelf gedaan? Het dak geïsoleerd, vloerverwarming aangelegd, een aanbouw geplaatst? Zomaar een paar dingen waarbij je vervelende fouten kunt maken die niet direct te zien zijn, maar die wel voor problemen kunnen zorgen.

Hebben jullie een bouwkundige keuring laten doen? Niet dat die heilig zijn, maar je kunt er wel eens iets aan hebben.
Onderhoud door een erkend bedrijf is niet verplicht dus je hebt daarin niets te eisen. Gewoon zelf snel een onderhoudsbeurt inplannen en waarschijnlijk is alles gewoon goed met zo'n nieuwe ketel. En anders vervangen of repareren, dat soort dingen heb je nu eenmaal met een koopwoning en die onvoorziene kosten moet je incalculeren.
Stormkap schreef:
14-06-2025 07:29
Een ketel vervangen is nog te overzien. Maar ik zou wel wat meer onderzoek doen bij zo'n huis. Als de verkopers de ketel zelf hebben onderhouden, wat hebben ze dan nog meer zelf gedaan? Het dak geïsoleerd, vloerverwarming aangelegd, een aanbouw geplaatst? Zomaar een paar dingen waarbij je vervelende fouten kunt maken die niet direct te zien zijn, maar die wel voor problemen kunnen zorgen.

Hebben jullie een bouwkundige keuring laten doen? Niet dat die heilig zijn, maar je kunt er wel eens iets aan hebben.
Dit. Mijn huis was op die manier 'onderhouden' en 'verbeterd'. Overigens niet naar voren gekomen tijdens de bouwkundige keuring. Maar kwam wel naar voren tijdens verbouwing badkamer en aanpakken elektra. Dat laatste is nog niet helemaal goed, maar kan alleen opgelost met plafond openbreken en dat had ik nu pas laten stucen. Ketel was wel professioneel onderhouden, maar gaf alsnog binnen 2 maanden de geest. Vervangen is echter geen moeite. Vloerverwarming klopt ook niet, veel koude stukken, maar er ligt net een nieuwe vloer, dus jammer de bammer.
Ik zou me daar niet blind op staren, er zijn grotere dingen waar je alert op moet zijn.
Een cv ketel laten vervangen is geld, en dat is jammer. Maar het valt niet onder de categorie “nog erger”.

Mijn nieuwe hangt nu 6 weken. Ze zijn om half negen in de ochtend begonnen en om kwart voor twaalf waren ze de deur weer uit, en dat was inclusief andere afvoer naar het dak.
Hebben jullie bij de koopovereenkomst pas de vragenlijst ontvangen ofzo? Dat zou je eigenlijk al moeten hebben voordat je een bod uitbrengt vind ik persoonlijk.

Volgens mij was er bij ons de eerste paar jaar helemaal geen onderhoudsbeurt nodig. En dan wil het nog niks zeggen, want er kan altijd iets kapot gaan. Wij hebben 1 onderdeel al 3x moeten vervangen, deels omdat het (nadat het voor het eerst kapot ging) door professionals niet goed geplaatst was. Uiteindelijk iemand vanuit het merk vd ketel zelf voor gekomen.
Maar wat wil je dan nu nog doen? De koop is toch al rond?

Ik zou gewoon een onderhoudsbedrijf laten komen na de overdracht en kijken wat die zeggen. In het ergste geval kost het je 2k voor een nieuwe ketel. Daar kun je voor sparen of je moet de nieuwe keuken/vloer/ietsanders uitstellen.

Met een koophuis heb je nu eenmaal vaak kosten voor dingen die niet per se leuk zijn maar wel noodzakelijk voor een goed functionerend huis.
Daantje6 schreef:
14-06-2025 09:16
Onderhoud door een erkend bedrijf is niet verplicht dus je hebt daarin niets te eisen. Gewoon zelf snel een onderhoudsbeurt inplannen en waarschijnlijk is alles gewoon goed met zo'n nieuwe ketel. En anders vervangen of repareren, dat soort dingen heb je nu eenmaal met een koopwoning en die onvoorziene kosten moet je incalculeren.

Sinds 1 april dit jaar wel.
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/onderho ... stallateur
Mette schreef:
14-06-2025 10:07
Maar wat wil je dan nu nog doen? De koop is toch al rond?
Zoals ik to begrijp niet, ze heeft een concept koopovereenkomst ontvangen om na te kijken.
Pas na ondertekenen van alle partijen, bedenktijd voorbij, ontbindende voorwaarden verlopen, is een koop definitief.
vivapimpelmees schreef:
14-06-2025 10:13
Sinds 1 april dit jaar wel.
https://www.eigenhuis.nl/nieuws/onderho ... stallateur
Jaarlijks onderhoud van CV ketel is niet verplicht, wel is verplicht dat de onderhoudsmonteur CO-gecertificeerd is. Het artikel gaat over de verplichting van certificering.
Ik zie het probleem niet. Wij kochten ons eerste huis van een stel ongelooflijk lamme mensen die jaren niks aan het huis (inclusief 5 jaar oude ketel) hadden gedaan. Die ketel was nou net het enige dat niet hoefde te worden vervangen en heeft het nog ruim 10 jaar zonder klachten gedaan.

Niet druk over maken, gewoon zorgen dat hij voor komende winter een beurt heeft gehad.
Ik zou hier zeker de koop niet op af laten ketsen. De CV ketel is nog jong, dus kan ook grote gebreken is klein. Vervangen van een CV ketel kost niet zo veel geld.

Je kunt natuurlijk de verkopers een voorstel doen om een erkend onderhoudsmonteur de keuring te laten doen op hun kosten. Verkopers mogen dit ook weigeren.
Luilaksmurf schreef:
14-06-2025 10:14
Zoals ik to begrijp niet, ze heeft een concept koopovereenkomst ontvangen om na te kijken.
Pas na ondertekenen van alle partijen, bedenktijd voorbij, ontbindende voorwaarden verlopen, is een koop definitief.
Als je nog vrijblijvend van het huis af kan dan is het simpel. Dan zeg je tegen de verkopers dat de koop alleen doorgaat met 2k minder voor nieuwe ketel.

De kans is wel groot dat de verkopers dan met de volgende op de lijst in zee gaan. En dan heb je alsnog geen huis.
Een ketel die binnen afzienbare tijd kapot gaat, lijkt me zo'n beetje het minste probleem bij de aankoop van een nieuw huis. Hou er rekening mee dat je nu eenmaal niet alles kunt weten en dicht kunt timmeren. De kans is groot is dat er in het eerste jaar sowieso onvoorziene kosten zullen zijn. Dat hoort er nu eenmaal bij als je een huis bezit.
Voor wat het waard is: die van mij is voor het eerst onderhouden na 5 jaar en zag er nog prima uit.
Dit lijkt me niet zo'n punt. In het allerergste geval laat je een nieuwe ketel plaatsen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven