Morgen sportdag kind 8 bij 29 graden

donderdag 12 juni 2025 om 21:29
Even jullie alwetende mening gevraagd om te checken of ik nu geen zeurende helikopter ouder ben.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
Mijn dochter in groep 5 heeft morgen sportdag. Het wordt hier dan 29 graden en het is van 9 uur tot 14 uur. Alleen in de pauze zitten ze in de schaduw maar alle andere activiteiten zijn in de volle zon.
Mijn kind heeft een hele lichte huid. Ondanks factor 50 verbrandt ze snel.
Ze drinkt sowieso heel weinig uit zichzelf, je moet er constant bovenop zitten dat ze moet drinken.
Er is weinig voor nodig voor ze het heel warm heeft. School raadt petjes en lange mouwen aan. Dit helpt wel tegen verbranding maar niet tegen oververhitting. Net was ze aan het helpen in de tuin en voelde ze al klam aan en het is nu een stuk koeler dan morgen.
Sowieso herkennen kinderen de signalen van oververhitting vrij slecht lees ik online en raken ze ook sneller oververhit ten opzichte van volwassenen.
De enige aanpassing in het programma die ik lees is dat de duurloop op het einde is afgelast.
Zouden jullie onder deze omstandigheden een kind van 8 naar een sportdag sturen ? Het is groep 1 tm 8 dus heel veel kinderen en het lijkt me onmogelijk dat die hulpouders elk kind in de gaten kunnen houden of ze wel drinken.
Nb er zijn zat kinderen met een ander huidtype of die het minder snel heet hebben of die van nature wel veel drinken dus ik heb het puur over de situatie zoals hierboven geschetst.
maandag 16 juni 2025 om 17:31
Welke klachten?Strikje schreef: ↑16-06-2025 16:21Ik vraag me dan af hoe mensen dat volhouden. Ik drink de hele dag door water. Ik denk wel 3 liter per dag.
Als je veel minder drinkt dan 1.5 liter, dus ongeveer een liter, dan heb je toch allerlei klachten? Als ik wist dat ik heel erg weinig mocht drinken op een dag zou ik echt in paniek raken denk ik.
Hier zet ik 's ochtens om 9u een kop koffie op mijn bureau en kan ik vaak vaststellen om 12u30 dat er 3 slokken uit die kop zijn.
Ik heb nagenoeg geen dorstgevoel en ook geen klachten.
Een flesje water heb ik alleen in mijn tas om een hoestbui te onderdrukken en om medicatie door te slikken.
Ik doe maanden met dat ding.
Het enige wat er voor de lekker - niet voor de dorst - behoorlijk ingaat is Coca Zero.
En zelfs dat glas blijft vaak gewoon halfvol staan. En doe ik uren mee.
Water als drank moet je mij dus ook niet geven.
Dat is totaal smakeloos en drink ik gewoon - 40 graden midden in de stad in volle zon daar gelaten - niet.
Man wordt er standaard gek van op een terras.
Op de tijd dat ik - in 't beste geval en met wringen - 1 glas coca of wijn binnen heb heeft hij 3 biertjes binnen

Bij 3 liter vocht krijg ik gewoon braakneigingen.
Dat wil gewoon terug naar buiten en dan niet "langs de juiste kant".
Hier overigens ook ASS, maar ik heb het er tot nu toe nooit aan gelinkt.
Ik heb gewoon nagenoeg nooit dorst.
Ik wil an sich trouwens dus wel die kop koffie drinken of dat glas Coca. Voor de lekker.
Maar ik vergeet het ook weer.
De helft van de tijd drink ik dus sowieso koude koffie.
Ik word trouwens kriegel als mensen te hard gaan lopen pushen.
Nee, ik krijg geen glas water (of een kop koffie) op in 1 keer. Dat duurt minstens een uur.
Tenzij je graag hebt dat het er 5 minuten later weer uit komt.
En nee, ik wil niet gepusht en gedwongen worden. Laat me.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
maandag 16 juni 2025 om 17:54
Heel veel mensen hebben helemaal geen klachten met een liter of zo. Het weer kwijtraken van vocht verschilt ook enorm per persoon. Sommige mensen zweten bij iedere inspanning of warmte in stralen, die raken veel meer vocht kwijt dan mensen die dat niet doen. Mensen met minder (snel) werkende nieren of een ander niveau scheiden veel minder snel vocht uit. Die raken juist door van overvuld als ze drie liter per dag moeten gaan drinken. Het is natuurlijk vrij simpel. Als je geen drie liter per dag kwijtraakt, maar dat er wel in stopt, hou je de rest dus ergens vast. En dat voelt meestal alles behalve prettig. Er is ook zeker zoiets als te veel water binnen krijgen, dus tegen alle heug en meug op gaan drinken hoeft echt niet.
maandag 16 juni 2025 om 18:39
Ik begin me ook altijd wat slapjes te voelen als ik bij warm weer wel voldoende drink maar blijkbaar te veel zout verlies. Dan maak ik even een cup a soup of pak wat zoute chips en dan is het weer goed. Eerst had ik het niet zo duur tot ik er door iemand op gewezen werd.
maandag 16 juni 2025 om 19:56
En toch ook op een zonnesteek?blijfgewoonbianca schreef: ↑16-06-2025 19:54(Te) weinig drinken vergroot wel de kans op nierstenen. Je urine moet eigenlijk zo goed als kleurloos zijn.
Pieremachochel
maandag 16 juni 2025 om 20:01
Ja.
Als je oververhit raakt moet je je zonnebrandmiddel er af wassen om gemakkelijker te zweten.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 16 juni 2025 om 21:52
Ja ik ook. Ik snapte het eerst niet maar nu probeer ik erop te letten. Vandaag had ik het gelukkig al minder het duizelig voelen. Al heb ik ook te weinig gedronken.Graze schreef: ↑16-06-2025 18:39Ik begin me ook altijd wat slapjes te voelen als ik bij warm weer wel voldoende drink maar blijkbaar te veel zout verlies. Dan maak ik even een cup a soup of pak wat zoute chips en dan is het weer goed. Eerst had ik het niet zo duur tot ik er door iemand op gewezen werd.
dinsdag 17 juni 2025 om 10:46
Dat vroeg ik me altijd af inderdaad, in hoeverre word je vermogen tot afkoelen en openstaan van poriën beïnvloed door zonnebrand. Hoe goed is dat smeren eigenlijk qua opname van chemicaliën door de huid vs niet verbranden?blijfgewoonbianca schreef: ↑16-06-2025 20:01Ja.
Als je oververhit raakt moet je je zonnebrandmiddel er af wassen om gemakkelijker te zweten.![]()
dinsdag 17 juni 2025 om 11:36
dinsdag 17 juni 2025 om 12:01
Maanden doen met een fles water ? Dan wordt dat water toch vies tussendoor ? Schimmel e.d.
Hier is trouwens nu de ergste verbranding wel aan het minderen. Maar heb haar de afgelopen warme dagen wel uit de zon gehouden. Was ze niet blij mee want ze wou naar het strandje maar ik wil eerst dat die huid echt even goed hersteld
Hier is trouwens nu de ergste verbranding wel aan het minderen. Maar heb haar de afgelopen warme dagen wel uit de zon gehouden. Was ze niet blij mee want ze wou naar het strandje maar ik wil eerst dat die huid echt even goed hersteld
dinsdag 17 juni 2025 om 12:20
Fijn!SnipSnip schreef: ↑17-06-2025 12:01Maanden doen met een fles water ? Dan wordt dat water toch vies tussendoor ? Schimmel e.d.
Nog iets aan school laten weten?
Frankly my dear, I don"t give a damn
dinsdag 17 juni 2025 om 16:30
Dat vraag ik me ook af.
De sporten die worden/werden aangeboden vergen balgevoel en team samenwerking, zoals softbal, basketbal en voetbal. Dat is voor sommigen gewoon niet weggelegd en ook niet aan te leren. Die kinderen krijgen misschien liever lichaamsbeweging door dansen, zwemmen, hutten bouwen of wandelen en bloemen plukken.
dinsdag 17 juni 2025 om 16:51
"onvoorwaardelijk ouderschap" bedankt voor de tip!Frizz schreef: ↑14-06-2025 17:24Ah dus scholen maken iets expres kut zodat kinderen alvast kunnen wennen aan hoe kut het leven kan zijn. Logisch.
Ware het niet dat uit onderzoeken blijkt dat een veilig schoolklimaat (met aandacht voor leerlingwelzijn ipv competitie) zorgt voor betere mogelijkheden tot leren.
Kijk eens naar het Finse onderwijs, of verdiep je in Alfie Kohn. Ook de Correspondent heeft een aantal artikelen geschreven over de nadelen over ons onderwijs.
dinsdag 17 juni 2025 om 16:52
Het is ook niet leuk dat als sport en sportdagen juist hetgeen is waar je als kind wel in uitblinkt, terwijl de rest moeizaam gaat, dat dat nu net het onderdeel blijkt te zijn waar anderen makkelijk onderuit kunnen komen.
De meestal sportdagen waren in mijn schoolcarrière altijd een combinatie van dingen, niet alleen maar één soort sport.
De meestal sportdagen waren in mijn schoolcarrière altijd een combinatie van dingen, niet alleen maar één soort sport.
dinsdag 17 juni 2025 om 17:05
De redenen om sportdagen verplicht te stellen worden steeds gekker

'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
dinsdag 17 juni 2025 om 17:29
Dus we hebben inmiddels wel door dat het schadelijk is om kinderen die slecht zijn in rekenen openlijk voor de klas hun onvermogen te laten tonen, maar met sport is dat ineens niet schadelijk?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
dinsdag 17 juni 2025 om 17:31
Er is onderzoek naar gedaan dat je niet veel zonnebrand opneemt. Terwijl er duidelijk bewezen is dat je van verbranden een verhoogde kans op huidkanker hebt. Dus ik neem liever het kleine risico dat ik iets van zonnebrand opneem dan de kans op huidkanker. Daarnaast eet en drink ik soms ook dingen die niet goed voor je lichaam zijn dus waarom zou ik dan bij zonnebrand de streep trekken? Sowieso heb ik liever de zonnebrand dan niets want ik verbrand binnen 10 minuten levend. Maar als je liever geen zonnebrand draagt kan je ook UV kleding kopen.
dinsdag 17 juni 2025 om 17:37
Ik had op zo'n dagen trouwens dubbel prijs.
Ik ben een 0 in 90 % van de sporten*.
Ik ben een sociale ramp en werd rot-gepest.
Al die sporten waren gegarandeerd ook nog eens in groepjes.
Waarbij uiteraard geen mens mij vrijwillig bij in zijn groep wou.
Ik onderging het elke keer maar weer.
Maar ik had toch écht 10 keer liever een rekenles.
Waar ik niet elke keer te kijk stond en bespot werd.
*Een beetje simpel dansen of wat badminton voor de fun lukte nog net.
Maar dat dook nooit op op zo'n dag.
Het was toch echt standaard gymnastiek, atletiek, balsporten, ...
Is dit nu later?
woensdag 18 juni 2025 om 10:59
Ik vond de sportdagen zelf altijd meer dan opper vreselijk ook gepest ook twee linker handen en voeten en geen hond wilde in een groepje met me. Groepjes die er stiekem snel vandoor gingen zodat ik ergens alleen rondhobbelde en als een leraar me dan vond kreeg ik op mijn lazer want ik had bij mijn groepje moeten blijven etc. Dus ik ben helemaal geen fan.
Maar mijn kind vindt het dus wel super leuk. Overigens nu weer in de bloedhitte in een of andere stokoude bus richting schoolreis maar ik heb haar ditkeer ingesmeerd met zonnebrand uit een fles en wederom de juf net bij de bus aangesproken op het smeren. Het zal mij benieuwen. Ze hebben geen groepjes met ouders maar mogen de hele dag vrij rondbanjeren door dat park. Dus voor mijn gevoel let er dan ook wederom geen hond op ze.
Maar mijn kind vindt het dus wel super leuk. Overigens nu weer in de bloedhitte in een of andere stokoude bus richting schoolreis maar ik heb haar ditkeer ingesmeerd met zonnebrand uit een fles en wederom de juf net bij de bus aangesproken op het smeren. Het zal mij benieuwen. Ze hebben geen groepjes met ouders maar mogen de hele dag vrij rondbanjeren door dat park. Dus voor mijn gevoel let er dan ook wederom geen hond op ze.
woensdag 18 juni 2025 om 12:24
Accepteren en je uitleven op je club.pina schreef: ↑17-06-2025 16:52Het is ook niet leuk dat als sport en sportdagen juist hetgeen is waar je als kind wel in uitblinkt, terwijl de rest moeizaam gaat, dat dat nu net het onderdeel blijkt te zijn waar anderen makkelijk onderuit kunnen komen.
Frankly my dear, I don"t give a damn

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in