Niet koken op vakantie

16-06-2025 21:06 133 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In een ander topic ('op vakantie met kleuters, hoe kom ik uitgerust terug') zeiden meerdere mensen dat ze absoluut niet koken op vakantie. Wij boeken altijd een huisje en ik kook vaker wel dan niet. Zou ook best wat minder willen koken (het gaat me niet om de taakverdeling hoor!), maar vraag me af hoe anderen dat doen. Betekent niet koken elke dag uit eten? Dat is toch enorm duur? Ik krijg buikpijn van vaak uit eten en ook qua gewicht word ik niet happy van de gevolgen. Uitgebreid ergens lunchen kan trouwens wel een goed alternatief zijn af en toe, maar meestal mis ik dan toch groenten. Afhalen: zelfde probleem, ik vind vaak snacken vreselijk en man idem (in tegenstelling tot onze kinderen natuurlijk). Dus ik denk dat ik het bij zo eenvoudig mogelijk koken houd, maar ik vind dat lastig. Thuis ben ik de kok en we eten best goed en gevarieerd, op vakantie gaat dat lastiger en waarschijnlijk denk ik te moeilijk als het gaat om recepten. Maar elke avond salade met broodje wordt hem ook niet. Hoe doen jullie (de mensen die wel koken) dat en iemand nog een goede tip? Ben heel benieuwd!
Nova schreef:
17-06-2025 13:25
Hoezo 3 uur? Ik denk dat er weinig mensen zijn die de hele vakantie elke avond 3 uur in een restaurant gaan zitten. Kies alleen een hoofdgerecht, of ga uit lunchen. Veel landen hebben voordelige (warme) lunchmenu's.
En dan eet je 's avonds een broodje of iets anders kleins in je huisje.
Nou ja, wat ik bedoel is dat ik dat wel graag zou doen. In theorie dus. Maar omdat het er in de praktijk niet in zit wisselen we het buiten de deur eten af met af en toe zelf koken in het appartement of huisje. Of we gaan inderdaad uit lunchen en eten dan 's avonds een salade of soep met brood.
Onze langere vakanties zijn rondreizen met OV dus onze ‘eetzak’ is matig gevuld. Meestal zit er een steeds leger wordend pak havermout in, kaneel, thee, fruit en eten voor onderweg (broodjes van te voren gesmeerd). Afhankelijk van hoelang we op een plek blijven, halen we bij de supermarkt eten voor ontbijt en voor ‘‘s avonds een broodje en/of salade.
Tussen de middag eten we buiten de deur. Soms wisselt het en gaan we ‘‘s avonds uit eten, bijvoorbeeld als we een reisdag hebben en laat in de middag aankomen op plaats bestemming.
Uit eten is in de landen (Oost-Europa laatste jaren) waar we heengaan vaak goedkoper dan in Nederland. In Nederland gaan we niet vaak uit eten, te duur en we sparen dat liever op voor vakantie. De eetgelegenheden zijn vaak redelijk eenvoudig tot een enkele keer luxe (vooral aan het einde van de vakantie).
We gaan oa nog naar Helsinki voor een aantal dagen. Daar hebben we voor de zekerheid voor een appartement gekozen, mocht uit eten gaan te duur zijn. Ik zag best veel Aziatische restaurants, vaak is dat wat betaalbaarder en de supermarktprijzen zijn gelijk aan Nederland (YouTube vlogs dit jaar met rondleidingen supermarkten).
Dala schreef:
17-06-2025 10:23
Ben je niet meteen "uit" je vakantiegevoel wanneer je, vanaf je vakantiebestemming naar zo'n grote supermarkt rijdt? Het zou voor mij teveel voelen als de weekboodschappen doen...
Ik :heart: supermarkten in andere landen.
De hypermarchees in Frankrijk vind ik altijd zo’n feest, vooral de verse visafdeling of grote keuze in kaas.
anoniem_6852ccc4dab88 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 18:53
1.11% gewijzigd
Charlotte717 schreef:
17-06-2025 18:35
Deze zomer zijn we drie weken na elkaar weg, in verschillende accommodaties. We hebben bewust voor appartementen gekozen, zodat we kunnen koken als we daar zin in hebben. Ook 2x voor een hotel trouwens.

Elke dag uiteten, hoe graag ik dit ook doe, begint te vervelen. Zeker als je er een lange avontuurlijke dag hebt opzitten, wil je ‘s avonds gewoon op je eigen plekje chillen en wat eten

Dit!
Ik geniet ook meer van een paar keer echt luxe uiteten en verder zelf koken, dan van elke dag heel simpel uit eten. Ik wil in een restaurant luxer eten dan dat ik zelf kan koken.
Flashy schreef:
17-06-2025 18:10
Die kleinere minimarktjes zijn vaak juist op toeristen gericht met dito prijzen
Ja, dat is waar. Maar dat is eigenlijk überhaupt wel ene beetje het probleem. De hypermarché is dan misschien minder op "de toerist" gericht maar de plek waar je kampeert of in een huisje zit is dat uiteraard ook. Bijna alle stranden ook, hotels.
En ik ben ook niet het type reiziger dat op de plekken komt op aarde waar nog geen mens is geweest, streef ik ook niet na. Maar je ontkomt er bijna niet aan, zeker niet in het buitenland.
Speculaastaart schreef:
17-06-2025 18:53
Dit!
Ik geniet ook meer van een paar keer echt luxe uiteten en verder zelf koken, dan van elke dag heel simpel uit eten. Ik wil in een restaurant luxer eten dan dat ik zelf kan koken.
Oh ja, dat sowieso. Maar elke dag luxe uit eten zou ik best kunnen, 3 weken lang. Denk ik, nooit gedaan... misschien denk je op dag 3 ook wel, nu niet ajb
Speculaastaart schreef:
Dit!
Ik weet nog wel van vroeger toen we kampeerden dat het echt geen doen was om te gaan koken in de caravan/tent. Veel te weinig ruimte, als iemand dan bezig was met koken kon er niet nog iemand bij. Als ik zou kamperen zou ik wel elke dag uit eten gaan. Maar je hebt uit eten en uit eten gaan vind ik. Kan eventueel ook simpel toch afgewisseld met luxe om het niet te duur te maken.
Gaya schreef:
Ik :heart: supermarkten in andere landen.
De hypermarchees in Frankrijk vind ik altijd zo’n feest, vooral de verse visafdeling of grote keuze in kaas.
Dit, behalve de vis dan.
Heerlijk juist, in het buitenland boodschappen doen. Zo’n Franse of Italiaanse ipermercato. Gelukkig heeft man hetzelfde en zoeken we altijd lekker de grootste in de buurt op ;-D

Koken doe ik overigens zelden tot nooit op vakantie. Boodschappen doen we alleen voor de lol.
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
Het scheelt denk ik wel als je allebei (of tenminste voor meer dan één persoon uit het gezin) dat lekkers (fruit, kaas, vis, olijven, wijn etc) uit die grote (super)markt haalt. Dat je dat allebei leuk en ook lekker vindt. Zoals jullie het beschrijven zou ik het ook heel erg kunnen waarderen. :-D
Nana_Mouskouri schreef:
17-06-2025 12:06
Je moet het er leuk vinden, maar Duitse vakantiehuisjes zijn een geweldige optie voor de forummer die zelf graag kookt. Ik heb daar regelmatig keukens die net zo goed of beter toegerust zijn dan mijn eigen (en ik heb de boel heel aardig voor elkaar). Bakvormen, eierkokers, gourmetstellen, braadpannen, drie verschillende apparaten om koffie mee te zetten, messenblokken, etc. En als er een keer bijna niets is, dan lukt het ook best. Ik zie het probleem nooit zo op dit gebied. Op veel andere gebieden wel, maar koken in matige keukens is geen bron van ergernis.
Wist ik niet. Ik hou zeker van Duitsland, maar in de zomermaanden, of liever voorjaar, winnen de Zuid Europese landen het toch altijd weer. Maar een goed idee voor de wintermaanden :idee:
Vanity of vanities; all is vanity
Nana_Mouskouri schreef:
Je moet het er leuk vinden, maar Duitse vakantiehuisjes zijn een geweldige optie voor de forummer die zelf graag kookt. Ik heb daar regelmatig keukens die net zo goed of beter toegerust zijn dan mijn eigen (en ik heb de boel heel aardig voor elkaar). Bakvormen, eierkokers, gourmetstellen, braadpannen, drie verschillende apparaten om koffie mee te zetten, messenblokken, etc. En als er een keer bijna niets is, dan lukt het ook best. Ik zie het probleem nooit zo op dit gebied. Op veel andere gebieden wel, maar koken in matige keukens is geen bron van ergernis.
Sowieso Duitsland. Voor een scheet en drie knikkers kun je er warm lunchen, heel veel keuze in vegetarisch ook, en dan kun je je in het huisje qua avondeten beperken tot een zelfgebakken pannenkoek of een zelfgefabriekte Strammer Max. En het is nog een gezellig land ook, en lekker dichtbij.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Pink-Freud schreef:
17-06-2025 21:16
Wist ik niet. Ik hou zeker van Duitsland, maar in de zomermaanden, of liever voorjaar, winnen de Zuid Europese landen het toch altijd weer. Maar een goed idee voor de wintermaanden :idee:
Meh. De laatste keer dat ik er was, ergens eind september begin oktober, heb ik de hele week in de korte broek gelopen. Ik gok erop dat het in de zomer nog veel warmer was, en dan zat ik nog geeneens helemaal in het zuiden. Je hebt er alleen weinig zee, dat wel.
(Herman Finkers)
Merel90 schreef:
17-06-2025 20:31
Ik weet nog wel van vroeger toen we kampeerden dat het echt geen doen was om te gaan koken in de caravan/tent. Veel te weinig ruimte, als iemand dan bezig was met koken kon er niet nog iemand bij. Als ik zou kamperen zou ik wel elke dag uit eten gaan. Maar je hebt uit eten en uit eten gaan vind ik. Kan eventueel ook simpel toch afgewisseld met luxe om het niet te duur te maken.
Je kan toch ook buiten de tent koken?
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Lady*Voldemort schreef:
17-06-2025 21:23
Sowieso Duitsland. Voor een scheet en drie knikkers kun je er warm lunchen, heel veel keuze in vegetarisch ook, en dan kun je je in het huisje qua avondeten beperken tot een zelfgebakken pannenkoek of een zelfgefabriekte Strammer Max. En het is nog een gezellig land ook, en lekker dichtbij.
:heart:
Pink-Freud schreef:
17-06-2025 21:16
Ik ga al jaren in de zomer naar Duitsland of Oostenrijk en ik vind het heerlijk. Zuid-Europa bewaar ik liever voor het naseizoen.
Nana_Mouskouri schreef:
17-06-2025 21:43
Ik ga al jaren in de zomer naar Duitsland of Oostenrijk en ik vind het heerlijk. Zuid-Europa bewaar ik liever voor het naseizoen.
Ja zo zou ik het ook doen, mocht ik ooit de aanvechting gevoelen om naar Zuid-Europa te gaan. Zuid-Europa is toch veel te warm in de zomer?
(Herman Finkers)
Nana_Mouskouri schreef:

Ook in een matige keuken red ik me altijd wel, tenminste één goed mes neem ik altijd van huis mee, en dan lukt een hoop met wat improvisatie.

Maar wij hebben het ook wel eens echt niet getroffen. Een keer koekenpannen/braadpan die het niet deden op inductie. Een keer een één-pits kookplaatje en verder niks. Andere keer alleen maar heel kleine (1 à 1,5 liter) pannen in een zes-persoonshuisje.

En ook toen hebben we zelf gekookt, maar dat was wel drie keer super onhandig.
Merel90 schreef:
17-06-2025 20:31

Wij koken meestal buiten op een losse brander. Het fornuis in de vouwwagen wordt alleen gebruikt voor een pan rijst of macaronie, of een ei ofzo. Er wordt sowieso niks gebakken, wil hem spetters op het tentdoek, en de geuren heb ik ook liever buiten.

In Denemarken, ideaal, koken we in de algemene keuken. Dan kies je een aanrecht met fornuis en gootsteen en maak je daar je eten. Meestal ook tafels om alles op te eten. Ook vaak ovens, magnetrons en vaatwassers aanwezig.
Ik heb een keer een huisje gehuurd met oven. Die was er inderdaad, een prachtige gasovens. Helaas was er geen rooster of bakplaat bij, dus ik had gewoon een heel handige verwarmbare opbergkast.
En daarbij vergeleken valt alles mee.
Speculaastaart schreef:
Dit!
Nee, ik houd juist ook van de eenvoudige restaurants van het land. Lekker aan het strand je visje in zoutkorst of zo’n stellage met schaaldieren. Niet perse luxe, maar ook weer niet wat ik op vakantie ga staan maken.
Lady*Voldemort schreef:
17-06-2025 21:25
Meh. De laatste keer dat ik er was, ergens eind september begin oktober, heb ik de hele week in de korte broek gelopen. Ik gok erop dat het in de zomer nog veel warmer was, en dan zat ik nog geeneens helemaal in het zuiden. Je hebt er alleen weinig zee, dat wel.
Ik bedoel eigenijk winter idd. Ik wil in de zomer juist absoluut zee, om af te koelen, (liefst Atlantisch met grote golven of Sardinie vanwege mijn sentiment) niet het strand om te bakken, maar heel even te leggen. En dan na een uurtje weer terug naar het huisje.
We gaan regelmatig in decemer naar de Ardennen, maar Duitslnnd lijkt me heel leuk voor de verandering. Zeker als je er goed kan koken in huisjes zoals Nana (Mouskouri) zegt. Ik bedoel dan rond kerstmis he..... als de rest van mijn familie (ouder en partner) in Spanje zit, of in Mexico (zus)
Nana_Mouskouri schreef:
17-06-2025 22:03
Ik heb een keer een huisje gehuurd met oven. Die was er inderdaad, een prachtige gasovens. Helaas was er geen rooster of bakplaat bij, dus ik had gewoon een heel handige verwarmbare opbergkast.
En daarbij vergeleken valt alles mee.
:lol:

Zo had ik ooit een keer een hotelkamer met TV en douche. Okee, de TV was een hele ouwe zwart-wit bak van Philips, met zo'n kont, en de douche stond midden in de kamer, met een schimmelig gordijn erom heen. Gelukkig hoefden we er maar één nacht te verblijven dus we hebben er maar hartelijk om gelachen, want slapen was sowieso geen optie met die zuipende, kotsende en neukende Engelsen in de aanpalende kamer :lol:
(Herman Finkers)
dubbel
pink-freud wijzigde dit bericht op 17-06-2025 22:16
98.61% gewijzigd
Pink-Freud schreef:
17-06-2025 22:13
@ lady Voldemort: ja vind ik ook. Wij waren er eind mei. Het was er heet. Sommige dagen 34 (in Andalusië) , niet alle. Andere dagen 23 graden, zoals voorspeld. Maar tegenwoordig weet je het niet meer met dit klimaat.
pink-freud wijzigde dit bericht op 18-06-2025 12:12
6.93% gewijzigd
Mousse28 schreef:
16-06-2025 21:58
Voor mij hoort uiteten ook echt wel bij vakantie. Maar in alle eerlijkheid, ook dat kan ik soms wel eens zat raken. Dan eten we ook weleens makkelijk in de avond; stokbrood, tapenade, olijven, kaasje en rauwkost in ons appartement. In plaats van wéér opgedofd en opgestofd lang aan tafel te moeten zitten.
Echt koken doe ik eigenlijk nooit op vakantie.
Idem. We gaan ook juist op vakantie om te genieten van de lokale keuken. Beetje jammer om naar Italie te gaan en dan in je huisje chicken tonight te gaan eten ofzo. Want serieus koken, dat zit er toch niet in. Meestal niet de goede spullen (scherpe messen is vaak al teveel gevraagd) of je blijft weer zitten met ingredienten die niet opgaan etc.

Bovendien vind ik thuis koken al niet bepaald ontspannend. Plannen, voorraad checken, boodschappen doen, je best doen in de keuken en altijd wel weer een kind dat iets te zeuren heeft of het niet lust. Daarna opruimen. Heerlijk als dat op vakantie allemaal wegvalt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven