Situatie Midden-Oosten VIII
woensdag 28 mei 2025 om 13:31
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.
De toekomst is nog onduidelijk.
In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.
Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.
Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.
Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.
We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.
Met vriendelijke groet,
Moderator Viva.
p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.
Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.
https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:30
Ik vind er dan weer wat van dat jij met droge ogen “de joden stelen land” schrijft. Dat is een antisemitische uitspraak want je stelt het hele Joodse volk kennelijk gelijk aan een kleine specifieke stroming.
En daar komt nog eens bij dat “stelen land” een wel heel simplistische weergave van een hele ingewikkelde situatie is.
fashionvictim wijzigde dit bericht op 17-06-2025 22:35
12.45% gewijzigd
Am Yisrael Chai!
dinsdag 17 juni 2025 om 22:32
Dat las ik inderdaad. Neemt niet weg dat ik graag nogmaals deel dat Israel dus ook net zo vaak beschuldigd wordt van incidenten die zij niet plegen, en dat de media dat graag negeert.Quaintrelle schreef: ↑17-06-2025 22:24Misschien moet je het artikel lezen, Israël heeft het incident bevestigd.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 17 juni 2025 om 22:41
Ik denk niet dat het nodig is om mijn mening over wat Israël allemaal fout doet nogmaals te verkondigen, want ik ben ook tegen wat Netanyahu doet in Gaza en de Westelijke Jordaanoever. En ik had verwacht, of gehoopt, dat er inmiddels wel sancties waren gekomen tegen Israël.
Echter vind ik het ook belangrijk om het groeiende antisemitisme te blijven benoemen in Nederland, of elders ter wereld. En vanuit die gedachte postte ik mijn laatste bijdragen hier vandaag, ook omdat ik het "interessant" en informatief vind om te lezen hoe anderen hierin staan. (En daarbij is ook islamofobie belangrijk om te blijven benoemen.)
En in het kader van de ontwikkelingen van vandaag en vanavond dus ook hoe er tegen Iran en Khomeini aangekeken wordt. En hoe het komt dat sommige mensen in het Westen dus zo faliekant achter Khomeini kunnen staan als je weet dat dat regime gewoon afschuwelijk is. Want de publieke opinie is belangrijk, dat hebben we ook afgelopen weekend gezien in Den Haag.
Heeft niks met gezellig keuvelen te maken.
Echter vind ik het ook belangrijk om het groeiende antisemitisme te blijven benoemen in Nederland, of elders ter wereld. En vanuit die gedachte postte ik mijn laatste bijdragen hier vandaag, ook omdat ik het "interessant" en informatief vind om te lezen hoe anderen hierin staan. (En daarbij is ook islamofobie belangrijk om te blijven benoemen.)
En in het kader van de ontwikkelingen van vandaag en vanavond dus ook hoe er tegen Iran en Khomeini aangekeken wordt. En hoe het komt dat sommige mensen in het Westen dus zo faliekant achter Khomeini kunnen staan als je weet dat dat regime gewoon afschuwelijk is. Want de publieke opinie is belangrijk, dat hebben we ook afgelopen weekend gezien in Den Haag.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 17 juni 2025 om 22:42
Klinkt meer als een complottheorie. Net zoals de media niet gecontroleerd wordt door joden, geldt ook niet dat de media een antisemitische bias heeft. Je hebt commentaar op nieuwsbronnen die hoger scoren op de persvrijheid index dan Israël.fashionvictim schreef: ↑17-06-2025 22:32Dat las ik inderdaad. Neemt niet weg dat ik graag nogmaals deel dat Israel dus ook net zo vaak beschuldigd wordt van incidenten die zij niet plegen, en dat de media dat graag negeert.
When the missionaries came to Africa they had the Bible and we had the land. They said "Let us pray." We closed our eyes. When we opened them we had the Bible and they had the land.
Desmond Tutu
Desmond Tutu
dinsdag 17 juni 2025 om 22:47
Ik ben het met je eens en denk eigenlijk dat een hoop mensen (autochtone Nederlanders, westerlingen) zó bang zijn om uitgemaakt te worden voor dat tweede (islamofoob, moslim/buitenlanderhater, extreem rechts, Wilders-aanhanger) dat ze niet eens in éérste instantie vanuit antisemitisme handelen, maar heel erg graag willen laten zien dat ze het tweede in elk geval zéker niet zijn.MrsM schreef: ↑17-06-2025 22:41Ik denk niet dat het nodig is om mijn mening over wat Israël allemaal fout doet nogmaals te verkondigen, want ik ben ook tegen wat Netanyahu doet in Gaza en de Westelijke Jordaanoever. En ik had verwacht, of gehoopt, dat er inmiddels wel sancties waren gekomen tegen Israël.
Edit:
En dan niet omdat ze het eerste minder erg vinden dan het tweede, maar omdat het tweede de afgelopen decennia meer de focus heeft gehad in debat en maatschappij. Dat je een meer open minded mens was als je liet blijken heel positief tegenover islam, buitenlanders etc te staan.
dinsdag 17 juni 2025 om 22:55
Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat.Dala schreef: ↑17-06-2025 22:47Ik ben het met je eens en denk eigenlijk dat een hoop mensen (autochtone Nederlanders, westerlingen) zó bang zijn om uitgemaakt te worden voor dat tweede (islamofoob, moslim/buitenlanderhater, extreem rechts, Wilders-aanhanger) dat ze niet eens in éérste instantie vanuit antisemitisme handelen, maar heel erg graag willen laten zien dat ze het tweede in elk geval zéker niet zijn.
Edit:
En dan niet omdat ze het eerste minder erg vinden dan het tweede, maar omdat het tweede de afgelopen decennia meer de focus heeft gehad in debat en maatschappij. Dat je een meer open minded mens was als je liet blijken heel positief tegenover islam, buitenlanders etc te staan.
Am Yisrael Chai!
dinsdag 17 juni 2025 om 23:00
Dala schreef: ↑17-06-2025 22:47Ik ben het met je eens en denk eigenlijk dat een hoop mensen (autochtone Nederlanders, westerlingen) zó bang zijn om uitgemaakt te worden voor dat tweede (islamofoob, moslim/buitenlanderhater, extreem rechts, Wilders-aanhanger) dat ze niet eens in éérste instantie vanuit antisemitisme handelen, maar heel erg graag willen laten zien dat ze het tweede in elk geval zéker niet zijn.
Edit:
Oei, dat is een nadenkertje voor mij, maar dat zou zomaar kunnen. Geen idee eigenlijk.

J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 17 juni 2025 om 23:01
Daar sluit ik me bij aan.
En

dinsdag 17 juni 2025 om 23:10
Een regime change moet door een volk zelf komen en niet door bommen op dat volk te gooien.MrsM schreef: ↑17-06-2025 21:45https://x.com/DrewPavlou/status/1934860 ... 90734?s=19
In de straten van Australië vandaag. Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken? Ik bedoel, dat je tegen de acties van Israël bent snap ik heel goed. Dat je de aanval op Iran zwaar afkeurt snap ik ook heel goed. Maar dat je openlijk je steun betuigd aan Khomeini, daar begrijp ik geen snars van. Ik bedoel, het is nou niet zo dat het leven in Iran fijn is voor de burgers ofzo.
En met deze hele aanval op Iran, misschien nog wel met actieve steun van Amerika straks, dan zou je misschien toch mogen hopen dat uit dit alles nog een heel klein beetje goeds voortkomt namelijk de val van het regime van Khomeini en een vrij bestaan voor de Iranezen?
Of zie ik het nu verkeerd?
Dit gaat net als die andere landen die zg. bevrijd moesten worden, alleen maar ellende en chaos opleveren.
dinsdag 17 juni 2025 om 23:10
dinsdag 17 juni 2025 om 23:12
Dat klopt, dat zei Macron ook vandaag. Dit is niet de manier, maar als het toch nog iets op mag leveren...
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 17 juni 2025 om 23:12
dinsdag 17 juni 2025 om 23:16
fashionvictim schreef: ↑17-06-2025 23:13Ik hoor nu dat het regime gevallen is, is dat ook wat jij hebt gehoord MrsM?
Nee ik heb alleen gehoord dat Trump Israël gaat helpen... meer nog niet. Maar ben continue aan het verversen hier en daar.
Ik vind het net zoals Ladyday21 doodeng eerlijk gezegd. En ik vrees voor alle onnodige slachtoffers die naar alle waarschijnlijkheid gaan vallen.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 17 juni 2025 om 23:19
dinsdag 17 juni 2025 om 23:22
fashionvictim schreef: ↑17-06-2025 23:19Ik lees nu ook een speech van de sjah die ook zegt dat de Islamitische Republiek gevallen is.
Maar ik lees ook dat de Islamitische Republiek een aanval op Jeruzalem heeft aangekondigd.
Ja die speech heb ik voorbij zien komen, en dat er veel mensen lijken te zijn die de kleinzoon van de sjah terug willen als leider in Iran.
Hij (de kleinzoon) roept het Iraanse volk op om in opstand tegen komen tegen Khomeini.
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
J’écris ton nom
Liberté
Paul Eluard
dinsdag 17 juni 2025 om 23:23