Ander huis kopen - spannend en leuk, wie ook?

15-05-2025 11:25 156 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Na jaren rondkijken op Funda wordt de wens om te verhuizen door diverse omstandigheden nu concreet. En als ik iets in mijn kop heb... Ik vind het leuk om met anderen ervaringen hier op het forum te delen rond deze zoektocht.
Onze situatie: ruime tweekapper van eind jaren '60, grote voortuin (rotding waar je niks aan hebt) en vrij ruime achtertuin met overkapping (wel regelmatig wat aan de tuin gedaan maar het onderhoud ervan is niet ons ding).
We wonen hier nu 21 jaar. Onze zoons zijn 20 en 21 en de tuin als speelplek is niet meer nodig. Wij zouden genoeg hebben aan een (dak)terras.
Het punt is dat we een beetje alle kanten op zwaaien qua huis waar we heen willen. Bij Kopen zonder kijken zouden ze gek van ons worden. Want het mag een huisje zijn in het buitengebied, maar ook een appartement in het centrum. Ik zit zo in elkaar dat mijn wensen zich voegen naar de omstandigheden, ik ben wat dat betreft heel pragmatisch.
In onze woonplaats is een oud schoolgebouw omgebouwd tot appartementencomplex. Daar hebben we in de loop der jaren twee keer een appartement bezichtigd zelfs, maar toen waren de kinderen nog klein en was het qua buitenruimte niet passend. Ik ben echter altijd dol gebleven op dat complex. Heel af en toe komt er iets te koop, maar daar kun je natuurlijk niet op wachten. Ik ken een vrouw die er woont, van de week heb ik haar gevraagd of er misschien een nieuwsbrief of zoiets is van de VvE, waar ik een vraag in kan stellen. Want wie weet wil er wel iemand ruilen, een gezin dat ook verkoop niet goed aandurft omdat je niet weet of je wel binnen afzienbare tijd een passend ander huis kunt vinden. Als je zo kunt 'ruilen'? Wat denk je, gisteren heeft ze die vraag doorgezet, kreeg ik daarnet al een telefoontje. Zondag ga ik kijken. Maandag ga ik ook bezichtigen, een prachtig huis in een oud stadje, maar wel veel duurder en eigenlijk voor onze zoons niet geschikt omdat er 's morgens vroeg nog geen bussen naar het station gaan, waar ze wel bijna dagelijks naartoe moeten omdat ze naar school en studie moeten. Daar zijn wel creatieve oplossingen voor, mijn bedrijfsruimte hou ik aan, die is in onze huidige woonplaats vlak bij het busstation, daar kan ik heel prima een slaapkamer inrichten. Overigens, ik heb het nu steeds over ik die gaat bezichtigen, omdat mijn man momenteel op reis is. Sowieso moeten hier thuis de initiatieven van mij komen.
Enfin, mijn hoofd loopt om.
Wie is ook op zoek en vindt het leuk om de perikelen te delen?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar al jarenlang online naar huizen kijken, zegt toch verder ook niks? Dat doet half Nederland. Het is wel impulsief als je, aangewakkerd door geluidsoverlast, ineens vanalles gaat bezichtigen, zonder dat je weet wat je uit kunt geven. Opnieuw komt het allemaal tamelijk ondoordacht over. Dat moet je natuurlijk zelf weten, maar er is ook wel steeds een zekere mate van externaliseren; het is wel flauw om te gaan klagen over een hypotheekadviseur die ook maar gewoon een volle agenda heeft en logischerwijs geen afspraak wil inplannen als hij het niet zinvol acht. Daar had je ook al veel eerder heen kunnen gaan, dan had je in ieder geval ook allang geweten of je dagelijkse Funda-zoektocht enigszins passend is bij jullie mogelijkheden.
meisje85 wijzigde dit bericht op 17-06-2025 11:58
0.54% gewijzigd
Iemand die serieus op zoek is naar een andere woning zorgt er n.m.m. eerst voor dat het financiële plaatje 100% duidelijk is. Dan kan er gericht gezocht worden naar een andere woning. Of niet, als het helemaal niet haalbaar blijkt te zijn.

Nu komt het op mij over als een leuke dagbesteding. Zoals iemand met een minimumloon op Funda zoekt op villa's van wat miljoenen en het leuk vindt om daar even binnen rond te struinen om zijn of haar nieuwsgierigheid te bevredigen.
Ik ben het daar niet helemaal mee eens, je kunt moeilijk elk jaar een uitgebreide afspraak bij een hypotheekadviseur inplannen, zeker als je (nog) niet heel serieus aan het zoeken bent. Situaties en cijfers wijzigen nu eenmaal sterk, ik heb volgend jaar bijvoorbeeld weer veel hogere bedrijfsresultaten te overleggen en dan is het weer anders.
Kan me wel voorstellen dat mijn posts zo een beetje overkomen hoor, omdat ik een tekst niet tien keer lees vooraleer die te plaatsen, maar de soep wordt echt niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend.
Yella78 schreef:
17-06-2025 11:19
Ik ben helemaal niet impulsief begonnen, ik kijk al jarenlang elke dag op Funda en in de afgelopen jaren hebben we ook weleens een huis bezichtigd en meerdere keren willen bezichtigen (bleek toen al verkocht). De concrete wens tot verhuizen werd alleen aangewakkerd door een situatie van geluidsoverlast. Omdat wij niet uit de voeten kunnen met alle typen huizen en geen haast hebben om hier weg te komen en zo nog wat factoren is dat nooit tot een concrete stap gekomen.
Nou ja, dan lig niet goed voorbereid, als je het niet impulsief noemt.
Huizen op funda bekijken vind ik echt iets anders, je had beter bij de hypotheekadviseur kunnen beginnen.
Maar ja, dat weet je nu wel ;)
Ik wens je er veel succes me, en plezier!
Ach, als doorstromer met eigen huis, overwaarde en een (rest)hypotheek heb je best een aardig idee van wat je kunt besteden. Niet tot op de cent nauwkeurig maar goed genoeg, zeker als je niet aan je top wilt gaan zitten. Bovendien is de vijver waar TO in vist nogal beperkt begrijp ik, dus dat ze dan hier enthousiast komt delen over een kanshebber snap ik heel goed.
De hobby 'Funda-checken' is nu eenmaal gevaarlijk.

Bij mij sluimeren verhuis plannen ook al jaren en op rationele gronden ook vaak weer verworpen. Wel al eens een hypotheek advies ingewonnen en ook daaruit geconcludeerd dat als ik naar mijn wens wil wonen, ik op andere uitgaven moet inleveren.

En dan staat er opeens een ideaal huis te koop dat ook nog betaalbaar is en dan blijkt het huis is het echt nog mooier dan op de foto's en dan moet alles in de huidige markt opeens super snel.

Gelukkig had ik met mijn netwerk binnen 1 dag een waardebepaling van eigen huis en kon ik echt per direct bij mijn hypotheekadviseur van 13 jaar geleden terecht. Dus ik kon een verantwoord bod doen.

Maar nu het huis aan mijn neus voorbij is gegaan ben ik weer teruggeworpen op mijn Funda-hobby en dan kan ik ook per dag van stemming wisselen mbt 'het wordt toch nooit wat', versus: wauw wat een gaaf huis, tegen welke muur ga ik mijn bank plaatsen.....
Fijn dat ik niet de enige ben ;-)
Ja omstandigheden veranderen natuurlijk. En Funda kijken doen we met z’n alleen heel veel volgens mij :-D
Maar heb je nu een afspraak staan bij de hypotheekverstrekker? Wie is de meneer waarover je spreekt?

Ik begrijp dat je een bedrijf hebt en dat je omzet dit jaar hoger is dan vorig jaar. Maar je hebt toch wel een beeld bij wat het gemiddelde van de laatste drie jaren is? Over t algemeen moet je daarmee rekenen. Ik zou me niet rijk rekenen als de omzet vorig jaar hoger was dan gebruikelijk.
De hypotheekmeneer is met vakantie, een afspraak is nog niet ingepland.

Je moet in elk geval drie jaren van bedrijfsresultaten overleggen. Ik heb twee bedrijven, door corona kon het tweede pas eind 2022 echt starten. 2022 was daarom natuurlijk geen goed jaar qua cijfers. In 2023 kwam de vaart erin, in 2024 zette zich dat door en dit jaar nog verder. Voor onze huidige hypotheek heb ik een financieel rapport en een prognose van omzet moeten laten opstellen, maar dat is zes jaar geleden en toen had ik één bedrijf. Omstandigheden veranderen nu eenmaal inderdaad en ook zijn er externe factoren zoals de coronaperiode. Banken zijn helaas meestal erg rigide.
Banken hebben volgens mij een (wettelijke?) zorgplicht.
Klopt. Maar de regels zijn vaak star. Laatst een heel item bij Max Meldpunt ook, heel veel ouderen hebben dikke overwaarde maar kunnen die niet te gelde maken, terwijl ze heel graag wat geld uit de stenen zouden halen. Dat kan ook best bij een heel ruime overwaarde, maar wordt vaak niet toegestaan of slechts een heel klein percentage.
Tja, en zo vind ik het dan weer niet eerlijk dat man en ik maar een heel klein kuthypotheekje kunnen krijgen waar je net een schuur voor kan kopen, terwijl we al tientallen jaren zonder mankeren een huur ophoesten die echt niet onderdoet voor een flinke hypotheek. Maar ja, het leven is soms niet eerlijk.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Yella78 schreef:
18-06-2025 14:49
Klopt. Maar de regels zijn vaak star. Laatst een heel item bij Max Meldpunt ook, heel veel ouderen hebben dikke overwaarde maar kunnen die niet te gelde maken, terwijl ze heel graag wat geld uit de stenen zouden halen. Dat kan ook best bij een heel ruime overwaarde, maar wordt vaak niet toegestaan of slechts een heel klein percentage.
Ik snap best dat het voor ondernemers iets ingewikkelder in elkaar zit dan bij mensen in loondienst, dat kost tijd. Maar over die starheid: ik ken ook nog de tijd vóór de bankencrisis, de tijd van aflossingsvrije hypotheken, bijna ongelimiteerde kredieten, Dirk Scheringa en andere schurken. Ik denk dat je (in algemene zin) blij moet zijn met die starheid van nu.
Where is my mind?
SurferRosa schreef:
18-06-2025 17:54
Ik snap best dat het voor ondernemers iets ingewikkelder in elkaar zit dan bij mensen in loondienst, dat kost tijd. Maar over die starheid: ik ken ook nog de tijd vóór de bankencrisis, de tijd van aflossingsvrije hypotheken, bijna ongelimiteerde kredieten, Dirk Scheringa en andere schurken. Ik denk dat je (in algemene zin) blij moet zijn met die starheid van nu.
Ja precies. En TO heeft een huis he. Een heerlijk huis zelfs, waar ze het nog wel tien jaar uit kan houden. Dus wat neult ze nou.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Inderdaad Lady Voldemort, het is van de zotte dat er geen haan kraait naar de huur die je betaalt, maar dat er super moeilijk gedaan wordt over een paar tientjes per maand meer door een iets hogere hypotheek (of überhaupt het krijgen van een hypotheek), terwijl je dan nog ver onder reguliere huurprijzen zit. Mijn schoonmoeder is pas verhuisd naar een appartement, sociale huur, ze betaalt meer aan huur dan wij aan hypotheek. Met haar AOW en klein pensioen.
Lady*Voldemort schreef:
18-06-2025 18:08
Ja precies. En TO heeft een huis he. Een heerlijk huis zelfs, waar ze het nog wel tien jaar uit kan houden. Dus wat neult ze nou.
:yes:
Tja, het is nu eenmaal een lening, dus degene die 'm verstrekt stelt logischerwijs eisen en wil zoveel mogelijk garanties. Van de andere kant bekeken is het ook gek om te menen dat er een soort recht op hypotheek bestaat.
Yella78 schreef:
17-06-2025 21:14
De hypotheekmeneer is met vakantie, een afspraak is nog niet ingepland.

Je moet in elk geval drie jaren van bedrijfsresultaten overleggen. Ik heb twee bedrijven, door corona kon het tweede pas eind 2022 echt starten. 2022 was daarom natuurlijk geen goed jaar qua cijfers. In 2023 kwam de vaart erin, in 2024 zette zich dat door en dit jaar nog verder. Voor onze huidige hypotheek heb ik een financieel rapport en een prognose van omzet moeten laten opstellen, maar dat is zes jaar geleden en toen had ik één bedrijf. Omstandigheden veranderen nu eenmaal inderdaad en ook zijn er externe factoren zoals de coronaperiode. Banken zijn helaas meestal erg rigide.
Vraag;
Heb je zowel je huis als bedrijf als 1 hypotheek?
Pieremachochel
Ik snap je vraag niet helemaal. Voor het oversluiten van de hypotheek destijds en daarmee de inkomensbepaling, moest ik naast het overleggen van drie jaar cijfers ook een financieel rapport laten opstellen met een prognose van inkomsten uit mijn bedrijf. Dat om de hypotheek te kunnen krijgen. Mijn bedrijfsruimte huur ik, die staat los van de hypotheek op ons huis.
Helder Yella, ik dacht alles koop.
Pieremachochel
Yella78 schreef:
18-06-2025 23:03
Inderdaad Lady Voldemort, het is van de zotte dat er geen haan kraait naar de huur die je betaalt, maar dat er super moeilijk gedaan wordt over een paar tientjes per maand meer door een iets hogere hypotheek (of überhaupt het krijgen van een hypotheek), terwijl je dan nog ver onder reguliere huurprijzen zit. Mijn schoonmoeder is pas verhuisd naar een appartement, sociale huur, ze betaalt meer aan huur dan wij aan hypotheek. Met haar AOW en klein pensioen.
Huren en kopen (of huurprijs en hypothecaire lening verplichting) is als appels en peren vergelijken. Een verhuurder heeft veel minder risico dan een geldverstrekker. Als een huurder zijn verplichtingen niet nakomt kan je 'm na een tijdje uit z'n huis zetten en verhuur je de woning meteen aan een andere. Als een koper zijn verplichtingen niet nakomt kan je het huis veilen en dat is praktisch tegen 70% van de waarde. Als er nog niet veel is afgelost heeft de geldverstrekker een probleem van 30% van de woningwaarde. Dan heb je het bij een gemiddelde woningwaarde over ruim een ton. De verhuurder heeft een risico van enkele duizenden euro's.

En dan heb je ook nog eens de andere kosten die een koper heeft. Die moet je wel bij de woonlast optellen. Als een koper geen geld meer overheeft voor onderhoud, verminderd de waarde van het onderpand op basis waarvan de lening is gekregen.

Maar even heel praktisch: als jij 4 ton hebt liggen en iemand wil het van je lenen, doe je dat dan op z'n blauwe ogen?
Eens met Appletje. Huur en hypotheek kun je niet 1 op 1 met elkaar vergelijken. Hypotheek is exclusief opstalverzekering, diverse belastingen, servicekosten en onderhoud. De gemiddelde VVE bijdrage (appartement) is al zo’n 200 euro en dat dekt alleen de gezamenlijke kosten. Voor een eengezinswoning zijn de kosten nog een stuk hoger.
Kosten koper kun je niet meefinancieren.
Verder inderdaad het risico voor de hypotheekverstrekker.

Is het zuur en voelt het krom? Jazeker. Het is voor veel mensen bijna onmogelijk om een hypotheek te krijgen voor een gemiddelde woning op basis van hun inkomen, terwijl ze de hypotheeklasten prima zouden kunnen dragen. Maar mensen kunnen ook diep in de problemen raken als de regels versoepeld worden.
pelle wijzigde dit bericht op 24-06-2025 07:50
0.40% gewijzigd
Ja, dat is allemaal waar natuurlijk, maar het hangt ook nogal af van de bedragen waar het om gaat. Hoe dan ook zul je ergens moeten wonen en als wij geen eigen huis hadden, zouden we aankijken tegen een leven lang maandelijks echt ruim meer betalen dan nu. Dan hebben we ook nog 2 tot 2,5 ton overwaarde, dus wat is het risico dan voor de bank? Als we een veel hogere of flexibele rente hadden was het misschien weer een ander verhaal. De theorie is helder maar gestoeld op risico's die er niet altijd zijn (afhankelijk dus van de bedragen etc waar het per geval over gaat), de praktijk weerbarstiger en ik ben niet de enige die wat meer flexibiliteit en ruimte (niet alleen voor mijzelf he, heel veel mensen hakken met dit bijltje) een goede zaak zou vinden.
Yella78 schreef:
18-06-2025 14:49
Tip voor die ouderen: huis verkopen en goedkoper huis terugkopen
Ja, als die kleinere, goedkopere huizen er maar waren! Mijn moeder wil best graag naar een kleiner huis, maar ze wil niet in een appartement en kleine grondgebonden woningen zijn er bijna niet te koop. En al zou ze wel naar een appartement willen, die kosten bijna net zo veel als wat haar huidige huis opbrengt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven