Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 997 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Vier weken zei Kati Piri nog dit op haar Instagram in antwoord op iemand die precies deze motie suggereert:

de consequentie van het niet langer functioneren van de Iron Dome is dat tienduizenden joden, Palestijnen, druzen en christenen in Israël zouden worden gedood. Dat is het gevolg van die motie. Terwijl tienduizenden Israëliërs demonstreren tegen Netanyahu en zijn criminele bende en tegen de oorlog in Gaza.

Ze weet precies wat de consequenties van haar motie zouden zijn.
What would Patsy do?
Ladyday21 schreef:
20-06-2025 01:38
Vier weken zei Kati Piri nog dit op haar Instagram in antwoord op iemand die precies deze motie suggereert:

de consequentie van het niet langer functioneren van de Iron Dome is dat tienduizenden joden, Palestijnen, druzen en christenen in Israël zouden worden gedood. Dat is het gevolg van die motie. Terwijl tienduizenden Israëliërs demonstreren tegen Netanyahu en zijn criminele bende en tegen de oorlog in Gaza.

Ohh, wat valt ze door de mand.
Ben wel benieuwd naar de komende peiling(en)....
Pippie1981 schreef:
20-06-2025 08:57
Ohh, wat valt ze door de mand.
Ben wel benieuwd naar de komende peiling(en)....
Het is oorlog.
Dat betekent dat er niet alleen aan de Palestijnse kant doden vallen.
Iran aanvallen zonder een goede plan is levensgevaarlijk.
Wat is de reden dat Israëlische burgers en zionisten van buiten Israël dit niet begrijpen?
Israël leunt militair en financieel heel sterk op de Verenigde Staten van Amerika.
Nederlandse steun aan Israël is wel sympathiek hoor!!
Waar het natuurlijk om gaat is dat de Israëlische kiezers wakker geschud gaan worden.
Ladyday21 schreef:
20-06-2025 01:38

Nogal een verschil. Dat was voordat Israël die iron dome misbruikte om honderden slachtoffers in Iran te maken. Als door de Iron dome straks ook duizenden dood zijn...

Ik ben niet gelijk voor de motie trouwens. Maar dreigen de wapenleveranties stil te leggen als het misbruik doorgaat lijkt me een logische stap, die imo al veel eerder genomen had moeten worden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Kleinezon schreef:
20-06-2025 10:51
Nogal een verschil. Dat was voordat Israël die iron dome misbruikte om honderden slachtoffers in Iran te maken. Als door de Iron dome straks ook duizenden dood zijn...

Ik ben niet gelijk voor de motie trouwens. Maar dreigen de wapenleveranties stil te leggen als het misbruik doorgaat lijkt me een logische stap, die imo al veel eerder genomen had moeten worden.
Zonder Iron dome is het aantal doden niet te overzien, en wantelt Iran zo Israel binnen, bij wijze van spreken.

Dat zoveel partijen voor gestemd hebben, vind ik shockerend.
There's point in your life, you got to reach and when you do
You know it, and now I'm here.
Kleinezon schreef:
20-06-2025 10:51

de iron drone misbruiken?
Hert schreef:
20-06-2025 09:30
Het is oorlog.
Dat betekent dat er niet alleen aan de Palestijnse kant doden vallen.
Iran aanvallen zonder een goede plan is levensgevaarlijk.
Wat is de reden dat Israëlische burgers en zionisten van buiten Israël dit niet begrijpen?
Israël leunt militair en financieel heel sterk op de Verenigde Staten van Amerika.
Nederlandse steun aan Israël is wel sympathiek hoor!!
Waar het natuurlijk om gaat is dat de Israëlische kiezers wakker geschud gaan worden.
Europa leunt ook sterk op de Verenigde Staten. Het is dat we niet direct vijandige buren hebben of in oorlog zijn of keer op keer bedreigd worden met van de kaart geveegd worden, uitgeroeid worden. Maar wat nu Israël gevallen is en Rusland en/of een islamitische staat al dan niet via een pact het democratische westen onder de voet gaan lopen? Hoeven we dan ook niet meer te steunen op andere landen?

Het is nogal makkelijk gezegd vanuit een veilige, nauwelijks bedreigde positie dat het "Israëls oorlog" is en dat ze veel te veel leunen op steun uit de VS en Europa.
Dit had ons fantastische (not) kabinet natuurlijk makkelijk kunnen voorkomen door zelf enige zinnige actie te ondernemen het afgelopen jaar.

Ik heb niks gezien uit de hoek van de rechtse partijen om een daad te stellen of zelfs maar om een krachtige veroordeling te laten horen op een manier die ook duidelijk is.

Dat vind ik eigenlijk kwalijker.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

merano schreef:
20-06-2025 11:16
Dit had ons fantastische (not) kabinet natuurlijk makkelijk kunnen voorkomen door zelf enige zinnige actie te ondernemen het afgelopen jaar.

Ik heb niks gezien uit de hoek van de rechtse partijen om een daad te stellen of zelfs maar om een krachtige veroordeling te laten horen op een manier die ook duidelijk is.

Sorry, maar waarom denk je dat ons kabinet had kunnen voorkomen dat Israel Iran aanvalt? We zijn maar 1 land, en bij lange na niet de grootste bondgenoot van Israel want dat is de VS al.. pas als de VS ingrijpt dan is er kans dat er iets veranderd.
merano schreef:
20-06-2025 11:16

ja, zo een vraag heb ik ook, Charlotta. Merano, Wat had onze regering precies makkelijk voorkomen kunnen? En met welke zinnige actie zou dat geweest kunnen zijn?
grenada schreef:
20-06-2025 11:25
ja, zo een vraag heb ik ook, Charlotta. Merano, Wat had onze regering precies makkelijk voorkomen kunnen? En met welke zinnige actie zou dat geweest kunnen zijn?
Ze bedoelt dat de regering zo een motie had kunnen voorkomen. Tenminste dat neem ik aan. Maar als er zinnige acties genomen hadden kunnen worden dan had daar toch ook een motie voor ingediend kunnen worden? In plaats van zo een moreel verwerpelijke .
What would Patsy do?
Charlotta schreef:
20-06-2025 11:18
Sorry, maar waarom denk je dat ons kabinet had kunnen voorkomen dat Israel Iran aanvalt? We zijn maar 1 land, en bij lange na niet de grootste bondgenoot van Israel want dat is de VS al.. pas als de VS ingrijpt dan is er kans dat er iets veranderd.
Niet voorkomen dat Israël Iran aanvalt, maar voorkomen dat de oppositie moties moet gaan indienen, omdat het kabinet de gevoelens van een steeds groter deel van Nederland niet vertegenwoordigt, maar gewoon negeert.
If none of us is prepared to die for freedom, then all of us will die under tyranny.

13th_Star schreef:
20-06-2025 10:57
Zonder Iron dome is het aantal doden niet te overzien, en wantelt Iran zo Israel binnen, bij wijze van spreken.

Dat zoveel partijen voor gestemd hebben, vind ik shockerend.
We verkopen Hamas, Iran en Rusland toch ook geen verderdigingswapens. Hoeveel burgers er daar ook aan gort geschoten worden.

Als Israël kapt met anderen stukbombarderen kunnen we de leveranties simpelweg weer hervatten.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
merano schreef:
20-06-2025 12:16
Niet voorkomen dat Israël Iran aanvalt, maar voorkomen dat de oppositie moties moet gaan indienen, omdat het kabinet de gevoelens van een steeds groter deel van Nederland niet vertegenwoordigt, maar gewoon negeert.
ik snap hem, dank je wel
Kleinezon schreef:
20-06-2025 12:21
We verkopen Hamas, Iran en Rusland toch ook geen verderdigingswapens. Hoeveel burgers er daar ook aan gort geschoten worden.

Als Israël kapt met anderen stukbombarderen kunnen we de leveranties simpelweg weer hervatten.
Je weet toch dat de totale vernietiging van Israël het hoofddoel van Iran is? Zonder iron dome is Israël nergens meer. Dus hoe je erbij komt dat dat anders zou moeten, is mij even onduidelijk.
Kleinezon schreef:

ach je hebt gelijk en dan noemen we de doden die ontstaan omdat Israel geen iron dome heeft ehh "bijkomende schade" of zo? Snapt iedereen vast wel deze principiële houding.
Ik vind dit een heel lastige. Israël kan dankzij de Iron Dome tekeer gaan in andere landen zonder dat het voor de eigen burgers al te grote consequenties heeft.
Maar als je, om dit te voorkomen, onschuldige burgers gaat blootstellen aan gevaar om je doel te bereiken, doe je dan niet precies hetzelfde als wat de Israëlische regering doet?
merano schreef:
20-06-2025 12:16
Zou het niet zo kunnen zijn, dat dat deel van de Nederlanders steeds luidruchtiger wordt, terwijl de rest van de bevolking het gewoon eens is met de overheid
ladym4 wijzigde dit bericht op 20-06-2025 12:32
Reden: fout in tekst
0.45% gewijzigd
ladym4 schreef:
20-06-2025 12:31
Zou het niet zo kunnen zijn, dat dat deel van de Nederlanders steeds luidruchtiger wordt, terwijl de rest van de bevolking het gewoon eens is met de overheid
Dat vind ik een nogal gevaarlijke stelling. Ik ben zelf niet luidruchtig, maar eens met het stilzwijgen van de regering ben ik het zeker niet.
draaideurforummer wijzigde dit bericht op 20-06-2025 12:37
0.54% gewijzigd
foutje
ladym4 schreef:
20-06-2025 12:31
Als 3,5 % van de bevolking de straat opgaat in niet gewelddadig protest, volgt er waarschijnlijk een machtswisseling, is de gangbare stelling.
https://en.wikipedia.org/wiki/3.5%25_rule

Dat betekent in het algemeen dat bevolking die zich roert op straat een groot deel van de rest van de bevolking vertegenwoordigt.

Kleinezon schreef:
(-)
En kunnen bewoners in Libanon, in de vluchtelingenkampen, in Beiroet en in Syrië, Daraa, dorpelingen en herders, mss. hun huizen weer opbouwen, hoe krakkemikkig ook.
Vol onzekerheid, voor al deze mensen is er geen luchtverdediging door, voor het aanhoudend geweld van Israël. "Het zal je kind maar wezen".
Alles sal reg kom
grenada schreef:
20-06-2025 12:24
ach je hebt gelijk en dan noemen we de doden die ontstaan omdat Israel geen iron dome heeft ehh "bijkomende schade" of zo? Snapt iedereen vast wel deze principiële houding.
Dit.
Het is natuurlijk ook schandááááálig dat Israel haar burgers beschermt,...... :nooo:
Night after night who treats you right
Baby, it's the guitar man
Sharing* schreef:
20-06-2025 13:27
En kunnen bewoners in Libanon, in de vluchtelingenkampen, in Beiroet en in Syrië, Daraa, dorpelingen en herders, mss. hun huizen weer opbouwen, hoe krakkemikkig ook.
Vol onzekerheid, voor al deze mensen is er geen luchtverdediging door, voor het aanhoudend geweld van Israël. "Het zal je kind maar wezen".
Klopt, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat Israël overlopen dient te worden door Iran. Voor de Israëlische bevolking zijn de gevolgen daarvan niet te overzien. Ik vind het vreemd dat je dat niet meeneemt in je overwegingen.

De Israëlische regering zal op een andere manier gestopt moeten worden, maar niet door het opheffen van de iron dome.
Aanvallen vanuit Iran en Jemen nu. In ieder geval Haifa wordt geraakt, wat ik begrijp.
What would Patsy do?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven