Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel XVII

15-09-2024 18:22 1942 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De vorige 16 delen waren een groot succes. In deel 17 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
* Deel 10
* Deel 11
* Deel 12
* Deel 13
* Deel 14
* Deel 15
* Deel 16
In this mad house we must all survive
Strelizia schreef:
04-06-2025 16:18
Ik vermoed zomaar dat er geen volgende keer komt.

Hoeft ook niet, maar dan is de boodschap duidelijk.
Such fun!1
LemoosGaatDoor schreef:
04-06-2025 10:07
Hahaha, moet gelijk denken aan een vriendin van mijn oma zaliger. Ze was altijd gebeten op haar zus die steevast om ‘advocaat met slagroom’ vroeg want ze wist ‘dondersgoed’ dat dat spul niet lang houdbaar was na openen en dat niemand anders dat spul wilde. En dan zat de vriendin dus samen met oma tegen heug en meug dat spul in kleine glaasjes met slagroom op te lepelen bij de middagkoffie, wekenlang, want weggooien kon echt niet.

Ik vind dit nou niet echt een voorbeeld van gierigheid/ of uitgekooktheid. Dames van een bepaalde leeftijd zijn (waren) gewoon dol op advocaat en het hoort m.i. ook echt bij een verjaardag, net als taart. Tenminste vroeger wel, ik was toevallig als kind ook (al) dol op advocaat, dus daarom weet ik dit. Al mijn tantes hier (en zelfs mijn familie/ oma in het buitenland) waren dol op advocaat. En nu nog steeds trouwens, als ik naar mijn broertje of zus ga, dan halen ze voor mij een fles advocaat en slagroom, omdat ik dat heerlijk vind en meestal krijg ik de fles ook mee naar huis.
Galileogalilei schreef:
05-06-2025 20:46
Ik vind dit nou niet echt een voorbeeld van gierigheid/ of uitgekooktheid. Dames van een bepaalde leeftijd zijn (waren) gewoon dol op advocaat en het hoort m.i. ook echt bij een verjaardag, net als taart. Tenminste vroeger wel, ik was toevallig als kind ook (al) dol op advocaat, dus daarom weet ik dit. Al mijn tantes hier (en zelfs mijn familie/ oma in het buitenland) waren dol op advocaat. En nu nog steeds trouwens, als ik naar mijn broertje of zus ga, dan halen ze voor mij een fles advocaat en slagroom, omdat ik dat heerlijk vind en meestal krijg ik de fles ook mee naar huis.
Zoals in de eerste zin te lezen valt, was het ook geen voorbeeld van gierigheid/uitgekooktheid maar deed het mij slechts denken aan iemand van vroeger. Die haar zus verweet uitgekookt te zijn door specifiek om advocaat te vragen wetende dat dit eenmaal aangebroken niet lang houdbaar is en verder niemand er ooit om vroeg in hun kring/familie.
Ik heb er nog wel een, al valt het misschien niet helemaal onder gierig, maar tenminste onsympathiek.

De oma van vriendin X is overleden. Vriendin Y vroeg vandaag of ik bloemen naar Frankrijk wilde regelen namens haar en mijzelf, want (ik citeer): “iets sturen is wel wat je doet voor goede vrienden.” Verder zei ze dat ze krap bij kas zat en of ik het dan even kon doen.

Normaal gesproken had ik dat heus wel overwogen. Echter, mijn eigen vader is 3 weken terug overleden en ik kreeg geen bloemetje of kaartje van X of van Y. Dat hoefde wat mij betreft ook helemaal niet, laat dat heel duidelijk zijn, maar in het kader van de afwezigheid daarvan vond ik het heel bijzonder om mij te vragen om namens ons beiden bloemen te regelen (en te betalen) voor vriendin X. Zeker gelet op de motivatie dat je zoiets doet voor vrienden. Gelet daarop vond ik het schaamteloos om mij dat even te vragen…

Ik heb (heel gierig) tegen Y gezegd dat ik zelf een kaart stuur, maar nog in het eigen verdriet zit…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
21-06-2025 20:51

Ik heb (heel gierig) tegen Y gezegd dat ik zelf een kaart stuur, maar nog in het eigen verdriet zit…
Nee hoor, niks gierig. Hooguit jammer dat je je teleurstelling niet hebt geuit. Maar meer niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dat is gierig (niet van jou) en pijnlijk.
blijfgewoonbianca schreef:
21-06-2025 21:17
Nee hoor, niks gierig. Hooguit jammer dat je je teleurstelling niet hebt geuit. Maar meer niet.
Dit.

Waarom zeg je dan niet gewoon wat je echt denkt?
MissNuada schreef:
22-06-2025 17:07
Dit.

Ik kan me wel voorstellen als je pas 3 weken geleden het overlijden van je vader mee hebt gemaakt,zo vers nog, en dan zo'n onfatsoenlijke telefoontje krijgt, dat je niet meteen je woorden klaar hebt. Zou mij niet lukken in ieder geval.
Baggal, nog gecondoleerd. Wat onwijs verdrietig dat je in zo'n tijd ook nog zo'n ongevoelig telefoontje krijgt. Sterkte.
MissNuada schreef:
Dit.

Nou ja, haar vader is net overleden he. Logisch dat je dan niet meteen zo assertief bent en zo.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
MissNuada schreef:
Dit.

Ik schreef terug (want ik kreeg het via What’s App voice message):

I don’t intend sending flowers. I think I will send her a card. Still dealing with a lot of issues re my Dad’s resent passing…

Ik neem aan dat een goed verstaander die hint begrijpt (of niet en dan is het ook goed). Het is verder ook iemand met wie ik soms samen op een project zit en ook privé omga. Hoeft geen assertieve reactie te zijn: een nee van mij voldeed voor mij.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Nog gecondoleerd Baggal. Ik vind er niks gierigs aan dit verhaal. Wel harteloos (van hun kant)
Je hebt keurig gereageerd. Ik ben tegen bepaalde mensen heel uitgesproken geweest. Mijn man heeft een vriendengroepje. Toen ouder van een van de andere partners van vrienden overleed, vroeg vriendX telefonisch of wij nog gingen condoleren. Ik hoorde dat en heb erg scherp aangegeven dat ik niemand van hen op de condoleance van mijn ouder (8maanden daarvoor) heb gezien, dus dat we wel een kaart zouden sturen.

Ook andere vrienden heb ik aangesproken op het feit dat ik teleurgesteld was over hun interesse in die periode van ziek zijn en overlijden van mijn ouder. Niet heel scherp, maar wel duidelijk. Ik ben nog altijd blij dit uitgesproken te hebben.
lenthe_ schreef:
22-06-2025 19:49
Nog gecondoleerd Baggal. Ik vind er niks gierigs aan dit verhaal. Wel harteloos (van hun kant)
Je hebt keurig gereageerd. Ik ben tegen bepaalde mensen heel uitgesproken geweest. Mijn man heeft een vriendengroepje. Toen ouder van een van de andere partners van vrienden overleed, vroeg vriendX telefonisch of wij nog gingen condoleren. Ik hoorde dat en heb erg scherp aangegeven dat ik niemand van hen op de condoleance van mijn ouder (8maanden daarvoor) heb gezien, dus dat we wel een kaart zouden sturen.

Ik snap dat het vervelend voor je heeft gevoeld. Maar om eerlijk te zijn gaat het bij ons in de vriendengroep ook zo. Ik weet niet hoe lang jouw man zijn vrienden al kent en hoe lang jij erbij bent? Ik heb een vriendengroep sinds mijn jeugd, toen we nog thuis woonden en zo elkaars ouders ook kenden. Als 1 van die ouders overlijdt gaan we condoleren of naar de uitvaart. Als een ouder overlijdt van een partner die er later bij is gekomen, dan wordt er geen kaart gedeeld met de vriendengroep en gaan we er niet heen.

Baggal, nog gecondoleerd. Ik vind dat je een prima reactie hebt gestuurd.
Marianneke schreef:
22-06-2025 21:06
Ik snap dat het vervelend voor je heeft gevoeld. Maar om eerlijk te zijn gaat het bij ons in de vriendengroep ook zo. Ik weet niet hoe lang jouw man zijn vrienden al kent en hoe lang jij erbij bent? Ik heb een vriendengroep sinds mijn jeugd, toen we nog thuis woonden en zo elkaars ouders ook kenden. Als 1 van die ouders overlijdt gaan we condoleren of naar de uitvaart. Als een ouder overlijdt van een partner die er later bij is gekomen, dan wordt er geen kaart gedeeld met de vriendengroep en gaan we er niet heen.

Baggal, nog gecondoleerd. Ik vind dat je een prima reactie hebt gestuurd.
Ik heb me misschien verkeerd uitgedrukt, maar zowel ik als de andere vrouw met overleden ouder waren beiden aanhang. (Ik 11 jaar, ander 12 jaar)
We zitten beiden niet in die vriendengroep, maar onze partners zijn met elkaar bevriend.

Het gaat me er trouwens helemaal niet om dat zij er niet waren bij de condoleance van mijn familie (dat vond ik heel logisch en had ik ook zeker niet verwacht) maar toen ons wel gevraagd werd om naar die andere te gaan, heb ik eerlijk gezegd waarom wij niet gingen. Daarom benoemde ik het naar Baggal.
Gecondoleerd Baggel. Snap ik helemaal dat je daar geen aandrang toe voelde om voor de ander dan wel bloemen te regelen (en voor een tweede alles te betalen). Ik vind dat wel gierig in deze situatie.

Zelf destijds zoiets als Lenthe meegemaakt. Sindsdien voel ik ook niet meer de aandrang om zaken te organiseren zoals een rouwkrans namens de groep (vriendengroep van man). Een kaart kunnen ze krijgen en dat is meer dan wat ik van één van hen heb gehad.
LemoosGaatDoor schreef:
06-06-2025 01:44
Zoals in de eerste zin te lezen valt, was het ook geen voorbeeld van gierigheid/uitgekooktheid maar deed het mij slechts denken aan iemand van vroeger. Die haar zus verweet uitgekookt te zijn door specifiek om advocaat te vragen wetende dat dit eenmaal aangebroken niet lang houdbaar is en verder niemand er ooit om vroeg in hun kring/familie.
Ik zou dan of geen advocaat meer halen of inderdaad de fles meegeven. Bij ons was de kritiek (van mijn moeder) altijd dat het laatste beetje advocaat en slagroom altijd aan de schoonzoons (mijn vader) werd gegeven. En mijn moeder doet nu hetzelfde... :facepalm:
Veel mensen maken het zichzelf gewoon heel moeilijk doordat ze geen 'Nee' durven zeggen. Mijn moeder maakte altijd bowl, jeweetwel, zo'n fruitsoep. :lol: Maar er bleef altijd vrij veel over, dus op een gegeven moment deed ze het toch maar niet. En toen mensen vroegen, heb je bowl, moest ze dus 'Nee' zeggen en dat vond ze echt heel erg. :facepalm: Niet dat ze niet genoeg andere dingen had.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
23-06-2025 09:28
Ik zou dan of geen advocaat meer halen of inderdaad de fles meegeven. Bij ons was de kritiek (van mijn moeder) altijd dat het laatste beetje advocaat en slagroom altijd aan de schoonzoons (mijn vader) werd gegeven. En mijn moeder doet nu hetzelfde... :facepalm:
Veel mensen maken het zichzelf gewoon heel moeilijk doordat ze geen 'Nee' durven zeggen. Mijn moeder maakte altijd bowl, jeweetwel, zo'n fruitsoep. :lol: Maar er bleef altijd vrij veel over, dus op een gegeven moment deed ze het toch maar niet. En toen mensen vroegen, heb je bowl, moest ze dus 'Nee' zeggen en dat vond ze echt heel erg. :facepalm: Niet dat ze niet genoeg andere dingen had.

Heerlijk die verjaardagen van vroeger, bowl, advocaatje met slagroom, en schalen met blokjes kaas en worst die langskwamen, een plakje boterhamworst met een augurken erin of gevulde eieren. Schalen chips op tafel, glaasje jenever voor de ooms. Ik herinner me ook nog dat er glaasjes met verschillende soorten sigaretten op tafel stonden, maar dat is alweer heel lang geleden. Die verjaardagen waren geweldig.
Lenthe en Lemoos: eens en helder. Begrijp ook precies hoe jullie je voelde en zit er precies zo in.
Ow die bowl, dat maakte mijn moeder ook altijd. Ook toen de familie en vriendenkring allang zodanig uitgedund was dat die enorme schaal allang niet meer opging op zo’n verjaardag of met kerst. Maar zij vond dat echt een feestje om te maken en te nuttigen. Ikzelf werd er niet echt warm van, maar zij was er altijd zo blij mee. Wel gaf ze iedereen, mij dus ook, nog een bak overgebleven bowl mee naar huis aan het einde van de avond zodat ze niet met een enorme voorraad zat in haar eentje, dus niets gierigs aan verder. En ik had het hart niet om te zeggen dat ik het niet zo heel lekker vond, vond het lief bedoeld.
Och die bowl, dat is nog eens een toestand geweest vroeger. Mijn moeder maakte ook bowl, ik vond het wel lekker en feestelijk. Toen ik 16 werd en een feestje mocht geven heeft een van de oudere bezoekers een pak koffiemelk leeggegoten in de bowl, als "geintje". Hufterige streek natuurlijk. Maar ik was er helemaal in de war van, want het was iemand tegen wie ik eigenlijk een beetje opkeek en ik kreeg dat in mijn hoofd niet gematcht. Sorry, beetje off topic.
Wat een rare actie, waarom zou je koffiemelk in een bak bowl gooien? Alsof er ook maar iemand dat 'leuk' zou vinden.. :-? :roll:
Ginevra, ik snap wel dat je dan even kortsluiting hebt. Zeker als diegene dat soort dingen nooit doet. Dan valt zo iemand toch even flink tegen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ginevra schreef:
23-06-2025 14:13
Och die bowl, dat is nog eens een toestand geweest vroeger. Mijn moeder maakte ook bowl, ik vond het wel lekker en feestelijk. Toen ik 16 werd en een feestje mocht geven heeft een van de oudere bezoekers een pak koffiemelk leeggegoten in de bowl, als "geintje". Hufterige streek natuurlijk. Maar ik was er helemaal in de war van, want het was iemand tegen wie ik eigenlijk een beetje opkeek en ik kreeg dat in mijn hoofd niet gematcht. Sorry, beetje off topic.
Hè gatverdamme, ik ben heel visueel en zie het voor me. Op die manier lust niemand het meer, echt heel smerig. Raar hoe dat soort herinneringen dan ineens weer bovenkomen door zo’n topic als dit hè?
Baggal schreef:
21-06-2025 20:51
Ik heb er nog wel een, al valt het misschien niet helemaal onder gierig, maar tenminste onsympathiek.

De oma van vriendin X is overleden. Vriendin Y vroeg vandaag of ik bloemen naar Frankrijk wilde regelen namens haar en mijzelf, want (ik citeer): “iets sturen is wel wat je doet voor goede vrienden.” Verder zei ze dat ze krap bij kas zat en of ik het dan even kon doen.

Normaal gesproken had ik dat heus wel overwogen. Echter, mijn eigen vader is 3 weken terug overleden en ik kreeg geen bloemetje of kaartje van X of van Y. Dat hoefde wat mij betreft ook helemaal niet, laat dat heel duidelijk zijn, maar in het kader van de afwezigheid daarvan vond ik het heel bijzonder om mij te vragen om namens ons beiden bloemen te regelen (en te betalen) voor vriendin X. Zeker gelet op de motivatie dat je zoiets doet voor vrienden. Gelet daarop vond ik het schaamteloos om mij dat even te vragen…

Gecondoleerd ten eerste.
Ik vind het verzoek al opmerkelijk, maar helemaal dat het gepaard gaat met "zoiets doe je voor goede vrienden". Bijna alsof ze het expres doet zeg maar.
Gecondoleerd Baggal en wat een nette reactie van je. Heel begrijpelijk.
Ik heb er ook 1. Dit jaar verzamel ik het geld voor de meester- en juffendag voor 1 van de kinderen. Bij ons op school is het gebruikelijk om een bon toe te voegen namens de klas ipv losse cadeaus, daarnaast maken de kinderen ook iets.

Het is een open tikkie maar wel voor-ingevuld met 2 euro, je kunt het bedrag aanpassen.

Het gaat om 1 voltijds jonge juf, enorm betrokken en geliefd bij kinderen en ouders. Zij geeft die bon deels uit aan wat extra's in de klas (vindt ze gedoe schelen met het via het bestuur regelen, een keer ijsjes halen om de hoek, een keer een goed idee en naar de Action, dat soort acties) en hopelijk doet ze ook iets voor zichzelf. Maar om aan te geven, je weet dus ook dat het heel goed terechtkomt.

De bedragen die worden gestort zijn een paar keer al 0,50 en dan dus NIET van de ouders die weinig te besteden hebben. Er zijn overigens ook ouders die actief de 2 euro aanpassen naar 10 euro. Ik wil er niet over oordelen maar poehee, stort dan liever helemaal niets ipv die 2 euro aanpassen naar 0,50?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven