Situatie Midden-Oosten VIII

28-05-2025 13:31 1282 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 7 oktober 2023 pleegde Hamas een gruwelijke terroristische aanslag op de staat Israël. Hierbij kwamen vele onschuldige burgers om, inclusief jongeren van een festival. Zijn er burgers gegijzeld waarvan het lot nog steeds onduidelijk is. Zijn er gruwelijke daden gepleegd.

Dit was een aanzet tot een tegenreactie van Israël waarbij vele burgers aan Palestijnse kant slachtoffer zijn geworden en inmiddels zijn ook gevechten in Libanon tegen Hezbollah.

De toekomst is nog onduidelijk.

In dit topic kunnen jullie deze aanslag en diens gevolgen bespreken.

Wel heeft het topic een aantal (strenge) regels om hier mee te mogen schrijven.

Als je iets wilt posten over de gruwelijkheden dan doe je dit doormiddel van een linkje MET een waarschuwing!* Teksten ook niet in het wit schrijven. Gewoon helemaal niet!

Linkjes mogen alleen nog in het Nederlands of Engels en moeten door medeschrijvers of ons kunnen worden gechecked op betrouwbaarheid.

Alleen een linkje plaatsen zonder uitleg/ eigen inbreng draagt niet bij aan de discussie dus ook dat staan we niet meer toe.

Antisemitisme, racisme, discriminatie, framen, provocatie, moslim of andere geloven bashen, complottheorieën gaan we ook streng(er) bestraffen.
We beschouwen alle opmerkingen over gevolgen die men had kunnen voorzien als bevolking als victimblaming, wanneer het gaat om de machthebbers zijn we wat terughoudender.

Ongeacht wat je mening over de terroristische aanslag, de huidige acties van Israël/Hamas, de keuzes van onze (wereld) leiders, etc. verwachten wij respect en een normale discussie. Dus geen steken onder water meer of opmerkingen die niet bijdragen aan een goede, respectvolle discussie. [/color][/color]
Artikelen achter een betaalmuur mogen niet in hun geheel worden geplaatst! 1 of 2 alinea's zijn toegestaan, evenals een samenvatting in eigen woorden.

We zullen in dit deel nog strenger gaan modereren, er worden GEEN waarschuwingen meer uitgedeeld en gaan direct over tot een ban.

Met vriendelijke groet,

Moderator Viva.

p.s. De aanvullingen zijn nu weergegeven in het rood.

Link naar het vorige deel met uitgebreide Moderator aanwijzingen.

https://forum.viva.nl/actueel/situatie ... es/507285
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Pippie1981 schreef:
21-06-2025 23:24
Oh, Fv en tandemasser hebben een perma
Serieus?!

Ik zit altijd alleen op dit topic en ik doe niet aan napraat etc, dus ik mis soms het een het ander blijkbaar. Maar dat zij een perma hebben vind ik bizar? Wat hebben zij in godsnaam gezegd wat een perma verdiend? Ik heb scherpe opinies en opmerkingen gelezen, maar niets wat enorm shockerend was of dat ECHT NIET door de beugel kon. Heel erg onterecht imo.

Ik wil dan graag kort ook iets toelichten over de officiële waarschuwing die ik heb ontvangen, voor provoceren omdat ik 'een genocide ontken'.

In deze discussie werd op een gegeven moment gezegd dat “iedereen hier wel vindt dat Israël genocide pleegt”. Ik reageerde daarop met: “Nee hoor, absoluut niet.” Dat was bedoeld als een rustige, feitelijke tegenreactie.

Mijn bedoeling was niet om te provoceren, maar om te laten zien dat er ook andere opvattingen bestaan — en dat lijkt me binnen een open discussie waardevol.

De term genocide is bovendien een juridisch begrip, waarover zelfs het Internationaal Gerechtshof zich nog niet definitief heeft uitgesproken. Dat ik daar anders naar kijk, lijkt me in dit stadium geen reden voor een waarschuwing, maar een verschil van mening dat bespreekbaar moet kunnen zijn.

Ik schrijf dit niet om tegen moderators in te gaan, maar omdat ik oprecht bezorgd ben over hoe snel afwijkende standpunten als ‘provocatie’ worden gezien. Juist in zulke gevoelige onderwerpen is ruimte voor nuance en wederzijds respect essentieel.
Hakuna Matata
Ik ben ook geschokt door deze perma...
spinnetje_ schreef:
22-06-2025 11:55
Serieus?!

Ik zit altijd alleen op dit topic en ik doe niet aan napraat etc, dus ik mis soms het een het ander blijkbaar. Maar dat zij een perma hebben vind ik bizar? Wat hebben zij in godsnaam gezegd wat een perma verdiend? Ik heb scherpe opinies en opmerkingen gelezen, maar niets wat enorm shockerend was of dat ECHT NIET door de beugel kon. Heel erg onterecht imo.

Ik wil dan graag kort ook iets toelichten over de officiële waarschuwing die ik heb ontvangen, voor provoceren omdat ik 'een genocide ontken'.

In deze discussie werd op een gegeven moment gezegd dat “iedereen hier wel vindt dat Israël genocide pleegt”. Ik reageerde daarop met: “Nee hoor, absoluut niet.” Dat was bedoeld als een rustige, feitelijke tegenreactie.

Mijn bedoeling was niet om te provoceren, maar om te laten zien dat er ook andere opvattingen bestaan — en dat lijkt me binnen een open discussie waardevol.

De term genocide is bovendien een juridisch begrip, waarover zelfs het Internationaal Gerechtshof zich nog niet definitief heeft uitgesproken. Dat ik daar anders naar kijk, lijkt me in dit stadium geen reden voor een waarschuwing, maar een verschil van mening dat bespreekbaar moet kunnen zijn.

Ik schrijf dit niet om tegen moderators in te gaan, maar omdat ik oprecht bezorgd ben over hoe snel afwijkende standpunten als ‘provocatie’ worden gezien. Juist in zulke gevoelige onderwerpen is ruimte voor nuance en wederzijds respect essentieel.
Mooie post.
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Sharing* schreef:
22-06-2025 11:50
Naast de burgerdoden, honderd duizenden burgers op drift geraakt, ontheemd gevlucht naar o.a. Syrië.
Kinderen, jongeren die in bijv. Bagdad, Mosul naar school gingen, hun ouders verpleegkundige, kapper, winkelier of werkzaam op de universiteit, museum, hun toekomst ineens aan scherven. Door de inval in 2003 en oorlog erna was onderwijs geen optie meer, geen basisschool, geen middelbaar onderwijs. Een kansrijke generatie, van pakweg 5 - 20 jaar, die niet naar school kon gaan, geen boeken uit de bieb of internet, alles ontnomen.
Dat is de overkoepelende tragiek van oorlog inderdaad. Een hele verloren generatie.
spinnetje_ schreef:
22-06-2025 11:55
Serieus?!

De genoemde forummers waren nou niet bepaald een toonbeeld van nuance en respect.
Dat FV een perma heeft, is niet zo gek hoor. Zij had in de loop der jaren al een heleboel bannen opgelopen omdat ze nou juist WEL dingen postte die ver over de schreef gingen. Ze heeft talloze mensen persoonlijk aangevallen en zwaar geschoffeerd.

Haar permaban heeft ze dan ook niet aan haar politieke opvattingen te danken (zie de uitleg van de mods in het bantopic), en het is dus onzin om te doen alsof haar opvattingen over de situatie in het M-O hier niet mogen.
yasmijn schreef:
22-06-2025 11:58
Mooie post.
Nee, post die onjuiste verbanden legt.
GriebusDus schreef:
22-06-2025 12:07
Nee, post die onjuiste verbanden legt.
Zeg maar, wat dan?
Hakuna Matata
Eens met Spinnetje. Ook ik voel dat je of in het goede kamp zit die het heeft over genocide of in het foute kamp die genuanceerder met de betekenis van genocide omgaat. Ik werd hier beschuldigd dat ik massamoord zou goedkeuren omdat ik ook begrip, tot op bepaalde hoogte, voor Israël heb.

Ik begrijp na de jarenlange raketaanvallen op Israël, de jarenlange bedreigingen dat het land van de kaart moet geveegd, de vele aanslagen in het land en zeker na 7 oktober dat er iets moest gebeuren. Neemt niet weg dat wat de regering van Israël nu doet in Gaza veel te ver gaat. Ik snap dat ze Hamas met wortel en tak willen uitroeien maar dit is niet de manier. Ik denk niet eens dat de terreurgroepen, gesteund door Iran, uit te roeien zijn, de haat is te groot.

De aanval op Iran keurde ik, zeker in dit stadium ook af. Zeker omdat nu meer landen uit de atoomverdragen kunnen gaan stappen met alle gevolgen van dien. Het zal er hoe dan ook niet rustiger van worden. Ik gaf de voorkeur aan blijven praten ook al denk ik dat dat niet de oplossing is want Iran wil Israël al tientallen jaren vernietigen. Nogmaals, de haat is te groot.

De aanval van de VS op Iran vind ik ook veel te voorbarig, kan alleen nog maar meer ellende van komen. Bovendien zegt Iran dat de spullen uit de nucleaire installaties al lang verplaatst zijn en er was inderdaad ook veel activiteit te zien rond Fordow, veel vrachtwagens die iets ophaalden, vlak voor de aanvallen. Iran zegt ook zelf dat het uranium al lang weggehaald is en ook dat de acties van de VS 'eeuwigdurende gevolgen' hebben. Hiermee lijkt Iran toch te willen zeggen: we hebben, of we hebben heel snel een atoombom. Niet slim.

Toch nog een keer een uitleg anders word ik door mensen als Jelle weer in een hele foute hoek gedrukt en daar pas ik voor. Bovendien vind ik het ook een hele smerige manier van discussie voeren.
spinnetje_ schreef:
22-06-2025 12:08
Zeg maar, wat dan?
In mijn reactie daarboven zeg ik wat ik bedoel. Ik had alleen jouw reactie niet gequoot omdat het dan zo lang werd.
En ik begreep het standpunt van Israël tot voor kort ook heel goed. Heb er vrienden wonen. Heb veel vrienden met familie of schoonfamilie die daar woont.

Maar het is mijn stellige overtuiging dat als er ergens een genocide plaatsvindt, je dan niet stil mag blijven. Juist als overheden falen en de andere kant op kijken of zelfs actief faciliteren, mag je niet zwijgen.

Het is ook mijn stellige overtuiging dat we later met enorme schaamte op deze periode zullen terugkijken. Sterker nog, als we dat niet doen is dat wat mij betreft het bewijs dat we als samenleving verloren zijn.

Dat juridische gesteggel of iets daadwerkelijk genocide genoemd mag worden, is iets wat nu eenmaal uitgezocht moet worden. Dat snap ik nog wel, gezien de grote gevolgen die dit voor staten en daarmee ook hun inwoners kan hebben. Maar dat neemt niet weg dat we allemaal dondersgoed weten wat zich in Gaza afspeelt. En dat kunnen we alleen niet zo heel erg vinden als we met onszelf en elkaar hebben afgesproken dat de ene bevolkingsgroep nu eenmaal minder waard is dan de andere.
Samar schreef:
22-06-2025 12:18
Eens met Spinnetje. Ook ik voel dat je of in het goede kamp zit die het heeft over genocide of in het foute kamp die genuanceerder met de betekenis van genocide omgaat. Ik werd hier beschuldigd dat ik massamoord zou goedkeuren omdat ik ook begrip, tot op bepaalde hoogte, voor Israël heb.

Ik begrijp na de jarenlange raketaanvallen op Israël, de jarenlange bedreigingen dat het land van de kaart moet geveegd, de vele aanslagen in het land en zeker na 7 oktober dat er iets moest gebeuren. Neemt niet weg dat wat de regering van Israël nu doet in Gaza veel te ver gaat. Ik snap dat ze Hamas met wortel en tak willen uitroeien maar dit is niet de manier. Ik denk niet eens dat de terreurgroepen, gesteund door Iran, uit te roeien zijn, de haat is te groot.

De aanval op Iran keurde ik, zeker in dit stadium ook af. Zeker omdat nu meer landen uit de atoomverdragen kunnen gaan stappen met alle gevolgen van dien. Het zal er hoe dan ook niet rustiger van worden. Ik gaf de voorkeur aan blijven praten ook al denk ik dat dat niet de oplossing is want Iran wil Israël al tientallen jaren vernietigen. Nogmaals, de haat is te groot.

De aanval van de VS op Iran vind ik ook veel te voorbarig, kan alleen nog maar meer ellende van komen. Bovendien zegt Iran dat de spullen uit de nucleaire installaties al lang verplaatst zijn en er was inderdaad ook veel activiteit te zien rond Fordow, veel vrachtwagens die iets ophaalden, vlak voor de aanvallen. Iran zegt ook zelf dat het uranium al lang weggehaald is en ook dat de acties van de VS 'eeuwigdurende gevolgen' hebben. Hiermee lijkt Iran toch te willen zeggen: we hebben, of we hebben heel snel een atoombom. Niet slim.

Toch nog een keer een uitleg anders word ik door mensen als Jelle weer in een hele foute hoek gedrukt en daar pas ik voor. Bovendien vind ik het ook een hele smerige manier van discussie voeren.
Deze post klinkt al heel anders.
En ik spreek nog steeds nooit over genocide, dus neem ik anderen daar ook niet de maat in.
Wat mij betreft kun je inderdaad gewoon geen begrip meer hebben voor wat er nu in Gaza gebeurt , hoe je het ook noemt.
Dat was wel wat je deed in die post, begrip hebben.
Ik denk dat de Israëlische regering zich niet zal laten weerhouden door het etiket dat wij op de situatie in Gaza plakken. Het is verschrikkelijk hoe je het ook noemt. Ik ben het wel eens met Samar, dat al die acties en reacties alleen maar méér ellende brengen en niets oplossen. Het probleem is dat er momenteel geen wereldleider met gezond verstand rondloopt, met genoeg overwicht om de partijen weer aan de onderhandelingstafel te brengen. Ik hou mijn hart vast voor alle onschuldige burgers in de regio.
Blijkbaar mag je in dit topic tegenwoordig wel stellig zeggen dat er een genocide gaande is maar je mag niet zeggen dat er geen genocide gaande is?

Er zijn ook genoeg argumenten waarom het geen genocide zou zijn, en ook genoeg experts die zeggen dat het geen genocide is. Ik kan het wel opsommem, maar ik denk ook dat het al vaak is besproken in het topic. Maar goed, het burger-terroristen ratio, urban warfare (met uitgebreid en complex tunnelsysteem van ruim 500 km) en waarschuwingen (sms, pamfletten, evacuatiezones) vooraf zijn voorbeelden van factoren waarom je kan argumenteren dat het geen genocide is. Hamas heeft geen uniform en voorkomt evacuaties en gebruikt burgergebieden voor militaire doeleinden. Dat is een oorlogsmisdaad van Hamas, maar Israël krijgt in de media al de zwaarste aanklacht als feit gepresenteerd? De aanklacht ligt er nog, maar ik mag op het Viva forim niet zeggen dat ik dus niet vind dat er vanwege bovenstaande redenen geen genodice plaatsvindt. Interessant. Het is framing, en ik wil dat graag kunnen benoemen. Israël is blijkbaar al schuldig en Hamas schittert in afwezigheid.
spinnetje_ wijzigde dit bericht op 22-06-2025 13:10
0.22% gewijzigd
Hakuna Matata
72Jelle schreef:
22-06-2025 12:39
Deze post klinkt al heel anders.
En ik spreek nog steeds nooit over genocide, dus neem ik anderen daar ook niet de maat in.
Wat mij betreft kun je inderdaad gewoon geen begrip meer hebben voor wat er nu in Gaza gebeurt , hoe je het ook noemt.
Dat was wel wat je deed in die post, begrip hebben.
Waarvoor? De situatie is Gaza is ronduit vreselijk. Ik zou als moeder me niet kunnen voorstellen wat voor een hel het is om daar vast te zitten tussen twee kwaden, Hamas (en andere terroristen) en Israël. Er zijn geen woorden voor. Het is diep triest.

Dat vind ik als mens. En daarnaast vind ik dat Israël geen genocide pleegt. Het is heel veel en vanalles (oorlogsmisdaden, ontmenselijking), maar geen genocide.
Hakuna Matata
Ik vind het wel bijzonder dat dit een reden is voor een waarschuwing van de Mods aan het adres van Spinnetje.

Voor de een is er sprake van genocide, voor de ander niet. Zo lang er over genocide nog geen definitieve uitspraak bestaat, zijn beide mogelijkheden nog open voor gebruik. Dan past het dus niet om een waarschuwing te geven over "ontkennen van een genocide", ongeacht of het ermee eens bent of niet.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
In het ban topic wordt al gesproken van 'de genocide'. 'De'.
Ik vind het ook ‘bijzonder’ dat er kennelijk nu er is besloten dat men hier over genocide mag spreken, het tegelijkertijd niet meer is toegestaan om van ‘geen genocide’ te spreken. Daar is ook helemaal niets over meegedeeld.

Verder heb ik sinds de mods dat toestaan zelf geen behoefte gevoeld om die discussie te voeren. Aangezien er sindsdien ook weer uitspraken door leden van de regering zijn gedaan en de hulp toevoer daadwerkelijk weken is stopgezet, waardoor ik wel meer begrip heb voor het feit dat mensen het zo willen noemen.
Maar dit terzijde.
What would Patsy do?
meisje22 schreef:
22-06-2025 13:06
In het ban topic wordt al gesproken van 'de genocide'. 'De'.
Ik bedoel maar. Deze vorm van framing is ook onderdeel van de oorlogsvoering. Maar juridisch gezien is er bewijsbare intentie en systematiek nodig, niet het morele oordeel.
Hakuna Matata
spinnetje_ schreef:
22-06-2025 13:13
Ik bedoel maar. Deze vorm van framing is ook onderdeel van de oorlogsvoering. Maar juridisch gezien is er bewijsbare intentie en systematiek nodig, niet het morele oordeel.
Ja, het wordt dus de mods niet gezien als een genocide, maar als de genocide.
spinnetje_ schreef:
22-06-2025 12:56
Blijkbaar mag je in dit topic tegenwoordig wel stellig zeggen dat er een genocide gaande is maar je mag niet zeggen dat er geen genocide gaande is?

Er zijn ook genoeg argumenten waarom het geen genocide zou zijn, en ook genoeg experts die zeggen dat het geen genocide is. Ik kan het wel opsommem, maar ik denk ook dat het al vaak is besproken in het topic. Maar goed, het burger-terroristen ratio, urban warfare (met uitgebreid en complex tunnelsysteem van ruim 500 km) en waarschuwingen (sms, pamfletten, evacuatiezones) vooraf zijn voorbeelden van factoren waarom je kan argumenteren dat het geen genocide is. Hamas heeft geen uniform en voorkomt evacuaties en gebruikt burgergebieden voor militaire doeleinden. Dat is een oorlogsmisdaad van Hamas, maar Israël krijgt in de media al de zwaarste aanklacht als feit gepresenteerd? De aanklacht ligt er nog, maar ik mag op het Viva forim niet zeggen dat ik dus niet vind dat er vanwege bovenstaande redenen geen genodice plaatsvindt. Interessant. Het is framing, en ik wil dat graag kunnen benoemen. Israël is blijkbaar al schuldig en Hamas schittert in afwezigheid.
Pamfletten uitdelen heeft geen zin als mensen vervolgens nergens heen kunnen omdat alles wordt platgebombardeerd, inclusief vluchtelingenkampen.

Twee miljoen mensen medicijnen, voedsel en water ontzeggen is ze langzaam laten sterven.

Zeventig procent van alle doden zijn vrouwen en kinderen.
Draaideurforummer schreef:
22-06-2025 12:52
Ik denk dat de Israëlische regering zich niet zal laten weerhouden door het etiket dat wij op de situatie in Gaza plakken. Het is verschrikkelijk hoe je het ook noemt. Ik ben het wel eens met Samar, dat al die acties en reacties alleen maar méér ellende brengen en niets oplossen. Het probleem is dat er momenteel geen wereldleider met gezond verstand rondloopt, met genoeg overwicht om de partijen weer aan de onderhandelingstafel te brengen. Ik hou mijn hart vast voor alle onschuldige burgers in de regio.
Het is doodeng. Als ik zeg "de wereld staat in brand" dan klink dat misschien (te) dramatisch, maar het voelt wel zo. Hoe is het inderdaad mogelijk dat de leiders van de VS, Israel, Rusland, Iran, Turkije, Noord Korea, Hongarije en ga zo maar door, allemaal zo incapabel en knettergek als de pest zijn? Dat in zoveel Europese landen radicaal/extreemrechts steeds meer stemmen krijgt? Dat er zoveel gruwelijke terroristische organisaties zijn? Dat houdt me bezig. Wil de mensheid zichzelf vernietigen?

En er is niets wat we ertegen kunnen doen. Ik zou niet eens meer weten op welke partij ik zou moeten stemmen, nu "mijn" partij, de SP, met droge ogen voor de motie hebben gestemd. In tijden zoals deze ben ik blij dat ik geen kinderen heb, want dit is allemaal niet meer uit te leggen.
To the end of my days; I will follow.
Ik vind het ook doodeng, 13th_star, want wat je ook stemt, hoe je er ook in staat, wat je momenteel ook belangrwee5ijk(er) vindt, het heeft allemaal ook weer een andere kant met ook weer desastreuze gevolgen. Dat geldt overigens ook voor de mensen die zeggen/vinden, laat ze het daar maar uitzoeken, ik wil er niets van weten.

Ik weet het gewoonweg niet. Het is allemaal zo gewelddadig en gericht op vernietiging.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-06-2025 18:10
Reden: Offtopic, bannen kunnen in napraat besproken worden
99.72% gewijzigd
Hakuna Matata
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 22-06-2025 18:46
Reden: Offtopic, bannen kunnen in napraat besproken worden
98.66% gewijzigd
To the end of my days; I will follow.