Tussenjaar 17 jarige

23-06-2025 16:26 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 17 jarige dochter is net geslaagd voor de Havo en heeft nog geen studiekeuze gemaakt. Ze neemt dus een tussenjaar, maar de invulling daarvan is nog ongewis. Even voor de context: ze heeft AD(H)D en plannen is niet haar sterkste kant. Ze heeft het hele schooljaar een enorme weerstand gevoeld tegen het begrip 'de toekomst', heeft geen enkele open dag bezocht en dus was een tussenjaar uiteindelijk de enige optie. Prima, maar wel graag met een plan. En dat plan, dat is er dus niet.

Momenteel heeft ze een bijbaantje in de horeca voor 10 uur per week maar daar kan ze natuurlijk geen jaar mee vullen. Ze heeft het over 'werken, reizen en studiekeuze maken' maar concreter dan dat wordt het niet.

Elke hint naar de invulling van het tussenjaar maakt haar al woedend momenteel (en dat was voor elke hint naar studiekeuze eerder ook al zo, dus dat heb ik maar losgelaten), dus het is nogal moeilijk een gesprek aan te gaan over haar plannen. Ik weet het: niet teveel druk op leggen enzo, maar gezellig is anders.

Wat hebben jullie kinderen gedaan tijdens een tussenjaar en hoe kan ik mijn dochter begeleiden naar een leuke invulling ervan, zonder dat de sfeer verziekt wordt?
Lastig. Geen ervaring met ADHD, wel met tussenjaar en reizen.

En als je dat wilt doen dan heb je geld nodig. Wel wat meer dan die 10 uur per week. Is het een idee om dat reisplan concreter te maken? Dan kan ze daar ook haar werk op afstellen.

Dus waar wil ze geen? Hoe lang ongeveer? Hoeveel geld nodig voor vaccinaties, vlucht, verzekering, dagelijkse uitgaven, reiskosten etc . In de Lonely Planet vind je vaak indicaties hiervan.

Dan heeft ze ook iets om naar toe te werken en toe te leven.
Tja, als ze zonder druk erop te leggen straks alleen maar op de bank zit... je kunt wel een regel kenbaar maken: in mijn huis wonen betekent werken (en eventueel reizen) of studeren. Maak maar een plan. Wil je dat ik meedenk: met alle liefde. Maar vanaf datum X ben je wel een van die dingen aan het doen.

De andere mogelijkheid is doorvragen waarom ze zo boos wordt: wat zit erachter? Onvermogen/angst en wat kan je daar dan aan doen?
Wij hebben iedere illusie van een tussenjaar gesmoord met een berekening van de kosten. We hebben hier een vrij simpele regel: wie niet studeert zal werken voor de kost.

Bij de jongste was studiekeuze een dingetje, dus daar heb ik na het passeren van de datum voor de beperkte opleidingen (medicijnen en zo) aangegeven dat ik jongste zou inschrijven voor een vrij algemene studie die gezien de vwo-resultaten haalbaar zou moeten zijn als niet eerder een eigen keus gemaakt zou worden. Die keuze werd ineens best snel gemaakt.

Maar goed, ik ben geen voorstander van tussenjaren, dat zal misschien wel duidelijk zijn :)
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Is het een idee het onderwerp een paar weken te laten rusten? Zodat het misschien wat minder woede oproept. In de zomer zal ze misschien ook al snel tot de conclusie komen dat 10 uur weinig zoden aan de dijk zet als je veel leuke dingen wilt doen of wilt reizen.
Ik heb mijn jongste (ook zo'n ADHD'er met loze planningsvaardigheden) één keer iets horen mompelen over een tussenjaar, en toen heb ik net als MLP meteen gekrijst dat ie dan wel heel snel werk mocht gaan zoeken want dat ik die onzin niet ging financieren. Toen was het vrij snel over met de tussenjaar-aspiraties.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2025 16:53
Ik heb mijn jongste (ook zo'n ADHD'er met loze planningsvaardigheden) één keer iets horen mompelen over een tussenjaar, en toen heb ik net als MLP meteen gekrijst dat ie dan wel heel snel werk mocht gaan zoeken want dat ik die onzin niet ging financieren. Toen was het vrij snel over met de tussenjaar-aspiraties.
Dit. De regel is hier dat als er geen plannen zijn er gewoon gewerkt wordt. Minimaal 32 uur per week.
Overigens is nog niet alles verloren hoor. Veel opleidingen hanteren een uiterste aanmeld-datum van 15 augustus. Dan loopt kind wellicht een maand stufi mis maar dat is meestal wel te overzien.
(Herman Finkers)
En het is nog mooier, veel hbo's accepteren zelfs na de uiterste datum toch nog inschrijvingen. Dan zijn er wat minder dingen te regelen met roosters en zo, maar hbo's zijn vaak behoorlijk bereidwillig om mouwen te passen.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Ik wist het zelf ook echt niet op die leeftijd. Studies starten en weer afbreken kost ook veel geld.
Blij dat mijn ouders er geen probleem mee hadden dat ik zei dat ik eerst een jaar ging werken. Term tussenjaar was niet echt een ding toen.

Uiteindelijk 4 jaar fulltime gewerkt in de detailhandel en toen alsnog nog gaan studeren. Al wist ik nog steeds niet wat ik wilde worden. Iets algemeens dus. Maar ik was een stuk volwassener ondertussen en het was een fijne break na 4 jaar werkend leven.
Als ze geen hulp van jou wil op dit moment, kun je misschien een zus/schoonzus/buurvrouw eens met haar laten wandelen en praten?

Ik kan me best voorstellen dat het haar nu even overvalt allemaal en ik ben een voorstander van een jaar ertussen, maar dan zeker op die leeftijd wel gevuld met 'actie'. Die actie kan zitten in van alles, werk, vrijwilligerswerk, een studie, oefenen voor een project, helpen bij de lokale verkiezingen..

Ik zou ook zeker inzetten op minimaal 32 uur actieve invulling vanaf 1 augustus, tenzij er een ander plan wordt gemaakt.
madrigalscapybara wijzigde dit bericht op 24-06-2025 16:28
39.06% gewijzigd
ga eens samen de website www.tussenjaarkenniscentrum.nl bekijken?
Grappig, ik had reacties verwacht als: laat die arme meid met rust, ze heeft net pas vakantie! Maar jullie zijn het er dus wel mee eens dat er best een plan mag komen.
Ik heb 2 dingen geopperd als een soort minimum:
1) minstens 24 uur per week werken na de zomervakantie
2) inschrijven voor een studiekeuze traject op de hogeschool

Beide voorstellen zijn vooralsnog niet opgepikt, maar ik ben blij te horen dat dit toch niet echt teveel gevraagd is, en dat jullie zelfs inzetten op 32 uur per week werken. Als je de reacties van mijn dochter moet geloven ben ik namelijk een superonredelijke en pushy moeder.

Reizen zal moeten via zo'n commerciele organisatie voor vrijwilligerswerk in het buitenland vrees ik. Ben ik niet een enorme voorstander van (duur en slechte verhalen) maar voor een 17 jarige is het lastig wat anders te verzinnen. Alleen op pad is ze nog te jong voor en vriendinnen zullen niet beschikbaar zijn want die hebben al wel vrij concrete plannen voor studie/high school etc.
Iemand nog evaringen daarmee toevallig?
Mijn moeder zat toen ook meteen heel erg te pushen over werk zoeken. Ik dacht laat me eerst even vakantie vieren. Volgens haar kon het maanden duren voor ik werk zou vinden.

Uiteindelijk half augustus werk gaan zoeken en kon de volgende dag beginnen!

Is natuurlijk niet altijd zo maar geef je dochter even een maandje lanterfanten na zo'n examenjaar.
Ik heb op mijn werk wel jonge tussenjaarders gekend die eerst een paar maanden bij ons kwamen wassen en daarna de hort op gingen naar familie in verre vreemde landen. Maar dan moet je natuurlijk wel net familie hebben, in verre vreemde landen.
(Herman Finkers)
Ze heeft een diploma dus an sich ... ze doet maar.

Maar dan wel op voorwaarde dat ze 3 à 4 dagen werkt. En x bedrag per maand als kostgeld afgeeft.
Dat geld kan je desnoods nog opzij zetten voor als dat reis-plan er toch komt.

Heeft ze een week of een paar weken geen werk omdat haar horeca-tent dicht is ... veel plezier om het huishouden (poetsen, wassen, boodschappen doen, koken, ...) van het hele gezin te draaien.
Zou ik best een lijstje willen maken voor een ADHD'er wat er precies allemaal moet gebeuren.

Als ze nooit meer begint te studeren ... ook goed. Maar dus wel op modaliteit dat ze "met iets" - en nope: geen weed-plantage in je garage - bezig is.

Als ze trouwens al in de horeca zit lijkt het mij niet heel moeilijk om extra uren te vragen. Of naar de concurrentie te stappen :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Charlotta schreef:
23-06-2025 17:15
Grappig, ik had reacties verwacht als: laat die arme meid met rust, ze heeft net pas vakantie! Maar jullie zijn het er dus wel mee eens dat er best een plan mag komen.
Wat hier best hielp was inzet van ons eigen netwerk. Je staat er soms verbaasd van hoeveel mensen met verschillende achtergronden je eigenlijk kent, en hoe bereidwillig de meeste mensen zijn om over hun werk en studieverleden te praten met een dolende puber.

En anders gok ik dat je op dit forum ook best nog een hele variatie kan vinden, mocht je/je dochter dat willen. Mensen uit de praktijk zijn vaak net iets realistischer dan studie-adviseurs en hbo-marketeers.
Láát haar even. Je bent zo ongelooflijk jong met 17. Hád ik maar een tussenjaar genomen op m'n 17e, dan had ik nu misschien niet zo'n joekel van een studieschuld door verkeerde studiekeuze.

Uiteindelijk heb ik later meerdere tussenjaren gehad en het is toch nog helemaal goed gekomen hoor, dus het is nog niet meteen verloren :)

Ik zou aangeven; prima, je ziet maar wat je doet, maar als je in dit huis wil wonen moet je minimaal X uur werken en kost betalen en gelden regels Y en Z.
Kan me voorstellen dat ze óf flink gaat werken, óf gaat reizen (laat het haar lekker regelen, ze zal heus geen enkeltje Afghanistan boeken), óf lekker een eigen plekje gaat zoeken. Of een combinatie van die drie.

Die druk erop e bemoeienis van ouders die de tijd van nu niet begrijpen, terwijl ze zelf waarschijnlijk ook behoorlijk worstelt met 'de toekomst'; echt dodelijk.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Toevoeging na wat MLP schreef; laat maar weten als je meer wil weten! Hier uiteindelijk 3 studies en meerdere jaren werkervaring in het buitenland achter de rug, de wereld zit propvol met mogelijkheden als je weet waar je moet zoeken.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Charlotta schreef:

Beide voorstellen zijn vooralsnog niet opgepikt, maar ik ben blij te horen dat dit toch niet echt teveel gevraagd is, en dat jullie zelfs inzetten op 32 uur per week werken. Als je de reacties van mijn dochter moet geloven ben ik namelijk een superonredelijke en pushy moeder.

Reizen zal moeten via zo'n commerciele organisatie voor vrijwilligerswerk in het buitenland vrees ik. Ben ik niet een enorme voorstander van (duur en slechte verhalen) maar voor een 17 jarige is het lastig wat anders te verzinnen. Alleen op pad is ze nog te jong voor en vriendinnen zullen niet beschikbaar zijn want die hebben al wel vrij concrete plannen voor studie/high school etc.
Iemand nog evaringen daarmee toevallig?
en als ze voor werken gaat: kostgeld betalen. oftewel: ik ben bepaald geen voorstander van een tussenjaar.
Charlotta schreef:

Beide voorstellen zijn vooralsnog niet opgepikt, maar ik ben blij te horen dat dit toch niet echt teveel gevraagd is, en dat jullie zelfs inzetten op 32 uur per week werken.
Ikke niet hoor :O

Ik zou al dik tevreden zijn met 24 uur, ik werk zelf ook maar 24 uur dus het zou wel een beetje gek zijn als ik 32 uur zou eisen. Het gaat mij vooral om de dagbesteding en de daaruit volgende regelmaat. Mijn lieve ADHD'er heeft nogal de neiging om 's nachts te gaan leven en zo, als ie overdag niks te doen heeft. En dat vind ik tijdens een schoolvakantie nog niet eens zo'n probleem, dan fixt ie dat wel weer zodra de vakantie klaar is. Maar die onzin moet natuurlijk geen jaar duren.
(Herman Finkers)
Niet pushen. Ook geen urenaantallen of datums verplichten, dat is ook pushen.
Maar wel duidelijke grenzen en paden aangeven.

Ik zou haar laten leiden door haar eigen behoefte aan reizen & geld.

Zo zou ik zelf een tussenjaar niet verbieden maar ik zou er geen cent van financieren. Ik denk ook dat zakgeld niet meer past bij een afgestudeerde 17/18 jarige. Iemand van die leeftijd kan prima werken.

Als je meer leuke dingen wilt, moet je meer werken - daarvoor hoef ik geen minumum aantal uren op te leggen.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Tsja of je schrijft je alsnog in voor een studie of je komt met een plan. Even bankhangen in de vakantie prima, maar ik ga je daarna niet onderhouden ook.

Oudste (ASS) wilde na vier maanden stoppen met haar studie. Prima, maar zorg dat je eerst een baan/iets anders hebt voor je stopt.
LaFolie schreef:
23-06-2025 17:26
Láát haar even. Je bent zo ongelooflijk jong met 17. Hád ik maar een tussenjaar genomen op m'n 17e, dan had ik nu misschien niet zo'n joekel van een studieschuld door verkeerde studiekeuze.

Uiteindelijk heb ik later meerdere tussenjaren gehad en het is toch nog helemaal goed gekomen hoor, dus het is nog niet meteen verloren :)

Ik zou aangeven; prima, je ziet maar wat je doet, maar als je in dit huis wil wonen moet je minimaal X uur werken en kost betalen en gelden regels Y en Z.
Kan me voorstellen dat ze óf flink gaat werken, óf gaat reizen (laat het haar lekker regelen, ze zal heus geen enkeltje Afghanistan boeken), óf lekker een eigen plekje gaat zoeken. Of een combinatie van die drie.

Die druk erop e bemoeienis van ouders die de tijd van nu niet begrijpen, terwijl ze zelf waarschijnlijk ook behoorlijk worstelt met 'de toekomst'; echt dodelijk.

Wacht, jij zegt dus: Niet mee bemoeien maar wel zeggen dat ze een minimaal aantal uur moet werken. Dat is toch bemoeien, of niet? :-)

Kostgeld hoeft van mij niet en zelfs zak/kleedgeld krijgt ze ook nog. Van mij mag ze elke verdiende euro in dat vage reisplan stoppen, als dat plan er maar komt.
Verbieden zou ik ook niet doen. In tegendeel, eigen keuzes aanmoedigen en consequenties duidelijk maken. Iets doen uit verplichting is niet leuk. Maar je het schompes werken voor een prachtige reis die je leven bij je blijft is wel leuk.

Denk ik.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven