Tussenjaar 17 jarige

23-06-2025 16:26 99 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn 17 jarige dochter is net geslaagd voor de Havo en heeft nog geen studiekeuze gemaakt. Ze neemt dus een tussenjaar, maar de invulling daarvan is nog ongewis. Even voor de context: ze heeft AD(H)D en plannen is niet haar sterkste kant. Ze heeft het hele schooljaar een enorme weerstand gevoeld tegen het begrip 'de toekomst', heeft geen enkele open dag bezocht en dus was een tussenjaar uiteindelijk de enige optie. Prima, maar wel graag met een plan. En dat plan, dat is er dus niet.

Momenteel heeft ze een bijbaantje in de horeca voor 10 uur per week maar daar kan ze natuurlijk geen jaar mee vullen. Ze heeft het over 'werken, reizen en studiekeuze maken' maar concreter dan dat wordt het niet.

Elke hint naar de invulling van het tussenjaar maakt haar al woedend momenteel (en dat was voor elke hint naar studiekeuze eerder ook al zo, dus dat heb ik maar losgelaten), dus het is nogal moeilijk een gesprek aan te gaan over haar plannen. Ik weet het: niet teveel druk op leggen enzo, maar gezellig is anders.

Wat hebben jullie kinderen gedaan tijdens een tussenjaar en hoe kan ik mijn dochter begeleiden naar een leuke invulling ervan, zonder dat de sfeer verziekt wordt?
KooktMetKnoflook schreef:
23-06-2025 17:36
Niet pushen. Ook geen urenaantallen of datums verplichten, dat is ook pushen.
Maar wel duidelijke grenzen en paden aangeven.

Ik zou haar laten leiden door haar eigen behoefte aan reizen & geld.

Zo zou ik zelf een tussenjaar niet verbieden maar ik zou er geen cent van financieren. Ik denk ook dat zakgeld niet meer past bij een afgestudeerde 17/18 jarige. Iemand van die leeftijd kan prima werken.

Als je meer leuke dingen wilt, moet je meer werken - daarvoor hoef ik geen minumum aantal uren op te leggen.

Misschien moet je me dit even aangeven, maar hoe kan je een grens aangeven terwijl je niet praat over een x aantal uur werken vanaf een bepaalde datum?
Charlotta schreef:
23-06-2025 17:15
Grappig, ik had reacties verwacht als: laat die arme meid met rust, ze heeft net pas vakantie! Maar jullie zijn het er dus wel mee eens dat er best een plan mag komen.
Ik heb 2 dingen geopperd als een soort minimum:
1) minstens 24 uur per week werken na de zomervakantie
2) inschrijven voor een studiekeuze traject op de hogeschool

Beide voorstellen zijn vooralsnog niet opgepikt, maar ik ben blij te horen dat dit toch niet echt teveel gevraagd is, en dat jullie zelfs inzetten op 32 uur per week werken. Als je de reacties van mijn dochter moet geloven ben ik namelijk een superonredelijke en pushy moeder.

Reizen zal moeten via zo'n commerciele organisatie voor vrijwilligerswerk in het buitenland vrees ik. Ben ik niet een enorme voorstander van (duur en slechte verhalen) maar voor een 17 jarige is het lastig wat anders te verzinnen. Alleen op pad is ze nog te jong voor en vriendinnen zullen niet beschikbaar zijn want die hebben al wel vrij concrete plannen voor studie/high school etc.
Iemand nog evaringen daarmee toevallig?
Ik zou mikken op 30 à 32u.
Op je 17de is het wel erg makkelijk om 4 dagen per week te lamballen terwijl je ouders alle ballen tegelijk in de lucht proberen te houden door meer te werken.
Werkt ze dan een week wat minder omdat er minder uren beschikbaar zijn in de supermarkt of de horeca ... ook goed. Maar het moet geen constante worden.

Als ze ooit alleen wil wonen komt ze er financieel waarschijnlijk ook niet met 3 dagen per week.

Die studiekeuze zou ik dan weer als suggestie houden en niet als verplichting.
Ze komt er vanzelf wel achter of ze effectief wil studeren. Dit jaar, volgend jaar, binnen 5 jaar of nooit.

Als ze volgend jaar nog altijd werkt en niet studeert zou ik het huishouden ook gaan herstructureren.
Dan zou ik haar gewoon als volwassen met werk zien en mag ze prima 1/3de of 1/4de van het werk doen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Charlotta schreef:
23-06-2025 17:41
Misschien moet je me dit even aangeven, maar hoe kan je een grens aangeven terwijl je niet praat over een x aantal uur werken vanaf een bepaalde datum?
Door wel kostgeld te vragen. Er is echt niets geks aan dat een 17-jarige leert dat het leven geld kost. En natuurlijk vraag je geen 1.000,- per maand. Maar gewoon een bedragje om werken te stimuleren.
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Charlotta schreef:
23-06-2025 17:15
Grappig, ik had reacties verwacht als: laat die arme meid met rust, ze heeft net pas vakantie! Maar jullie zijn het er dus wel mee eens dat er best een plan mag komen.
Ik heb 2 dingen geopperd als een soort minimum:
1) minstens 24 uur per week werken na de zomervakantie
2) inschrijven voor een studiekeuze traject op de hogeschool

Beide voorstellen zijn vooralsnog niet opgepikt, maar ik ben blij te horen dat dit toch niet echt teveel gevraagd is, en dat jullie zelfs inzetten op 32 uur per week werken. Als je de reacties van mijn dochter moet geloven ben ik namelijk een superonredelijke en pushy moeder.

Reizen zal moeten via zo'n commerciele organisatie voor vrijwilligerswerk in het buitenland vrees ik. Ben ik niet een enorme voorstander van (duur en slechte verhalen) maar voor een 17 jarige is het lastig wat anders te verzinnen. Alleen op pad is ze nog te jong voor en vriendinnen zullen niet beschikbaar zijn want die hebben al wel vrij concrete plannen voor studie/high school etc.
Iemand nog evaringen daarmee toevallig?
EF taalreis niks voor haar?
Misschien ben je mijn schoonzus want mijn nichtje van 17 neemt ook een tussenjaar en toen ik vroeg: wat ga je doen dan? was ze niet blij...
Maar ik zou vooral proberen in te zetten op iets van studiekeuze-activiteiten want als ze nu niet weet wat ze wil gaan doen dan weet ze dat waarschijnlijk over een jaar ook niet als ze enkel in de horeca heeft gewerkt en heeft vermeden aan de toekomst te denken.
danae wijzigde dit bericht op 23-06-2025 17:50
5.79% gewijzigd
Charlotta schreef:
23-06-2025 17:38
Wacht, jij zegt dus: Niet mee bemoeien maar wel zeggen dat ze een minimaal aantal uur moet werken. Dat is toch bemoeien, of niet? :-)

Kostgeld hoeft van mij niet en zelfs zak/kleedgeld krijgt ze ook nog. Van mij mag ze elke verdiende euro in dat vage reisplan stoppen, als dat plan er maar komt.

Bemoeienis als in "heb je die en die studie al bekeken, heb je je al aangemeld voor de open dag, is een weekje Texel niks als reis, ben je al met je cv naar binnen gelopen bij de supermarkt, kan je niet net als Pietje van de buren zwemles gaan geven, wanneer ga je nou vliegtickets boeken, is je paspoort nog wel geldig, is Lutjebroek niet veel te gevaarlijk?" etc. etc. Laat haar dat allemaal zelf uitzoeken.

Kostgeld zou ik persoonlijk doen als een soort stok achter de deur, het leven kost immers wel geld en zo heeft ze door hoeveel uur er gewerkt moet worden om dat bedrag te kunnen missen. Je kan dan zelf dat bedrag altijd nog apart zetten en als verrassing geven als ze op reis of uit huis oid gaat. Maar dat is aan jou.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Kostgeld moet ik even over nadenken. Ze woont in co-ouderschap bij haar vader en mij dus dat zou dan ook in overleg met hem moeten. Zakgeld stopzetten zou wel eventueel kunnen maar dat vind ik een soort van zielig voor een 17 jarige (wat waarschijnlijk onzin is. We zouden ook kunnen overwegen dit te gaan sparen voor haar, heeft ze straks wat extra cash voor haar reis)

Danae: ik heb geen schoonzus dus denk het niet :) maar goed om te horen dat ik niet de enige ben die hiermee zit.

LaFolie: ah, duidelijk, dank je. Hier kan ik wel wat mee. Wel verwachtingen uitspreken maar niet micromanagen dus. Goeie!
Een tussenjaar zonder plan is gewoon over het algemeen niet zo succesvol. Vast dat er hier mensen zijn die unieke kansen hebben gehad tijdens hun ongeplande tussenjaar, maar bij de meeste van mijn oud-leerlingen komt het toch neer op drie dagen bij Jumbo werken en de rest van de week lummelen. Maar als je vrienden wél allemaal met een opleiding begonnen zijn, hebben die geen tijd om op woensdagmiddag af te spreken.
Tussenjaar met een plan kan een enorme verrijking zijn. Teruggetrokken leerlingen die zelfverzekerd terugkomen na een jaar werkvakantie in Australië, leerlingen die enorm gemotiveerd zijn voor een vervolgopleiding na een jaar lang fulltime fabrieksarbeid, ik heb het allemaal gezien.

Dus wat de rest zegt: alleen met een plan en niet naar school betekent dus wel iets anders doen.
Si abra la puerta hay lobos.
Rotary organiseert betaalbare uitwisselingen, maar dan moet je wel een relatie met een plaatselijke Rotary hebben.
De EU stimuleert buitenlandse reizen voor studenten, ook met nuttig vrijwilligerswerk: https://go-europe.nl/discover-eu/
Si abra la puerta hay lobos.
Knip
meisje85 wijzigde dit bericht op 24-06-2025 08:29
99.77% gewijzigd
Charlotta schreef:
23-06-2025 18:02
Kostgeld moet ik even over nadenken. Ze woont in co-ouderschap bij haar vader en mij dus dat zou dan ook in overleg met hem moeten. Zakgeld stopzetten zou wel eventueel kunnen maar dat vind ik een soort van zielig voor een 17 jarige (wat waarschijnlijk onzin is. We zouden ook kunnen overwegen dit te gaan sparen voor haar, heeft ze straks wat extra cash voor haar reis)

Danae: ik heb geen schoonzus dus denk het niet :) maar goed om te horen dat ik niet de enige ben die hiermee zit.

LaFolie: ah, duidelijk, dank je. Hier kan ik wel wat mee. Wel verwachtingen uitspreken maar niet micromanagen dus. Goeie!
Zakgeld stopzetten is niet zielig als ze gewoon haar eigen geld verdient met een 4/5de job.
Het is niet dat iemand jou of haar vader nog zakgeld geeft.

En als ze volgend jaar terug voltijds gaat studeren kan ze het altijd nog opnieuw krijgen.

Ik zou daarnaast wel zorgen dat je op 1 lijn zit met haar vader.
Niet dat ze daar wel halftijds kan lamballen en er 0 verwachtingen zijn.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Maar is ze tegen jouw voorstellen of lukt het haar niet dit zelf te regelen? Zeker bij een adhd-er kan het regelen al snel boven het hoofd groeien en om dat te verbloemen wordt ze dan zo boos.

Zeker moet er een plan komen, maar eerst ff druk eraf en dan eens praten over wat er nu eigenlijk in de weg zit. Als er uiteindelijk in september een plan ontstaat is dat ook prima toch?
Het is zoals het is
Is er iemand is jullie omgeving waar ze goed mee kan en met wie ze eens zou kunnen praten om te verkennen waar haar weerstand zit?
Als je dat er niet uitkrijgt dan blijft het vechten vrees ik.
Ben jij misschien heel doortastend en is ze bang het niet zo goed te kunnen regelen als jij wil? Zelfs als dat volledig onterecht is dan nog kunnen dat soort angsten in de weg zitten
Het is zoals het is
Een tussenjaar is juist extra moeilijk als je niet erg plannerig bent! Meer uur werken, rijbewijs halen, dat is de basis bij de meesten hier.
Mijn toen 17 jarige met adhd heeft gewerkt in een supermarkt.
Ik zou haar aankondigen dat je het onderwerp even een paar weken gaat laten rusten zodat zij ook even bij kan komen van de examenperiode, maar dat je dan nog eens met haar gaat zitten omdat je graag haar plannen wil horen. Maak er anders iets leuks van, lekker uit lunchen of uit eten?
Ik zou wel kostgeld gaan vragen, tenzij ze inderdaad wil gaan sparen voor een mooie reis. Al is het maar om te stimuleren dat ze inderdaad iets gaat dóén in haar tussenjaar.
Mijn 17 jarige dochter wist ook nog niet wat ze wilde.
Het was of werken of een opleiding zoeken. Werken wilde ze niet.
Thuis zitten was geen optie.
Ze heeft een mbo opleiding van 1 jaar gevonden niet al te moeilijk.
Zodat ze kon na denken wat ze hierna wilde en is in dezelfde richting door gegaan.

Inderdaad onderwerp even laten rusten en samen een plan opstellen.
4 dagen in de week werken zou ik prima vinden. En verder oriënteren voor opleidingen.
Zakgeld en kleedgeld zou ik blijven geven.
Je kunt ook een ticket Australië cadeau doen en haar daar laten werken voor de terugreis. Als je dat wilt en kunt bekostigen en het aandurft natuurlijk, zo ver en zo jong, maar het schijnt daar wel aardig ingericht te zijn op gap year vierders.
Ik zou het laten rusten. Kijken wat er gebeurt.
Mss gebeurt er niks, maar ze heeft nog best ff de tijd voordat ze zich moet inschrijven.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
23-06-2025 19:32
Ik zou het laten rusten. Kijken wat er gebeurt.
Mss gebeurt er niks, maar ze heeft nog best ff de tijd voordat ze zich moet inschrijven.
Ja precies. Op die site van de Rijksoverheid doen ze net of alles verloren is als je je niet voor 1 mei ergens ingeschreven hebt maar dat is echt paniekzaaierij hoor.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Wombat schreef:
23-06-2025 19:31
Je kunt ook een ticket Australië cadeau doen en haar daar laten werken voor de terugreis. Als je dat wilt en kunt bekostigen en het aandurft natuurlijk, zo ver en zo jong, maar het schijnt daar wel aardig ingericht te zijn op gap year vierders.
En als ze niet werkt blijft ze daar :proud:
Oh, Spike, how could you ever know what it's like to be totally obsessed with a pony only to find out they're obsessed with somepony else?
Zou ze een taalcursus willen doen en daarna in dat land tijdelijk willen werken? Bij een koffieplek of zo iets.
Lady*Voldemort schreef:
23-06-2025 19:39
Ja precies. Op die site van de Rijksoverheid doen ze net of alles verloren is als je je niet voor 1 mei ergens ingeschreven hebt maar dat is echt paniekzaaierij hoor.
Maar 1 mei 2026 is nog ver genoeg weg om het nu voorlopig te kunnen laten rusten.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Een van onze dochters is een jaar maar Amerika geweest, highschool.
Ze is daar enorm gegroeid, heel zelfstandig geworden.Had een geweldige tijd , t is nu 16 jaar geleden maar ze heeft nog steeds contact met mensen.
(Wij trouwens ook met haar gastgezin, vorig jaar nog geweest, ze kwamen ook al een paar keer hier) Facetimen regelmatig.
Toen ze terugkwam droomde ze zelfs in t Engels vertelde ze, in haar baan heeft ze daar ook voordeel van dat ze zo goed Amerikaanse spreekt.
Maar vooral zelfstandig en socialer geworden.
Geweldige tijd gehad, maar t is maar net waar je terecht komt natuurlijk, ze had t ook slechter kunnen treffen.
gerbera wijzigde dit bericht op 23-06-2025 19:55
0.88% gewijzigd
Solomio schreef:
23-06-2025 19:47
Maar 1 mei 2026 is nog ver genoeg weg om het nu voorlopig te kunnen laten rusten.
Dochter van TO is net geslaagd dus had volgens RO al lang ingeschreven moeten zijn om dit jaar nog te kunnen beginnen. Maar dat valt in de praktijk dus best mee. Zoon hier is ook nog niet ingeschreven maar hij heeft nog tot 15 augustus dus ik wacht rustig nog even af.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven