Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken, waardoor succesvol?

23-06-2025 21:29 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben gestopt met roken, net een paar dagen pas, dus het voelt nog niet heel geweldig. Ik ben ooit al eens langer dan een half jaar gestopt, maar al die tijd voelde het niet als ‘normaal’. Van een vriendin, die al vijf jaar niet meer rookte, hoorde ik dat het voor haar ook nog steeds voelt alsof ze zich iets ontzegt. Na vijf jaar…
Vraagje aan de succesvolle stoppers, hoe voelt dat voor jullie? Wat gaf de doorslag bij je laatste, tot nu toe geslaagde, stoppoging?
Na een miljoen stoppogingen besloot ik me er maar bij neer te leggen dat ik nooit zou stoppen.
Tot ik op een dag een soort krampende pijn op mijn borst kreeg toen ik een sigaret opstak.
Blinde paniek.
2 dagen daarna gestopt met roken en het nooit gemist. Dat was in 2012.
Ik heb nooit het gevoel dat ik mezelf iets ontzeg, wel dat ik ergens van bevrijd ben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Toen ik in het ziekenhuis lag, lag er een man naast me wiens teen was geamputeerd. Zijn kinderen smeekten hem om te stoppen met roken. Ook hij wilde graag stoppen met roken, maar vroeg de verpleger of hij hem kon helpen. Want hij had alles al gedaan. Verpleger/ziekenhuis verwijst dan altijd naar het huisarts, maar de verpleger zei wel: nu is het je teen, als je blijft roken is het binnen 2 jaar de onderste deel van je been, en binnen 5 jaar ook de rest van je been. Ik denk en hoop dat die binnenkwam.

Misschien voelt niet-roken alsof je iets wordt ontzegt. Maar wel-roken kan jou je ledematen, organen en/of leven 'ontzeggen'.
frost wijzigde dit bericht op 23-06-2025 21:51
12.44% gewijzigd
Hoort dat gewoon niet bij verslaving? Je brein kan nog zoveel complimenten geven, maar uiteindelijk ontzeg je jezelf wel het genot van het sigaretje. Dat mag je accepteren.

Ik ken mensen die al 20 jaar gestopt zijn, maar bij mooi weer op het terras toch altijd nog balen dat ze gestopt zijn.
Wij hadden een nieuwbouw appartement gekocht en nog geen 500€ op de spaarrekening.
Tegen de tijd dat het appartement klaar was konden we zowat een complete nieuwe inboedel kopen en de jaren daarna 3x per jaar op vakantie. Dus voor ons was geld de grote motivator.
Af en toe kan ik nog wel eens een hijsje of een peuk bietsen als ik gedronken heb maar daar blijft het bij want vind het meteen smerig. En dat is denk ik ook alweer 5/6 jaar geleden.
Door de laatste keer niet in termen te denken als ‘nooit meer’. Na 12 jaar zeg ik nog iedere dag tegen mijzelf: ‘vandaag rook ik niet’. Ik loop nog steeds achter rokers aan om wat rook op te snuiven, geef het eerlijk toe.

En dat vinden dan weer veel mensen zwak of zielig maar dat interesseert mij dan weer geen zak. Dit werkt. Na tig stoppogingen. En dat is het enige dat mij interesseert.
Partner en ik zouden tegelijk stoppen, hij deed dat voor mij (had zelf niet direct de wens).
Ik heb de eerste 2 dagen een soort van stiekem gerookt op werk, maar was daar zo ontzettend obsessief mee bezig dat ik daar zo van baalde dat ik dacht dan kan ik net zo goed niet roken… dan zit het net zoveel in mijn hoofd.
Eerste paar weken lastig gehad, daarna een paar maanden dat het soms op kwam zetten. Maar na een jaar was de hele behoefte compleet verdwenen. Zit nu nog wel naast rokers en soms ook in een ruimte waar gerookt wordt en echt 0 problemen mee, nu 3,5 jaar gestopt. Behoefte is gelukkig compleet weg.
Hoop dat je dat mag ervaren, wat een rust is dat zeg!
Allen Carr. Ik dacht eerst; hoe moet een boek mij gaan helpen om te stoppen. Maar het hielp voor mij echt om met een andere blik naar roken te kijken.

Als ik nu op het terras zit kan ik een sigaret ruiken en denken; lekker. Maar bovenal; gelukkig hoef ik dat niet meer.
Ik ben naar de cursus ‘ik stop ermee’ gegaan.
Rook nu 7,5 jaar niet meer.

Het voelt heel krachtig dat ik niet meer rook.
Mijn man is na een half jaar weer gaan roken. Ik zie het als zwak. Al die excuses die hij (en vele anderen) verzint.
Je bent niet blijer, gezelliger als je rookt. Het geeft je geen ontspanning of maakt je dag/feest leuker. Dat verzinnen we er allemaal zelf bij om maar vast te blijven houden aan die peuk.
portugal wijzigde dit bericht op 23-06-2025 22:11
69.74% gewijzigd
Inmiddels 30 jaar geleden.
Wat gaf de doorslag: doorgaan met stoppen toen ik de mist in ging. De eerste keer stak ik na twee dagen een sigaret op, daarna na een dag of vier, toen na anderhalve week en daarna helemaal niet meer. Conclusie: niet stoppen als je faalt, maar “gewoon” direct verder gaan met je stoppoging.
Het werd steeds makkelijker vol te houden.
En nu vind ik de geur heel vies.
Stormke81 schreef:
23-06-2025 21:46
Hoort dat gewoon niet bij verslaving? Je brein kan nog zoveel complimenten geven, maar uiteindelijk ontzeg je jezelf wel het genot van het sigaretje. Dat mag je accepteren.
Dit.

Ik rook niet, ben wel verslaafd aan suiker. Of ik er nu wel of niet aan toegeef; ik ben de hele dag door bezig met wanneer ik mijn volgende ‘shot’ krijg of oversla. Dat is verslavingsgedrag, ook al ben je gestopt.
Loop met je gezicht in de zon, dan valt de schaduw achter je.
Mij gaat het nooit lukken, maar ik ken genoeg mensen die wel gestopt zijn. Er is er geen één die niet af en toe terugverlangt naar een peuk. Sommigen zijn gaan vapen.

Doorslag is meestal gezondheid, bij de mensen die ik ken dus. Mijn moeder stopte na ruim veertig jaar, toen ze een hartinfarct had gehad. Ze lag op de brancard en de ambulancebroeder stelde haar als controlevraag "rookt u?" En toen ze bevestigend antwoordde, zei hij "nu dus niet meer". Ze heeft nooit meer een sigaret aangeraakt, wat ik altijd heel sterk van haar heb gevonden.
To the end of my days; I will follow.
Ik voelde mij zo gevangen in mijn verslaving en daar was ik ineens zó verschrikkelijk klaar mee. Toen lukte het ineens. Ik ben mezelf nog steeds elke dag dankbaar dat ik er vanaf ben en voel me, zoals hierboven al benoemd, bevrijd. Inmiddels zo'n 10 jaar geleden.
Wat mij heel erg heeft geholpen is vooral niet tegen mezelf zeggen dat ik niet meer MAG roken. Ik koos er jaren geleden op een bepaald moment “gewoon” voor dat het niet meer hoefde, maar ik het wel zou mogen als ik het echt zou willen. Soms (5x per jaar) steek ik er nog eentje op. Kan ik zo van genieten. En vooral ook van het idee dat ik niet meer 20+ x per dag koukleumend buiten hoef te staan bibberen met m’n peukie. Daar kreeg ik echt een schijthekel aan. Ik kan het ook heel makkelijk daarbij laten. Hoe verslaafd ik vanaf hele jonge leeftijd ook was. Antimensen begrijpen dit niet, waarom zou je het uberhaupt nog doen als je niet meer verslaafd bent? Ik draai het liever om: het is net als een heel pak magnums eten, heel slecht voor je, maar af en toe heerlijk om te doen. Volgens sommigen ben ik daarom nog steeds even verslaafd als eerder, maar daar trek ik me eigenlijk niks van aan. Voor mij werkt dit zo.
Ik lag in de ambulance op weg naar de SEH aan het zuurstof met wat later een longaanval bleek. Twee dagen later zat ik bij de huisarts om te vragen om hulp bij het stoppen met roken. Ondanks dat ik de diagnose COPD heb gekregen dacht ik dat het me nooit zou lukken om te stoppen maar ik ben nog steeds rookvrij, inmiddels 14 maanden later heb ik bijna 3000 euro bespaard en van plan nooit meer een sigaret aan te raken.

Vind ik het lekker ruiken? Absoluut. Ik snuif soms nog even aan mijn collega en vriendin als ze net gerookt heeft, heerlijk. Maar niet meer voor mij. Te bang om op een vreselijke manier dood te gaan en ik heb het helaas al te ver laten komen. Dat kan ik niet meer terugdraaien, wél kan ik ervoor zorgen dat mijn longen niet nog erger kapot gaan.

Dus echt trots op mezelf, de longarts schreef na mijn afrondende afspraak aldaar in zijn brief aan de huisarts: succesvolle rookstop. Een voorbeeld patiënte :-) Een mooier compliment kon ik niet krijgen. Het is me gelukt, al had ik daar wel een meer dan ernstige waarschuwing en een chronische longziekte voor nodig maar ik rook niet meer.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
La_Galette schreef:
23-06-2025 22:04
Allen Carr. Ik dacht eerst; hoe moet een boek mij gaan helpen om te stoppen. Maar het hielp voor mij echt om met een andere blik naar roken te kijken.

Als ik nu op het terras zit kan ik een sigaret ruiken en denken; lekker. Maar bovenal; gelukkig hoef ik dat niet meer.
Dit! Het enige dat bij mij hielp. Na mijn 4e onsuccesvolle stoppoging gelezen en de 5e keer dus wel gelukt. Inmiddels 8 jaar gestopt en ik mis het echt niet meer. Het boek helpt heel goed om inzicht te krijgen in verslavingsgedrag.
Wat mij daarnaast ook heel erg hielp, is dat ook heel erg klaar was met het stoppen zelf - de energie die het kost, het chagrijnig zijn. Ik wilde dat gewoon niet nog een keer helemaal moeten doorstaan.
Inmiddels zijn al mijn vrienden ook gestopt en dat maakt het allemaal nog veel makkelijker, het is nu gewoon ook uit mijn omgeving.
Stormke81 schreef:
23-06-2025 21:46

Ik ken mensen die al 20 jaar gestopt zijn, maar bij mooi weer op het terras toch altijd nog balen dat ze gestopt zijn.
Dat is natuurlijk de hele crux. Voor mensen die het niet kennen vanuit ervaring, gaat het om stoppen met een walgelijke gewoonte, maar nicotine is nu eenmaal vreselijk verslavend. Ik merk vooral nu al dat ik minder helder kan nadenken, volgens mij heb ik dat bij mijn lange stoppoging ook niet terug gekregen. Hopelijk hangt dat niet samen met de nicotine maar puur het af en toe even buiten gaan staan en los komen van je werk of zo.
Reden voor het willen stoppen is dat ik hopelijk gezonder ouder kan worden dan als roker, dat eigenlijk vooral. Bijkomend voordeel dat ik niet meer hoef te plannen wanneer ik op een dag kan roken en/of balen als ik later ben zodat ik daar geen tijd meer voor heb. Plus dat rokers inmiddels zwaar in de minderheid zijn, in mijn team maar twee (incl ik).
Ik rookte bijna 20 jaar toen ik stopte, dat lukte (blijvend) omdat ik zwanger bleek. Ik heb weleens gedacht, wat als ik na bevalling en borstvoeding weer ga roken? Het idee dat ik dan naar buiten zou gaan om te roken en dan weer binnen ruikend naar rook bij mijn kind zou komen, stond me enorm tegen. Ik ben nooit meer begonnen. Wel heb ik me nog best wat jaren een roker die niet rookte gevoeld, maar uiteindelijk is dat godzijdank weggeëbd. Als ik in die jaren zin kreeg om te roken, nam ik een nepsigaret (kon je destijds kopen bij Jamin of all places, het was geen snoepsigaret) of een niet-aangestoken sigaret en bewoog die naar mijn mond alsof ik rookte. En dan ging die trek vanzelf al snel weer over. Voor mij werkte dat heel goed, maar niemand aan wie ik dat vertel neemt het ooit over, dat vind ik eigenlijk heel raar, haha. Inmiddels ben ik ruim 22 jaar gestopt en kan me niet voorstellen dat ik ooit weer zou beginnen, ik vind het zo smerig.
Kortom, mijn gouden tip: "nep-roken" als je echt onbedwingbare zin krijgt. En als het om de nicotine gaat (was bij mij niet) neem je er een nicotinekauwgom of -pleister bij. Maar wellicht denk ik er veel te simpel over.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik was n zwaar verslaafde roker.de sigaretten konden mij niet lang genoeg zijn. Ik stak de een met de andere aan bij wijze van spreken .
Ben 26 jaar geleden gestopt en nog geen trekje weer durven nemen.
Super blij dat ik niet meer rook🍀
Am ende wird alles gut.und wen es nicht gut ist .ist es nicht das ende .
Waardoor succesvol: ik ben gestopt via de wetenschappelijk aangetoond meest effectieve manier: een combinatie van strategieën. Het is of praten en pillen of praten en nicotinevervangers.

Praten=ondersteuning van een professional.

Ik kon niet geloven dat het leven zonder roken net zo fijn of zelfs fijner zou zijn dan met roken.

En wat blijkt: ik vind het veel fijner. Niet meer die verslavingsgedachten, niet meer de stank, niet meer buiten staan tijdens een etentjes. En wat bijna nergens wordt genoemd: betere seks. Als doorbloed beter dus..

Ik taal er niet meer naar. Ik ga ik niet meer roken als 80 ben, of als de wereld bijna vergaat of als ik toch bijna dood ga.

Ook al meerdere heftige dingen meegemaakt sinds ik gestopt ben. Geen seconde gedacht dat ik daarom weer wilde roken.

Ik weet niet eens hoe lang ik niet meer rook. Zo niet belangrijk is het voor me geworden. Ik gok een jaar of 15.
Enige die ik ken die het echt volhouden hebben daadwerkelijk de beslissing genomen dat ze het echt niet meer willen. Dus niet: het is eigenlijk niet gezond..., of het zou beter zijn als..., ik zou eigenlijk moeten stoppen..., nee ze hebben echt daadwerkelijk bewust het besluit genomen.
Zwangerschap. Na een jaar borstvoeding was mijn nicotine verslaving weg. Wel vind ik het nog steeds lekker, en dat mag. Nu rook ik sporadisch bij feesten en partijen (na 10 jaar volledig gestopt te zijn). Maar ik ga nooit meer terug naar roken als een gewoonte.
Mijn man kreeg een hartinfarct nu 8 jaar geleden. Toen ik uit het ziekenhuis kwam heb ik al mijn (en ook zijn) rookwaar in de container gegooid. Nooit meer gerookt.
Maar mensen gaan voorbij
“Ik taal er niet meer naar. Ik ga ik niet meer roken als 80 ben, of als de wereld bijna vergaat of als ik toch bijna dood ga.”
Zo wil ik het ook, dat ik het beter ga vinden zonder dan met sigaret. Ik heb vandaag nog gedacht dat ik op mijn 80e weer mag roken, dat zit kennelijk in meer hoofden :)
Nog niet zo lang gestopt. Reden van stoppen? Hartinfarct met veel schade. Altijd denk je dat gebeurt alleen oude(re) mensen, anderen. Maar mij niet! Nu nog geen 40 en al een hartinfarct. Dus nu gestopt om zo het roer toch om te gooien. Misschien te laat, misschien nog net op tijd. Maar ik hoop op nog een mooie toekomst.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven