Wat ga jij nu stemmen?

03-06-2025 09:41 1380 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is weer zover dames, het kabinet is alweer (bijna) gevallen. Waarschijnlijk moeten wij dan weer naar de stembus. Ik had vorige keer op de PvdD gestemd, maar sinds dat nauwelijks effect had op de uitkomst ga ik dit keer strategischer op een veel grotere linkse partij stemmen. Gaat iemand het ook over een andere boeg gooien? Of blijf je bij je vorige keuze?
fanta1996 wijzigde dit bericht op 03-06-2025 09:52
1.12% gewijzigd
MrsM schreef:
24-06-2025 08:20
Totdat ze daadwerkelijk in het kabinet komen. Ik ben benieuwd wat er dan van die draai overblijft, afhankelijk natuurlijk welke partij de grootse gaat worden.

D66 is ook niet helemaal van onbesproken gedrag, maar goed welke partij is dat wel momenteel?
Geen enkele...
Pioen00 schreef:
24-06-2025 08:11
Heb je de staat van het onderwijs gezien tegenwoordig en wie daar de afgelopen 25 jaar over het algemeen verantwoordelijk voor was?
Ze maken nu vlak voor verkiezingen een enorme draai op het gebied van migratie. Wel slim.
Zeker en als D66 een groter aandeel had gehad, zag dat er heel anders uit. Ze hebben de verantwoordelijkheid genomen om mee te regeren, maar waren te klein om echt een vuist te maken. Ik denk dat het onderwijs er zonder D66 nog veel beroerder voor had gestaan.
MrsM schreef:
24-06-2025 08:20
Totdat ze daadwerkelijk in het kabinet komen. Ik ben benieuwd wat er dan van die draai overblijft, afhankelijk natuurlijk welke partij de grootse gaat worden.

D66 is ook niet helemaal van onbesproken gedrag, maar goed welke partij is dat wel momenteel?
Het voorstel van D66 over migratie sluit aan bij de visie van Europa om vluchtelingen voordat men bij de grens van Europa aankomt, te screenen op hun status. Op die manier voorkom je dat ellendige lange wachten in een Europees land voor de asielzoeker en wordt de polarisatie op dit onderwerp hopelijk minder.
Waterflesje schreef:
24-06-2025 09:07
Zeker en als D66 een groter aandeel had gehad, zag dat er heel anders uit. Ze hebben de verantwoordelijkheid genomen om mee te regeren, maar waren te klein om echt een vuist te maken. Ik denk dat het onderwijs er zonder D66 nog veel beroerder voor had gestaan.
Maar waar ligt het nou aan dat dat onderwijs zo achteruit is gehold? Lerarentekorten zijn één ding (en belangrijk ding) uiteraard maar dat is echt niet het enige. De afgelopen 6 jaar hebben we daar nauwelijks mee te maken gehad maar ik heb net het gevoel alsof er ook op de inhoud een achteruitgang heeft plaatsgevonden. Of lijkt dat maar zo? Mijn kinderen komen wel eens thuis met een huiswerkblaadje en dat is dan al samenvatting (waarover zij zelf zeggen dat er ook niet meer in de klas is geleerd/besproken) en dan denk ik: is dit álles wat je moet weten? :-o
Tegelijkertijd zit er ongelooflijk veel tijd in leren (powerpoint) presentaties te maken, groepsprojecten te doen, knutseldozen te maken etc. Of is het onderwijs gewoon veranderd en minder kennisgericht, maar niet per se slechter?
Waterflesje schreef:
24-06-2025 09:07
Daar ben ik het deels mee eens.
We hebben nou eenmaal een compromis systeem waar alles een beetje verwatert.

D66 is vooral de partij van meer geld naar het huidige onderwijs terwijl er in mijn ogen vooral ánder onderwijs nodig is.
Pioen00 schreef:
24-06-2025 09:25
Daar ben ik het deels mee eens.
We hebben nou eenmaal een compromis systeem waar alles een beetje verwatert.

D66 is vooral de partij van meer geld naar het huidige onderwijs terwijl er in mijn ogen vooral ánder onderwijs nodig is.
Ah ja dat begrijp ik wel. En dat lost zich niet altijd op met meer geld. Maar D66 is wel de partij van het onderwijs. Ik denk dat eventuele veranderingen eerder bereikt kunnen worden als ze meer zeggenschap krijgen.
Waterflesje schreef:
23-06-2025 21:34
Zonder twijfel ga ik D66 stemmen. Groen, onderwijs, liberaal en progressief.
Nadat D66, onder leiding van Kaag, Johan Remkes had weggezet als dronkenlap heeft die partij voor mij afgedaan.
Dala schreef:
24-06-2025 09:21
Maar waar ligt het nou aan dat dat onderwijs zo achteruit is gehold? Lerarentekorten zijn één ding (en belangrijk ding) uiteraard maar dat is echt niet het enige. De afgelopen 6 jaar hebben we daar nauwelijks mee te maken gehad maar ik heb net het gevoel alsof er ook op de inhoud een achteruitgang heeft plaatsgevonden. Of lijkt dat maar zo? Mijn kinderen komen wel eens thuis met een huiswerkblaadje en dat is dan al samenvatting (waarover zij zelf zeggen dat er ook niet meer in de klas is geleerd/besproken) en dan denk ik: is dit álles wat je moet weten? :-o
Tegelijkertijd zit er ongelooflijk veel tijd in leren (powerpoint) presentaties te maken, groepsprojecten te doen, knutseldozen te maken etc. Of is het onderwijs gewoon veranderd en minder kennisgericht, maar niet per se slechter?
Dat laatste vind ik niet per se een slechte ontwikkeling. Dat zijn uiteindelijk wel belangrijke competenties die je nodig hebt in je verder leven. Ik heb dat allemaal in de praktijk moeten leren. Dan kan je het beter in een veilige schoolomgeving leren.
Ik ga voor de eerste keer op een vrouw stemmen, Coenradie (JA21).

Ik heb de partijen geelimineerd waar ik niet op wil stemmen en dan blijven SP (Dijk is de beste linkse debater in mijn ogen), CDA en JA21 over. SP wil ik niet stemmen omdat ik niks met links heb, CDA niet omdat ik niks met het geloof heb dus dan blijft JA21 over. Bovendien heeft Eerdmans het in Rotterdam prima gedaan en is de partij in mijn ogen niet extreem rechts.

Succes met jullie keuzen!
Pioen00 schreef:
24-06-2025 08:11
Heb je de staat van het onderwijs gezien tegenwoordig en wie daar de afgelopen 25 jaar over het algemeen verantwoordelijk voor was?
Ze maken nu vlak voor verkiezingen een enorme draai op het gebied van migratie. Wel slim.
Heel slim inderdaad, er zijn enorm veel zwevende kiezers onder voormalig VVD-stemmers die D66 hiermee binnen kan halen. Denk dat daar meer mogelijkheden liggen dan ze vanuit links halen, nu PvdA/GL zo'n groot blok is.
Appletje schreef:
24-06-2025 14:53
Dat laatste vind ik niet per se een slechte ontwikkeling. Dat zijn uiteindelijk wel belangrijke competenties die je nodig hebt in je verder leven. Ik heb dat allemaal in de praktijk moeten leren. Dan kan je het beter in een veilige schoolomgeving leren.
Ja, ik weet ook niet of het per se slechter is of dat het gewoon beter bij deze tijd hoort. Maar 't is in elk geval niet meer: jij zit de hele dag stil, houdt je mond dicht en luistert, maakt aantekeningen. Leert thuis 3 uur alleen maar uit een boek en legt over deze stof dan een tentamen af (het soort onderwijs waar ik zelf blij van zou worden, maar of dat nou de graadmeter is)
zomerkees schreef:
24-06-2025 14:55
Ik ga voor de eerste keer op een vrouw stemmen, Coenradie (JA21).

Ik heb de partijen geelimineerd waar ik niet op wil stemmen en dan blijven SP (Dijk is de beste linkse debater in mijn ogen), CDA en JA21 over. SP wil ik niet stemmen omdat ik niks met links heb, CDA niet omdat ik niks met het geloof heb dus dan blijft JA21 over. Bovendien heeft Eerdmans het in Rotterdam prima gedaan en is de partij in mijn ogen niet extreem rechts.

Succes met jullie keuzen!
Ik vind dat JA21 met Annabel Nanninga een politica heeft met extreme standpunten. Ook al zei ze later dat haar racistische en antisemitische tweets sarcasme waren. Maar geloof je dat? Ik vind dat, als iemand de motie van PVDA/GL zo erg vind, dit ook heel erg zou moeten vinden en hier dus niet op stemmen.
Afbeelding
Niet mijn regering
Sun.lover schreef:
24-06-2025 19:02
Ik vind dat JA21 met Annabel Nanninga een politica heeft met extreme standpunten. Ook al zei ze later dat haar racistische en antisemitische tweets sarcasme waren. Maar geloof je dat? Ik vind dat, als iemand de motie van PVDA/GL zo erg vind, dit ook heel erg zou moeten vinden en hier dus niet op stemmen.
Afbeelding

Eens. Nanninga is voor mij DE reden om dus niet op JA21 te stemmen terwijl ik me juist wel kan vinden in hun standpunten. Althans veel ervan. Maar ik kan niet over deze oude berichten heen stappen.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
Echt verschrikkelijk die Nanninga. En vind dit van hele andere orde dan de opmerking van Piri, hoezeer ik die opmerking ook bekritiseer en het enigszins naar populisme vind rieken. De opmerking van Nanninga vind ik op zichzelf walgelijk en niet serieus te nemen.

Edit: het moet zeker wel serieus genomen worden maar het is pesterij.
Dala schreef:
24-06-2025 19:06
Echt verschrikkelijk die Nanninga. En vind dit van hele andere orde dan de opmerking van Piri, hoezeer ik die opmerking ook bekritiseer en het enigszins naar populisme vind rieken. De opmerking van Nanninga vind ik op zichzelf walgelijk en niet serieus te nemen.

Edit: het moet zeker wel serieus genomen worden maar het is pesterij.

De motie van Piri is naar mijn gewoon links populisme. :)

En niet enigszins ernaar rieken. Maar goed dat is mijn mening natuurlijk. Niet perse de waarheid.
Sur mes cahiers d’écolier
Sur mon pupitre et les arbres
Sur le sable sur la neige
J’écris ton nom
Liberté

Paul Eluard
MrsM schreef:
24-06-2025 19:09
De motie van Piri is naar mijn gewoon links populisme. :)

En niet enigszins ernaar rieken. Maar goed dat is mijn mening natuurlijk. Niet perse de waarheid.
Ja, ik worstel een beetje ermee hoe ik het moet zien. Vind het geen populisme in die zin van het volk proberen te bespelen met gouden beloften (zoals huurbevriezing, eigen risico omlaag) maar wel heel erg preken voor eigen parochie, of iets wat binnen de eigen parochie bij -blijkbaar een fors deel van de achterban- goed scoort.

Meer een soort identiteitspolitiek; dit is iets waar ónze mensen voor staan, dan dat ik écht écht geloof dat het in eerste instantie over de internationele veiligheid en politiek gaat.

En ik vind dat identiteit helaas een grote rol is gaan spelen binnen de politiek. Ben om die reden afgehaakt bij d66 die m.i. wel erg trots waren dat zij de partij zijn/waren die de hoogst opgeleide bevolkingsgroep aantrok.

Bij PvdA/GL begin ik steeds meer te denken dat ze ook die doelgroep hopen aan te trekken maar dan de wat meer rebelse types, die achter XR en Free Palestine staan.
Paradise schreef:
14-06-2025 10:37
Mensen als Wilders en Baudet weten uitstekend hoe democratie werkt. Je hoeft Baudet echt niet te vragen naar de beginselen van de rechtsstaat.

En dat geldt ook voor een gedeelte van hun electoraat.

Het is een illusie om te denken dat onderwijs dit op kan lossen.

Punt is dat je met dezelfde kennis een heel ander verhaal kunt vertellen. Of in een heel ander verhaal kunt geloven.
Omdat hij wel of niet de beginselen van de rechtsstaat weet?
Ik denk dat alle extremen (zowel op links als op rechts) niet goed passen in een politiek landschap van compromissen sluiten.
Ja21 is voor mij een extreem rechtse partij en daar zal ik dus nooit op stemmen. Nog even los van die enge Nanninga. Wel minder extreem dan Forum of PVV en Ja21 is in ieder geval een echte partij. Met leden en niet 1 man die het voor het zeggen heeft. Ook hun rationele benadering spreekt me aan. Ik ben het alleen volkomen oneens met al hun standpunten en vind hun visie op immigratie zelfs radicaal en dus extreem.

En ik vind het vreemd om op een persoon te stemmen die nu even in het spotlicht staat omdat ze is opgestaan tegen Wilders. Ik vind Coenradie een prima staatssecretaris hoor, maar ik snap niet dat je stemt op een persoon. Lees het programma en de plannen die een partij heeft en sluit je daarbij aan of niet.
Dala schreef:
24-06-2025 19:31
Ja, ik worstel een beetje ermee hoe ik het moet zien. Vind het geen populisme in die zin van het volk proberen te bespelen met gouden beloften (zoals huurbevriezing, eigen risico omlaag) maar wel heel erg preken voor eigen parochie, of iets wat binnen de eigen parochie bij -blijkbaar een fors deel van de achterban- goed scoort.

Meer een soort identiteitspolitiek; dit is iets waar ónze mensen voor staan, dan dat ik écht écht geloof dat het in eerste instantie over de internationele veiligheid en politiek gaat.

En ik vind dat identiteit helaas een grote rol is gaan spelen binnen de politiek. Ben om die reden afgehaakt bij d66 die m.i. wel erg trots waren dat zij de partij zijn/waren die de hoogst opgeleide bevolkingsgroep aantrok.

Bij PvdA/GL begin ik steeds meer te denken dat ze ook die doelgroep hopen aan te trekken maar dan de wat meer rebelse types, die achter XR en Free Palestine staan.
Met dit vetgedrukte gedeelte ben ik het eens. En in die zin riekt het inderdaad naar populisme. Of gewoon naar slimmigheid om ook deze groep een plek te geven.

Ik weet niet waar je het vandaan hebt gehaald dat D66 trots zou zijn op de zgn. hoogopgeleide stemmers? Wie heeft dit gezegd? Wat is je bron? Het zou best kunnen dat D66 de hogeropgeleide doelgroep aanspreekt, maar ik kan me niet voorstellen dat D66 dat met trots zou verkondigen.
@fanta1996 zou het niet interessant zijn om een poll te starten bij dit topic?
Dala schreef:
23-06-2025 18:21
Wat ik zo erg vindt, en mij bekruipt een beetje hetzelfde gevoel als bij de PVV, is dat het opwerpen van zo'n discussie de boel afleidt en vertraagt.

Je kunt het niet ongemerkt voorbij laten gaan, je wéét dat iedereen het er over gaat hebben en de gesprekken gaan weer alleen maar over 1 thema. Bij de PVV was dat asiel en die hoofddoeken kwestie en ik vind dat PvdA/GL nu een beetje dezelfde tactiek heeft gebruikt helaas!

Piri had de uitslag van de stemming vooraf kunnen wéten in deze Kamer. En ook dat dit vervolgens hét gespreksonderwerp zou gaan worden, zowel intern als extern. En weer gaat het niet over andere onderwerpen maar alleen maar over iets dat enorm veel commotie oproept en voor nog meer polarisatie zorgt. Want dat hadden we nog niet...

Ik erger me ook kapot aan die uitingen van pro Palestina. Ik kan me best indenken dat je wel achter de motie staat of dat je de kwestie Palestina heel belangrijk vindt, maar zo pontificaal met vlaggen, arafatsjaals en stickers op het podium gaan staan ervaar ik zelf als provocatie. Het was geen betoog of een demonstratie ergens maar een congres van (nu nog) PvdA. Ik vind dat echt wel erg. Gewoon met woorden uitleggen waarom je vindt wat je vindt was toch voldoende geweest?
Het was lichtelijk cringe op deze manier.
Ik stem in elk geval nooit op partijen die asielzoekers als voornaamste probleem bestempelen en daar zo'n beetje hun hele bestaan aan te danken hebben. Ik dacht dat wel allemaal nog wel wisten wat er gebeurt als je een bepaalde bevolkingsgroep die 'niet van hier' is tot zondebok bestempelt, maar kennelijk is dat besef diep weggezakt bij een flink deel van het electoraat.
Candy schreef:
24-06-2025 22:35
Omdat hij wel of niet de beginselen van de rechtsstaat weet?
Hij weet dat wel.
Waterflesje schreef:
24-06-2025 22:44
Met dit vetgedrukte gedeelte ben ik het eens. En in die zin riekt het inderdaad naar populisme. Of gewoon naar slimmigheid om ook deze groep een plek te geven.

Ik weet niet waar je het vandaan hebt gehaald dat D66 trots zou zijn op de zgn. hoogopgeleide stemmers? Wie heeft dit gezegd? Wat is je bron? Het zou best kunnen dat D66 de hogeropgeleide doelgroep aanspreekt, maar ik kan me niet voorstellen dat D66 dat met trots zou verkondigen.
Binnen de partij zelf. Daar werd onderling nogal eens over gesproken, artikelen onder de neus gedrukt als er in een tijdschrift of krant weer eens wat gepubliceerd werd over opleidingsniveau en politieke voorkeur. Ik begon mij daar aan te storen.

Ook kranten en opiniebladen hebben m.i. in negatieve zin bijgedragen aan polarisatie door (tussen 2016-2021 ongeveer schat ik) wel héél vaak over polarisatie, kloof in opleiding of woonplek etc te schrijven). Waar zeker ook een zorg in werd uitgesproken maar die ook iets hooghartigs had.
Paradise schreef:
24-06-2025 23:15
Hij weet dat wel.
ok

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven