Opzeggen / overspannen
maandag 30 september 2024 om 12:22
Op dit moment is het chaos in mijn hoofd en kan ik zelf niet meer helder nadenken.
Ik ben nog niet heel lang werkzaam bij mijn huidige werkgever, maar er is heel veel gebeurd in korte tijd. Er zijn foute keuzes/beslissingen gemaakt op hoger niveau die mij onder flinke druk gezet hebben. Veel verder wil ik hier niet op ingaan in verband herkenbaarheid.
In elk geval: ik heb maanden onder te grote druk gestaan en dat heeft ervoor gezorgd dat ik op dit moment helemaal vastloop. Snel boos, moe, piekeren, kan me niet concentreren, veel huilen, enz. Ik heb hiervoor hulp gezocht. Ik heb de laatste weken goed nagedacht en ik wil hier weg. Als ik hier langer blijf, dan ga ik er volledig aan onderdoor. Ik wil opzeggen. Dit heb ik ook gecommuniceerd, mondeling. Vandaag zou ik officieel opzeggen, maar dit weekend ben ik 'rock bottom' gegaan. Er spelen naast werk ook naar zaken die zeker niet meehelpen aan mijn huidige belastbaarheid, maar werk is hoofdoorzaak.
Ik heb vanochtend zelf contact opgenomen met de bedrijfsarts, voor een gesprek. Hier hoop ik snel iets van te horen. Mijn manager denkt dat ik vandaag ga opzeggen, maar ik ga dat uitstellen. Het geeft me stress dat ik eventueel langer moet doorwerken, maar toch zei iets in me dat ik eerst de bedrijfarts gesproken moet hebben.
Wat denken jullie? Moet ik toch gewoon opzeggen? Het gaat me rust geven dat ik een einddatum weet, maar de angst speelt dat ik niet hersteld ben na de opzegtermijn. Ik krijg niks uit mijn handen op dit moment. Ik had bedacht om in de opzegmaanden veel verlof op te nemen, om het enigszins vol te houden. Ik wil ook gewoon een nieuwe baan en werken. Ik zit in dubio.
Excuses voor het warrige verhaal. Het lucht in elk geval al op om hier neer te pennen.
Ik ben nog niet heel lang werkzaam bij mijn huidige werkgever, maar er is heel veel gebeurd in korte tijd. Er zijn foute keuzes/beslissingen gemaakt op hoger niveau die mij onder flinke druk gezet hebben. Veel verder wil ik hier niet op ingaan in verband herkenbaarheid.
In elk geval: ik heb maanden onder te grote druk gestaan en dat heeft ervoor gezorgd dat ik op dit moment helemaal vastloop. Snel boos, moe, piekeren, kan me niet concentreren, veel huilen, enz. Ik heb hiervoor hulp gezocht. Ik heb de laatste weken goed nagedacht en ik wil hier weg. Als ik hier langer blijf, dan ga ik er volledig aan onderdoor. Ik wil opzeggen. Dit heb ik ook gecommuniceerd, mondeling. Vandaag zou ik officieel opzeggen, maar dit weekend ben ik 'rock bottom' gegaan. Er spelen naast werk ook naar zaken die zeker niet meehelpen aan mijn huidige belastbaarheid, maar werk is hoofdoorzaak.
Ik heb vanochtend zelf contact opgenomen met de bedrijfsarts, voor een gesprek. Hier hoop ik snel iets van te horen. Mijn manager denkt dat ik vandaag ga opzeggen, maar ik ga dat uitstellen. Het geeft me stress dat ik eventueel langer moet doorwerken, maar toch zei iets in me dat ik eerst de bedrijfarts gesproken moet hebben.
Wat denken jullie? Moet ik toch gewoon opzeggen? Het gaat me rust geven dat ik een einddatum weet, maar de angst speelt dat ik niet hersteld ben na de opzegtermijn. Ik krijg niks uit mijn handen op dit moment. Ik had bedacht om in de opzegmaanden veel verlof op te nemen, om het enigszins vol te houden. Ik wil ook gewoon een nieuwe baan en werken. Ik zit in dubio.
Excuses voor het warrige verhaal. Het lucht in elk geval al op om hier neer te pennen.
dinsdag 24 juni 2025 om 15:59
Koekiemonster10 schreef: ↑18-06-2025 15:25Hij adviseerde me in gesprek te gaan met HR over hoe we uit elkaar konden gaan. Ik schrok van dat advies. Hij was er echt van overtuigd dat als we er samen uit zouden komen (VSO met aantal maanden vrijgesteld van arbeid) dat ik me daarna snel veel beter zou voelen.
Dat is wel riskant advies. Ik ben blij voor je dat het in jouw individuele situatie goed heeft uitgepakt, maar je had ook zonder baan en met een terugvordering van het UWV kunnen eindigen (als je toch snel weer was uitgevallen bij je nieuwe werkgever).
Hier een stukje over VSO tijdens ziekmelding en waarom dat in het algemeen géén goed idee is.
dinsdag 24 juni 2025 om 16:13
Gaat dit niet over als je direct VSO aangeboden krijgt? Stel je bent al 6 maanden tot een jaar bezig met herstellen, maar er zit geen vooruitgang in. Bedrijf kan het gewoon doorlaten lopen tot de 2 jaar voorbij is en kom je automatisch bij UWV terecht, maar dan zit je wel steeds met stress en de belletjes van werk en arts.Ravintola schreef: ↑24-06-2025 15:59Dat is wel riskant advies. Ik ben blij voor je dat het in jouw individuele situatie goed heeft uitgepakt, maar je had ook zonder baan en met een terugvordering van het UWV kunnen eindigen (als je toch snel weer was uitgevallen bij je nieuwe werkgever).
Hier een stukje over VSO tijdens ziekmelding en waarom dat in het algemeen géén goed idee is.
Ik zit momenteel in een herstel periode en het bedrijf doet niks tot weinig qua ondersteuning. Uiteindelijk is mijn doel beter worden en fijne plek vinden, maar dit moet vooral op eigen kracht en input van de arts.
maandag 30 juni 2025 om 13:39
Ik heb na het gesprek met de bedrijfsarts HR gebeld en gevraagd voor een gesprek. Over de inhoud is niet gesproken van tevoren.
Ik heb niet specifiek voor een VSO gevraagd. Ik heb het verkeerd geschreven. Hij raadde me aan met HR in gesprek te gaan over op welke manier we dit gingen aanpakken. Aangegeven dat de bedrijfsarts letterlijk had gezegd: dit gaat een lang reintegratietraject worden, als het al lukt. Hoe gaan we verder? Advies van bedrijfarts: probeer en samen uit te komen, hoe jullie uit elkaar gaan. Met de informatie: de stress die op dit moment heerst bij het bedrijf zal niet op korte termijn (binnen een aantal maanden) afnemen/verdwijnen.
HR heeft daarop meteen in het gesprek gezegd: we bieden je een VSO. Voordat HR VSO genoemd heeft, heb ik dit nooit letterlijk benoemd. Het was natuurlijk ook gunstig voor het bedrijf om me een VSO te bieden, want er was een groot risico op lang ziekteverzuim.
In de VSO zelf is het zo opgenomen dat ik wel recht zou hebben op een WW-uitkering. Is uitvoerig bekeken door een advocaat.
Ik heb niet specifiek voor een VSO gevraagd. Ik heb het verkeerd geschreven. Hij raadde me aan met HR in gesprek te gaan over op welke manier we dit gingen aanpakken. Aangegeven dat de bedrijfsarts letterlijk had gezegd: dit gaat een lang reintegratietraject worden, als het al lukt. Hoe gaan we verder? Advies van bedrijfarts: probeer en samen uit te komen, hoe jullie uit elkaar gaan. Met de informatie: de stress die op dit moment heerst bij het bedrijf zal niet op korte termijn (binnen een aantal maanden) afnemen/verdwijnen.
HR heeft daarop meteen in het gesprek gezegd: we bieden je een VSO. Voordat HR VSO genoemd heeft, heb ik dit nooit letterlijk benoemd. Het was natuurlijk ook gunstig voor het bedrijf om me een VSO te bieden, want er was een groot risico op lang ziekteverzuim.
In de VSO zelf is het zo opgenomen dat ik wel recht zou hebben op een WW-uitkering. Is uitvoerig bekeken door een advocaat.
maandag 30 juni 2025 om 13:51
Koekiemonster10 schreef: ↑30-06-2025 13:39HR heeft daarop meteen in het gesprek gezegd: we bieden je een VSO. Voordat HR VSO genoemd heeft, heb ik dit nooit letterlijk benoemd.
De bedrijfsarts heeft het niet letterlijk zo gezegd, maar dat HR gelijk met voorstel VSO komt, zonder tweede spoor / loopbaanadvies te onderzoeken, dient enkel het belang van de werkgever en niet dat van werknemer. Als je “gewoon” twee jaar ziekgemeld was gebleven had de werkgever je tijdens die twee jaar moeten begeleiden naar een mogelijk tweede spoor en een andere werkgever. Pas na twee jaar loondoorbetaling (170%) hadden ze afscheid van je mogen nemen. VSO was waarschijnlijk veel goedkoper.
Koekiemonster10 schreef: ↑30-06-2025 13:39In de VSO zelf is het zo opgenomen dat ik wel recht zou hebben op een WW-uitkering. Is uitvoerig bekeken door een advocaat.
Dat kunnen ze wel zeggen, maar WW geldt alleen als je vervolgens beschikbaar bent om te werken. Lees even wat ik als link meegaf, dan zie je dat als je te snel opnieuw ziekgemeld was, je waarschijnlijk niet in aanmerking kwam voor WW en zelfs mogelijk een terugvordering kon krijgen van al ontvangen WW.
Nogmaals, ik ben blij dat het voor jou goed heeft uitgepakt, maar ziek uit dienst gaan met een VSO legt alle verantwoordelijkheid en risico bij de werknemer.
maandag 30 juni 2025 om 14:02
Teddydeniffler schreef: ↑24-06-2025 16:13Gaat dit niet over als je direct VSO aangeboden krijgt? Stel je bent al 6 maanden tot een jaar bezig met herstellen, maar er zit geen vooruitgang in. Bedrijf kan het gewoon doorlaten lopen tot de 2 jaar voorbij is en kom je automatisch bij UWV terecht, maar dan zit je wel steeds met stress en de belletjes van werk en arts.
Ik zit momenteel in een herstel periode en het bedrijf doet niks tot weinig qua ondersteuning. Uiteindelijk is mijn doel beter worden en fijne plek vinden, maar dit moet vooral op eigen kracht en input van de arts.
Zoals Koekiemonster aangeeft: HR begon direct over VSO.
Wat dom van je werkgever om je niet te begeleiden. Zo lopen ze het risico op een sanctie van UWV en moeten ze je mogelijk langer dan die twee jaar doorbetalen.
Zorg jij wel dat je àlles documenteert en voorstellen doet om binnen je mogelijkheden te reïntegreren? Better safe than sorry met zo’n werkgever…
Succes met beter worden!
zaterdag 5 juli 2025 om 15:48
Klinkt een beetje als mijn werkgever. Waar soms mensen na lange tijd ziek te zijn geweest opeens weg zijn.
Werkgever doet niets aan de oorzaken van het waarom van ziek worden {bij overspannen/burnout door werk), maar legt de oorzaak en de oplossing altijd bij ons.
Of dit soort passief agressieve manier van oplossen van het probleem. Voor werkgever voornamelijk.
Werkgever doet niets aan de oorzaken van het waarom van ziek worden {bij overspannen/burnout door werk), maar legt de oorzaak en de oplossing altijd bij ons.
Of dit soort passief agressieve manier van oplossen van het probleem. Voor werkgever voornamelijk.
Everything you see I owe to spaghetti!

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in