Werk & Studie alle pijlers

We moeten vaker naar kantoor, hoera of jammer?

23-05-2025 20:40 151 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Laten we hier verder kletsen over thuiswerken of het werken op kantoor.
En hoe dit onze werkplezier beïnvloedt.
miskotto wijzigde dit bericht op 26-05-2025 14:53
0.89% gewijzigd
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
margreetder schreef:
26-06-2025 09:38
Bij ons zie ik collega's steeds later het kantoor binnenwandelen. Soms zo laat dat je je uren niet op kantoor kunt maken.

Aan de ene kant hebben wij, binnen bepaalde grenzen, flexibele werktijden. Het is altijd lekker als je manager naar huis gaat en jij bent er nog omdat je laat bent begonnen.

Begin je echter vroeg en ga je vroeg weg dan worden collega's aangesproken "waar je was".
Hier mogen we buiten de spits rijden, laat beginnen en later stoppen, maar ook laat (na de spits) beginnen en vroeg (voor de spits) stoppen. Als je je uren maar thuis afmaakt, in elk geval einde van de week je totaal aantal uur hebt gemaakt.
Frost schreef:
26-06-2025 09:41
Hier mogen we buiten de spits rijden, laat beginnen en later stoppen, maar ook laat (na de spits) beginnen en vroeg (voor de spits) stoppen. Als je je uren maar thuis afmaakt, in elk geval einde van de week je totaal aantal uur hebt gemaakt.
Die regeling hebben wij op papier ook maar je moet er geen gebruik van maken. Dan is er geen vertrouwen dat je je uren ook daadwerkelijk maakt.
margreetder schreef:
Bij ons zie ik collega's steeds later het kantoor binnenwandelen. Soms zo laat dat je je uren niet op kantoor kunt maken.

Aan de ene kant hebben wij, binnen bepaalde grenzen, flexibele werktijden. Het is altijd lekker als je manager naar huis gaat en jij bent er nog omdat je laat bent begonnen.

Begin je echter vroeg en ga je vroeg weg dan worden collega's aangesproken "waar je was".
Doe je werk dat alleen gemeten kan worden in aantallen uren? Of kan het ook gemeten worden in een hoeveelheid geleverde prestaties?
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
Bij ons kun je echt binnenlopen wanneer je wil. De een is er om 6.00 uur en is om 3uur weg, de ander start thuis op en komt om 10 uur op kantoor. De ene doet nog wat in de avond, de ander op de vrije dag. Volgens mij is er wel redelijk veel vertrouwen dat mensen hun uren maken en hun werk doen.

Wel wordt de 'minimaal 1x per week op kantoor' regel wat strenger na de zomer. Er is nog steeds wel ruimte voor uitzonderingen in overleg, maar er zijn nu te veel mensen die te vaak de 1x niet halen.
margreetder schreef:

Dat laatste lijkt me alleen een relevante vraag als je bepaalde afspraken had en je was al weg..
Ik zou niet eens weten hoe laat mijn teams starten en stoppen op kantoor. Ik heb met ieder team één fysieke meeting per week die we met elkaar hebben afgestemd en dan verwacht ik dat iedereen er is, maar verder vind ik het zó onbelangrijk. Jammer dat er bij veel bedrijven toch weer een kentering lijkt te zijn met betrekking tot dit soort regeltjes.
Waar was je? —thuis.
MyLittlePony schreef:
26-06-2025 10:18
Doe je werk dat alleen gemeten kan worden in aantallen uren? Of kan het ook gemeten worden in een hoeveelheid geleverde prestaties?
Ik moet je zeggen, het maakt mij allemaal niet uit. Dat mensen hun uren niet maken op kantoor is niet mijn zaak. Ik vind het wel apart en hangt in mijn irritatie dat ik en andere worden aangesproken dat wij zogenaamd vroeg weg waren. Vroeg beginnen is vroeg weg. En dat ik dan hoor de manager alle etages afgaat om te kijken of wij toch ergens zitten......
pina schreef:
26-06-2025 10:50
Waar was je? —thuis.
Was bijna thuis:-)
apppie schreef:
26-06-2025 10:48
Ik zou niet eens weten hoe laat mijn teams starten en stoppen op kantoor. Ik heb met ieder team één fysieke meeting per week die we met elkaar hebben afgestemd en dan verwacht ik dat iedereen er is, maar verder vind ik het zó onbelangrijk. Jammer dat er bij veel bedrijven toch weer een kentering lijkt te zijn met betrekking tot dit soort regeltjes.

Ergens snap ik het wel. Ik heb helaas meerdere collega's die opeens vrijdagmiddag gaan thuiswerken als het mooi weer is, want dan "zijn ze lekker vroeg thuis zodat ze nog van de zon kunnen genieten". En een collega die tijdens het thuiswerken meer met haar kind bezig is dan met werken. Eigenlijk moeten die mensen persoonlijk worden aangesproken, maar dat is lastiger dan gewoon de regels voor iedereen aanpassen.
Ik zie eigenlijk het probleem niet dat mensen bij mooi weer lekker thuis werken, ik zit in de zomer ook lekker in shorts achter mijn laptop en dan meteen na werk lekker het terras op, of nog even naar het strand ofzo.

Met je kind bezig zijn tijdens het werk (uitzonderingen daargelaten) vind ik gewoon niet kunnen.

En inderdaad, anders moeten ze mensen maar gewoon aanspreken.
nerdopviva schreef:
26-06-2025 12:16
Ergens snap ik het wel. Ik heb helaas meerdere collega's die opeens vrijdagmiddag gaan thuiswerken als het mooi weer is, want dan "zijn ze lekker vroeg thuis zodat ze nog van de zon kunnen genieten". En een collega die tijdens het thuiswerken meer met haar kind bezig is dan met werken. Eigenlijk moeten die mensen persoonlijk worden aangesproken, maar dat is lastiger dan gewoon de regels voor iedereen aanpassen.
Wat maakt het uit? Als iemand op donderdagavond thuis iets eerder begint / langer doorwerkt zodat diegene vrijdag eerder kan stoppen, en het werk komt af, dan heeft toch niemand daar last van?
Ik vind het heel belangrijk dat iedereen voor een goede werk-privé balans zorgt en zich happy voelt op het werk. Dus ja, als je vrijdag thuis gaat werken en om 15.00 in de tuin ploft: lekker doen, zo lang je werk er niet onder lijdt. Als je tijdens je werk steeds met je kind bezig bent, kun je je niet op je werk focussen en het is storend voor collega's. Dat vind ik een ander verhaal en dan grijp ik wel in.
nerdopviva schreef:
Het wordt pas een probleem als de afspraken daardoor niet worden nagekomen. En als dat gebeurt kan iemand daar direct door leidinggevende, collega's of klanten op worden aangesproken. En als het goed is heeft ieder bedrijf daar periodieke functioneringsgesprekken waar dit wordt besproken en vastgelegd als het regelmatig fout gaat. Daarvoor hoef je niet de regels voor iedereen aan te passen.
Er bestaan gewoon diepgewortelde ideeën over hoe “werken” eruit mag zien, dat blijkt altijd maar weer.
apppie schreef:
26-06-2025 14:58
Wat maakt het uit? Als iemand op donderdagavond thuis iets eerder begint / langer doorwerkt zodat diegene vrijdag eerder kan stoppen, en het werk komt af, dan heeft toch niemand daar last van?
Ik vind het heel belangrijk dat iedereen voor een goede werk-privé balans zorgt en zich happy voelt op het werk. Dus ja, als je vrijdag thuis gaat werken en om 15.00 in de tuin ploft: lekker doen, zo lang je werk er niet onder lijdt.
Van dit type managers krijg ik positieve energie, veel beter dan waar ik mee moet werken.
nerdopviva schreef:
Eigenlijk moeten die mensen persoonlijk worden aangesproken, maar dat is lastiger dan gewoon de regels voor iedereen aanpassen.
Dit is wel de kern, althans waar ik werkte. Verreweg de meeste midden-managers zijn te belazerd om de uitzondering-bij-wie-thuiswerken-niet-werkt aan te spreken en vinden het gemakkelijker om algemene regels te maken. Terwijl er vaak al zoiets is als een algemene regel dat 'minimaal 50 procent op kantoor het uitgangspunt is'. Ik was bij mijn vorige werkgever de afgelopen 4 jaar manager en heb mensen direct aangesproken over dit onderwerp. Dat gaf zeker af en toe gedoe en was niet leuk, en sommige mensen pakten het heel persoonlijk en richtten zich op mij. Dat kan, daar is een manager ook voor om dat te handelen. Maar verreweg de meeste mensen vonden het prima en er waren goede afspraken mee te maken. Of hadden zo hun redenen en dan praat je daar even over door. Echt maar een enkeling moest dan toch uiteindelijk weg, maar daar was nooit-op-kantoor-verschijnen eerder een bijzaak van dan de oorzaak. Ik bedoel, wat maakt het mij uit als je om 10 uur verschijnt en om 15uur weer weg bent. Dat snap ik best, zeker als je persoonlijkheid dusdanig is dat een kantoortuin sub-optimaal is icm jouw werkzaamheden (en voor welke werkzaamheden is zo'n mega-kantoortuin nu eigenlijk ideaal?). Als je maar wel weet wat je te doen staat, afspraken buiten de deur en met collega's nakomt en goed communiceert. Vaak gaat het uiteindelijk toch om dat laatste.
pina schreef:
26-06-2025 15:38
Er bestaan gewoon diepgewortelde ideeën over hoe “werken” eruit mag zien, dat blijkt altijd maar weer.
En daar zitten we elkaar soms zo mee in de weg! Als ik mijn schoonvader soms ook hoor praten, die is pas net met pensioen maar als mijn man tussendoor een tuinklus oppakt omdat de temperatuur goed daarvoor is, vindt hij dat echt ongehoord. En zo zal hij ongetwijfeld dat tot voor kort ook naar z'n collega's hebben geuit ben ik bang.. Ik merk ook juist aan jonge nieuwe collega's dat die enorm zoekende zijn naar 'hoe te werken'. Het is ook wel moeilijk als je eerste baan een kantoorbaan is, hoe je dat aanpakt. Niemand 'leeft jou dat voor', tenzij je het daar actief over gaat hebben met collega's. Zeker na corona mag daar best wel meer tijd en aandacht heen. Ik heb daar ook niet helemaal een oplossing voor trouwens en verzin soms samen wat als iemand daar mee worstelt.
margreetder schreef:
26-06-2025 11:36
Ik moet je zeggen, het maakt mij allemaal niet uit. Dat mensen hun uren niet maken op kantoor is niet mijn zaak. Ik vind het wel apart en hangt in mijn irritatie dat ik en andere worden aangesproken dat wij zogenaamd vroeg weg waren. Vroeg beginnen is vroeg weg. En dat ik dan hoor de manager alle etages afgaat om te kijken of wij toch ergens zitten......
Dat is mijn punt niet. Als je productie levert in een meetbare vorm is dat hele urencriterium eigenlijk vrij raar. Wat boeit het hoeveel uren je maakt of waar je die maakt, als je de afgesproken productie levert?
En zie: ik zag een vaal paard en diens ruiter heette Dood. En achter hem kwam het dodenrijk
MyLittlePony schreef:
27-06-2025 15:55
Dat is mijn punt niet. Als je productie levert in een meetbare vorm is dat hele urencriterium eigenlijk vrij raar. Wat boeit het hoeveel uren je maakt of waar je die maakt, als je de afgesproken productie levert?
Punt is dat in de meeste contracten gewoon staat 'x arbeidsuren per week'. Op sommige dagen kan ik mijn werk ook wel in 2 uur doen, maar dan moet ik de overige 6 uur gewoon bereikbaar blijven hoor. Ik kan niet gaan shoppen omdat mijn werk eenmaal af is. Maar ik kan wel mijn werk zo indelen dat ik dingen die kunnen wachten doorschuiven naar de volgende dag als dat beter uitkomt. Als je in een kledingwinkel werkt kan je ook niet zomaar de middag vrij nemen als het rustig is.

Bij ons is er ook weleens discussie dat sommige gezamelijke taken de ene dag meer zijn dan de andere. Ja dat is soms pech hebben, maar dat is vooraf niet te voorspellen. Soms heb je wekenlang geluk dat het rustig is en soms heb je wekenlang pech dat het net op jouw dag aanpoten is.
MyLittlePony schreef:
Punt is dat in de meeste contracten gewoon staat 'x arbeidsuren per week'. Op sommige dagen kan ik mijn werk ook wel in 2 uur doen, maar dan moet ik de overige 6 uur gewoon bereikbaar blijven hoor. Ik kan niet gaan shoppen omdat mijn werk eenmaal af is. Maar ik kan wel mijn werk zo indelen dat ik dingen die kunnen wachten doorschuiven naar de volgende dag als dat beter uitkomt. Als je in een kledingwinkel werkt kan je ook niet zomaar de middag vrij nemen als het rustig is.

Bij ons is er ook weleens discussie dat sommige gezamelijke taken de ene dag meer zijn dan de andere. Ja dat is soms pech hebben, maar dat is vooraf niet te voorspellen. Soms heb je wekenlang geluk dat het rustig is en soms heb je wekenlang pech dat het net op jouw dag aanpoten is.
Team thuiswerken hier.

Vergaderingen, borrels, intervisie, teamuitjes, afscheidsfeestjes, onboarding nieuwe medewerkers, gezamenlijk lunches etc ben ik allemaal bij. En verder werk ik thuis. Iedereen weet dit. Ik ben ook gewoon bereikbaar en zorg dat al mijn werk is gedaan.

So far so good! Maar ik hoor af en toe wel gemor erover. Er zijn nu eenmaal een aantal echte kantoortijgers bij ons die vinden dat je er om 8.30 moet zijn en om 17.15 pas weer naar huis mag. En de hele dag vakanties zitten te boeken, online shoppen, kletsen met iedereen, ouwehoeren, gedoe. Ik word er doodmoe van.
MyLittlePony schreef:
Wij verkopen letterlijk uren. Daar draait het bedrijf op. Daarom moet ik ook mijn uren schrijven. Klanten betalen niet per project oid, maar per uur.
Frost schreef:
28-06-2025 00:31
Wij verkopen letterlijk uren. Daar draait het bedrijf op. Daarom moet ik ook mijn uren schrijven. Klanten betalen niet per project oid, maar per uur.
Maar waar je die uren schrijft doet er niet toe.
Eerste 2 weken volgens het nieuwe beleid 50/50 (helft van de tijd thuis en helft van de week kantoor) zitten er op. Maar echt, wat wordt het werk constant onderbroken door van alles en nog wat...... Teams-calls achter bureaus i.p.v. in een hok, hele dag door zonder te vragen of het uitkomt 'kan jij hier even meekijken / hoe zie jij dit'.... Om nog maar niet te spreken over dezelfde verhalen tig keer moeten horen, bv iemand zijn weekend verslag doordat er dan weer n andere collega binnenkomt die hetzelfde vraagt. En dan zit er sinds een paar weken ook nog een met zijn headphones mee neuriënde collega bij en figuren die de piepjes van notificaties niet uit zetten op hun laptop of telefoon.

Man man man, kreeg veel meer gedaan toen we nog 1 dag per week op kantoor werden verwacht en de rest van de week thuis konden werken. Mag blij zijn als ik op een kantoordag de helft van de tijd aan werk toe kom. Tuurlijk kan ik ook oortjes in doen om me af te sluiten, maar met het moeten lezen van pittige documenten en specificaties helpt dat niet echt voor de concentratie.
Ja, het is echt barbaars. Geen sarcasme :)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven